خانهاخبار
افزایش قیمت مجوز ARM می‌تواند قیمت تلفن‌های هوشمند را بالا ببرد

افزایش قیمت مجوز ARM می‌تواند قیمت تلفن‌های هوشمند را بالا ببرد

تقریبا تمامی تلفن‌های هوشمند امروزی از پردازنده‌هایی استفاده می‌کنند که معماری آن‌ها مبتنی بر فناوری ARM است. این شرکت حالا ظاهرا می‌خواهد هزینه استفاده از فناوری خود را افزایش دهد.
۱۳۹۹/۴/۲۹

اگر اخبار مربوط به اپل را دنبال کرده باشید، احتمالا درباره برنامه این شرکت پیرامون مهاجرت به سمت کامپیوترهای مبتنی بر ARM شنیده‌اید. این اتفاق از اهمیت زیادی برخوردار است چون تراشه‌های ARM در حال حاضر منحصرا برای موبایل‌ها و تبلت‌ها تولید می‌شوند. اپل با این تصمیم می‌تواند کنترل کاملی روی کامپیوترهای خود پیدا کند.

با این حال، اکنون به نظر می‌رسد که اتکای کامل بر شرکت ARM به آن اندازه که اپل امیدوار است سودآور نخواهد بود. خبرگزاری رویترز می‌گوید ARM، صاحب مالکیت فکری مربوط به این تراشه‌ها، قصد دارد در آینده هزینه مجوزهای خود را افزایش دهد. طبق اعلام منابع، این افزایش قیمت وابسته به طرف قرارداد خواهد بود، ولی هزینه‌ها ممکن است برای برخی از شرکت‌ها تا چهار برابر افزایش پیدا کند. از طرف‌های مقابل قرارداد ARM می‌توانیم به اپل، سامسونگ، کوآلکام، هوآوی و مدیاتک اشاره کنیم.

البته باید گفت که هزینه مجوزها تنها بخشی از هزینه‌ای است که قیمت نهایی تراشه را شکل می‌دهد، با این حال افزایش چهار برابری قیمت مجوز می‌تواند تاثیر خود را بر قیمت مصرفی بگذارد. تراشه‌ها در حال حاضر هم به‌عنوان یکی از گران‌ترین قطعات تلفن‌های هوشمند شناخته می‌شوند و تغییر قیمت آن‌ها به احتمال زیاد بر قیمت نهایی گوشی‌ها اثر خواهد گذاشت.

شرکت ARM در سال ۲۰۱۶ با مبلغ ۳۲ میلیارد دلار توسط کمپانی SoftBank خریداری شد. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که تصمیم اپل برای استفاده از تراشه‌های مبتنی بر ARM اعتماد به نفس کافی را برای SoftBank فراهم کرده تا آن‌ها هزینه مجوزهای خود را افزایش دهند. با این وجود، حقیقت امر هرگز به‌طور دقیق مشخص نخواهد شد چون قراردادهای مابین این شرکت‌ها محرمانه است.

منبع خبر می‌گوید که برخی از شرکت‌ها از همین حالا جستجو به دنبال جایگزین تراشه‌های مبتنی بر ARM را آغاز کرده‌اند. با این حال، حتی اگر چنین تصمیمی بگیرند سال‌ها طول می‌کشد تا آن فناوری جایگزین بتواند به سطح فناوری ARM برسد و در این مسیر باید میلیاردها دلار هزینه صرف شود. بر همین اساس، به نظر می‌رسد که پرداخت هزینه بیشتر گزینه مقرون به صرفه‌تری باشد. معماری ARM چند وقت پیش توانسته بود بر روی یک ابرکامپیوتر ژاپنی به‌عنوان قدرتمندترین کامپیوتر دنیا شناخته شود.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)