خانهاخبار
کامپیوترهای مک در 2019 نسبت به ویندوز با تهدیدات بیشتری مواجه شده‌اند

کامپیوترهای مک در 2019 نسبت به ویندوز با تهدیدات بیشتری مواجه شده‌اند

به گزارش شرکت Malwarebytes، کامپیوترهای اپل در سال میلادی گذشته نسبت به کامپیوترهای ویندوز دو برابر بیشتر در معرض تهدیدات مربوط به بدافزارها قرار داشته‌اند.
۱۳۹۸/۱۱/۲۸

به گزارش شرکت Malwarebytes کامپیوترهای مک اپل شاید دیگر آن‌قدرها که تصور می‌شد امن نیستند. این شرکت سازنده برنامه‌های ضد بدافزار، می‌گوید مک‌های اپل در سال ۲۰۱۹ حدود دو برابر بیشتر از کامپیوترهای ویندوزی با خطرات ناشی از بدافزارها مواجه شده‌اند. در ادامه با جی‌اس‌ام همراه باشید تا به شما بگوییم که Malwarebytes چگونه به این نتیجه‌گیری دست یافته است.

اکثر تهدیدات امنیتی کامپیوترهای مک از سوی تبلیغ‌افزارها صورت گرفته است. تبلیغ‌افزارها معمولا خودشان را به عنوان نرم‌افزارهای عادی و رایجی نظیر مرورگرهای وب یا ابزارهای بهینه‌سازی سیستم معرفی می‌کنند. وقتی این برنامه‌ها را روی کامپیوتر خود نصب می‌کنید، تبلیغات آن‌ها روی اپلیکیشن‌های مختلف به نمایش در می‌آید و مالک تبلیغ‌افزار سعی می‌کند از این راه درآمدزایی داشته باشد. تبلیغ‌افزارها تهدید شماره یک تمام پلتفرم‌ها در سال ۲۰۱۹ بوده‌اند، اما شمار آن‌ها برای کامپیوترهای مک در مقایسه با ویندوز افزایش چشمگیری داشته است.

Malwarebytes می‌گوید شمار تهدیدات کامپیوترهای مک در سال ۲۰۱۹ حدود ۴۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. سهم تهدیدات هر دستگاه در سال ۲۰۱۸ برابر ۴.۸ بوده اما این عدد در سال ۲۰۱۹ به ۱۱ درصد رسیده است. با این حال، این شرکت متذکر می‌شود که بخشی از این افزایش قابل توجه به خاطر افزایش شمار مک‌هایی بوده که در سال ۲۰۱۹ از Malwarebytes استفاده کرده‌اند؛ در نتیجه آن‌ها توانسته‌اند به جامعه آماری بزرگ‌تری دسترسی داشته باشند. در گزارش این شرکت آمده است:

ما در سال ۲۰۱۹ افزایشی چشمگیر را در شیوع تهدیدات مک مشاهده کردیم، این رقم نسبت به سال ۲۰۱۸ چهارصد درصد افزایش پیدا کرده است. با این حال، از آن‌جایی که می‌توان استدلال کرد این افزایش متاثر از افزایش شمار مک‌هایی بوده که از نرم‌افزار Malwarebytes استفاده می‌کردند، جالب است نگاهی هم به تغییر شمار شناسایی بدافزارها در هر دستگاه داشته باشیم. شناسایی‌های مک به ازای هر دستگاه از ۴.۸ در سال ۲۰۱۸ به ۱۱ در سال ۲۰۱۹ رسیده که این نشانگر افزایشی دو برابری نسبت به آمار دستگاه‌های ویندوزی است.

 

در مجموع در ویندوز حدود ۲۴ میلیون تبلیغ‌افزار و در مک حدود ۳۰ میلیون تبلیغ‌افزار شناسایی شده است. اگرچه این آمار می‌تواند به خاطر افزایش سهم بازار مک در سال ۲۰۱۹ باشد، اما در خصوص شمار بالای تهدیدات و نقاط ضعف احتمالی macOS به ما هشدار می‌دهد.

این یعنی میانگین تعداد تهدیدهای شناسایی‌شده روی هر مک نه تنها رو به افزایش است، بلکه با اختلاف از کامپیوترهای ویندوزی بیشتر شده. دلیل این اتفاق احتمالا به خاطر افزایش سهم بازار مک در سال ۲۰۱۹ است که به جذاب‌تر شدن این پلتفرم برای مجرمان سایبری منجر شده است. به‌علاوه، سیستم‌های امنیتی داخلی macOS به آن اندازه که این دستگاه‌ها در معرض تبلیغ‌افزارها و برنامه‌های بالقوه ناخواسته یا PUP قرار داشته‌اند موفق نبوده و به این نرم‌افزارها اجازه نفوذ به سیستم را داده‌اند.

بالاترین جایگاه در فهرست تبلیغ‌افزارهای شناسایی‌شده NewTab بوده که عمدتا خود را به عنوان یک ابزار کاربری رایگان معرفی کرده است. این برنامه پس از نصب جستجوهای مرورگر سافاری را تغییر مسیر می‌دهد تا از بازدید کاربران درآمد کسب کند.

برای اولین بار در تاریخ، تهدیدات مک در صدر مجموع تهدیدات شناسایی‌شده توسط Malwarebytes قرار گرفته است. دو تهدید مربوط به مک – یعنی NewTab و PCVARC – در رده دوم و سوم فهرست شایع‌ترین نمونه‌های شناسایی‌شده در تمام پلتفرم‌ها قرار داشته‌اند.

در انتها باید بگوییم که اطلاعات این گزارش صرفا بر مبنای داده‌های موجود از کامپیوترهایی منتشر شده که Malwarebytes را نصب داشته‌اند، بنابراین سطح حقیقی تهدیدات ممکن است در واقعیت متفاوت باشد. با این وجود، اپل باید تدابیر جدی‌تری برای مقابله با تبلیغ‌افزارها در مک به کار بگیرد. اگر کاربر مک هستید، بهتر است قبل از دانلود یا نصب نرم‌افزارهای مختلف از منبع انتشار آن‌ها اطمینان پیدا کنید و ترجیحا برنامه‌ها را از منابع نامطمئن دانلود نکنید. استفاده از ابزارهای ضد بدافزار مثل Malwarebytes نیز می‌توانید در مقابله با این تهدیدات به شما کمک کند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)