خانهاخبار
گزارش شفافیت نیمه اول 2019: کدام دولت‌ها به دنبال دستیابی به اطلاعات کاربران اپل بوده‌اند؟

گزارش شفافیت نیمه اول 2019: کدام دولت‌ها به دنبال دستیابی به اطلاعات کاربران اپل بوده‌اند؟

اپل با انتشار گزارش شفافیت نیمه نخست سال 2019، نشان داده است که کدام دولت‌ها بیشترین درخواست را برای دستیابی به اطلاعات کاربران داشته و کدام یک بیشتر به دنبال حذف اپلیکیشن‌ها از اپ استور بوده‌اند.
۱۳۹۸/۱۰/۳۰

در بحبوحه نبرد با FBI بر سر عدم نقض سیستم رمزنگاری آیفون، حالا اپل دست به انتشار جدیدترین گزارش شفافیت شش ماهه خود زده است. این گزارش نشان می‌دهد که دولت‌های سراسر دنیا چه تعداد درخواست برای دسترسی به اطلاعات کاربران داشته‌اند و اپل در مقابل آن‌ها چه پاسخی داده است.

این گزارش داده‌های مربوط به ۱ ژانویه ۲۰۱۹ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۹ را شامل می‌شود. وزارت دادگستری آمریکا از اپل خواسته بود تا انتشار این اطلاعات را شش ماه به تعویق بیندازد، به همین خاطر گزارش مذکور اکنون در ابتدای سال ۲۰۲۰ منتشر شده است.

حالا کوپرتینویی‌ها می‌گویند دولت‌ها ۳۱٫۷۷۸ بار از آن‌ها مجوز دسترسی به دستگاه‌های این شرکت را خواسته‌اند که این میزان در مقایسه با نیمه نخست سال ۲۰۱۸ حدود ۵۰۰ بار افزایش پیدا کرده است. این درخواست‌ها مربوط به بیش از ۱۹۵ هزار دستگاه بوده و اپل می‌گوید توانسته در ۸۲ درصد موارد اطلاعات مربوطه را فراهم کند. اگر این درخواست‌ها را به ترتیب کشورها مرتب کنیم، آلمان با ۱۳٫۵۰۰ درخواست در صدر این فهرست قرار می‌گیرد. ایالات متحده ۴٫۷۹۶ درخواست داشته و نکته جالب توجه این است که ایران هم درخواست دسترسی به یک دستگاه را ثبت کرده است.

image

دولت‌ها علاوه بر ثبت درخواست برای دسترسی به اطلاعات دستگاه‌ها به دنبال دسترسی به اکانت‌های آیکلود و آیتونز هم بوده‌اند. اپل می‌گوید درخواست‌های دسترسی به این اکانت‌ها در این بازه زمانی شش ماهه ۶۴۸۰ عدد بوده است. این شرکت توانسته در ۸۵ درصد موارد اطلاعات مربوطه را فراهم کند. در این بخش، ایالات متحده با ۳۶۱۹ درخواست در صدر فهرست قرار دارد.

اپل در خصوص این نوع درخواست‌ها می‌گوید:

این نوع درخواست‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که بازوهای اجرایی دولت مشغول کار روی پرونده‌ای مشکوک به استفاده غیرقانونی از این اکانت‌ها یا نقض شرایط سرویس‌دهی اپل باشند. درخواست‌های مبتنی بر اکانت معمولا به دنبال کسب اطلاعات از اکانت‌های آیتونز یا آیکلود کاربران مثل نام و آدرس آن‌ها؛ و در مواردی دسترسی به محتوای آیکلود مثل تصاویر ذخیره‌سازی شده، ایمیل‌ها، بکاپ‌های iOS، مخاطبان و تقویم‌هاست.

اپل همچنین اطلاعات مربوط به درخواست‌های امنیتی را که تحت قانون نظارت بر اطلاعات خارجی (FISA) از سوی دولت آمریکا ثبت شده، منتشر کرده است. البته این اطلاعات به دلایل امنیتی دقیق نیست و صرفا گفته شده که در این بازه زمانی برای دستیابی به اطلاعات غیرمحتوایی چیزی بین صفر تا ۴۹۹ درخواست FISA دریافت کرده است. علاوه بر این، آن‌ها چیزی بین صفر تا ۴۹۹ درخواست محتوایی برای دستیابی به تصاویر، ایمیل‌ها، بکاپ‌های iOS، مخاطبان یا تقویم‌ها هم داشته‌اند.

کوپرتینویی‌ها در بخشی از این گزارش به نامه‌های مربوط به امنیت ملی FBI هم اشاره کرده‌اند، نامه‌هایی که بدون نظارت دادگاه صادر شده است:

نامه‌های امنیت ملی: اداره تحقیقات فدرال درخواست‌هایی برای دستیابی به اطلاعات غیرمحتوایی در تحقیقات امنیت ملی داشته است. اطلاعات غیرمحتوایی اطلاعاتی نظیر داده‌های مشترکان است. اپل در پاسخ به نامه‌های امنیت ملی اطلاعات تراکنشی و لاگ‌های ارتباطی تولید نمی‌کند.

این شرکت مدعی است که در طول این مدت ۷۰ درخواست برای حذف اپلیکیشن‌ها از اپل استور به دلیل نقض قوانین دریافت کرده است. اکثر این درخواست‌ها از سوی چین بوده که ۵۶ مورد از آن‌ها را شامل می‌شود. افزون بر این، ۲۵ درخواست حذف اپلیکیشن از اپ استور هم به خاطر «نقض حریم خصوصی پلتفرم» وجود داشته که مجددا چین با ۲۲ درخواست بخش عمده آن‌ها را تشکیل داده است.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)