خانهاخبار
با اپلیکیشن‌هایی که از کلیپ بورد آیفون جاسوسی می‌کنند، آشنا شوید

با اپلیکیشن‌هایی که از کلیپ بورد آیفون جاسوسی می‌کنند، آشنا شوید

دسترسی و جاسوسی از مواردی که در کلیپ بورد گوشی‌ها ذخیره می‌شوند، یکی از مهم ترین مسائل امنیتی به حساب می‌آیند.
۱۳۹۹/۴/۱۶

اگر پیگیر اخبار دنیای تکنولوژی باشید، مطمئنا می‌دانید که اپل در آی او اس 14، دست توسعه دهندگان برای جاسوسی از مواردی که در کلیپ بورد گوشی‌های آیفون ذخیره می‌شوند را بسته است. کاربرانی که گوشی خود به نسخه آزمایشی iOS 14 آپدیت کرده‌اند، به این موضوع اشاره نموده‌اند که اپلیکیشن‌هایی مانند TikTok و AccuWeather به صورت مداوم سعی دارند تا به حافظه کلیلپ بورد دستگاه دسترسی پیدا کنند و از این طریق، مواردی مانند شماره PIN کارت‌های اعتباری، رمزهای اکانت‌های مختلف و مواردی از این قبیل در دسترس آن ها قرار می‌گیرد.

هفته گذشته، آقای Don Marton که یکی از توسعه دهندگان سیستم عامل آی او اس به حساب آمده و به تازگی دستگاه خود را به نسخه آزمایشی iOS 14 آپدیت کرده، متوجه شد که LinkedIn، اپلیکیشن طراحی و توسعه یافته توسط مایکروسافت به صورت مداوم، در حال کپی کردن اطلاعات کلیپ بورد وی است. زمانی که یکی از مسئولان سایت ZDNet با مسئولان لینکداین ارتباط برقرار کرده و در این مورد از وی نظر خواهی کرد، در جواب با عبارت "این یک باگ نرم‌افزاری است" روبرو شد.

مدیر ارشد بخش نرم‌افزاری LinkedIn، آقای Erran Berger در این موضوع چنین گفت:

ما به هیچ عنوان، اطلاعات قرار گرفته در کلیپ بورد گوشی‌ها را ذخیره یا به جایی دیگر منتقل نخواهیم کرد.

پیش از این، اپلیکیشن محبوب TikTok نیز مورد چنین اتهامی قرار گرفته بود و مسئولان آن به این موضوع اشاره نمودند که هیچ گاه، اطلاعات قرار گرفته در کلیپ بورد آیفون‌ها را استفاده نکرده‌اند و با این وجود، مکانیسم یاد شده به زودی غیر فعال می‌شود.

آقای مورتون، لیستی از اپلیکیشن‌هایی که به حافظه کلیپ بورد آیفون دسترسی پیدا کرده‌اند را منتشر کرده که در این لیست، نام‌هایی چون TikTok، LinkedIn و Reddit دیده می‌شود. صحبت‌های مسئولان لینکداین و تیک تاک را برای شما بازگو کردیم. اما توسعه دهندگان اپلیکیشن Reddit نیز اعلام نمودند که به زودی، آپدیتی برای این اپلیکیشن ارائه کرده و به واسطه آن، چنین قابلیتی از این پلتفرم حذف خواهد شد. بروزرسانی اپلیکیشن Reddit بر اساس برنامه ریزی‌ها، در تاریخ چهاردهم جولای مصادف با 24 تیر ماه در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

image

یکی از سخنگویان Reddit در این باره در مصاحبه با The Verge چنین گفت:

ما چنین موردی را به دلیل لینک‌های ذخیره شده در حافظه کلیپ بورد ردیابی می‌کنیم تا لینک‌های متناسب با موارد سرچ شده توسط کاربران را به آن ها پیشنهاد دهیم و به هیچ عنوان، اطلاعات قرار گرفته در حافظه کلیپ بورد را در هیچ مکانی ذخیره نکرده یا از آن ها سوء استفاده نخواهیم کرد. به زودی دستوراتی که باعث ایجاد چنین قابلیتی خواهند شد نیز حذف شده و طی ارائه یک آپدیت نرم‌افزاری، در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

البته در این لیست، نام اپلیکیشن‌های مشهور دیگری از جمله موارد زیر نیز دیده می‌شود:

  • Google News
  • Patreon
  • Call of Duty
  • Fruit Ninja
  • Philips Sonicare App

برخی از اپلیکیشن‌های مدیریت رمز عبور، بعد از گذشت مدتی اقدام به خالی کردن حافظه کلیپ بورد می‌کنند. به عنوان مثال، اپلیکیشن 1Password به قابلیتی مجهز است که در صورت فعال کردن آن توسط کاربر، بعد از گذشت 90 ثانیه، حافظه کلیپ بورد دستگاه را خالی می‌کند. برخی افراد بر این باورند که توسطعه دهندگان اپلیکیشن 1Password با همکاری اپل، توانسته‌اند تا به چنین قابلیتی دست پیدا کنند.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که با عرضه نسخه عمومی iOS 14 که در مهر ماه و همزمان با عرضه آیفون 12 اتفاق خواهد افتاد، مسلما سیل عظیمی از اپلیکیشن‌هایی که به حافظه کلیپ بورد دستگاه دسترسی داشته و توسط آی او اس 14 شناسایی می‌شوند، مشخص می‌شود.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)