خانهاخبار
ویژگی های تدریس خصوصی

ویژگی های تدریس خصوصی

برای رسیدن به اهداف مختلف، راه های زیادی وجود دارد. این موضوع درباره یادگیری زبان های خارجی هم صادق است. برای مثال یادگیری زبان انگلیسی با دو روش امکان پذیر است؛ یکی شرکت در کلاس های گروهی و آموزشگاه های زبان و دیگری ثبت نام در دوره های خصوصی که با نام کلاس های خصوصی شناخته می شوند.
۱۳۹۸/۷/۱۵

تدریس خصوصی  شیوه جدیدی از آموزش به افراد و مکملی برای آموزش دروس مختلف، خارج از سیستم تحصیلی یا دانشگاه است. مدرسین خصوصی معمولا نقش راهنما و کمک دارند و برای دروسی انتخاب می شوند که دانش آموز در آن ها مشکل دارد. مدرس خصوصی برای دانش آموزانی که به هر دلیلی می خواهند در خانه درس بخوانند هم مفید است. برای آموزش زبان انگلیسی اما تعریف تدریس خصوصی کمی متفاوت است. در این شیوه تدریس کسی که قرار است زبانی را یاد بگیرد ترجیح می دهد به جای حضور در کلاس های گروهی گزینه ای را انتخاب کند که یا فقط خودش و استاد در کلاس باشند یا با یکی از دوستان یا اعضای خانواده یا فردی غریبه زبان بیاموزد. معمولا کلاس های خصوصی زبان برای کسانی مفید است که به دلیل مشغله های کاری یا تحصیلی نمی توانند در کلاس های گروهی شرکت کنند، هدفی دارند و می خواهند در مدت زمانی کوتاه، مثلا شش ماه، زبان یاد بگیرند یا والدینی هستند که می خواهند فرزندشان در خانه زبان تمرین کند.

image

 

اگر وقت اضافه زیاد دارید و آنقدر هم پشتکار ندارید که در خانه زبان یاد بگیرید، دوره های گروهی را انتخاب کنید. اما اگر وقتتان کاملا پر است و می خواهید ساعت هایی که بیکار هستید به یادگیری زبان بپردازید و البته هزینه هم برایتان مهم نیست، پیشنهاد ما این است دوره های تدریس خصوصی زبان را انتخاب کنید و البته یادتان باشد اگر کلاس های خصوصی را انتخاب کردید، باید در طول روز حداقل 2 تا 3 ساعت وقت آزاد داشته باشید

 

ویژگی های تدریس خصوصی:  

 

در کلاس های خصوصی مدرس فقط با یک یا دو زبان آموز در ارتباط است و این نوع کلاس ها با کمترین تعداد زبان آموز برگزار می شوند.

از آنجایی که زبان آموز تنهاست یا با نفر دومی در کلاس است، زمان بیشتری برای یادگیری و بهره برداری از درس دارد و می تواند هر زمان که مایل است صحبت کند و مشکلاتش را از مدرس بپرسد. همچنین اگر زبان آموز دومی در کلاس باشد، می توانند با هم مکالمه تمرین کنند یا مهارت های مختلف را تقویت کنند و یا در مسیر یادگیری با اصلاح اشکالات یکدیگر، نکات بیشتری یاد بگیرند.

با توجه به مشغله های کاری و تحصیلی، کلاس های خصوصی برای کسانی مناسب است که می خواهند با توجه به مشغله و شرایط کاری خود، زمان مناسب را انتخاب کنند و خود را با جدول های زمان بندی مشخص شده تطبیق بدهند.

 

تفاوت تدریس خصوصی و تدریس گروهی:

 

تدریس خصوصی و گروهی تفاوت های زیادی با هم دارند. یکی از آن ها این است که در کلاس های گروهی، مدرس نمی تواند روی یک دانش آموز به طور خاص تمرکز کند. در کلاس خصوصی مدرس می تواند به طور کامل به دانش آموز توجه کند و دانش آموز هم موظف است تمام توجه خود را به کلاس و درس بدهد. در کلاس های گروهی دانش آموزان با سطوح و سبک های مختلف یادگیری در کنار هم می نشینند و کسانی که سطح بالاتر یا پایین تری نسبت به کلاس دارند یا سبک یادگیری¬شان با آنچه در کلاس تدریس می شود فرق دارد، چیزی یاد نمی گیرند و کلاس برای آن ها خسته کننده یا ناامیدکننده خواهد بود.

از آنجایی که در کلاس های گروهی مدرس نمی تواند به طور کامل به همه دانش آموزان توجه کند، ممکن است حواس عده ای از دانش آموزان پرت شود یا مشغول کار دیگری شوند و به درس توجه نکنند. اما در کلاس خصوصی تمام حواس استاد و شاگرد روی درس است.

یکی دیگر از تفاوت های مهم کلاس های گروهی و خصوصی زمان بندی آن هاست. کسانی که کلاس های گروهی را انتخاب می کنند باید مطیع ساعت ها، روزها و زمان هایی باشند که آموزشگاه ها تعیین کرده اند. اما در کلاس های خصوصی، این دانش آموز است که ساعت مورد نظرش را انتخاب می کند و مدرس باید با توجه به خواست دانش آموز کلاس برگزار کند.

هزینه کلاس های گروهی و خصوصی هم با توجه به تمام دلایلی که در بالا گفتیم با هم تفاوت دارند و طبیعی است که هزینه کلاس های خصوصی بیشتر باشد. البته زمان بندی مطلوب و مناسب با نیاز زبان آموز، استفاده از مدرسان حرفه ای و درجه یک و منابع آموزشی متنوع، دلایلی است که باعث می شود هزینه کلاس های خصوصی مقرون به صرفه باشد. به همین دلیل پیش از آنکه برای ثبت نام در هر دوره ای اقدام کنید، هزینه ها و بودجه خود را محک بزنید و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 

روش برگزاری کلاس های خصوصی:

 

بهترین و موثرترین روش برگزاری کلاس های خصوصی این است که مدرس بتواند خودش را در جایگاه یک زبان آموز قرار دهد و این مسئله به این معنی نیست که تدریس کنار گذاشته شود و دانش آموز محوریت کلی کلاس باشد. بودن مدرس در جایگاه یک زبان آموز باعث می شود مشکلات و نیازها را راحت تر و بهتر بفهمد و از دریچه فکر دانش آموز به کلاس و محتوای درس نگاه کند. پذیرفتن این مسئله باعث می شود مدرس در کنار نقش تربیتی، نقش یک ناجی و راهنما را هم داشته باشد. در واقع، نقش راهنما و هدایتگر بودن را در قالب یک زبان آموز ایفا می کند و با انجام این روش باعث تشویق و ایجاد انگیزه در زبان آموز می شود.

شایان ذکر است که این روش نباید باعث شود مدرس مسئولیت هایی که بر دوشش است را فراموش کند. مسئولیت هایی از قبیل برنامه مشخص تدریس در هر جلسه، روش و محتوای انتخابی برای تدریس، برنامه‌ریزی کلاس خصوصی مطابق با نیاز دانش آموز، یادداشت نکات قوت و ضعف زبان آموز و ارائه فیدبک های مفید و سازنده به او، فعالیت های خاص و مشخص برای جلسه بعد و مسئولیت های دیگری که در روند آموزش و بر اساس نیاز زبان آموز باید بپذیرد.

 

چه کلاس هایی متقاضیان بیشتری برای تدریس خصوصی دارند؟

 

همانطور که گفته شد، علت اصلی تشکیل کلاس های خصوصی، کمبود زمان از طرف زبان آموز است. انواع مختلفی از کلاس های خصوصی در ایران متقاضیان فراوانی دارند که بعضی از آن ها عبارتند از:

کلاس های زبان انگلیسی برای آماده سازی امتحانات بین المللی زبان انگلیسی (تافل، آیلتس و ...) یکی از این دوره هاست که محبوبیت زیادی دارد. متقاضیان کلاس خصوصی آیلتس، خیلی بیشتر از کلاس های گروهی آیلتس است و اغلب افراد ترجیح می دهند این دوره را به صورت خصوصی و فشرده بگذرانند. چرا که تقریبا تمام زبان آموزان می خواهند در کمترین زمان بیشترین حجم از زبان را یاد بگیرند.

اکثر متقاضیان نگران نمره مناسب هستند، به همین دلیل این ذهنیت در آنان ایجاد می شود که شرکت در کلاس های گروهی باعث اتلاف وقت و همچنین پرداخت هزینه های بیشتر می شود.

بیشتر زبان آموزان در کنار نگرانی نمره مناسب، نگران زمان بندی و مدیریت کارهای شخصی خود هستند و به همین دلیل نمی توانند در کلاس های گروهی شرکت کنند و ترجیح می دهند در کلاس های خصوصی ثبت نام کنند. چون می خواهند زمان بیشتری برای یادگیری و رفع اشکالات خود داشته باشند. همچنین ارتباط مستقیم با مدرس و حداکثر میزان بهره برداری از کلاس، موردی است که باعث می شود متقاضیان کلاس های خصوصی بیشتر باشد.

آموزشگاه زبان ایرانمهر با 17 سال سابقه، اولین آموزشگاه زنجیره ای در ایران است که آموزش تمام زبان های روز دنیا از جمله انگلیسی، فرانسه، آلمانی، اسپانیایی، ترکی استانبولی و زبان های دیگر را در قالب کلاس های گروهی، نیمه گروهی، خصوصی و نیمه خصوصی در تمام سطوح و برای تمام گروه های سنی ارائه می کند.

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)