خانهاخبار
ویندوز 10X چیست: نگاه اولیه به سیستم عامل سرفیس نئو

ویندوز 10X چیست: نگاه اولیه به سیستم عامل سرفیس نئو

مایکروسافت هفته گذشته تبلتی با دو نمایشگر به نام سرفیس نئو را معرفی کرد که از سیستم عاملی تازه به نام ویندوز 10 ایکس استفاده می‌کند. در این مطلب می‌خواهیم نگاه کوتاهی به ویندوز 10 ایکس داشته باشیم و با ویژگی‌های آن آشنا شویم.
۱۳۹۸/۷/۱۴

مایکروسافت در مراسم رونمایی از محصولات جدید سرفیس به معرفی دستگاه‌های متنوعی از جمله سرفیس لپتاپ ۳، سرفیس پرو ۷ و سرفیس پرو ایکس پرداخت. البته ما کمابیش از قبل می‌دانستیم که اکثر این دستگاه‌ها قرار است معرفی شوند، اما این شرکت با معرفی دو محصول دیگر به نام سرفیس نئو و سرفیس Duo همه را شگفت‌زده کرد.

سرفیس Duo موبایلی دارای دو نمایشگر است که از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کند. از آن سو اما سرفیس نئو تبلتی دارای دو نمایشگر است که از نسخه متفاوتی از ویندوز به نام ویندوز 10X بهره می‌گیرد. در این مطلب با جی‌اس‌ام همراه باشید تا نگاهی به ویندوز 10X و قابلیت‌های آن بیندازیم.

ویندوز 10X: نسخه‌ای متفاوت از ویندوز 10

مایکروسافت در مراسم چند روز پیش خود درباره سرفیس نئو گفت مردم انتظار دارند این دستگاه‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به کامپیوترهای شخصی‌شان داشته باشد، بنابراین آن‌ها از ویندوز ۱۰ ایکس استفاده کرده‌اند. اما ویندوز ۱۰ ایکس واقعا چیست و چه کار می‌کند؟

ویندوز ۱۰ ایکس به زبان ساده نسخه‌ای از ویندوز ۱۰ است که به طور اختصاصی برای دستگاه‌های تاشو و دارای دو نمایشگر مثل سرفیس نئو ساخته شده است. مایکروسافت می‌گوید ویندوز ۱۰ ایکس بهترین نرم‌افزاری است که می‌تواند نیازهای متنوع کاربران را به شکلی جدید و از مسیر دو نمایشگر جداگانه سرفیس نئو برطرف کند.

image

این شرکت در پستی در وبلاگ خود نوشته است: «ما همه چیز را از صفر شروع نکردیم تا دوباره سیستم عاملی کاملا جدید بسازیم. رویکرد ما شکلی از تکامل همان مسیری است که در طول چند سال اخیر آن را برای ویندوز ۱۰ در پیش گرفته‌ایم.»

از آن‌جایی که ویندوز ۱۰ ایکس نسخه‌ای از ویندوز ۱۰ است، فناوری‌های اساسی هر دو سیستم عامل یکسان است. مایکروسافت این فناوری‌ها را One Core می‌نامد. ویندوز ۱۰ ایکس از همین فناوری‌ها استفاده و آن‌ها را با توجه به نیازهای خود بهینه‌سازی کرده است. این سیستم عامل بیشتر از قبل با کنترل‌های لمسی سازگاری دارد؛ رابط کاربری آن نوسازی شده تا با دو نمایشگر سرفیس نئو هماهنگ باشد؛ و چندوظیفگی را بهتر مدیریت می‌کند.

مایکروسافت با ویندوز ۱۰ ایکس بستری فراهم کرده تا شرکت‌های تولیدکننده سخت‌افزار با کمک آن بتوانند محصولات تاشوی خود را روانه بازار کنند. تا قبل از این، مدیریت نرم‌افزار یکی از دشواری‌های شرکت‌های سازنده سخت‌افزار بود. برای مثال ایسوس در ZenBook Pro Duo از نرم‌افزاری اختصاصی به نام ScreenXpert استفاده می‌کند که امکان چندوظیفگی و اجرای اپلیکیشن‌ها در نمایشگر ثانویه را به این دستگاه می‌آورد.

حالا شرکت‌های بیشتری می‌توانند با کمک ویندوز ۱۰ ایکس به فکر تولید دستگاه‌هایی باشند که دو نمایشگر دارند.

چندوظیفگی

image

همان طور که مایکروسافت در رویداد هفته گذشته خود نشان داد، ویندوز ۱۰ ایکس به کاربران اجازه می‌دهد از هر دو نمایشگر به عنوان یک نمایشگر بزرگ بهره جسته یا از هر کدام برای انجام کارهای مختلفی استفاده کنند.

برای مثال، در سرفیس نئو می‌توانید نرم‌افزار پاورپوینت را در یک نمایشگر باز کرده و در نمایشگر دوم تماس ویدیویی داشته باشید. ویندوز ۱۰ ایکس قادر است به شکلی بهینه وظایف مختلف را بین نمایشگرهای دوگانه جابجا کند.

پشتیبانی اپلیکیشن‌ها

اپلیکیشن‌ها همان چیزهایی هستند که می‌توانند موفقیت یا شکست ویندوز ۱۰ ایکس را رقم بزنند. اگر اپلیکیشن‌های زیادی نباشند که از رابط کاربری این سیستم عامل پشتیبانی کنند، ویندوز ۱۰ ایکس هم احتمالا به سرنوشت ویندوز فون دچار خواهد شد.

مایکروسافت در پی آن است که تمامی اپلیکیشن‌های محبوب ویندوز مثل تقویم، Mail و پاورپوینت را برای نمایشگرهای دوگانه بهینه‌سازی کند. به‌علاوه، آن‌ها امیدوارند که بتوانند اکثر اپلیکیشن‌های موجود در ویندوز استور را هم با ویندوز ۱۰ ایکس سازگار کنند. این یعنی این سیستم عامل قادر باشد اپلیکیشن‌های Win32 و UWP را اجرا نماید. این اتفاق ظاهرا وابستگی زیادی به شرایط اپلیکیشن‌های پیشرفته وب یا PWAها خواهد داشت.

image

از سوی دیگر مایکروسافت می‌خواهد توسعه‌دهندگان را به تولید نرم‌افزارهای جذاب و منحصر به فرد برای ویندوز ۱۰ ایکس ترغیب کند. ولی باید دید که چه برنامه‌هایی برای انجام این کار در نظر گرفته شده است.

عمر باتری

مایکروسافت می‌گوید آن‌ها اپ‌های Win32 را در ویندوز ۱۰ ایکس در نگهدارنده‌های خاصی قرار می‌دهند تا مصرف باتری سرفیس نئو پایین بیاید. اپلیکیشن‌های سنتی Win32 (یعنی همان اپلیکیشن‌های دسکتاپ) نسبت به اپ‌های UWP مصرف باتری بیشتری دارند چون اپ‌های دسته دوم برای مصرف بهینه CPU طراحی شده‌اند.

به نظر می‌رسد که مایکروسافت در ویندوز ۱۰ ایکس زیرسیستم Win32 را تنها زمانی بارگذاری می‌کند که کاربر اپلیکیشن‌های دسکتاپ را باز کرده باشد، به همین خاطر مصرف باتری ویندوز ۱۰ ایکس بهینه‌تر خواهد بود. این شرکت مطمئنا در کنفرانس بیلد بعدی خود توضیحات بیشتری درباره فناوری نگهدارنده ارائه خواهد کرد.

تغییرات رابط کاربری

پیش از هر چیز باید بگوییم که سیستم عامل جدید مایکروسافت منوی استارت کاملا جدیدی دارد. همان طور که در تصویر بالا می‌بینید، منوی استارت در ویندوز ۱۰ ایکس به جای کاشی از نمای ویژه‌ای از اپلیکیشن‌ها، اسناد و فایل‌ها استفاده می‌کند. ردموندی‌ها می‌گویند این شیوه از طراحی به خاطر این بوده که رابط کاربری ویندوز ۱۰ ایکس آشنایی بیشتری برای کاربران تبلت‌ها داشته باشد. 

image

افزون بر این، آن‌ها می‌خواهند منوی استارت برای کسانی که کاربر ویندوز ۱۰ بوده‌اند هم آشنا باشد. اگر به تصاویر بالا دقت کنید می‌توانید ترکیبی از این دو فلسفه را ببینید. البته مایکروسافت متذکر می‌شود که این رابط کاربری ممکن است تا زمان عرضه رسمی دستگاه تغییراتی داشته باشد.

امکان نصب ویندوز ۱۰ ایکس

اگر این سوال برایتان پیش آمده که آیا شما هم می‌توانید ویندوز ۱۰ ایکس را روی دستگاه‌های خود نصب کنید یا نه، باید بگوییم که چون این سیستم عامل به طور اختصاصی برای دستگاه‌هایی با دو نمایشگر طراحی شده است، امکان نصب و پیکربندی آن بر روی دستگاه‌هایی که از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنند وجود ندارد.

سایر دستگاه‌های مجهز به ویندوز ۱۰ ایکس

مایکروسافت سرفیس نئو را با پردازنده لیک‌فیلد اینتل ساخته است. این دستگاه دو نمایشگر ۹ اینچی دارد که با لولای ۳۶۰ درجه‌ای می‌توانند به طور کامل بچرخند. ولی این شرکت ویندوز ۱۰ ایکس را فقط به سرفیس نئو محدود نکرده است. آن‌ها با همکاری ایسوس، دل، اچ‌پی و لنوو قرار است موج اول دستگاه‌های مجهز به ویندوز ۱۰ ایکس را روانه بازار کنند. با توجه به شنیده‌ها، ویندوز ۱۰ ایکس فقط بر روی دستگاه‌های مجهز به پردازنده‌های اینتل اجرا می‌شود، بنابراین حداقل فعلا بهتر است امیدی به دستگاه‌های ARM نداشته باشید.

image

مایکروسافت می‌گوید تمام این دستگاه‌ها از نظر اندازه، طراحی و مشخصات سخت‌افزاری متفاوت خواهند بود، اما همگی از سیستم عامل ویندوز ۱۰ ایکس استفاده می‌کنند. انتظار می‌رود که عرضه این محصولات از پاییز سال ۲۰۲۰ آغاز شود.

آغاز راه ویندوز ۱۰ ایکس

مایکروسافت می‌گوید ویندوز ۱۰ ایکس در حال حاضر در آغاز مسیر خود قرار دارد. اگرچه این سیستم عامل وعده بهره‌وری و کارآمدی را داده است، اما همه چیز به استقبال توسعه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان بستگی خواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ویندوز ۱۰ ایکس و سرفیس نئو باید تا کنفرانس بیلد ۲۰۲۰ مایکروسافت که در تاریخ ۱۹ تا ۲۱ ماه مه (۳۰ اردیبهشت تا ۱ خرداد ۱۳۹۹) سال بعد برگزار می‌شود صبر کنیم.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)