خانهاخبار
همه چیز درباره‌ مک با پردازنده‌های اپل سیلیکون

همه چیز درباره‌ مک با پردازنده‌های اپل سیلیکون

در مطلب پیش رو قصد داریم تاریخ انتشار، قیمت، شایعات و همه اطلاعاتی که تا کنون درباره‌ مک‌ها با تراشه‌های اپل سیلیکون می‌دانیم را بررسی کنیم
۱۳۹۹/۶/۲۷

در ماه ژوئن بود که اپل اعلام کرد قصد دارد طی دوسال از تراشه‌های اینتل به پردازنده‌های سفارشی خودش مهاجرت کند. پیش بینی می‌شود که اولین کامپیوتر مک با پردازنده‌ی اپل سیلیکون تا پایان سال وارد بازار شود. کدام مک بیشترین پتانسیل را برای این کار دارد. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

اخبار مربوط به مهاجرت اپل مدت‌هاست که توسط اهالی فناوری دنبال می‌شود. وقتی مهاجرت به طور کامل رخ دهد، توسعه دهندگان می‌توانند برنامه‌های خود را برای تمام اکو سیستم اپل بنویسند و بهینه‌سازی کنند. شروع این اتفاق با مک او اس بیگ سر، آغاز می‌شود که در ماه ژوئن نیز به آن اشاره شده بود. آخرین به‌روزرسانی مک او اس، به طور رسمی در پاییز امسال منتشر می‌شود و مجموعه‌ای از فناوری‌ها را به کاربران عرضه می‌کند تا فرآیند مهاجرت به اپل سیلیکون تسهیل شود. در عین حال اپل با ارائه رابط روزتا ۲، به اولین کاربران اپل سیلیکون اجازه می‌دهد تا برنامه‌های مک موجود را در دستگاه‌های جدید اجرا کنند.

image

در طولانی مدت اپل سیلیکون فواید بسیاری برای توسعه دهندگان دارد و در واقع به معنی کار کمتر برای آنان است و به کاربران نهایی آزادی عمل بیشتری برای حرکت میان دستگاه‌های اپلی می‌دهد. البته که این اتفاق زمان‌بر است و تا حصول نتیجه نهایی طول خواهد کشید. اهالی کوپرتینو قبلا اعلام کرده‌اند که اولین محصول مک با تراشه‌ی اپل سیلیکون قبل از پایان سال جاری روانه‌ی بازار خواهد شد، با این حال هنوز نمی‌دانیم که کدام محصول این افتخار را خواهد داشت تا فرآیند مهاجرت را آغاز کند.

کاندیداهای خوش شانس

درماه ژوئن، مینگ چی کو تحلیلگر برجسته‌ی اپل اظهار داشت که اولین مک مبتنی بر اپل سیلیکون، مک‌بوک پرو ۱۳.۳ اینچی خواهد بود و به دنبال آن مک‌بوک ایر خواهد آمد. البته اپل در کنفرانس توسعه دهندگان با قرار دادن عکسی از مک‌بوک پرو این خبر را اعلام کرد. انتظار می‌رود که تا پایان سال جاری یا اوایل ۲۰۲۱، این محصولات با همان فرم فکتور آشنا به بازار عرضه شوند. کو معتقد است مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی در سه‌ ماهه‌ی دوم یا سوم سال ۲۰۲۱، در کنار نسخه‌ی کاملا جدید مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی وارد بازار می‌شود. انتظار می‌رود هردو لپ‌تاپ مذکور با چهره‌ و ظاهری جدید عرضه شوند. پیش از این کو اعلام کرده بود  که آیمک نیز با اپل سیلیکون به زودی عرضه خواهد شد. همین‌طور در The China Times گفته بود که آیمک با اپل سیلیکون در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ به بازار خواهد آمد.

قیمت

در کوتاه مدت به نظر نمی‌رسد که انتقال از پردازنده‌های اینتل به اپل سیلیکون باعث کاهش چشم‌گیر در قیمت مک‌ها شود. در ماه جولای نیز ترند فورس اعلام کرد که تولید تراشه‌های اپل سیلیکون در مقایسه با اینتل هزینه‌ی کمتری برای اهالی کوپرتینو دارد. علاوه بر این تخمین زده می‌شود که اولین سیستم روی یک چیپ اپل زیر ۱۰۰ دلار تمام شود که در مقایسه با ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار برای تراشه‌های Core i3 اینتل، بسیار کمتر است. با این حال از آنجا که اپل قصد دارد طی دوسال آینده مک‌های مبتنی بر اینتل و اپل سیلیکون را در کنار هم به فروش برساند، در بهترین حالت اختلاف قیمت بین مدل‌های مشابه حداقل خواهد بود. همانطور که درآن زمان گفته شده فقط زمانی که مک‌ها با اپل سیلیکون در بازار موجود باشد، مشخص می‌شود که اپل قصد کاهش قیمت مک‌ها را دارد یا خیر.

البته با توجه به نحوه‌ی قیمت گذاری و سیاست‌های اپل کاملا مشخص است زمانی که مک‌ها با هردو پردازنده ی اینتل و اپل سیلیکون در بازار عرضه می‌شود، اختلاف قیمت آن‌ها ناچیز خواهد بود.

زمان عرضه

بلومبرگ ادعا کرده کوپرتینو‌یی ها اولین مک مبتنی بر اپل سیلیکون را در نوامبر ۲۰۲۰ رونمایی می‌کنند و در ادامه تا آخر دسامبر این اولین‌ها وارد بازار خواهند شد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)