خانهاخبار
هر آن چیزی که باید از ویروس کرونا و راه‌ های پیشگیری از آن بدانیم

هر آن چیزی که باید از ویروس کرونا و راه‌ های پیشگیری از آن بدانیم

کرونا این روزها در سراسر دنیا به بحث داغ دنیا تبدیل شده است. می‌توان گفت معتبرترین مرجع برای آشنایی با این بیماری، سازمان جهانی بهداشت است. در این پست به آشنایی با این ویروس بر طبق اسناد سازمان بهداشت جهانی و راه‌های مقابله و پیشگیری از کرونا پرداخته‌ایم.
۱۳۹۸/۱۲/۱۰

image

 

ویروس کورونا چیست؟

ویروس‌های کورونا خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که ممکن است در جانوران و انسان‌ها تولید بیماری کنند. میدانیم که در انسان، چندین ویروس از خانواده کورونا سبب طیفی از عفونت‌های تنفسی می‌شوند که سرماخوردگی ساده را از یک سو، و سندرم تنفسی خاورمیانه یا MERS و سندرم شدید حاد تنفسی یاSARS را در بر می‌گیرد. تازه‌ترین ویروس کشف شده از این خانواده سبب بیماری جدیدی شده است که اکنون 19-COVID خوانده می‌شود.

بیماری 19-COVID چیست؟

بیماری 19-COVID بیماری عفونی جدیدی است که توسط تازه‌ترین ویروس شناخته شده از خانواده ویروس کورونا ایجاد می‌شود. این ویروس و بیماری تا پیش از آن که دسامبر 2019 در شهر ووهان چین همه‌گیر شود، ناشناخته بود.

علائم بیماری 19-COVID کدم‌اند؟

شایع‌ترین علامت‌های این بیماری تب، خستگی و سرفه‌های خشک هستند. برخی بیماران ممکن است دردهایی ضعیف تا شدید عضلانی و سردرد، گرفتگی یا آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال را تجربه کنند. این علائم عموماً ملایم‌اند و به تدریج آغاز می‌شوند. ویروس ممکن است به بعضی از مردم سرایت کند بی آن که هیچ علامتی بروز دهد یا سبب بیماری شود. در حدود 80٪ افراد بدون هر گونه اقدام خاص، به طور کامل بهبود می‌یابند اما در میان آن‌هایی که بیماری را بروز داده‌اند تقریباً از هر شش بیمار یک تن ناخوشی شدیدی تجربه می‌کند و دچار تنگی نفس می‌شود. افراد مسن، و آن‌هایی که بیماری زمینه‌ای مانند پرفشاری خون، مشکلات قلبی یا دیابت دارند بیشتر در معرض خطر نوع شدید بیماری هستند. تاکنون حدود 2٪ از این بیماران درگذشته‌اند. کسانی که تب، سرفه و تنگی نفس را تجربه می‌کنند باید به پزشک مراجعه کنند.

شایع‌ترین علامت‌های این بیماری تب، خستگی و سرفه‌های خشک هستند. برخی بیماران ممکن است دردهایی ضعیف تا شدید عضلانی و سردرد، گرفتگی یا آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال را تجربه کنند. این علائم عموما ملایم‌اند و به تدریج آغاز می‌شوند. ویروس ممکن است به بعضی از مردم سرایت کند بی آن که هیچ علامتی بروز دهد یا سبب بیماري شود. در حدود 80٪ افراد بدون هر گونه اقدام خاص، به طور کامل بهبود می‌یابند اما در میان آن‌هایی که بیماري را بروز داده‌اند تقریبا از هر شش بیمار یک‌ تن ناخوشی شدیدي تجربه می‌کند و دچار تنگی نفس می‌شود. افراد مسن، و آن‌هایی که بیماري زمینه‌ای مانند پرفشاري خون، مشکلات قلبی یا دیابت دارند بیشتر در معرض خطر نوع شدید بیماري هستند. تاکنون حدود 2٪ از این بیماران درگذشته‌اند. کسانی که تب، سرفه و تنگی نفس را تجربه می‌کنند باید به پزشک مراجعه کنند.

image

بیماری 19-COVID چگونه منتشر می‌شود؟

انسان ممکن است از هر کسی که آلوده به ویروس است، دچار بیماری شود. قطرات ریزی که هنگام سرفه یا بازدم از دهان یا بینی فرد آلوده پرتاب می‌شوند می‌توانند موجب سرایت ویروس از یک فرد به فرد دیگری شوند و تولید بیماری کنند. این قطرات همچنین ممکن روی اشیاء و سطوح نشسته و فرد دیگری پس از لمسان اشیاء و سطوح سپس لمس چشم، بینی یا دهان خود دچار بیماری شود. همچنین فرد ممکن است مستقیماً همان قطرات ریزی که دهان یا بینی فرد مبتلا هنگام سرفه یا بازدم به بیرون پرتاب می‌شوند را به درون دستگاه تنفسی خود کشیده و بیمار شود. به همین دلیل افراد سالم باید فاصله‌ای بیش از یک متر با فرد بیمار را رعایت کنند.

آیا ویروس می‌تواند از طریق هوا منتشر شود؟

از پژوهش‌هایی که تاکنون انجام شده‌اند بیشتر نمایانگر انتشار ویروس از طریق قطرات ریز تنفسی است تا انتشار از طریق هوا

چگونه می‌توانم از خودم محافظت کنم و جلوي انتشار ویروس را بگیرم؟

اقدامات محافظتی همگانی: گوش به زنگ آخرین یافته‌های همه‌گیری بیماری که از طریق سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت کشور خودتان یا شبکه‌های محلی بهداشت منتشر می‌شوند باشید. هنوز بیشتر موارد این بیماری مربوط به چین است اما چند کانون دیگر بیماری در کشورهای دیگر پدید آمده‌اند. بیماری می‌تواند یک ناخوشی ساده باشد اما ممکن است برخی را به صورت شدید و خطرناک مبتلا کند. مراقب تندرستی خود باشید و با انجام موارد زیر از دیگران هم محافظت کنید:

- مرتبا و به روش صحیح دستهای خود را با ژلها یا محلول‌های که حاوي الکل تمیز کنید و یا با آب و صابون بشویید. چرا؟.... این ژل‌ها و محلول‌ها همچنین آب و صابون ویروس ها را می کشد. 

- ​دست کم فاصله‌يی کمتری میان خود و فردی که سرفه یا عطسه می‌کند حفظ کنید. چرا؟..... چنانچه فرد مذکور بیمار باشد قطرات ریزی که از دهان و بینی او خارج می‌شود که حاوی ویروس است و اگر شما فاصله کمی داشته باشید ممکن است آن قطرات ریز را تنفس کنید و بیمار شوید.

- از لمس چشمها، بینی و دهان خود بپرهیزید. چرا؟.......دستها سطوح زیادی را لمس می‌کنند وممکن است آلوده به ویروس باشند. اگر اجزاء صورت خود را لمس کنید ویروس ممکن است وارد بدن شما شود.

- اطمینان حاصل کنید که خودتان و اطرافیانتان بهداشت تنفسی درست رارعایت می‌کنید. به عبارت دیگر هنگام سرفه یا عطسه دهان و بینی را با گودی آرنج خود یا با دستمال بپوشانید. چرا؟ ...... با این کار از انتشار قطرات حاوی ویروس‌ها جلوگیری می‌کنید.

- اگر احساس ناخوشی می‌کنید درخانه بمانید. اگرتب، سرفه و تنگی نفس دارید به پزشک مراجعه کنید و پیش از آن تماس تلفنی برقرار کنید و از راهنمایی‌های که می شنوید پیروی کنید. چرا؟ ...... مقامات کشوری و محلی تازه ترین اطلاعات درباره انتشار بیماری 19-COVID درمنطقه شما دارند. آنها شایسته ترین افرادی هستند که می‌توانند راهنمایی‌های لازم را در اختیارتان بگذارند.

- پیگیر آخرین تحولات درباره COVID 19- باشید. راهکارهایی که پزشکتان یا مقامات کشوری یا محلی برای مراقبت از خود و اطرافیانتان می‌گویند را پیروي کنید. چرا؟ ...... مقامات کشوری و محلی تازه‌ترین اطلاعات را از اینکه بیماری در منطقه شما شیوع پیدا کرده است دارند و بهترین راهنمایی را برای مراقبت از مردم در اختیارتان می‌گذارند.

اقدامات محافظتی براي کسانی که یا در منطقه شیوع بیماری حضور دارند یا در 14 روز گذشته در چنین مناطقی بوده‌اند: 

- راهکارهای بالا را پیروي کنید (اقدامات محافظتی همگانی) درصورت احساس ناخوشی در خانه بمانید، حتی اگر علائم خفیفی مانند سردرد ملایم یا آبریزش اندك بینی دارید.

چرا؟ ........ خودداری از تماس با دیگران و پرهیز از حضور در مراکز پزشکی، به این مراکز اجازه می‌دهد بهتر و موثرتر عمل کرده، از شما و دیگران در برابر بیماری مراقبت کنند.

- اگر دچار تب، سرفه به همراه تنگی نفس، شدید،به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنید چون این علام نشان‌ دهنده آن است نشان دهنده عفونت تنفسی یا شرایط خطرناك دیگری باشند. پیش از مراجعه تماس تلفنی برقرار کرده و از مسافرت اخیر خود یا از تماس نزدیک با کسانی که اخیرا مسافرت کرده اند، بگویید. چرا؟ ...... این تماس سبب می شود دقیقا بدانید به کجا باید بروید و از انتشار بیشتر ویروس جلوگیری می‌کند.

image

 

چقدر احتمال دارد که من به بیماری کرونا مبتلا شوم؟

خطر ابتلا به این بستگی دارد که در چه منطقه‌ای زندگی می‌کنید یا به چه مناطقی سفر کرده‌اید. خطر ابتلا در مناطقی که شماری از مردم به 19-COVID دچار شده‌اند بالاتر است. بیش از 95٪ همه موارد بیماری در چین کشف می‌شوند که بیشترشان در استان هوبی هستند. براي مردم در نقاطی که هنوز این بیماری گزارش نشده است، خطر ابتلا پایین است، با این وجود مهم است که از وضعیت و میزان آمادگی مواجهه با بیماری در منطقه‌ای که زندگی می‌کنید آگاه شوید. سازمان بهداشت جهانی هم‌اکنون مشغول همکاري با مقامات بهداشتی چین و سایر کشورهاي جهان براي دیده‌بانی و اقدام لازم در برابر کانون‌های جدید اپیدمی بیماری است. در نهایت باید بدانید که مهم‌ترین عامل در مقابله با ویروس کرونا، رعایت بهداشت شخصی و شستن مداوم دست‌ها است. در این روزها با مطالب آموزشی و پیشگیری از کرونا در جی‌اس‌ام همراه باشید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

یک ایرانی

۱۳۹۸/۱۲/۱۰
جی اس ام عزیز فکر نمیکنی یک مقداری دیر به موضوع این بیماری پرداختی؟بعد از ۳۰ روز که تمام ایران و دنیا درگیر این ویروس شدند و خیلی از هموطنان عزیزمان از دنیا رفتند مقاله نوشتی!!!آیا موضوع خودرو و تلفن همراه مهمتر از جان مردم ایران بود؟؟؟

شیوع

۱۳۹۸/۱۲/۱۰
انگار تمام اتفاق هایی که در جهان میوفته قبلش فیلم اون در آمریکا ساخته میشه!!!
نمیدونم شاید این ویروس هم کار خود آمریکای جنایتکار باشه
از یکی شنیدم آمریکا اومده این ویروس رو به بدن خفاش تزیق کرده و به چین برده (چون چینی ها خفاش هم جز غذاشونه) که از این طریق بتونه مردم چین و آسیا رو به این ویروس آلوده کنه. بعد خودش هم درمانش رو داره درست میکنه تا به چین و دیگر کشورها بفروشه. :(
پیشنهاد میکنم برید فیلم شیوع سال 2011 رو هم ببنید تا بهتر موضوع رو درک کنید.
خدا خودش بهمون رحم کنه و شر این ویروس رو از کشورمون دور کنه