خانهاخبار
از اینستاگرام تا انگری بردز: بهترین اپلیکیشن‌های یک دهه اخیر کدام‌اند؟

از اینستاگرام تا انگری بردز: بهترین اپلیکیشن‌های یک دهه اخیر کدام‌اند؟

با توجه به این که حدود 10 سال از زمان راه‌اندازی فروشگاه‌های اپلیکیشن می‌گذرد، در این مطلب می‌خواهیم به برترین و تاثیرگذارترین اپلیکیشن‌های یک دهه اخیر در هر دو پلتفرم اندروید و iOS بپردازیم.
۱۳۹۸/۸/۲۰

اپلیکیشن‌های موبایلی در یک دهه اخیر به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما تبدیل شده‌اند. از زمانی که اپ استور iOS و گوگل پلی اندروید در سال ۲۰۰۸ تاسیس شدند، سالانه هزاران هزار اپلیکیشن جدید به بازار آمده که به ما کمک کرده‌اند تا راحت‌تر با یکدیگر در ارتباط باشیم، موسیقی بشنویم یا بازی کنیم. بعضی‌ها هنوز از تلفن‌های هوشمند خود برای تماس گرفتن با دیگران استفاده می‌کنند، اما باید بپذیریم که گوشی‌های امروزی بیشتر از آن که وسیله‌ای برای برقراری تماس تلفنی باشد، دستگاهی است که کاربردهای بسیار متنوعی را پیش روی ما قرار می‌دهد، و تمام این‌ها به لطف اپلیکیشن‌ها ممکن شده است.

اکنون خبرگزاری معتبر CNET در نگاهی به یک دهه اخیر میلادی به سراغ بررسی اپلیکیشن‌هایی رفته است که در دهه ۲۰۱۰ میلادی تاثیر قابل توجهی در دنیای فناوری گذاشته‌اند. این فهرست با نظر تمامی دبیران وبسایت سی‌نت تهیه شده و هیچ ترتیبی در نگارش آن در نظر گرفته نشده است. طبیعتا در هنگام نوشتن چنین فهرست‌هایی سلیقه بخشی از فرآیند انتخاب اپلیکیشن‌ها را شکل می‌دهد و ممکن است هر کسی با این انتخاب‌ها موافق نباشد، بنابراین از همین حالا از شما می‌خواهیم که اگر اپلیکیشنی برای قرار گرفتن در این فهرست در نظر دارید، نام آن را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران جی‌اس‌ام در میان بگذارید.

Instagram

image

اینستاگرام نحوه نگرش ما به تصاویر را تغییر داد و باعث شد خیلی‌ها حتی در عادات غذایی خود تغییر ایجاد کنند (چون بسیاری از کاربران بدون عکس گرفتن و منتشر کردن آن در این شبکه اجتماعی دست به غذا خوردن نمی‌زنند). اینستاگرام اکنون به ابزاری فوق‌العاده کاربردی در زمینه بازاریابی تبدیل شده و با بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال ماهانه روزبه‌روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. احتمالا یکی از دلایلی که به رشد پیوسته این شبکه اجتماعی کمک کرده پیشرفت مداوم آن از جهات مختلف بوده است. اضافه شدن قابلیت‌هایی مثل استوری و بومرنگ از جمله ویژگی‌هایی بودند که موجب جذب هرچه بیشتر کاربران به سوی این وبسایت شدند. اگرچه این روزها اینستاگرام پر از اینفلوئنسرهایی شده که سعی می‌کنند با نمایش اغراق‌آمیز زندگی خود محصولاتشان را به ما بفروشند و حتی گاهی اوقات در این زمینه غیرمسئولانه عمل می‌کنند، اما این پلتفرم اینترنتی همچنان یکی از ساده‌ترین و اصلی‌ترین منابع سرگرمی و ایجاد ارتباط در سراسر دنیاست.

Twitter

image

حالا ۱۳ سال از زمان معرفی توئیتر می‌گذرد اما در ابتدای فعالیت این سرویس هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که توئیتر بتواند تا این اندازه نحوه تعاملات جهانی را متحول کند. این شبکه اجتماعی متن-محور نه تنها در رساندن صدای کاربران به رهبران سیاسی دنیا از جمله دونالد ترامپ موثر واقع شده، بلکه در سالیان گذشته نقش مهمی را در تحولات سیاسی کشورهای مختلف از جمله بهار عربی ایفا کرده است. اگرچه توئیتر هنوز نتوانسته سازوکار مناسبی برای مقابله با نفرت‌پراکنی به وجود بیاورد، اما این سرویس همچنان یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسان به حساب می‌آید.

Facebook

image

درست مثل توئیتر، فیسبوک هم پیش از دهه ۲۰۱۰ به وجود آمد، ولی در طول این دهه به بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی دنیا با چیزی حدود ۲.۵ میلیارد کاربر فعال ماهانه تبدیل شد. فیسبوک به شما اجازه می‌دهد با دوستان و خانواده خود ارتباط داشته باشید و به دنبال محتواهای مختلف سرگرم‌کننده، خبری و غیره بگردید. این سرویس پس از شکوفایی کوتاه وبسایت MySpace به محبوبیت رسید و وارد جریان اصلی جامعه کاربران اینترنت شد. با این حال در سال‌های اخیر رسوایی‌های متعددی در این شبکه اجتماعی پدید آمده که اعتماد عمومی را نسبت به فیسبوک از بین برده است. بزرگ‌ترین رسوایی فیسبوک به جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا و سو استفاده از اطلاعات خصوصی کاربران برمی‌گردد.

Tinder

image

تیندر اپلیکیشن دوست‌یابی معروفی است که به آسان‌ترین شکل ممکن اجازه می‌دهد سایر کاربران را پیدا کنید و با آن‌ها دوست شوید. تا پیش از معرفی این اپلیکیشن دوست‌یابی آن هم بر اساس سلایق و علایق افراد هرگز تا این اندازه آسان نبوده است. این اپلیکیشن به شکلی اساسی زندگی بسیاری از افراد را تغییر داده و سازوکار زندگی مدرن را عوض کرده است.

Google Maps/Apple Maps

image

مدت‌هاست که دیگر نمی‌بینیم کسی بدون استفاده از این اپلیکیشن‌ها به دنبال مسافرتی آسان و بدون دردسر باشد. این دو اپلیکیشن نقشه که مسیریابی را به شکلی ایده‌آل و کاملا ساده برای شما فراهم می‌کنند با استفاده از جی‌پی‌اس، اینترنت، داده‌های ماهواره‌ای و اطلاعاتی که توسط سایر کاربران ارائه شده سعی می‌کنند بهترین اطلاعات ممکن را در اختیار شما قرار دهند. فرقی نمی‌کند که به دنبال پیدا کردن رستوران، پارک، موزه، فروشگاه یا مقصدی باشید که هزاران کیلومتر با شما فاصله دارد، چون این اپلیکیشن‌ها همواره و حتی در بدترین شرایط ممکن در کنار شما هستند تا هرگز در جایی گم نشوید.

Spotify

image

زمانی که اسپاتیفای در سال ۲۰۱۱ معرفی شد، هیچ‌کس انتظار عرضه چنین سرویسی را نداشت و نمی‌دانست که بازار پرطرفدار و پرهیاهوی موسیقی قرار است چگونه با آن زیر و رو شود. تا قبل از اسپاتیفای خیلی‌ها آهنگ‌های موردنظر خود را غیرقانونی دانلود می‌کردند، اما این سرویس اجازه داد تا کاربران همچنان به صورت رایگان اما این بار قانونی بتوانند به آهنگ‌های مورد نظرشان گوش کنند. اسپاتیفای در هنگام عرضه مجموعه‌ای از ۵۰ میلیون آهنگ را در اختیار داشت که باعث شد این سرویس با استقبال بسیار خوبی مواجه شود. اسپاتیفای در نهایت اپل را مجبور کرد تا سرویس استریم موسیقی خودش یعنی اپل موزیک را در سال ۲۰۱۵ بسازد. با این حال اسپاتیفای همچنان طرفداران خاص خود را دارد و به جذب هرچه بیشتر کاربران ادامه می‌دهد.

Uber/Lyft

image

سرویس‌های تاکسی اینترنتی به نحوی سیستم حمل و نقل شهرهای امروزی ما را تغییر داده‌اند که بعید است حداقل در جوامع مدرن تصور شکل دیگری از جابجایی با تاکسی ممکن باشد. اوبر و لیفت اولین تاکسی‌های اینترنتی جریان اصلی دنیا بودند که مسیر شکل‌گیری سرویس‌های مشابه در کشورهای مختلف از جمله ایران را هموار ساختند. البته این شرکت‌ها در طول سال‌های اخیر با پرونده‌های قضایی زیادی مواجه شده‌اند و چالش‌های بسیاری را پشت سر گذاشته‌اند، ولی در عین حال چنان آسایشی را برای کاربران به وجود آورده‌اند که سیستم حمل و نقل شهری مدت‌ها نظیر آن را ندیده بود.

Angry Birds

image

انگری بردز بازی جذابی بود که به شما اجازه می‌داد با پرندگانی خشمگین به جنگ خوک‌هایی سبزرنگ رفته و ساختمان‌ها را روی سر آن‌ها خراب کنید. این بازی در مدت کوتاهی پس از عرضه به چنان محبوبیتی رسید که بزرگ و کوچک احتمالا حداقل یک بار آن را دیده بودند. انگری بردز نشان داد که بازی‌های موبایل چطور به محبوبیت می‌رسند و چه چیزهایی باعث همه‌گیری آن‌ها می‌شوند. تاکنون دو فیلم سینمایی از روی این بازی‌ها ساخته شده و فرنچایز دنیای پرندگان خشمگین هنوز آن قدر محبوب است که فعلا نام آن را از یاد نخواهیم برد.

Candy Crush Saga

image

بازی پازلی «کندی کراش ساگا» با مکانیزمی ساده خیلی زود توانست بسیاری را معتاد خود کند و باعث شود که کاربران نتوانند از دستگاه‌های خود دست بردارند. این بازی موفقیت قابل توجهی در زمینه پرداخت‌های درون برنامه‌ای داشت و بسیاری را وادار می‌کرد تا با پرداخت پول سریع‌تر بتوانند مراحلش را تجربه کنند. در سال‌های اخیر بازی‌های زیادی با الهام از کندی کراش ساخته شده، اما برای طرفداران این بازی هیچ چیزی خود کندی کراش ساگا نمی‌شود.

Pokemon Go

image

پوکمون گو اولین بازی بزرگ مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده بود که از دنیای پوکمون‌ها استفاده می‌کرد. این بازی که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد، پدیده‌ای بود که خیلی از کاربران را به بیرون از منازل خود کشاند تا به دنبال پوکمون‌ها بگردند و آن‌ها را با دوربین موبایل خود پیدا کنند. این بازی نهایتا بخش عمده‌ای از کاربران خود را از دست داد اما با عبور از مرز ۱ میلیارد دانلود همچنان یکی از پرطرفدارترین بازی‌های سبک واقعیت افزوده است. فرمول پوکمون گو ساده بود: ترکیب فرنچایز موفق پوکمون و فناوری جدیدی به نام واقعیت افزوده و بعد اضافه کردن پیوندهای اجتماعی به آن.

Flappy Bird

image

بازی فوق‌العاده دشوار فلپی برد زمانی پردانلودترین اپلیکیشن فروشگاه‌های نرم‌افزاری بود، ولی حالا دیگر با فرمت قبلی خود در دسترس کاربران قرار ندارد. این بازی در سال ۲۰۱۴ برای چند ماه یکی از بهترین بازی‌های موجود در بازار بود، اما توسعه‌دهنده‌اش ناگهان آن را از دسترس خارج کرد. او می‌گفت فلپی برد آن قدر اعتیادآور است که بابت انتشارش عذاب وجدان گرفته. در سال‌های اخیر نمونه‌های مشابه زیادی از این بازی منتشر شده، اما هیچ‌کدام مثل نسخه اولیه فلپی برد نیست. به همین خاطر یک بار موبایلی به قیمت ۱۰۰ هزار دلار روی Ebay به فروش گذاشته شد چون نسخه سالمی از این بازی روی آن وجود داشت.

Vine

image

واین پلتفرمی ویدیویی بود که به شما اجازه می‌داد کلیپ‌های شش ثانیه بگیرید و آن‌ها را با بقیه به اشتراک بگذارید. این سرویس پس از عرضه هیجان‌انگیز خود در سال ۲۰۱۲ چهار سال فعالیت کرد ولی در سال ۲۰۱۶ توسط مالکش، توئیتر، از رده خارج شد. با این حال، واین در طول این مدت توانست محبوبیت زیادی کسب کند. در دوره‌ای که واین معرفی شد قابلیت ضبط و اشتراک‌گذاری سریع ویدیوها در مرجعی که تمام کاربران به آن مراجعه می‌کردند قابلیتی فوق‌العاده جذاب بود. این سرویس بستر خلق اپلیکیشن‌های ویدیویی مختلف مثل TikTok را فراهم ساخت.

Facebook Messenger/WhatsApp

image

این دو اپلیکیشن پیام‌رسانی محصول شرکت فیسبوک هستند و اساسا کارکرد یکسانی دارند. فیسبوک در سال ۲۰۱۱ پیام‌رسان خود را از اپلیکیشن این شبکه اجتماعی جدا کرد. این اپلیکیشن محبوبیت زیادی در سراسر دنیا، خصوصا آمریکا، دارد. در آن سو، واتس‌اپ پیام‌رسانی سبک‌تر است که پیام‌ها به صورت دوطرفه رمزنگاری می‌کند تا ارتباطی ایمن‌تر را برای کاربران فراهم سازد. این اپلیکیشن به‌خصوص در کشورهای آسیایی محبوب است.

Snapchat

image

شبکه اجتماعی و پیام‌رسان اسنپ‌چت اولین بار در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد، اما در بازه سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵، یعنی پس از افزودن قابلیت‌هایی مثل اشتراک‌گذاری ویدیو، استوری و ارسال پیام‌های زمان‌دار، به محبوبیتی عجیب و غریب دست یافت. این سرویس به کاربران اجازه می‌داد ویدیوهای کوتاهی را به اشتراک بگذارند که خیلی زود منقضی می‌شد و پس از زمان مشخصی برای همیشه از دست می‌رفت. این اپلیکیشن هرگز نتوانست توجه کاربران قدیمی اینترنت را جلب کند، اما برای نسل جدیدی که به دنبال راه‌های تازه‌ای برای برقراری ارتباط بودند بسیار جذاب ظاهر شد. فراموش نکنیم که فیلترهای اسنپ‌چت یکی از محبوب‌ترین قابلیت‌های این برنامه است.

Netflix

image

شرکت نتفلیکس از مدت‌ها قبل از دهه ۲۰۱۰ وجود داشت، اما اپلیکیشن استریم محتوای ویدیویی این شرکت چند سالی است که به شکوفایی رسیده. این برنامه حالا محبوب‌ترین سرویس استریم ویدیوی دنیاست که با کمک آن می‌توانید به مجموعه عظیمی از فیلم‌ها و سریال‌ها دسترسی داشته باشید. اپلیکیشن iOS و اندروید نتفلیکس به شما اجازه می‌دهد این فیلم و سریال‌ها را روی دستگاه خود دانلود کنید. این سرویس مدتی است که دست به تولید آثار اوریجینال زده و با وجود اضافه شدن بازیگران جدید در این بازار همچنان اقتدار خود را حفظ کرده است.

YouTube

image

یوتیوب نحوه تعامل ما با محتواهای ویدیویی را تغییر داده است. این پلتفرم با فراهم‌سازی بستری برای فعالیت تولیدکنندگان محتوا اجازه نمی‌دهد هیچ چیزی جلوی خلق آثار گوناگون در زمینه‌های مختلف، از آموزش و سرگرمی گرفته تا اخبار و غیره، را بگیرد. یوتیوب در سال‌های اخیرا به محبوبیت بسیار زیادی رسیده و خیلی‌ها رسما با فعالیت در این سرویس کسب درآمد می‌کنند. با این حال مشکلاتی مثل انتشار اطلاعات غلط یا نژادپرستی باعث شده که به‌تازگی انتقادات زیادی علیه این پلتفرم مطرح شود. یوتیوب در حال حاضر بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال دارد و نه تنها هیچ اثری از افت کاربران آن دیده نمی‌شود، بلکه همواره افراد بیشتری به سمت استفاده از این منبع عظیم اطلاعات گرایش پیدا می‌کنند.

Google Assistant/Siri/Alexa

image

سه نام بزرگ دنیای دستیارهای صوتی هوشمند حالا دیگر برای اکثر کاربران شناخته‌شده است. سیری اولین دستیار صوتی بزرگی بود که در سال ۲۰۱۱ شروع به کار کرد، اما سایر رقبا و به‌خصوص گوگل اسیستنت خیلی زود از آن پیشی گرفتند. اگرچه این دستیارها امروزه خیلی از کارهای مورد نظر کاربر را انجام می‌دهند و زندگی را آسان‌تر کرده‌اند، اما نباید فراموش کنیم که تمام آن‌ها در حال ضبط مکالمات ما هستند و از این طریق به نحوی وارد حریم خصوصی‌مان شده‌اند. البته این شرکت‌ها می‌گویند استفاده خاصی از گفتگوهای شما نمی‌کنند و صرفا با کمک آن‌ها سرویس‌های خود را بهبود می‌بخشند، ولی این موضوع همچنان مسئله‌ای نگران‌کننده است.

Amazon

image

اپلیکیشن بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین جهان سال‌هاست که آمده تا پاسخگوی نیازهای فروشگاهی کاربران باشد. این اپلیکیشن به شما اجازه می‌دهد تا هر جایی که هستید و از هر دستگاهی که استفاده می‌کنید، به راحتی و به سرعت بتوانید خریدهای خود را انجام دهید. سرعت یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در این اپلیکیشن لحاظ شده و آن را به جذاب‌ترین نرم‌افزار برای انجام آنی خریدها تبدیل کرده است.

Skype/Facetime/Zoom

image

سه اپلیکیشن فوق نرم‌افزارهایی برای برقراری تماس‌های ویدیویی هستند که به شکلی فراتر از تصورات ما امکان برقراری آسان این نوع تماس‌ها را فراهم می‌کنند. شاید بسیاری از کاربران به ندرت از این اپلیکیشن‌ها استفاده کنند، ولی همه می‌دانند که هر موقع نیازی به تماس تصویری داشته باشند به راحتی می‌توانند به سراغ اسکایپ، فیس‌تایم یا زوم رفته و گفتگوی آنلاین و تصویری خود را انجام دهند. اسکایپ حالا قابلیت‌های جدید و زیادی دارد که بسیاری از نیازهای کاربر را به خوبی برطرف می‌کند. این نرم‌افزار دائما در حال بهینه‌سازی است و سعی می‌کند به هر طریقی که شده دامنه وسیع کاربران خود را حفظ کرده و آن‌ها را افزایش دهد.

Fortnite

image

امروزه تعداد بازی‌های سبک بتل رویال بسیار زیاد شده و شاید فورت‌نایت اولین آن‌ها نبوده باشد، اما با استراتژی‌های موفق خود آن قدر خوب عمل کرده که توانسته به یکی از برترین بازی‌های شوتر آنلاین تبدیل شود. موفقیت این بازی خود زمینه‌ساز معرفی بیشتر سبک بتل رویال و گسترش آن به سایر بازی‌ها بوده است. فورت‌نایت آن قدر بزرگ شده که چند وقت پیش در مسابقات جهانی خود به برنده این رقابت‌ها ۳ میلیون دلار جایزه داد. توسعه‌دهندگان این بازی جامعه هدف خود را به خوبی می‌شناسند و با به‌روز نگه داشتن فورت‌نایت اجازه نمی‌دهند که کسی از این بازی محبوب و اعتیادآور جدا شود.


حال به نظر شما در طول یک دهه اخیر، که می‌توانیم آن را دهه شکوفایی اپلیکیشن‌های موبایلی بنامیم، چه برنامه‌هایی در کشور ما بیشترین میزان محبوبیت و اثرگذاری را داشته‌اند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

محمد

۱۳۹۸/۸/۲۰
به نظرم تلگرام را باید جزو ۵ اپلیکیشن برتر این دهه قرار داد. در بین اپ های پیام رسان بهترین است.