خانهاخبار
اسنپدراگون 720G، اسنپدراگون 662 و اسنپدراگون 460 معرفی شدند

اسنپدراگون 720G، اسنپدراگون 662 و اسنپدراگون 460 معرفی شدند

کوالکام امروز با برگزاری رویدادی در شهر دهلی نو از سه چیپست جدید رونمایی کرد که قرار است برای تلفن‌های هوشمند گیمینگ، میان‌رده و اقتصادی راهی بازار شوند.
۱۳۹۸/۱۱/۱

کوالکام در انتهای سال ۲۰۱۹ با معرفی اسنپدراگون ۸۶۵ و ۷۶۵ ورود قدرتمندی به قلمرو 5G داشت، اما تمام کشورها هنوز آماده پذیرش نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی نیستند. به همین خاطر این شرکت حالا به سراغ معرفی چیپست‌های 4G رفته و آن‌ها را به طور ویژه برای بازارهایی مثل هند تولید کرده که حضور پررنگی در آن‌جا دارد.

این تراشه‌ساز بزرگ آمریکایی امروز در رویدادی در شهر دهلی نو از سه چیپست جدید رونمایی کرد: چیپست مخصوص گیمینگ اسنپدراگون 720G، چیپست میان‌رده اسنپدراگون 662 و چیپست اقتصادی اسنپدراگون 460. هر سه چیپست یادشده از وای فای ۶، بلوتوث ۵.۱ و سیستم موقعیت‌یابی NavIC استفاده می‌کنند. به‌علاوه، در این تراشه‌ها شاهد حضور هوش مصنوعی و قابلیت‌های تصویرسازی بهبودیافته هم هستیم. در ادامه با جی‌اس‌ام همراه باشید تا این چیپست‌ها را به صورت جداگانه به شما معرفی کنیم.

اسنپدراگون 720G

image

اسنپدراگون 720G مبتنی بر استانداردهای اسنپدراگون 730G ساخته شده و می‌خواهد تراشه‌ای باشد که گروه بزرگ‌تری از کاربران را پوشش می‌دهد. کوالکام در این چیپست مجموعه Snapdragon Elite Gaming را با قابلیت‌هایی مثل کاهش جیتر، رنگ‌های ۱۰ بیت با HDR و کدک صوتی AptX Adaptive ارائه کرده است.

اسنپدراگون 720G از زیرسیستم FastConnect 6200 Wi-Fi استفاده کرده و دامنه و سرعت وای فای را دو برابر می‌کند. این تراشه وای فای ۶ را با متد 2x2 MIMO در دسترس قرار می‌دهد و در بخش ارتباطات خارجی هم مودم 4x4 MIMO X15 LTE دارد که در کتگوری ۱۵ سرعتی تا حداکثر ۸۰۰ مگابیت بر ثانیه را فراهم می‌کند. این تراشه همچنین می‌تواند از دو سیم کارت با پشتیبانی دوگانه از VoLTE و تماس از طریق وای فای بهره‌مند شود.

بازی روی موبایل در سال‌های اخیر طرفداران زیادی در کشور هند پیدا کرده و کوالکام هم می‌خواهد با اسنپدراگون 720G از این فضا استفاده کند. این چیپست روی گره ۸ نانومتری ساخته شده و دو هسته مبتنی بر کورتکس A76 با سرعت ۲.۳ گیگاهرتز و شش هسته مبتنی بر کورتکس A55 با سرعت ۱.۸ گیگاهرتز دارد. تراشه 720G دارای پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۱۸ است که مثل 730G از گیمینگ HDR10 واقعی پشتیبانی می‌کند.

افزون بر این، اسنپدراگون 720G مجهز به پردازنده سیگنال دیجیتالی هگزاگون ۶۹۲ است که می‌تواند پردازش‌های هوش مصنوعی روی دستگاه را بهتر انجام دهد و با کمک سیستم Sensing Hub همواره آماده دریافت فرمان‌های مربوط به دستیارهای هوشمند دیجیتالی باشد. چیپست مذکور از فیلمبرداری 4K 30fps پشتیبانی می‌کند و با سنسورهای حداکثر ۱۹۲ مگاپیکسلی سازگار است. این چیپست قادر به مدیریت نمایشگرهایی با رزولوشن حداکثر +FHD (یعنی ۲۵۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل) است و می‌تواند با پنل‌های ۹۰ تا ۱۲۰ هرتزی کار کند. اسنپدراگون 720G با فناوری شارژ سریع ۴.۰ سازگار است.

با توجه به وضعیت فعلی بازار هند، شرکت‌هایی مثل شیائومی و ریلمی قطعا به‌زودی دستگاه‌هایی با اسنپدراگون 720G روانه بازار خواهند کرد. مسئولان ریلمی به فاصله کوتاهی بعد از این مراسم شایعات موجود را تایید کردند. اسنپدراگون 720G در جایگاهی میان اسنپدراگون 665، اسنپدراگون 730G و اسنپدراگون 730 قرار می‌گیرد. کوالکام می‌گوید آن‌ها می‌خواستند چیپست‌های بیشتری در دسترس تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند قرار دهند و به همین خاطر اسنپدراگون گیمینگ 720G را تولید کردند. حالا باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه تفاوت قیمتی میان دستگاه‌های مجهز به اسنپدراگون 730G و اسنپدراگون 720G وجود خواهد داشت.

اسنپدارگون 662

اسنپدراگون ۶۶۲ از چهار هسته کورتکس A73 با سرعت ۲.۰ گیگاهرتز و چهار هسته کورتکس A53 با سرعت ۱.۸ گیگاهرتز استفاده می‌کند. پردازنده گرافیکی این تراشه آدرنو ۶۱۰ است و چون کوالکام آن را برای بازار میان‌رده تولید کرده، مودم X11 روی آن قرار گرفته تا با برخورداری از قابلیت 2x2 MIMO از حداکثر سرعت ۳۹۰ مگابیت بر ثانیه پشتیبانی کند.

اصلی‌ترین ویژگی اسنپدراگون ۶۶۲ پردازنده تصویری اسپکترا 340T است که به گوشی‌های مجهز به این تراشه اجازه استفاده از سه دوربین عقب را می‌دهد. این اتفاق برای اولین بار در تراشه‌ای از سری اسنپدراگون 6xx می‌افتد. چیپست یادشده می‌تواند از سنسورهای حداکثر ۴۸ مگاپیکسلی پشتیبانی کند و با تصاویر HEIC و ویدیوهای HEVC سازگار است.

image

اسنپدراگون ۶۶۲ قادر است با نمایشگرهای دارای رزولوشن +FHD در نرخ نوسازی ۶۰ هرتز کار کند. این تراشه در گره ۱۱ نانومتری ساخته شده و با فناوری شارژ سریع ۳.۰ سازگار است.

اسنپدراگون 460

اسنپدراگون ۴۶۰ بیشترین پتانسیل را برای اثرگذاری بر بازار دارد. این تراشه برای دستگاه‌های اقتصادی ساخته شده و قرار نیست ویژگی عجیب و غریبی داشته باشد، ولی بهینه‌سازی‌هایی که روی آن صورت گرفته که می‌تواند تغییرات قابل توجهی را در گوشی‌های پایین‌رده ایجاد کند. کوالکام در چند وقت اخیر پیشرفت‌های زیادی در پردازنده‌های سری اسنپدراگون 4xx ایجاد نکرده بود، اما این موضوع با اسنپدارگون 460 تغییر کرده است. این تراشه ۷۰ درصد کارایی بیشتر دارد و برای اولین بار در میان تراشه‌های این سری از پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۱۰ استفاده می‌کند.

چیپست اسنپدراگون ۴۶۰ از هسته‌های کورتکس A73 با سرعت ۱.۸ گیگاهرتز استفاده می‌کند و مثل اسنپدراگون ۶۶۲ بر روی گره ۱۱ نانومتری ساخته شده است. این تراشه مودم X11 LTE دارد و از فناوری شارژ سریع ۳.۰، فرمت تصویری HEIF و صفحات نمایش دارای رزولوشن +FHD در نرخ نوسازی ۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. اسنپدراگون ۴۶۰ مجهز به پردازنده سیگنال دیجیتالی اسپکترا ۳۴۰ است که می‌تواند با لنزهای ۲۵ مگاپیکسلی کار کند و حداکثر سه لنز عقب می‌پذیرد.

اولین تلفن‌های هوشمندی که با این چیپست به بازار می‌آیند در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۰ عرضه خواهند شد. ولی برای دریافت گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون ۶۶۲ و ۴۶۰ باید تا نیمه دوم سال ۲۰۲۰ صبر کنیم.

نظر شما درباره چیپست‌های جدید کوالکام چیست؟ فکر می‌کنید کدام یک با توجه به بازار هدف خود موفق‌تر خواهد بود؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)