خانهاخبار
همه چیز درباره «دابی» اولین دستیار هوشمند صوتی ایرانی

همه چیز درباره «دابی» اولین دستیار هوشمند صوتی ایرانی

دستیارهای صوتی هوشمند امروز موضوع رقابت غول‌های فناوری جهان هستند و اپل، گوگل و ... دستیارهای صوتی خود Siri و Google Assistant را سال‌هاست که عرضه کرده‌اند.
۱۳۹۸/۹/۱۸

دستیارهای صوتی هوشمند امروز موضوع رقابت غول‌های فناوری جهان هستند و اپل، گوگل و ... دستیارهای صوتی خود Siri و Google Assistant را سال‌هاست که عرضه کرده‌اند. در ایران نیز دستیار صوتی هوشمند «دابی» که به عنوان یک دستاورد مهم تکنولوژیک در حوزه هوش مصنوعی کشور به‌شمار می‌رود، توسط شرکت «فناوری‌های هوشمند ققنوس» و با سرمایه‌گذاری «گروه علی بابا» طراحی و عرضه شده است. دابی دستیار صوتی هوشمندی است که به معنای واقعی خوش‌صحبت است و کلمات را شبیه به انسان‌ تلفظ می‌کند. این دستیار صوتی به قول سازندگانش از اولین Text To Speech (تبدیل متن به گفتار) هایی است که کلمات را بیان می‌کند و امکانات بسیاری در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با دستیار صوتی دابی، گفت‌گویی با امید گودرزی، مدیر عامل شرکت فناوری‌های هوشمند ققنوس داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

***

ارایه محصول و خدمات جدید بر پایه نیاز مشتری صورت می‌گیرد، دابی با توجه به چه نیازی طراحی و ارائه شده است؟

با رشد روز افزون تکنولوژی و ظهور تکنولوژی‌های جدید در حوزه فناوری، به ویژه هوش مصنوعی، مانند دستیارهای صوتی هوشمند، خلا یک دستیار صوتی هوشمند به زبان فارسی در کشور احساس می‌شد. این همان نیازی است که موجب شد ایده طراحی و ارائه دابی مطرح شود.

 ما برای ساخت دابی باید اجزای مختلف پازل بزرگی را کنار هم می‌چیدیم؛ به عنوان مثال تبدیل صوت به متن، تبدیل متن به صوت و بخشی برای فهم مکالمات انجام شده که اصطلاحا به آن NLU گفته می‌شود که هر کدام از این بخش‌ها می‌تواند نیازهای ما در زمینه‌های مختلف را برطرف کند. به همین دلیل ما تصمیم به طراحی و ساخت دابی گرفتیم.

چقدر زمان صرف طراحی و ارائه محصول دابی شده است؟

ایده ساخت یک دستیارصوتی از سال‌ها قبل، وقتی دستیار صوتی الکسا به بازار آمد مطرح شد و از همان زمان، مطالعه و تحقیقات برای طراحی این محصول انجام شد. اما به طور رسمی کار از زمانی شروع شد که این ایده را با مسعود طباطبایی و مجید حسینی‌نژاد درمیان گذاشتم و گروه علی بابا تصمیم به سرمایه گذاری روی این پروژه گرفت و در نهایت شرکت فناوری‌های هوشمند ققنوس شکل گرفت.

 دابی چه سرویس‌هایی ارائه می‌دهد؟

دابی در حال حاضر سرویس‌های متنوعی را ارائه می‌دهد که مهمترین آن خواندن اخبار فارسی است که در نوع خود یک قابلیت انقلابی محسوب می‌شود. اعلام وضعیت آب‌وهوا، نرخ روز ارز  و... تماشای فیلم، گوش دادن پادکست، مطالعه کتاب، تنظیم جلسه‌، ارسال پیامک، برقراری تماس تلفنی و... از دیگر ویژگی‌های دابی است. علاوه بر این دابی به بسیاری از سوالات علمی کاربرانش پاسخ می‌دهد.

منبع پادکست‌ها و فیلم‌هایی که در این محصول اجرا می‌شود، چیست؟

در حال حاضر دو هزار فیلم در دابی وجود دارد که کاربران می‌توانند آنها را تماشا کنند. پادکست‌ها هم به همین ترتیب؛ آنها هم داخل دابی موجودند. کافی است نام هر یک از آنها را برای دابی تلفظ کنید تا فرآیند پخش آغاز شود.

image

چه سرویس هایی قرار است در آینده توسط دابی ارائه شود؟

بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، دابی هر سرویس قابل دسترس از طریق اینترنت را در اختیار کاربران قرار خواهد داد و به زودی سرویس‌های درخواست تاکسی، خرید اینترنتی، کتابخوان صوتی و مسیریابی نیز به دابی اضافه می‌شود.

در حوزه هوش مصنوعی دابی چه تحولی ایجاد کرده است؟

ما در دابی سعی کرده‌ایم الگوریتم‌های ارزان با بازدهی بالا ایجاد کنیم و کیفیت خروجی را به حداکثر برسانیم. ادعای ما این است که ما بالاترین کیفیت در تبدیل متن به صوت در زبان فارسی را تا امروز ساخته‌ایم و نظر کاربران این ادعا را تایید می‌کند. در حال حاضر این محصول از نظر تکنولوژی با محصولات مشابه خارجی مانند Siri، Google Assistant، Alexa  و... قابل مقایسه است.

 آیا دابی رقیب داخلی دارد؟

هم بله، هم خیر. تا امروز تیم‌های متعددی برای ساخت دستیارصوتی تلاش کرده‌ند؛ اما موفقیت‌ها چشمگیر نبود و از نظر ما محصول ایرانی مشابه دابی تا این لحظه وجود ندارد. اما شرکت‌های بزرگ داخلی مدتی‌ است که برای تولید دستیار صوتی هوشمند تلاش می‌کنند و در مراحل اولیه هستند. امیدواریم در این زمینه شاهد موفقیت‌های بزرگی باشیم و رقیب دابی به بازار آید. زیرا معتقد هستیم که رقابت سالم باعث پیشرفت در محصولات و در نهایت کیفیت زندگی ما می‌شود.

دستیارهای صوتی Siri و Google Assistant چه تاثیری بر محصول دابی داشتند؟

این دستیارهای صوتی به ویژه Google Assistant سال‌هاست که بازار عرضه شده‌اند و تجربه استفاده از این ابزارها در شکل‌گیری ایده ساخت یک دستیارصوتی هوشمند فارسی تاثیر زیادی داشت.

اما دابی یک محصول یکپارچه نیست و از پروژه‌های مختلفی مانند Speech to Text, Text to Speech و چندین NLU تشکیل شده است. موتور جستجو یکی دیگر از بخش‌های دابی است که در حال حاضر نسخه ما قبل صفر و کوچکی از آن روی دابی موجود است؛ اما در دابی پروژه‌های هوش مصنوعی کوچک و بزرگ متعددی وجود دارد و خواهد داشت تا دابی اینترفیس متفاوت و جدیدی برای اینترنت باشد.

چطور می‌توان اپلیکیشن دابی را نصب و از آن استفاده کرد؟

برای نصب اپلیکیشن دابی می‌توانید به سایت دابی به آدرس www.dobby.ir  مراجعه کنید. نصب دستیار صوتی هوشمند دابی بسیار راحت و بی‌دردسر است. دابی به زودی در مارکت‌های معتبر اپلیکیشن‌های اندروید هم در دسترس خواهد بود. این را هم اضافه کنم که دابی تنها روی اندروید، قابلیت نصب و اجرا دارد.

***

دابی به عنوان دستاورد تکنولوژیک در حوزه هوش مصنوعی کشور سهم بزرگی در توسعه تکنولوژیکی کشور و تسهیل زندگی کاربران خواهد داشت. اگر شما از علاقمندان تکنولوژیکی و استفاده از فناوری‌های روز هستید، اگر می‌خواهید به دور از محدودیت‌هایی که استفاده از دستیارهای هوشمند صوتی خارجی برای شما ایجاد می‌کرد، روزنامه، کتاب و... گوش دهید، اگر یک دستیار شخصی باهوش و گوش به فرمان می‌خواهید، برای نصب اپلیکیشن دابی اقدام کنید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (12 نظر)

bladang1377@gmail.com

۱۴۰۲/۱۱/۹
چرا برای دابی کد نمیاد ؟

mhmddarzadh

۱۴۰۲/۱۰/۷
سلام خوبی

mhmddarzadh

۱۴۰۲/۱۰/۷
سلام

mhmddarzadh

۱۴۰۲/۱۰/۷
سلام

فرہاد

۱۴۰۲/۵/۱۹
ربات دابی دوست دارم سگرمیی