خانهاخبار
سونی با لنز جدید خود به نبرد دوربین گلکسی اس 11 می‌رود

سونی با لنز جدید خود به نبرد دوربین گلکسی اس 11 می‌رود

سونی اخیرا سنسور دوربین جدیدی معرفی کرده که قرار است برای اولین بار آن را بر روی اوپو X2 ببینیم. این سنسور قابلیت‌های دارد که آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای رقابت با سنسور اختصاصی گلکسی اس 11 تبدیل می‌کند.
۱۳۹۸/۹/۲۴

با توجه به این که سامسونگ به دنبال معرفی دومین نسل از سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی خود در پرچمداران نسل بعدی این شرکت یعنی گلکسی اس ۱۱ است، مطمئنا بزرگ‌ترین تامین‌کننده دوربین‌های موبایلی دنیا آرام نخواهد نشست تا این غول بزرگ کره‌ای تمام توجهات بازار را به خودش اختصاص دهد.

سونی اخیرا دوربین موبایلی جدیدی معرفی کرده که برای اولین بار قرار است در اوپو X2 به کار گرفته شود. پرچمدار اوپو X2 از چیپست اسنپدراگون ۸۶۵ استفاده خواهد کرد و در ماه مارس سال آینده میلادی به بازار می‌آید تا رقیب مستقیمی برای گلکسی اس ۱۱ سامسونگ باشد.

به دنبال اعمال تحریم‌های آمریکا بر هوآوی، شرکت‌هایی مثل وان پلاس، اوپو، ویوو و شیائومی فرصت را غنیمت شمردند تا با ضربه وارده بر هوآوی بتوانند از خلاء موجود در بازار استفاده کرده و از طریق معرفی فناوری‌ها و طراحی‌های جدید و جذاب توجه کاربران را به سمت خود جلب کنند.

image

سونی سنسور جدید خود را راهکار 2x2 On-Chip Lens یا OCL نامیده است. این سنسور فناوری خاصی را در زمینه تشخیص فاز فوکوس خودکار (PDAF) به گوشی‌های ما می‌آورد که به زبان ساده امکان فوکوس تقریبا آنی حتی در محیط‌های کم‌نور را فراهم می‌کند. این سنسور مثل خانواده تتراسل سامسونگ به دنبال رزولوشن‌های بالا نیست. سونی درباره این سنسور می‌گوید:

ما اولین سنسور تصویری تماما PDAF نوع CMOS دنیا را با معماری لنزهای بر-تراشه‌ای 2x2 ساخته‌ایم. این سنسور پیکسل‌هایی ۴۸ مگاپیکسلی با اندازه ۱/۲ اینچی دارد که برای رزولوشن بیشتر و عملکرد HDR از کدینگ ۰.۸ میکرومتری Quad Bayer استفاده می‌کند، و پیکسل‌های تماما PDAF آن به حداقل نوردهی سطح ۱ لوکس دست یافته است.

سنسورهایی که با این فناوری ساخته می‌شوند همچنان از آرایه فیلتر Quad Bayer استفاده می‌کنند، و اجازه بهره‌گیری از رزولوشن‌های بالایی را می‌دهند که مزیت‌های راهکارهای ادغام پیکسل مثل تلفیق روشنایی و اطلاعات رنگی از منابع نقطه‌ای متعدد را به درون یک ابر پیکسل جامع در بر می‌گیرند.

سنسورهای OCL سونی

چپ: سنسورهای فعلی / راست: سنسور جدید سونی

سونی با حرکت از سوی آرایه لنزهای منفردی که برای هر پیکسل به کار می‌روند، به سمت آرایه‌هایی که پیکسل‌های بیشتری را در هر لحظه در بر می‌گیرند، موفق به حذف تفاوت‌های ناچیزی شده که در حساسیت‌های نوری مختلف بین پیکسل‌های منفرد به وجود می‌آید. این اتفاق موجب بهبود عملکرد فوکوس و HDR و البته کاهش نویزهای احتمالی در برخی محیط‌ها می‌شود.

تمام این‌ها یعنی تصاویر بهتری به دست خواهد آمد و به لطف اسنپدراگون ۸۶۵ می‌توانیم محاسبات دامنه پویای سریع‌تر و غنی‌تری داشته باشیم. در نتیجه گوشی‌هایی مثل اوپو X2 در بخش دوربین حرف‌های زیادی برای زدن در مقابل گلکسی اس ۱۱ خواهند داشت.

روی هم رفته، سال آینده احتمالا از نظر دوربین‌های موبایلی جذاب‌ترین سال در چند وقت اخیر خواهد بود، چرا که تغییرات بالاخره به سمت سخت‌افزار سنسورها می‌رود. در چند سال گذشته بیشتر دستاوردهای بخش دوربین مربوط به حوزه نرم‌افزار بود که در آن شرکت‌هایی مثل اپل، گوگل و سامسونگ عملکرد خوبی از خود به جا گذاشتند. ولی سال ۲۰۲۰ احتمالا مسیر بسیار متفاوتی را در پی خواهد گرفت.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)