خانهاخبار
تراشه اپل سیلیکون از پردازنده گرافیکی اکسترنال پشتیبانی نمی‌کند!

تراشه اپل سیلیکون از پردازنده گرافیکی اکسترنال پشتیبانی نمی‌کند!

مک بوک‌های جدید اپل شب گذشته با چیپست M1 به صورت رسمی معرفی شدند.
۱۳۹۹/۸/۲۲

شب گذشته، پس از کش و قوس‌های فراوان، کوپرتینویی‌ها در نهایت از مک بوک‌های جدید با پردازنده اپل سیلیکون رونمایی کردند. مک بوک پرو 13 اینچی، مک بوک ایر 13 اینچی و مک مینی جدید به تراشه‌ای با نام M1 مجهز بوده و تمامی آن‌ها از درگاه USB-C با قابلیت پشتیبانی از تاندربولت 3 برخوردار هستند. با این شرایط، بسیاری از اکسسوری‌ها از جمله پردازنده گرافیکی اکسترنال توسط این محصولات پشتیبانی نخواهند شد.

مسئولان اپل در گفتگو و مصاحبه با وب سایت تک کرانچ به این موضوع اشاره کرده‌اند که هر سه دستگاه جدید معرفی شده مبتنی بر سیستم عامل مک که به تراشه M1 مجهز هستند، قابلیت پشتیبانی از پردازنده گرافیکی اکسترنال (eGPU) را دارا نیستند.

image

 

کاربران به کمک پردازنده گرافیکی اکسترنال قادر خواهند بود تا کارت گرافیک‌های قدرتمند را از طریق درگاه تاندربولت 3 به دستگاه خود متصل کرده و از امکانات آن برای ویرایش فایل‌های ویدئویی یا اجرای بازی‌های سنگین استفاده کنند. اما مک بوک پرو 13 اینچی، مک بوک ایر 13 اینچی و مک مینی جدید که شب گذشته معرفی شدند، از این امکان بی بهره خواهند بود.

همان طور که مسئولان اپل شب گذشته اذعان داشتند، تراشه M1 از نوع self-developed بوده و به این ترتیب، CPU، GPU، رم و حافظه داخلی را به صورت یکپارچه با خود به همراه دارد. این اتفاق پیش‌تر روی آيفون و آیپد‌ها هم روی داده بود. بد نیست بدانید که کلیه روند طراحی و توسعه این قطعه سخت‌افزاری توسط مهندسان اپل انجام شده است. مدیران اپل در مصاحبه با تک کرانچ همچنین اعلام نموده‌اند که مک‌های جدید با تراشه اپل سیلیکون، امکان پشتیبانی از پرازنده گرافیکی اکسترنال را نخواهند داشت.

image

 

دلیل انجام چنین امری هنوز مشخص نیست. به این ترتیب نمی‌توان گفت که کوپرتینویی‌ها چنین تصمیمی را اتخاذ کرده‌اند یا مشکلات سخت‌افزاری یا عدم توانایی مهندسان، سبب شده تا محصولات جدید از این ویژگی بی‌بهره باشند. بد نیست بدانید که کانکشن تاندربولت، حاصل همکاری شرکت‌های اپل و اینتل است و به تازگی، کمپانی اینتل به شرکت‌های دیگر نیز اجازه می‌دهد تا از تاندربولت 3 روی محصولاتی که به پردازنده اینتل مجهز نیستند، استفاده کنند.

یک نکته شگفت انگیز در این قسمت مطرح می‌شود. اگر به صفحه پردازنده گرافیکی اکسترنال Blackmagic مراجعه کنید، در مشخصات آن عنوان شده است که به قابلیت پشتیبانی از تراشه‌ M1 مجهز است. ظاهرا این مورد به اشتباه در وب سایت اپل درج شده است.

image

 

مسئولان اپل در خلال رویداد شب گذشته، به این موضوع اشاره کردند که پردازنده جدید تولید شده توسط این کمپانی به پردازنده گرافیکی هفت یا هشت هسته‌ای مجهز است. اما متأسفانه اطلاعات بیشتری در مورد آن منتشر نشد. لذا تا زمان در دسترس قرار گرفتن این محصولات، باید منتظر بمانیم و ببینیم که عملکرد پردازنده گرافیکی مک‌های جدید چگونه است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مهمان

۱۳۹۹/۸/۲۲
چقدر بعضی ها ساده اند لوح ... ! ؟
اپل گوشی میسازه 300 دلار میفروشه حداقل 700 دلار
شارژر همراه گوشی رو حذف می کنه تا جدا بفروشه و بیشتر سود کنه
حالا میاد یه از لوازم جانبی که خودش تولید نمی کنه بده بیرون که فروش های با سود بالایش کم شود ؟