خانهاخبار
مهم‌ترین تفاوت مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو جدید در چیست؟

مهم‌ترین تفاوت مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو جدید در چیست؟

از آن‌جایی که هر دو دستگاه پردازنده یکسانی دارند، سوال این است که پس تفاوتشان در چیست؟ آیا فن مک‌بوک پرو می‌تواند فرق کلیدی این دستگاه با مک‌بوک ایر باشد؟ با ما همراه باشید.
۱۳۹۹/۸/۲۲

فروش همزمان مک‌بوک ایر ۱۳ اینچی و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی از همان ابتدا اتفاق عجیبی بود، اما شرایط تاکنون به اندازه امروز پیچیده نشده بود. اپل با معرفی مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو جدید حالا اولی را با قیمت ۹۹۹ دلار و دومی را با قیمت ۱۲۹۹ دلار می‌فروشد، در حالی که هر دو دستگاه تقریبا طراحی و مشخصات سخت‌افزاری یکسانی دارند. هر دو محصول از پردازنده M1 استفاده می‌کنند، دارای رم و حافظه یکسانی هستند و از پورت‌ها و نمایشگر تقریبا مشابهی بهره می‌برند.

شاید بتوان بزرگ‌ترین تفاوت مک‌بوک پرو نسبت به مک‌بوک ایر را وجود فن در مدل پرو دانست. مک‌بوک ایر از طراحی جدیدی به‌نام Silent Design استفاده می‌کند که فاقد هرگونه فن است. نکته جالب‌تر این که مک‌بوک ایر همچنان لپ‌تاپ ضخیم‌تری نسبت به مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی به حساب می‌آید.

با این حال، همان‌طور که گفتیم نباید اهمیت فن را نادیده بگیرید. پردازنده‌های مرکزی امروزی با کمک سیستم‌های خنک‌کننده قوی‌تر می‌توانند عملکرد سریع‌تر و بهتری داشته باشند. «توان طراحی گرمایی» یا TDP به واحد وات نشانگری است که عملکرد پردازنده را بهتر از سرعت کلاک آن نشان می‌دهد، چون شماری از لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های هوشمند امروزی روی کاغذ می‌توانند به اعداد گیگاهرتزی بالایی برسند، اما گرما جلوی عملکرد آن‌ها را می‌گیرد. در محصولی کوچک و بدون فن، وقتی دما بالا می‌رود توان پردازشی باید به سرعت کاهش پیدا کند، اما دستگاه‌هایی که سیستم خنک‌سازی بهتری داشته باشند، برای مدت طولانی‌تری قادر به فعالیت سنگین خواهند بود.

اتفاقی که در مک‌بوک ایر، مک‌بوک پرو و مک مینی جدید می‌افتد هم دقیقا همین است. هر سه دستگاه (با تفاوت‌های جزئی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم) دقیقا از یک تراشه استفاده می‌کنند که به‌لحاظ تئوری می‌تواند با سرعت یکسانی کار کند، اما فن موجود در مک‌بوک پرو و مک مینی اجازه می‌دهد که دستگاه برای مدت طولانی‌تری بتواند از حداکثر توان خود استفاده کند.

image

اپل در مراسم One More Thing سعی کرد هر دو اتفاق را به نفع خودش جلوه دهد. این شرکت اول به تحسین مک‌بوک ایر فاقد فن پرداخت، سپس به سراغ مک‌بوک پرو رفت و درباره توانایی‌های سیستم خنک‌سازی فعال آن سخن گفت. البته در نهایت باید صبر کنیم تا این دو دستگاه به بازار بیایند و مورد بررسی عملی قرار بگیرند.

اگرچه به نظر می‌رسد که مهم‌ترین و تفاوت بین مک‌بوک ایر و پرو فن آن‌ها باشد، ولی تفاوت‌های دیگری هم وجود دارند. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مک‌بوک ایر با قیمت ۹۹۹ دلار از گرافیکی با ۷ هسته استفاده می‌کند، در حالی که مک‌بوک پرو گرافیک ۸ هسته‌ای دارد.
  • مک‌بوک پرو از باتری بزرگ‌تری با ظرفیت ۵۸.۲ وات‌ساعتی بهره می‌برد، در حالی که مک‌بوک ایر باتری ۴۹.۹ وات‌ساعتی دارد و دو ساعت کمتر از پرو دوام می‌آورد.
  • حداکثر روشنایی نمایشگر مک‌بوک پرو ۵۰۰ نیت است ولی مک‌بوک ایر به ۴۰۰ نیت می‌رسد.
  • مک‌بوک پرو به جای دکمه‌های فیزیکی Functions تاچ‌بار دارد، هرچند هر دو دستگاه از تاچ آیدی پشتیبانی می‌کنند.

هر دو لپ‌تاپ جدید اپل می‌توانند تا ۱۶ گیگابایت حافظه رم داشته باشند، چون این مقدار حداکثر توانایی پردازنده M1 است. به نظر شما خرید کدام محصول توجیه بیشتری دارد؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)