خانهمقاله‌ها
یک کروم بوک خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک کروم بوک خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر قصد خرید کروم‌بوک دارید و نمی‌دانید که باید کدام دستگاه را انتخاب کنید، در این مطلب با ما همراه باشیم تا به شما بگوییم که یک کروم بوک خوب چه ویژگی‌هایی دارد.
۱۳۹۸/۳/۲۰

اگر به فکر خرید لپتاپ هستید و نمی‌خواهید کار سنگینی با آن انجام دهید، کروم‌بوک می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای شما باشد. با توجه به این که نرم‌افزار کرم‌بوک‌ها توسط گوگل کنترل می‌شود، و خود این شرکت آپدیت تمام کروم‌بوک‌های مختلف را منتشر می‌کند، بنابراین فرقی ندارد که لپتاپ شما ساخت لنوو باشد یا دل یا سامسونگ. علاوه بر این، با توجه به ماهیت ابری سیستم عامل Chrome OS، لازم نیست مثل گذشته وسواس خاصی نسبت به مشخصات سخت‌افزاری سیستم داشته باشید. 

اگر می‌خواهید بدانید که چطور باید کروم‌بوک موردنیاز خود را انتخاب کنید و چه فاکتورهایی را باید در انتخاب‌تان رعایت نمایید، در ادامه مطلب با جی‌اس‌ام همراه باشید.

برای انتخاب یک کروم‌بوک خوب به موارد زیر توجه کنید:

لپتاپی با نمایشگر لمسی بگیرید

نمایشگرهای لمسی شاید برای لپتاپ‌های معمولی قابلیت لوکسی به حساب بیایند، اما برای کروم‌بوک‌ها نوعی پیش‌نیاز هستند. سیستم تاچ Chrome OS روزبه‌روز بهتر می‌شود و با توجه به این که می‌توانید اکثر اپلیکیشن‌های اندروید را از طریق گوگل پلی روی کروم‌بوک‌ها نصب کنید، بهتر است لپتاپی بگیرید که صفحه لمسی داشته باشد.

امروزه اکثر کروم‌بوک‌هایی که صفحه لمسی دارند دیگر آن قدرها گران نیستند. بسیاری از کروم‌بوک‌های مدل ۲۰۱۹ اصلا مدل غیرلمسی ندارند. از آن‌جایی که با فراگیری تلفن‌های هوشمند همه ما روزانه با صفحات لمسی کار می‌کنیم، مطمئنا استفاده آسان از صفحات لمسی در لپتاپ نیز می‌توانید باعث به وجود آمدن نوعی تجربه کاربری یکپارچه برای شما شود.

image

بهترین فرم فاکتوری که تاکنون در کروم‌بوک‌ها دیده‌ایم، فرم فاکتور ۲ در ۱ است. اگر لولای لپتاپ شما قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه داشته باشید، به راحتی می‌توانید آن را در حالت‌های مختلف قرار دهید و به شکل تبلت یا لپتاپ از آن استفاده کنید.

ببینید چه قابلیتی از لپتاپ خود می‌خواهید

Chrome OS از دیدگاه نرم‌افزاری تقریبا بر روی تمام دستگاه‌ها یکسان است. این یعنی نکته متمایزکننده دستگاه‌های مختلف قابلیت‌های سخت‌افزاری آن‌ها خواهد بود. پس اگر تصمیم بگیرید که به دنبال چه قابلیتی هستید، به راحتی می‌توانید دستگاه‌های اضافه را از فهرست خود خط بزنید و به آن دستگاهی برسید که بهترین گزینه برای شماست.

همان طور که قبلا گفته شد، خرید کروم‌بوکی که نمایشگر لمسی داشته باشد اهمیت زیادی دارد، اما اگر دستگاهی می‌خواهید که قصد دارید با آن زیاد فیلم ببینید، بهتر است لپتاپی را انتخاب کنید که کیفیت صفحه و بلندگوهای آن خوب باشد.

اگر می‌خواهید بازدهی بیشتری داشته باشید و چند برنامه را در چند پنجره مختلف باز کنید، بهتر است دستگاهی بگیرید که نسبت صفحه آن ۳:۲ باشد. علاوه بر این، در این حالت باید به توان پردازنده و مقدار رم هم توجه کنید. فراموش نکنید که برای اتصال به دستگاه‌های مختلف به پورت‌های گوناگون نیاز است، بنابراین به تعداد پورت‌ها و نوع آن‌ها دقت کنید.

image

اگر دائما در سفر هستید یا بچه کوچک دارید، بهتر است به دنبال کروم‌بوک‌هایی باشید که استانداردهای مقاومت بالا و کیبوردهای ضدآب دارند. برخی از این لپتاپ‌های آموزشی مثل Asus ChromeBook Flip C214 قلم هم دارند تا کاربر راحت‌تر بتواند با آن‌ها تعامل برقرار کند.

اندازه صفحه را مشخص کنید

کروم‌بوک‌ها اندازه‌های مختلفی دارند ولی به طور کلی می‌توانیم آن‌ها را به چهار اندازه تقسیم‌بندی کنیم:

  • مدل‌های ۱۱.۶ اینچی قابل حمل و مقرون به صرفه هستند. کیفیت نمایشگر کوچک این دستگاه‌ها مطلوب است، حتی اگر رزولوشن آن‌ها کمتر از 1080p باشد. بسته به میزان حاشیه صفحه، کیبورد کروم‌بوک‌های ۱۱.۶ اینچی ممکن است به اندازه عادی یا کمی کوچک‌تر باشد. با این حال، اکثر تولیدکنندگان دکمه‌های سایز عادی را روی دستگاه‌های خود قرار می‌دهند.
  • مدل‌های ۱۲.۳ تا ۱۲.۵ اینچی، خصوصا با فراگیری فرم فاکتورهای جداشدنیِ ۲ در ۱ مثل HP ChromeBook X2، سرفیس پرو مایکروسافت یا پیکسل اسلیت گوگل، روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شوند. معمولا نسبت صفحه این مدل‌ها ۳:۲ است که باعث می‌شود راحت‌تر بتوانید صفحه را به دو پنجره تقسیم کنید و قابلیت چندوظیفگی سیستم را بهبود ببخشید.
image
  • مدل‌های ۱۴ اینچی هنوز در دسته‌بندی دستگاه‌های قابل حمل قرار می‌گیرند اما اگر حاشیه کم و مهندسی مناسبی داشته باشند، آن‌ها را از لحاظ قابلیت حمل به راحتی می‌توان با کروم‌بوک‌های ۱۳ اینچی مقایسه کرد. اگر می‌خواهید متن‌ها را با فونت‌های بزرگ مشاهده کنید، یک کروم‌بوک ۱۴ اینچی می‌تواند کارآمدترین گزینه برای شما باشد، چرا که رزولوشن نمایشگر این دستگاه‌ها معمولا 1080p است.
  • مدل‌های ۱۵.۶ اینچی برای قرار گرفتن روی میز یا زمین طراحی شده‌اند. اگرچه این لپتاپ‌ها را به سختی می‌توانید درون کیف قرار داده و حمل و نقل کنید، اما آن‌ها برای حمل‌پذیری طراحی نشده‌اند. این لپتاپ‌های بزرگ برای افزایش بهره‌وری بهترین گزینه هستند چون در آن واحد می‌توانید محتوای بیشتری را روی آن‌ها مشاهده کنید. با این حال عمر باتری این دستگاه‌ها کوتاه‌تر و وزن‌شان بیشتر است.

به طور کلی، هر چه اندازه کروم‌بوک شما بیشتر باشد، می‌توانید برنامه‌های بیشتری درون نمایشگر آن جا دهید، اما از آن سو قابلیت حمل دستگاه و عمر باتری آن کمتر می‌شود. هرچه دستگاه کوچک‌تر باشد، وزن کمتری دارد و ارزان‌تر است، اما رزولوشن صفحه پایین‌تر می‌آید.

چقدر حافظه و فضای ذخیره‌سازی می‌خواهید؟

رم بخش مهمی از کامپیوترهاست و در تمام موبایل‌ها، تبلت‌ها و لپتاپ‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. پردازنده از فضای رم برای اجرای اپلیکیشن‌های مختلف استفاده می‌کند. پس هر چه رم بیشتری داشته باشید امکان اجرای اپلیکیشن‌های بیشتری را خواهید داشت.

امروزه ۴ گیگ رم برای کروم‌بوک‌های عادی کافی است. ۸ گیگ بهتر است، و برخی از مدل‌های رده بالا هم ۱۶ گیگ رم دارند، اما همان طور که گفتیم، ۴ گیگ رم برای اجرای Chrome OS و چند اپلیکیشن و زبانه مختلف در مرورگر کروم اکتفا می‌کند.

اگر مدت‌هاست که کاربر ویندوز هستید، یا در کل مدت‌هاست که از کامپیوترهای شخصی استفاده می‌کنید، حتما با نگاه کردن به میزان فضای داخلی کروم‌بوک‌ها تعجب می‌کنید، چون این فضا به نظرتان خیلی کم است. Chrome OS یک سیستم عامل ابری است و گوگل درایو مستقیما داخل اپلیکیشن Files پیاده‌سازی شده، اما برای نصب اپلیکیشن‌های مختلف و دانلود فایل بر روی دستگاه خود به فضای داخلی نیاز دارید.

image

البته در کروم‌بوک‌ها به راحتی می‌توانید با کمک کارت‌های SD فضای داخلی دستگاه را افزایش دهید، اما هیچ چیزی نمی‌تواند جای خود فضای ذخیره‌سازی داخلی را بگیرد. کروم‌بوک‌هایی که ۳۲ گیگ فضای داخلی دارند گزینه‌های خوبی هستند اما پیشنهاد می‌شود که دستگاهی با حداقل ۶۴ گیگ حافظه داخلی تهیه کنید. مدل‌هایی که ظرفیت فضای ذخیره‌سازی آن‌ها ۱۲۸ گیگ است، قیمتی بالغ بر ۵۰۰ دلار دارند، اما قیمت کروم‌بوک‌های ۶۴ گیگی مناسب‌تر است و به اندازه کافی می‌توانند پاسخگوی نیاز شما باشند.

همیشه به تاریخ انقضا توجه کنید

Chrome OS در تمامی کروم‌بوک‌ها توسط گوگل مدیریت و آپدیت می‌شود، ولی این شرکت تا ابد درگیر پشتیبانی از دستگاه‌های پرشمارِ موجود در بازار نمی‌ماند، در نتیجه همه کروم‌بوک‌ها عمر و تاریخ انقضای مشخصی دارند. برای مشاهده تاریخ انقضای کروم‌بوک‌های مختلف می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.

image

با این حال، رسیدن به تاریخ انقضای کروم‌بوک‌ها که از آن با عنوان تاریخ AUE یاد می‌شود، به معنای این نیست که لپتاپ شما از کار می‌افتد. این تاریخ انقضا صرفا زمانی را نشان می‌دهد که با رسیدن به آن دیگر آپدیتی برای سیستم عامل شما منتشر نخواهد شد. اگر با رسیدن به تاریخ انقضا دستگاه‌تان هنوز به خوبی کار می‌کند، به شما تبریک می‌گوییم، در غیر این صورت با چند ترفند ساده می‌توانید روی لپتاپ خود لینوکس نصب کنید.

متوسط پشتیبانی گوگل از لپتاپ‌های کروم‌بوک چهار تا شش سال است، اما فراموش نکنید که در هنگام خرید دستگاه تاریخ انقضای آن را بررسی کنید تا از حداکثر پشتیبانی بهره‌مند شوید.

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

Beeb

۱۳۹۸/۳/۲۱
منم یه پیشنهاد میدم
وقتی کروم بوک خریدید و تاریخ استفاده انقضاء یافت
میتونید براحتی روش ویندوز نصب کنید توصیه من اینه که مدل های بالای ۴ گیگ رم رو بخرید چون موقعی که ویندوز نصب کردین سرعتش بیشتره
فقط اینکه یوقت نرید بخرید بعد روش یهو ویندوز نصب کنید ها
ویندوز رو برای موقعی گفتم که پشتیبانی ازش تموم شد

Mehran

۱۳۹۸/۳/۲۰
سلام . لطفا بفرمایید چجوری مجله کالایاب موبایل اخرین ماه چاپ شده اش را سفارش پستی بدم بیاد ؟

محمد علی

۱۳۹۸/۳/۲۰
به نظر من کروم او اس خیلی جا داره تا در حد ویندوز یا مک او اس بشه
شاید برایه افرادی که فقط استفاده در حد گوشی یا تبلت دارن از لبتاب خوب باشه ولی به نظر من در هر حالتی خرید لبتابی با این او اس فعلا اشتباس