خانهاخبار
مقایسه آیفون 12 و آیفون 11؛ چه تغییراتی رخ داده است؟

مقایسه آیفون 12 و آیفون 11؛ چه تغییراتی رخ داده است؟

آیفون 12 بالاخره معرفی شد و حالا طبق انتظار نسبت به آیفون نسل قبلی مورد مقایسه قرار می‌گیرد. ولی آیا این تغییرات ارزش خرید نسل جدید را دارد؟
۱۳۹۹/۷/۲۴

دوباره فصل پاییز شد و نسل جدید آیفون این بار در چهار مدل از راه رسید. اپل دیشب از آیفون ۱۲ مینی، آیفون ۱۲، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس رونمایی کرد. این محصولات جدیدترین و قوی‌ترین پرچمداران اپل هستند که از 5G پشتیبانی می‌کنند و با دوربین قدرتمند خود جانشینی برای آیفون ۱۱ به حساب می‌آیند.

با توجه به این‌که پرفروش‌ترین مدل سری آیفون ۱۱ خود آیفون ۱۱ بود و پیش‌بینی می‌شود که امسال هم پرفروش‌ترین مدل پرچمداران ۲۰۲۰ اپل آیفون ۱۲ معمولی باشد، در ادامه مطلب می‌خواهیم مقایسه‌ای بین این دو دستگاه داشته باشیم تا ببینیم پرچمدار جدید اپل چه تغییراتی نسبت به پارسال داشته است.

طراحی و نمایشگر

آیفون ۱۱ چندان تفاوتی نسبت به آیفون XR و آیفون XS ندارد، ولی دارای شش رنگ مختلف سفید، مشکی، قرمز، سبز، زرد و بنفش است. این دستگاه از آلومینیوم و شیشه ساخته شده و در بالای نمایشگر آن ناچی قرار گرفته که میزبان سنسورهای فیس آیدی و دوربین سلفی است. در قاب عقب هم دوربین دوگانه‌ای درون ماژولی مربعی دیده می‌شود.

image

آیفون ۱۱ نمایشگری ۶.۱ اینچی از نوع Liquid Retina دارد که حاشیه‌های کمی اطراف آن پیداست، و از استاندارد IP68 پشتیبانی می‌کند. رزولوشن این دستگاه ۱۷۹۲ در ۸۲۸ پیکسل است که تراکم پیکسل‌ها را به ۳۲۶ پیکسل بر اینچ می‌رساند. کنتراست صفحه ۱۴۰۰:۱ است و از True Tone و P3 Wide Color بهره می‌برد.

آیفون ۱۲ از نظر ظاهری شبیه آیفون ۴ شده اما در رنگ‌های جدید مشکی، سفید، قرمز، سبز و آبی عرضه می‌شود. ناچ این دستگاه باریک‌تر از قبل شده و ابعاد بدنه ۱۱ درصد ظریف‌تر، ۱۵ درصد کوچک‌تر و ۱۶ درصد سبک‌تر از آیفون ۱۱ است. این محصول نیز نمایشگری ۶.۱ اینچی دارد اما از پنل OLED سوپر رتینا XDR با کنتراست ۲٫۰۰۰٫۰۰۰:۱ استفاده می‌کند.

image

رزولوشن نمایشگر آیفون ۱۲ با ۲۵۳۲ در ۱۱۷۰ پیکسل خیلی بیشتر از قبل شده و حالا از شیشه محافظی موسوم به Ceramic Shield بهره می‌برد که گفته می‌شود سخت‌ترین شیشه موجود در تلفن‌های هوشمند بازار است. این دستگاه هم استاندارد IP68 دارد و می‌تواند تا عمق ۶ متری درون آب فرو برود، در حالی که آیفون ۱۱ صرفا تا عمق ۲ متری قابل استفاده در زیر آب بود.

دوربین

آیفون ۱۱ دوربین دوگانه‌ای شامل دو لنز ۱۲ مگاپیکسلی عریض و فوق عریض دارد. لنز فوق عریض این گوشی از گشادگی دیافراگم f/2.4 و میدان دید ۱۲۰ درجه‌ای پشتیبانی می‌کند، و لنز عریض آن به لرزشگیر نوری و دیافراگم f/1.8 مجهز است. آیفون ۱۱ از زوم اپتیکال ۲ برابری و زوم دیجیتال حداکثر ۵ برابری برخوردار است.

image

پرچمدار قبلی اپل در بخش فیلم‌برداری از 4K 60fps، زوم اپتیکال ۲ برابری و زوم دیجیتال ۳ برابری پشتیبانی می‌کند. دوربین جلوی این دستگاه ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و با پشتیبانی از لرزشگیر تصویری و ویدیویی است.

آیفون ۱۲ هم دوربین دوگانه‌ای شامل لنزهای عریض و فوق عریض ۱۲ مگاپیسلی دارد. لنز عریض این گوشی دارای دیافراگم f/1.6 است و لنزی ۷ قسمته دارد که می‌تواند جزئیات بهتری را به ثبت برساند و در شرایط کم‌نور ۲۷ درصد بهتر عمل کند. آیفون ۱۲ به‌لطف تراشه جدید خود قادر به عکاسی رایانشی با Smart HDR3 و اعمال اصلاحات تصویری هوشمند است.

نایت مود حالا روی همه لنزهای دوربین آیفون ۱۲ از جمله لنز سلفی آن کار می‌کند. اپل می‌گوید آیفون ۱۲ بالاترین کیفیت فیلم‌برداری بازار موبایل را ارائه می‌کند و تایم‌لپس‌های حالت نایت مود خروجی بسیار جذابی را در اختیار کاربر می‌گذارد. ظاهرا دیافراگم بزرگ‌تر این دستگاه توانمندی‌های این گوشی هوشمند را افزایش داده است.

پردازنده و عملکردها

آیفون ۱۱ از چیپست A13 بایونیک استفاده می‌کند و به وای‌فای ۶ و 4G LTE مجهز است. این تلفن هوشمند سه نسخه با ۶۴، ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی دارد. اپل اولین بار با این دستگاه از فناوری Ultra Wideband رونمایی کرد که قادر است سایر محصولات اپلی اطراف خود را پیدا کند. آیفون ۱۱ همچنین ویژگی خاصی به‌نام iBeacon دارد که در فواصل کوتاه آگاهی محیطی را به ارمغان می‌آورد.

image

حالا آیفون ۱۲ به A14 بایونیک مجهز شده و از 5G پشتیبانی می‌کند. اپل مدعی است که این دستگاه بیش از هر موبایل دیگری از باندهای 5G پشتیبانی می‌کند و از Verizon Ultra Wideband 5G بهره می‌برد که الگوریتمی برای ارسال قدرتمند سیگنال‌ها و حفظ عمر مفید باتری است. این گوشی در حالت ایده‌آل می‌تواند بر روی 5G به‌سرعت ۳.۵ گیگابیت بر ثانیه و بر روی UWB 5G به ۴ گیگابیت بر ثانیه برسد.

چیپست A14 بایونیک مبتنی بر فرآیند تولید ۵ نانومتری ساخته شده و ۱۱.۸ میلیارد ترانزیستور دارد که حدود ۴۰ درصد از A13 بیشتر است. پردازنده مرکزی این تراشه ۶ هسته دارد که شامل ۲ هسته پرتوان و ۴ هسته بهینه است. اپل می‌گوید سرعت این تراشه حداکثر ۵۰ درصد نسبت به رقبا بالاتر است.

پردازنده گرافیکی A14 چهار هسته دارد و اپل باز هم مدعی است که توان آن رقبا را شکست می‌دهد. این تراشه از یک موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای استفاده می‌کند که تعداد هسته‌های آن نسبت به پارسال ۲ برابر شده و سرعت پردازش‌های یادگیری ماشینی را تا ۷۰ درصد نسبت به آیفون ۱۱ افزایش می‌دهد.

باتری و شارژ

image

آیفون ۱۱ یک باتری ۳۱۱۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد. این گوشی از شارژ بی‌سیم Qi و شارژ سریع پشتیبانی می‌کند اما برخلاف آیفون ۱۱ پرو که با شارژر ۱۸ واتی به بازار آمد، به‌صورت پیش‌فرض شارژر ۵ واتی دارد. رابط شارژر این گوشی لایتنینگ است.

اپل رسما اعلام نکرده که ظرفیت باتری آیفون ۱۲ چقدر است اما می‌گوید عمر آن در هنگام پخش ویدیو به ۱۷ ساعت می‌رسد که مشابه آیفون ۱۱ است. این گوشی هم از شارژ سریع و شارژ بی‌سیم Qi پشتیبانی می‌کند. آیفون ۱۲ قابلیت جدیدی به‌نام MagSafe دارد که پیش‌تر روی مک‌بوک‌های اپل مشاهده شده بود و حالا امکان شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی را برای پرچمدار جدید اپل فراهم می‌کند. این شارژر مغناطیسی به پشت بدنه دستگاه می‌چسبد و می‌تواند از طریق محصولات جانبی شخص ثالث به بازار بیاید. کابل شارژر آیفون‌های جدید USB-C به لایتنینگ است.

سیستم عامل

آیفون ۱۱ با سیستم عامل iOS 13 وارد بازار شد و به‌روزرسانی iOS 14 را دریافت کرد. اکنون آیفون ۱۲ نیز به‌صورت پیش‌فرض با iOS 14 به بازار می‌آید. بنابراین در این بخش تفاوت خاصی میان این دو گوشی وجود دارد. تنها شاید بتوانیم بگوییم که آیفون ۱۲ احتمالا از پشتیبانی درازمدت‌تری بهره‌مند خواهد شد.

قیمت و تاریخ عرضه

image

با معرفی آیفون ۱۲ قیمت آیفون ۱۱ به ۵۹۹ دلار برای مدل ۶۴ گیگابایتی کاهش یافته است. مدل ۱۲۸ گیگابایتی این گوشی حالا با قیمت ۶۴۹ دلار و مدل ۲۵۶ گیگابایتی آن با قیمت ۷۴۹ دلار به فروش می‌رسد. در آن سو، آیفون ۱۲ برای مدل پایه ۶۴ گیگابایتی با قیمت ۷۹۹ دلار، برای مدل ۱۲۸ گیگابایتی با قیمت ۸۴۹ دلار و برای مدل ۲۵۶ گیگابایتی با قیمت ۹۴۹ دلار عرضه می‌شود.

آیفون ۱۱ همین حالا در بازار وجود دارد، ولی برای عرضه رسمی آیفون ۱۲ باید تا تاریخ ۲ آبان صبر کنید. البته پیش‌فروش این گوشی از تاریخ ۲۵ مهر شروع می‌شود.

جمع‌بندی

آیفون ۱۲ با پشتیبانی از 5G، دوربین قدرتمند، طراحی زیبا و شیشه سرامیکی محصول جذابی به نظر می‌رسد. پردازنده این دستگاه بهبودهای زیادی نسبت به نسل قبل داشته و حالا قدرت بسیار بیشتری دارد. با این حال، تا زمانی که این گوشی به بازار نیاید و آن را بررسی نکنیم، نمی‌توانیم نظر قاطعی درباره ادعاهای اپل داشته باشیم. با تمام این‌ها، همان‌طور که پیش‌بینی شده بود، این گوشی می‌تواند نظر مثبت کاربران را به خود جلب کرده و به پرفروش‌ترین مدل سری آیفون ۱۲ تبدیل شود.

نظر شما چیست؟ اگر مولفه قیمت‌های نجومی ایران را از معادلات خود حذف کنید، تغییرات آیفون ۱۲ را لایق خرید می‌بینید؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)