خانهاخبار
گزارش: اپل می‌تواند مخفیانه به‌همکاری با وی‌چت ادامه دهد

گزارش: اپل می‌تواند مخفیانه به‌همکاری با وی‌چت ادامه دهد

بر اساس گزارش جدید بلومبرگ، مقامات کاخ سفید مخفیانه به اپل چراغ سبز نشان داده‌اند تا این شرکت مجبور به قطع همکاری با وی‌چت نباشد.
۱۳۹۹/۶/۲

دونالد ترامپ چند وقت پیش با امضای یک فرمان اجرایی خواستار توقف همکاری میان شرکت‌های آمریکایی و اپلیکیشن وی‌چت شد. با این حال، این اپلیکیشن کاربردهای زیادی در چین دارد و بیش از ۱ میلیارد نفر برای امور روزمره خود از آن استفاده می‌کنند. از این رو، پیش‌بینی می‌شد که این فرمان مشکلات زیادی را برای اپل ایجاد کند، چون کاربران iOS تنها از طریق اپ استور قادر به نصب اپلیکیشن‌ها هستند.

یک نظرسنجی در شبکه اجتماعی چینی ویبو نشان داد که ۹۵ درصد از کاربران چینی در صورت تحریم وی‌چت آیفون خود را با گوشی‌های اندرویدی عوض می‌کنند. مینگ-چی کو، تحلیل‌گر شرکت TF International، اعلام کرد که اگر اپل مجبور به حذف وی‌چت از اپ استور شود، فروش جهانی آیفون ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

با این حال، اکنون نشریه بلومبرگ گزارش داده که دولت ترامپ بی‌سروصدا به شرکت‌های آمریکایی از جمله اپل اطلاع داده که علی‌رغم فرمان اجرایی می‌توانند به همکاری خود با چین ادامه دهند. اگر این خبر صحیح باشد، اپل وی‌چت را از اپ استور خود حذف نمی‌کند و با خطر از دست دادن کاربرانش مواجه نمی‌شود.

فراموش نکنید که ۲۰ درصد از مجموع درآمدهای اپل از چین می‌آید و بخش عمده محصولات این شرکت در چین تولید می‌شود. اگر این تحریم به شدیدترین شکل ممکن اجرایی می‌شد، طبیعتا باید منتظر اقدامات تلافی‌جویانه‌ای از سوی چین می‌بودیم. در نتیجه، ضررهای بیشتری اپل را تهدید می‌کرد. اما اگر خبر امروز درست باشد، شرایط برای این غول کوپرتینیویی امیدوارکننده‌تر خواهد بود.

image

به نظر می‌رسد که مسئولان دولت ایالات متحده تازه حالا به فکر تاثیرات فرمان اجرایی بر شرکت‌های آمریکایی افتاده‌اند. البته منابع نزدیک به دولت ترامپ هشدار داده‌اند که هنوز بحث‌هایی درون کاخ سفید در جریان است تا وضعیت حضور این اپلیکیشن در استورهای جهانی اپل و گوگل را مشخص کند. یک منبع نزدیک به ماجرا می‌گوید مقامات ارشد دولتی مشغول ارزیابی شرایط و میزان تاثیرات آن هستند اما نباید از خاطر ببریم که تمام این تصمیمات با فرمان رئیس جمهور قابل لغو شدن است.

طبق گزارش‌ها، هدف فرمان اجرایی از کار انداختن فوری وی‌چت در آمریکا نیست. دولت ترامپ می‌خواهد آرام‌آرام مانع از نصب و به‌روزرسانی این اپلیکیشن در ایالات متحده شود. یعنی مسافرانی که از کشورهای دیگر به آمریکا سفر می‌کنند می‌توانند از وی‌چت استفاده کنند، ولی قادر به آپدیت آن نیستند. با این کار، کسانی که برای مدت‌های طولانی به آمریکا می‌روند کم‌کم با نسخه‌ای از اپلیکیشن وی‌چت سروکار خواهند داشت که دیگر قابل استفاده نیست.

در این میان لابی‌گرانی هم هستند که سعی دارند حرف خود را به گوش مسئولان دولت رسانده و کاری کنند که مقامات کشوری به تاثیرات منفی فرمان اجرایی واقف شوند. کریگ الن، رئیس شورای تجاری آمریکا و چین می‌گوید: «ما با هر کسی که حرف ما را بشنود حرف می‌زنیم. وی‌چت تا حدی شبیه برق است. کاربران در همه جای چین از آن استفاده می‌کنند.»

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)