خانهاخبار
جزئیات بیشتری درباره چیپست گلکسی اس 11 منتشر شد

جزئیات بیشتری درباره چیپست گلکسی اس 11 منتشر شد

همان طور که می‌دانیم، گلکسی اس 11 از چیپست اگزینوس 990 سامسونگ استفاده می‌کند. با وجود این که این تراشه قبلا معرفی شده بود، اما اطلاعات خاصی درباره آن نمی‌دانستیم. حالا جزئیات بیشتری درباره این چیپست قدرتمند منتشر شده است.
۱۳۹۸/۹/۶

دیروز در خبری اعلام شد که گلکسی اس ۱۱ از جدیدترین پردازنده اختصاصی سامسونگ یعنی اگزینوس ۹۹۰ استفاده خواهد کرد. البته این دستگاه در برخی بازارها همچنان با اسنپدراگون ۸۶۵ عرضه خواهد شد که هنوز رسما توسط کوآلکام معرفی نشده اما در ابتدای ماه دسامبر رونمایی می‌شود.

علی‌رغم آن که اگزینوس ۹۹۰ قبلا معرفی شده است، اما تا امروز اطلاعات زیادی درباره فرآیند تولید و هسته‌های آن در دسترس نبود. پیش‌تر پیش‌بینی می‌شد که این چیپست با لیتوگرافی ۷ نانومتری تولید شود و هسته‌های جدید M5 Mongoose داشته باشد.

حالا دیروز اطلاعاتی درباره هسته‌های Mongoose در گیت‌هاب سامسونگ ثبت شده که حدس‌های قبلی ما را تایید می‌کند. اگزینوس ۹۹۰ با لیتوگرافی هفت LLP تولید شده که مخفف Low Power Plus است؛ یعنی نسل دوم لیتوگرافی هفت نانومتری‌ای که تراشه‌هایی مثل A13 اپل و اسنپدارگون ۸۵۵ کوآلکام با آن ساخته شده‌اند. طبق اعلام سامسونگ:

فرآیند تولید جدید 7LLP بهره‌وری را تا ۴۰ درصد، توان را تا ۲۰ درصد و مصرف انرژی را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد، در نتیجه با وجود لایه‌های کمتر عملکرد بهتری حاصل می‌شود...

تغییرات بنیادی در چگونگی تولید ویفرها به مشتریان ما اجازه می‌دهد تا ضمن دستیابی به توان بیشتر، لایه‌های کمتر و عملکرد بهتر، به شکل قابل توجهی زمان عرضه محصولات خود را به بازار بهبود ببخشند. ما اطمینان داریم که 7LLP بهترین گزینه نه فقط برای موبایل و پردازش‌های توان بالا (HPC)، بلکه برای گستره وسیعی از اپلیکیشن‌های مدرن خواهد بود.

image

توجه داشته باشید که افزایش ۲۰ درصدی توان یا کاهش ۵۰ درصدی مصرف انرژی نه در مقایسه با نسل ۸ نانومتری یا ۱۰ نانومتری بلکه در مقایسه با نسل اول لیتوگرافی ۷ نانومتری است. با توجه به این که اسنپدراگون ۸۶۵ قرار است توسط لیتوگرافی EUV سامسونگ تولید شود، بنابراین هر دو مدل گلکسی اس ۱۱ بهترین عملکرد ممکن را خواهند داشت.

در خصوص هسته‌های Mongoose گفته شده که این هسته‌ها پیشرفتی متوسط نسبت به هسته‌های M4 به حساب می‌آیند. تنها تفاوت عمده این هسته‌ها کاهش زمان پیش‌بینی در چرخه‌ها و بهبود ۲۵ درصدی در انجام دستورالعمل‌های موجود در صف است.

به عبارت دیگر، سرعت، بهینگی و توانایی‌های این پردازنده، به‌خصوص در زمینه یادگیری ماشینی، بسیار بهتر خواهد بود. نکته ناراحت‌کننده تعطیلی مرکز تحقیقات اگزینوس در آستین تگزاس است و این احتمالا یعنی هسته‌های M5 آخرین هسته‌های این مرکز خواهند بود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Booger

۱۳۹۸/۹/۶
اگزینوس ۹۸۳۰ هستش. ۹۹۰ میدرنج-ه.