خانهاخبار
کیفیت استاندارد ویدیوهای یوتیوب به‌خاطر کرونا روی 480p تنظیم شد

کیفیت استاندارد ویدیوهای یوتیوب به‌خاطر کرونا روی 480p تنظیم شد

با توجه به افزایش ترافیک شبکه و رشد فزاینده شمار کاربران، یوتیوب تمهیدی اندیشیده تا با کاهش رزولوشن استاندارد ویدیوهای خود فشار کمتری به شبکه وارد کند.
۱۳۹۹/۱/۶

رزولوشن استاندارد یوتیوب از مدت‌ها پیش بر روی 720p تنظیم شده بود، اما اخیرا به دلیل افزایش ترافیک ناشی از قرنطینه خانگی که به خاطر شیوع ویروس کرونا پیش آمده، این رزولوشن پیش‌فرض بر روی 480p تنظیم شده است.

بر اساس بیانیه ارسالی یوتیوب برای خبرگزاری رویترز آن‌ها تمام ترافیک اروپایی خود را روی این رزولوشن تنظیم کرده‌اند و در سوی مقابل آمازون پرایم ویدیو نیز اقدام مشابهی را انجام داده است. سخنگوی آمازون اعلام کرده که آن‌ها مشغول کار با سرویس‌دهندگان اینترنت هستند تا از فشار آمدن به شبکه جلوگیری کنند.

تصمیم یوتیوب برای کاهش رزولوشن ویدیوها به موجب همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ است. کسب و کارها، مدارس و دانشگاه‌ها در اکثر کشورها تعطیل شده‌اند تا مردم در خانه‌ها بمانند و فاصله اجتماعی خود را کم کنند. در نتیجه حضور شمار عظیم مردم در خانه‌ها باعث افزایش استفاده از اینترنت شده و آن را دچار تراکم کرده است.

تراکم شبکه اینترنت را مشابه ترافیک بزرگ‌راه‌ها در نظر بگیرید. هرچه وسایل نقلیه بیشتری در یک بزرگ‌راه وجود داشته باشد، تراکم ترافیک بیشتر می‌شود. حالا اگر این تراکم بیش از حد شود، عبور از بزرگ‌راه ناممکن شده و فضایی برای وسایل نقلیه جدید باقی نمی‌ماند. هرچه تراکم شبکه بالاتر برود، امکان پیوستن کاربران جدید به آن کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، افزایش تراکم باعث کاهش کیفیت اینترنت کاربران فعلی می‌شود. در نتیجه تراکم اینترنت برای همه بد است.

image

یوتیوب و آمازون رزولوشن پیش‌فرض ویدیوهای خود را روی 480p تنظیم کرده‌اند، ولی این راهکار نه یک راهکار اساسی بلکه شبیه بانداژ کردن موقت زخمی عمیق است. این کار باعث می‌شود کیفیت تجربه کاربری افراد پایین بیاید و مشکلات بیشتری را در پخش محتوا برای آن‌ها ایجاد کند. اگر شرایط به همین منوال پیش برود، احتمالا به پهنای باند گسترده‌تری نیاز خواهیم داشت تا پاسخگوی مصرف فزاینده شبکه باشیم.

بی‌طرفی شبکه چه می‌شود؟

بی‌طرفی شبکه قاعده‌ای است که می‌گوید عملکرد اینترنت باید صرف‌نظر از توان کاربر در پرداخت پول بیشتر یا کمتر برای همگان یکسان باشد. سرویس‌های پخش ویدیو در مخالفت با بی‌طرفی شبکه سعی دارند در ازای دریافت پول بیشتر به کاربران محتوای باکیفیت‌تر ارائه دهند.

حالا کاهش رزولوشن استاندارد ویدیوها هم می‌تواند منجر به نقض بیشتر قانون بی‌طرفی شبکه شود. اگر این قضیه ادامه‌دار شود، شرکت‌ها می‌توانند در ازای ارائه محتوای باکیفیت‌تر از کاربران پول بیشتری بگیرند.

شرکت‌ها برای پاسخگویی به کاربران با کمبود منابع مواجه شده‌اند. در نتیجه نیاز بیشتری برای دسترسی به طیف‌های بالاتر به وجود آمده و در این‌جا پرداخت پول می‌تواند دسترسی بهتری را در اختیار برخی از کاربران قرار دهد. کمبودهای مالی ناشی از ویروس کرونا ممکن است در نهایت منجر به ایجاد روش‌های جدیدی برای درآمدزایی این شرکت‌ها شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)