خانهاخبار
ویژگی‌های یک شهر هوشمند چیست؟

ویژگی‌های یک شهر هوشمند چیست؟

تکنولوژی هوشمندسازی یکی از مباحث داغ این روزهاست و همه چیز در حال هوشمند شدن و اتوماتیک شدن می‌باشد. در مسیری که همه چیز بطور خودکار و هوشمند عمل کند، به تدریج شهرهای هوشمند پدید خواهند آمد. شهرهایی که ظاهر آن‌ها شاید به شهرهای امروزی شباهت داشته باشد یا نداشته باشد، اما قطعاً زندگی در آن‌ها با زندگی در شهرهای امروزی و گذشته بسیار متفاوت خواهد بود.
۱۳۹۹/۵/۲۱

لازمه اینکه بدانیم زندگی در شهرهای هوشمند آینده تقرباً چگونه خواهد بود، این است که با ویژگی های شهر هوشمند بیشتر آشنا شویم.

به گزارش BACpress ، شهرهای هوشمند نه تنها یک مفهوم فناوری، بلکه یک توسعه اجتماعی – اقتصادی است؛ فناوری به وضوح یک شرط ضروری برای یک شهرهوشمند است. اما درک شهروندان از این مفهوم درباره توسعه جامعه شهری برای کیفیت بهتر زندگی است. اتخاذ فناوری های به روز فی نفسه (به خودی خود) موفقیت طرح های هوشمند را تسهیل نمی کند. در عوض نوآوری در شیوه مدیریت و جهت گیری سیاسی باعث می شود یک شهر قابل زندگی باشد. موفقیت پروژه های شهرهوشمند از طریق فناوری و سرمایه فنی تعیین نمی شود. موفقیت وابسته به رهبری و هماهنگی بین سازمانی است.فناوری به خودی خود باعث هر گونه کمکی به نوآوری نمی شود.

image

 

شهرهوشمند سیستم گرا نیست، بلکه خدمات محور (سرویس گرا) است؛ هدف نهایی یک شهرهوشمند ارتقاء کیفیت کلی خدمات شهری است. ایجاد یک سیستم یکپارچه به خودی خود پایان راه نیست، بلکه مکانیزمی است که از طریق آن خدمات تحویل و اطلاعات به اشتراک گذاشته می شود. نوآوری سیاسی و سازمانی برای یک شهرهوشمند، مدیریت مؤثر خدمات و رسیدگی به تقاضاهای خدماتی شناسایی شده از طریق حکمروایی است.

حالا که با تعاریف اولیه از یک شهر هوشمند آشنا شدیم، شاید جالب باشد بدانیم هوشمند ترین شهر دنیا اکنون کدام شهر است ؟

خیابان‌های شهر سونگدو "Songdo"در کره جنوبی هر چند امروزه متروکه و نیمه‌ساخته به نظر می‌آید، اما قرار است اینجا شهری متعلق به آینده باشد؛ هوشمندترین شهر دنیا! در حال حاضر بیست و دو هزار نفر در آن زندگی می‌کنند و قرار است بزودی پنج هزار نفر دیگر به این جمعیت اضافه شوند، اما در آینده نزدیک که ساخت این شهر 6 کیلومتر مربعی تمام می‌شود، 65 هزار نفر در آن ساکن خواهند شد.

افراد خوش اقبالی که فرصت زندگی در این شهر را بیابند این شانس را دارند تا در هوشمندترین شهر جهان زندگی کنند البته لقب هوشمند به دلیل بالا بودن ضریب هوشی سکنه آینده آن به سونگدو اعطا نشده است، بلکه علت اصلی، هوش سرشاری است که در کف جاده ها، پارک ها و سازه های این شهر جاسازی شده است.

این شهر هوشمند پروژه بلند پروازانه ای است که در یک جزیره مصنوعی در فاصله 56 کیلومتری غرب سئول، پایتخت کره جنوبی ساخته می شود. در حقیقت می توان این شهر را نمایی از آینده سئول و دیگر شهرهای جهان در آینده نه چندان دور دانست.

شهرهای آینده

در این ویدیو با نمایی از شهرهای آینده بدون ترافیک و آلودگی و در امنیت و با حمل و نقل آسان آشنا می‌شویدشهر هوشمند یکی از ترم‌های مورد توجه در برنامه‌ریزی شهری امروز است که کشورهای پیشرفته در جهان به دنبال تحقق آن هستندbacpress را دنبال کنید تا بیش‌تر در مورد سازوکار این شهره بدانید.

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

شهاب

۱۳۹۹/۵/۲۲
وای دقیقا مثل رباط کریم یا قلعه حسن خان یا اسلامشهر