خانهاخبار
بیل گیتس شرایط خودش را با پرونده آنتی‌تراست شرکت‌های فناوری مقایسه می‌کند

بیل گیتس شرایط خودش را با پرونده آنتی‌تراست شرکت‌های فناوری مقایسه می‌کند

مدیرعامل سابق مایکروسافت اخیرا در گفتگویی به بیان بزرگ‌ترین اشتباه خود در پرونده ضدانحصار مایکروسافت در اواخر دهه 90 میلادی پرداخته است.
۱۳۹۹/۷/۲۷

هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت روز پنج‌شنبه در خلال گفتگویی با هم‌بنیان‌گذار GeekWire، تاد بیشاپ، در اجلاس GeekWire Summit به صحبت درباره مسائل مربوط به رفتارهای انحصارگرایانه و سیاست‌های ضدرقابتی پرداخت. او از رویکرد دولت به‌منظور بررسی عملکرد آمازون، اپل، فیسبوک و گوگل انتقاد کرد و اشاره‌ای به سابقه پرونده خودش در این زمینه داشت.

گیتس گفت: «مطمئنا سخت‌گیری اهمیت دارد. این شرکت‌ها ارتباطات و تجارت ما را شکل می‌دهند، و سیاست‌مداران باید از خودشان بپرسند که چه قوانینی برای فعالیت آن‌ها وجود دارد. فکر می‌کنم تا حدی تاسف‌بار است که گروهی از این شرکت‌ها را کنار هم دسته‌بندی کرده‌اند، چون مسائل بسیار متفاوتی مطرح است.»

گیتس یادآور شد که هر شرکت در چه حوزه‌ای فعالیت دارد و چرا هر کدام باید با مجموعه متفاوتی از قوانین روبرو باشد. منتها او اظهار داشت که مدیران این شرکت‌ها، به‌خصوص جف بزوس، مدیرعامل آمازون، رویکرد متفاوتی را نسبت به خود او در قبال قانون‌گذاران در پیش گرفته‌اند. گیتس اذعان کرد که اشتباه بزرگش عدم ایجاد روابط در واشنگتن بوده است.

مدیرعامل سابق مایکروسافت گفت: «فکر می‌کنم اشتباه بزرگ من این بود که نفهمیدم ایجاد رابطه در واشنگتن چقدر مهم است. این شرکت‌ها اشتباه من را تکرار نمی‌کنند. آن‌ها روابط زیادی دارند. جف حتی در واشنگتن دی.سی. خانه‌ای زیبا دارد.» بیل گیتس افزود: «آن‌ها شاید اشتباهات دیگری مرتکب شوند. اما همه دیدند که من چه‌کار کردم و حالا درس‌های مهمی را یاد گرفته‌اند.»

گیتس در سال ۱۹۹۸ در مایکروسافت با سخت‌گیری‌های مربوط به سیاست‌های ضدرقابتی روبرو بود. او مقابل کنگره حاضر شد و در جلسه‌ای چهار ساعته مدعی شد که دولت نمی‌تواند جلوی نوآوری را بگیرد، و مایکروسافت یکی از بزرگ‌ترین بازیگران دنیای فناوری است که باعث پیشرفت ایالات متحده می‌شود.

با این حال، به‌فاصله کوتاهی پس از این جلسه، وزارت دادگستری آمریکا از مایکروسافت شکایت کرد و آن‌ها را به نقض لایحه آنتی‌تراست شرمن متهم کرد؛ قانونی که در سال ۱۸۹۰ وضع شده بود و رفتارهای انحصارگرایانه را ممنوع می‌کرد. در آن پرونده مایکروسافت با اتهام سلطه بر بازار نرم‌افزار به دادگاه رفت چون تولیدکنندگان کامپیوتر را مجبور می‌کرد که به‌صورت پیش‌فرض اینترنت اکسپلورر را نصب کنند.

اگرچه دادگاه در آن پرونده ابتدا حکم داد که مایکروسافت باید تجزیه شود، ولی این شرکت به رای دادگاه اعتراض کرد و در نهایت توانست تمامیت خود را حفظ کند. این اتفاق سرانجام به بازنشستگی گیتیس از سمت مدیرعاملی مایکروسافت منتهی شد.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)