خانهاخبار
سریعترین خودروی جاده‌ای فراری

سریعترین خودروی جاده‌ای فراری

فراری از سریعترین خودروی جاده‌ای خود یعنی SF90 Stradale 2021 رونمایی کرد
۱۳۹۹/۴/۲۰

رافائل سیمون راننده‌ی آزمایشی خودروی فراری SF90 Srtadale عنوان کرد در جاده اتفاقات خیلی سریعتر از 488 Pista رخ می‌دهد. در ادامه بیان کرد باید تمرین‌هایی برای گردن و عکس العمل‌های خود انجام دهید. ابر اتومبیل فراری توانایی تولید ۹۸۶ اسب بخار قدرت را دارد که در عین چسبندگی بسیار عالی، سرعت و چابکی یک اتومبیل مسابقه را نیز به راننده خود ارزانی می کند، که اعتماد به نفس لازم برای وارد شدن به پیچ‌ها با سرعت بالا را می‌دهد.

image

خودروی SF90 سریعترین اتومبیل جاده‌ای فراری است که معیاری برای مارانللو محسوب می‌شود. فراری ادعا می‌کند باشتاب ۰ تا ۶۰ مایل کمتر از ۲.۵ ثانیه آنقدر سریع است که می‌تواند فاصله‌ی ۲۰۰ متر را در ۶.۷ ثانیه طی کند. اما داستان اسب سرکش ایتالیایی وقتی جذاب‌تر می‌شود که بدانید بعد از F40،  فراری SF90 اولین پرچمدار مارانللو است که از موتور ۱۲ سیلندر استفاده نمی‌کند. این ابر اتومبیل اولین‌های بسیاری را به نام خود ثبت کرده که اولین خودروی پلاگین هیبرید، اولین فراری تمام چرخ محرک، اولین فراری با فناوری ترمز سیم‌دار و اولین اتومبیل اسپرت فراری با فرمان برقی، از آن جمله هستند.

در قرن حاضر، سنت در حال غرق شدن در انبوهی از فناوری‌ها است، به مانند اسب شاهزاده ای که روی آن حریر گران قیمت می‌اویزند و اکنون دکمه‌ی انتخاب رانندگی به سان همان حریر در جلوی کنسول مرکزی و به شکلی تزیینی و نمادین نصب می‌شود. اما فراری همیشه یک فراری است و یک ماشین جاده، که به روشنی فریاد می‌زند توسط شرکتی ساخته شده که تیم فرمول یک بخشی از طراحی داخلی و تخصصی آن را برعهده داشته، بدون اینکه حامی مالی گران قیمتی را در پشت خود ببیند. مدیر محصول فراری ماتیو تورکونی می‌گوید: این نشان دهنده‌ی اوج هنر فراری است که قادر به انجامش است.

 

پیشرانه پلاگین هیبرید فراری SF90

image

 

قلب تپنده‌ی شاهکار جدید فراری، یک موتور تویین توربوی هشت سیلندر است که در وسط اتومبیل قرار گرفته و می تواند ۷۶۹ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن-متر گشتاور تولید ‌کند که در کنار سه موتور الکتریکی و یک باتری با ولتاژ بالا نصب شده است. یک موتور الکتریکی بین موتور و گیربکس هشت سرعته‌ی دوکلاچه جاخوش کرده و ۱۵۷ اسب بخار را در کنار ۲۶۵ نیوتن بر متر گشتاور در اختیار پیشرانه‌ی مرکزی قرار می‌دهد. دو موتور دیگر در محور جلو خدمت رسانی می‌کنند و هرکدام از آن‌ها با در اختیار گذاشتن ۹۷ اسب بخار قدرت و ۸۴ نیوتن متر گشتاور، سربازان جلوی پادشاه را به حرکت در‌می‌آورند. باتری مایع ۸ کیلووات ساعتی با مایع خنک کننده تک ماژول تنها ۷۱ کیلوگرم وزن دارد و به اسب سرکش مارنللو، این امکان را می‌دهد تا با استفاده از موتورهای جلو، ۲۵ کیلومتر را با حداکثر سرعت ۱۳۵ کیلومتر برساعت و بانیروی الکتریکی خالص، طی کند.

 

باز طراحی موتور هشت سیلندر

image


اگر چه پبشرانه‌ی SF90 عضوی از حانواده‌ی F154 است و در California T، 488 و همین طور در F8 Tributo مورد استفاده قرار گرفته است، اما به طور قابل توجهی ارتقا یافته است. سرسیلندر جدید و باز طراحی شده با پاشش‌های مستقیم که هفت درصد فشار و قدرت داخلی را افزوده است. در نتیجه‌ی این تغییرات، ظرفیت از ۳.۹ لیتر  به سمت ۴ لیتر افزایش یافته است. سایر تغییرت عبارتنداز: میل لنگ جدید، شاتون های جدید، پیستون های جدید، تغدیه‌ی جدید و اگزوز‌های جدید. توربوها دقیقا همان اندازه‌ی F8 Tributo هستند، اما با اصلاح آن‌ها اکنون جریان هوا افزایش یافته است. قطعات جدید باعث کاهش وزن ۲۴ کیلوگرمی و ۱۲ درصدی کل خودرو شده، که به پایین آمدن مرکز ثقل خودرو کمک فراوانی کرده است. 

موتورهای الکتریکی‌

image


مهندسین فراری نام مستعار «موتور پیتزا» را روی آن نهاده‌اند و موتور الکتریکی P1 که بین موتور احتراق داخلی V-8 و گیربکس هشت سرعته‌ی دو کلاچه، در حال ساندویچ شدن است. فراری ادعا می‌کند فناوری شار محوری که در موتور خودرو مورد استفاده قرار گرفته، رتبه‌ی یک در جهان برای خودروهای تولیدی را دارد. موتور شار محوری بدین معنی است که روتوهای دیسک مانند در هردو طرف یک استاتور مسطح سوار می‌شوند، در حالی که موتورهای الکتریکی سنتی درون یک استاتور تیوب مانند می‌چرخند. در موتور فراری، روتورها از جنس فولاد ضد زنگ و به صورت لایه لایه ساخته شده‌اند و با یک سری آهن‌ربا به یکدیگر متصل شده اند. موتور الکتریکی P1 فقط ۷ سانتی‌متر عمق و ۲۱ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند ۱۵۷ اسب بخار و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

image

دو موتور الکتریکی دیگر که روی محور جلو نصب شده‌اند P4s نام دارند و از نظر طراحی مانند موتورهای سنتی هستند و در داخل یک استاتور ثابت در حال چرخش هستند. دیتور دینی، سرپرست بخش پیشرانه عنوان می‌کند این یک فناوری آزمایش شده است، اما تکامل یافته و قدرت و سرعت بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد. موتورهای آب خنک تنها ۱۲ کیلوگرم وزن دارند و تا ۲۵ هزار دور ر دقیقه می‌چرخند. این موتورها قادرند چرخ‌های جلوی SF90 را با سرعت ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت و در حالت برق، به حرکت درآورند که فراری نام آن‌ اختصاصی خود را روی آن نهاده است. این موتورها می‌توانند هرکدام به طور جداگانه گشتاور متغیری داشته باشند که در سرعت‌های بالای ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت از مدار خارج می‌شوند. به این ترتیب اتومبیل SF90، بسته به شرایط و حالت رانندگی می‌تواند یک خودروی محور جلو، چهار چرخ محرک و یا محور عقب باشد.

 

گیربکس

image

 

گیربکس هشت سرعته‌ی دو کلاچه‌ی SF90، به طور کلی در خط تولید فراری جدید محسوب می‌شود و برای این منظور طراحی شده تا در ارتفاع پایین‌تری در شاسی نسبت به گیربکس هفت سرعته‌ی F8 Tributo بنشیند و بتواند تا ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور بیشتری را تحمل کند. چرخ دنده‌ی بلندتر هشتم تا میزان ۵ درصد به کاهش مصرف سخت کمک می‌کند . همچنین از یک مخزن روغن واحد برای روغن کاری و هیدرولیک در مقایسه با گیربکس هفت سرعته که دو مخزن روغن دارد، بهره می‌برد که باعث کاهش وزن آن تا میزان ۳ درصد شده است. گیربکس جدید به میزان ۷ کیلوگرم سبک‌تر از هفت سرعته‌ی قدیمی است، اما فراری به این میزان بسنده نکرده و با بیرون کشیدن مجموعه‌ی دنده عقب، ۳ کیلوگرم دیگر از آن کاسته است. این اتومبیل در هنگام دنده عقب، از موتور الکتریکی جلو استفاده می کند و با چرخیدن در جهت عکس، خودرو به عقب حرکت می‌کند.

 

رابط کاربری دیجیتال 

 

image

 

علاوه بر سیستم انتقال قدرت جدید، SF90 فراری اولین رابط کاربری دیجیتالی را جلوی چشمان راننده قرار داده که قرار است آغازگر راه صفحه نمایش های دیجیتالی در فراری‌های آینده باشد. جلوی دیدگان راننده یک نمایشگر ۱۶ اینچی فول اچ دی قابل شخصی سازی کشیده شده ک به صورت خمیده است. ماکسیمیلیان رومانی، اولین رییس بخش HMI و ارگونومی فراری می‌گوید صفحه نمایش تا بخش‌هایی از فرمان که دست‌های راننده وجود دارد کشیده شده و کنترل‌های لمسی نیز در سمت راست و قسمت HVAC قرار دارد. تنظیمات مربوط به آینه‌های خارجی و چراغ‌‌ها سمت چپ نمایشگر جای گرفته‌اند. در قسمت فوقانی داشبورد نیز یک هداپ دیسپلی؛ که برای خودروهای اسپرت توسعه داده شده، جای گرفته است، که اطلاعات را با وضوح بالا در اختیار راننده می‌گذارد.

 

image

 

فراری می‌گوید رابط کاربری جدید، فرمان یا دکمه‌های خازنی و یک تاچ پد کوچک بخش جدایی ناپذیر از سیستم فرمان است و تیم توسعه دهنده‌ی آن فقط به جمله‌ی «چشم‌ها به جاده و دست‌ها روی فرمان» وفادار بوده‌اند. د این خودرو  خبری از دکمه‌ی استارت/استپ  نیست و برای روشن کردن این هیولای مهار نشدنی، کافی است دوبار دکمه‌ی صحبت کردن را لمس کنید و خواهید دید اسب سرکش مارانللو با موتور هیبریدی خود، چگونه حیرت زده‌تان می‌کند. رومانی در ادامه می‌گوید رابط کاربری این اتومبیل در مقایسه با ۸۱۲ سوپر فست ۳۶ درصد زمان کمتری را طلب می‌کند و زمان انجام مراحل نیز ۲۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

 

E-MANETTINO

image

 

سوییچ تغییر حالت معروف فراری یعنی Manettino نیز در جای همیشگی خود، درست پایین سمت راست فرمان نشسته است. اما پیشرانه‌ی پلاگین هیبرید SF90 لایه‌ای اضافی از پیچیدگی و قابلیت‌ها به منوی این خودرو افزوده است. این حالت باعث اضافه شدن یک سوییچ اضافی دیگر به نام eManettino شده است. حالت eDrive در این خودرو به این معنی است که فقط روی موتورهای الکتریک محور جلو هستید. مود Hybride نیز در به صورت پیش فرض فعال است قدرت محرک را از ترکیب موتورهای الکتریکی و پیشرانه‌ی ۸ سیلندر تامین می‌شود. حالت Performance نیز در تمام شرایط، موتور احتراق داخلی را روشن نگه می‌دارد تا شارژ باتری و توان الکتریکی  همیشه در دسترس باشد. و در نهایت مود Qualifying که به صورت چهارقد و باتمام قدرت ۹۸۶ اسبی خود در خدمت راننده است. استفانو واریسکو، مسئول دینامیک این اتومبیل می‌گوید این حالت برای ۶ یا ۷ دور پیست فیورانو یا یک دور ۲۱ کیلومتری در نوربرگ‌ رینگ مناسب است.

 

آیرودینامیک SF90
image

برای بهینه سازی SF90، شرکت ایتالیایی نه تنها در زمینه‌ی عملکرد بلکه در حیطه‌ی موتورهای هیبریدی و الکترونیکی نیز کارکرده است. برای مدیریت خرارت پیشرانه‌ی PHEV، فراری ۵۰ درصد زمان بیشتری را در تونل باد صرف کرده تا از آیرودینامیک بیشتر؛ مانند آنچه که با لافراری انجام داده، بهره‌مند شود. متئو بیانکالانا، مدیر بخش آیرودینامیک می‌گوید این اتومبیل آیرودینامیکی در محدوده‌ی فراری است و در ادامه می‌افزاید ورودی‌های هوا در قسمت دماغه‌ی خودرو علاوه بر خنک کردن موتورهای الکتریکی محور جلو، ورودی‌های دوگانه باعث خنک شدن موتور هشت سیلندر نیز می‌شود. با استفاده از تجربه‌ی تیم فرمول یک دماغه‌ی خودرو ۱.۵ سانتی‌متر بالاتر آمده تا موتورها فضای بیشتری داشته باشند و همچنین موجب افزایش ۳۰ درصدی داون فورس شده است.
 
image
 
مبتکرانه‌ترین عنصر آیرودینامیکی، در قسمت عقب خودرو جا خوش کرده است. در حالت عادی و low-drag مود، جریان هوا از روی کابین عبور کرده و از میان چراغ‌های عقب خارج می‌شود، در حالی که وقتی روی مود high-downforce قرار دارید، عنصر مرکزی باله‌ی عقب به پایین حرکت کرده و جریان هوا را متوقف می‌سازد، که به طور موثری نیروی دارون فورس بزرگی ایجاد می‌کند که به گفته‌ی سیستم ثبت اختراعات، ۳۹۰ کیلوگرم نیروی روبه پایین در سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت ایجاد می‌کند.

فراری بیان کرده در حالت low-drag عنصر مرکزی به حالت اولیه بازگشته و همین اقدام به مهندسین مکم کرده تا از قطعات متحرک کم کنند، که در مجموع توانسته‌اند ۶۶ درصد از وزن آن بکاهند.

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)