خانهاخبار
جمع‌بندی؛ در رویداد WWDC 2019 اپل چه گذشت؟

جمع‌بندی؛ در رویداد WWDC 2019 اپل چه گذشت؟

اپل دیشب در رویداد WWDC 2019 اخبار و اطلاعات مهمی درباره نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای جدید خود ارائه کرد که در این مطلب می‌خواهیم به صورت مختصر به مرور رخدادهای مهم آن بپردازیم.
۱۳۹۸/۳/۱۴

کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل موسوم به WWDC 2019 شب گذشته در شهر سن فرانسیسکو برگزار شد و طی آن علاوه بر معرفی سیستم عامل‌ها و قابلیت‌های نرم‌افزاری جدید از دو سخت‌افزار تازه رونمایی گردید. دیشب علاوه بر iOS 13, watchOS 6 و macOS 10.15 برای اولین بار سیستم عامل جدیدی معرفی شد که به صورت اختصاصی برای آیپد طراحی شده و iPadOS نام دارد. همه این نرم‌افزارها قرار است پاییز امسال به صورت رسمی در اختیار عموم قرار بگیرد.

اگر دیشب فرصت همراهی با این مراسم را نداشتید و حالا می‌خواهید بدانید که اتفاقات مهم WWDC 2019 چه بوده است، در ادامه مطلب با جی‌اس‌ام همراه باشید تا بزرگ‌ترین اتفاقات شب گذشته را به صورت مختصر با هم بررسی کنیم.

tvOS 13

image

اپل در tvOS 13 به صورت کامل صفحه خانگی سیستم عامل خود را بازطراحی کرده است. بزرگ‌ترین تغییر در این نسخه اضافه شدن قابلیت چند-کاربره است که به افراد مختلف اجازه می‌دهد بر اساس سلایق خودشان محتواهای پیشنهادی اپل را دریافت کنند.

این شرکت برای طرفداران بازی هم خبر خوبی داشت و اعلام کرد که پشتیبانی از کنترلرهای ایکس باکس و پلی استیشن به تلویزیون‌های اپل اضافه می‌شود. با توجه به عرضه قریب الوقوع اپل آرکید در ادامه سال، پشتیبانی از این کنترلر اتفاق خوشایندی برای علاقه‌مندان بازی‌های ویدیویی خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره tvOS 13 به این مطلب مراجعه کنید.

watchOS 6

در نسخه جدید watchOS رابط‌های کاربری جدیدی به سیستم اضافه شده که آن‌ها را تحت عنوان واچ‌فیس‌ها (WatchFaces) می‌شناسیم. برخی از این رابط‌ها با تمرکز بر زیبایی و برخی با تمرکز بر ارائه اطلاعات مفید طراحی شده‌اند.

یکی از قابلیت‌های جدید watchOS 6 چیزی به نام Taptic Chimes است که با ضربه‌ای آهسته می‌تواند هر ساعت را به اطلاع کاربر برساند. اپلیکیشن‌های جدید برای گوش دادن به کتاب‌های صوتی، ضبط صدا و ماشین حساب هم به این نسخه اضافه شده‌اند.

image

یکی از ویژگی‌های اصلی اپل واچ تاکید بر سلامتی بوده و اپل در watchOS 6 تاکید خاصی بر این موضوع دارد. قابلیت جدید Activity Trends اطلاعات مربوط به وضعیت کاربران را در بازه‌های زمانی ۹۰ یا ۳۶۵ روزه به نمایش در می‌آورد تا به بهبود سلامتی آن‌ها کمک کند. اپلیکیشن جدید Noise بر سلامتی حس شنوایی تمرکز دارد و در صورتی که فرد در محیط پرسروصدایی قرار بگیرد که ممکن است به شنوایی‌اش آسیب بزند، او را مطلع خواهد کرد. در آخر اپلیکیشنی برای پیگیری وضعیت عادات ماهیانه زنان معرفی شد تا آن‌ها راحت‌تر بتوانند شرایط خود را در این مقاطع زمانی مدیریت کنند.

اپل اعلام کرد که در تابستان امسال چند بند جدید نیز برای اپل واچ روانه بازار خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره watchOS 6 به این مطلب مراجعه کنید.

اپلیکیشن‌های مستقل اپل واچ

احتمالا مهم‌ترین خبری که دیشب در WWDC 2019 درباره ساعت هوشمند اپل اعلام شد این بود که از حالا به بعد توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را به صورت اختصاصی و مستقل بر روی اپل واچ اجرا کنند و دیگر نیازی به پشتیبانی اپلیکیشن‌های iOS نخواهد بود. علاوه بر این، یک اپ استور مخصوص برای اپل واچ طراحی شده تا کاربران به راحتی بتوانند در این فروشگاه به دنبال برنامه‌های موردنظر خود بگردند و آن‌ها را از روی خود ساعت دانلود و نصب کنند.

iOS 13

سیستم عامل iOS 13 ستاره رویداد امسال بود. اپل دیشب اعلام کرد که تمرکز آن‌ها در iOS 13 افزایش سرعت سیستم بوده و حالا فیس آیدی ۳۰ درصد سریع‌تر از قبل می‌تواند دستگاه را قفل‌گشایی کند. به‌علاوه، سرعت اجرای برنامه‌ها دو برابر شده و اپلیکیشن‌ها ۶۰ درصد کمتر از قبل روی دستگاه فضا اشغال می‌کنند.

اگر از سرعت بگذریم، مهم‌ترین اتفاقی که کاربران از مدت‌ها قبل انتظار آن را می‌کشیدند حالت تاریک یا Dark Mode بود. اکنون که اکثر آیفون‌های اپل نمایشگر OLED دارند، این سیستم عامل با کمک عناصر تیره می‌تواند عمر باتری دستگاه را افزایش دهد. حالت تیره باعث می‌شود پس‌زمینه به رنگ سیاه درآمده و نوشته‌ها سفید شوند. Dark Mode در سراسر رابط کاربری iOS پیاده‌سازی می‌شود و اپلیکیشن‌های پیش‌فرض اپل هم به خوبی از آن پشتیبانی می‌کنند. حالا نوبت توسعه‌دهندگان است تا با ابزارهایی که توسط کوپرتینویی‌ها فراهم شده، پشتیبانی از این قابلیت را به نرم‌افزارهای خود اضافه کنند.

image

کیبورد پیش‌فرض iOS امسال به ویژگی سوایپ مجهز می‌شود. این ویژگی در کیبورد اپل درست مثل سایر کیبوردهایی است که پیش از این پشتیبانی از این قابلیت را به اپلیکیشن‌های خود اضافه کرده بودند.

اپلیکیشن Reminders هم به صورت کامل بازطراحی شده و حالا شکل بسیار بهتری دارد. اکنون دسته‌بندی‌های جدیدی به این برنامه اضافه شده و سیستم از هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا با ارائه پیشنهادات متنوع به راحتی بتواند یادآورهای شما را ثبت کند.

اپل در iOS 13 اپلیکیشن Maps را دستخوش تغییرات زیادی کرده تا کارآمدی آن را افزایش دهد. این شرکت بیش از ۴ میلیون مایل را در سرتاسر آمریکا طی کرده تا اطلاعات جدیدی به نقشه خود اضافه کند. علاوه بر این، حالا قابلیت جدیدی به نام Look Around در دسترس قرار گرفته که چیزی شبیه Street View در نقشه گوگل است.

حریم خصوصی همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی اپل بوده و اکنون در iOS 13 امکانی به سیستم اضافه شده تا در صورت نیاز به اشتراک‌گذاری موقعیت خود، بتوانید مجوز انجام این کار را فقط یک بار به برنامه‌ها بدهید و لازم نباشد که مجوز دائمی برای آن‌ها صادر کنید. در صورت استفاده از این قابلیت، اپلیکیشن‌ها هر بار برای دریافت موقعیت باید از شما تاییدیه بگیرند.

علاوه بر این، در iOS 13 قابلیت جدیدی به نام Sign in with Apple از راه رسیده که به کاربران اجازه می‌دهد از طریق فیس آیدی وارد سرویس‌های شخص ثالث شوند. این ویژگی شبیه ورود با اکانت گوگل یا فیسبوک در سرویس‌های گوناگون است. ولی عمده تفاوت این قابلیت این است که اگر سرویس‌ها بخواهند نام و ایمیل شما را داشته باشند، شما می‌توانید انتخاب کنید که اطلاعات اصلی خود را در اختیار آن‌ها قرار بدهید یا نه. اگر پاسخ‌تان منفی باشد اپل یک آدرس ایمیل غیرواقعی درست کرده و آن را به ایمیل اصلی شما وصل می‌کند تا پیام‌ها برایتان فوروارد شود. با این کار کسی به آدرس ایمیل شما دسترسی نخواهد داشت. اپل می‌گوید برای هر اپلیکیشن یک آدرس ایمیل غیرواقعیِ یکتا می‌سازد که در هر لحظه می‌توانید آن را غیرفعال کنید. اکنون نوبت توسعه‌دهندگان است تا با استفاده از API اپل این ویژگی را در نرم‌افزارهای خود پیاده‌سازی کنند.

image

Messages یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های iOS است و در نسخه جدید این سیستم عامل به‌روزرسانی نسبتا بزرگی دریافت کرده است. در iOS 13 می‌توانید برای خودتان نام و تصویر پروفایل (آواتار یا مموجی) تعیین کنید تا همراه با پیام‌های شما برای گیرنده ارسال شود. بنابراین تصاویری که برای کاربران جدید فرستاده می‌شود، شکل و شمایل مشخص‌تری خواهد داشت. در همین راستا، مموجی هم قابلیت‌های جدیدی دریافت کرده تا بهتر بتوانید صورتک‌های آن را بر اساس سلیقه خودتان شخصی‌سازی کنید. استیکرهای مموجی هم ویژگی دیگری هستند که به شما اجازه می‌دهند برای خودتان پک استکیر اختصاصی بسازید و از آن‌ها در اپ‌های مختلف مثل Messages یا Mail استفاده کنید.

اپلیکیشن دوربین در iOS 13 تغییرات متنوعی داشته که یکی از مهم‌ترین آن‌ها اضافه شدن افکت‌های نورپردازی پرتره در Portrait Mode است. اپلیکیشن Photos اکنون یک نمای نمایشی جدید دارد و ویرایشگری به آن اضافه شده که اجازه می‌دهد به راحتی تصاویر و ویدیوهای را ویرایش کنید.

به‌علاوه، حالا Photos با کمک یادگیری ماشینی می‌تواند تصاویر شما را به شکلی مطلوب مرتب و حتی عکس‌های تکراری را حذف کند. زبانه جدید Days تصاویر را بر اساس روزهای مختلف برای شما به نمایش در می‌آورد و باعث می‌شود پیش‌نمایش تصاویر زنده (Live Photos) در هنگام اسکرول کردن به صورت خودکار نشان داده شود. زبانه Months و Years هم عملکرد مشابهی دارند، با این تفاوت که به جای روزها، ماه‌ها و سال‌ها را ملاک قرار می‌دهد.

در iOS 13 به‌روزرسانی‌های جدیدی برای ایرپاد عرضه شده که مثلا اجازه می‌دهد در هنگام دریافت پیام‌ها سیری به صورت خودکار آن‌ها را برای شما بخواند. قابلیت مهم بعدی Audio Sharing است که به شما اجازه می‌دهد ارتباطات بلوتوث خود را با سایر آیفون‌ها به اشتراک بگذارید تا مثلا بتوانید با یکدیگر موزیک گوش کنید. HomePod نیز قابلیت‌های جدیدی دریافت کرده که از جمله آن‌ها می‌توانیم به پشتیبانی از ویژگی Handoff و چند ویژگی جدید سیری اشاره کنیم.

image

در نسخه جدید iOS دو اپلیکیشن Find My iPhone و Find My Friends با یکدیگر ادغام شده و اپلیکیشن Find My را به وجود آورده که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت می‌کنیم. علاوه بر این، اپل در iOS 13 از سیستم عصبی متن-به-گفتار استفاده کرده تا صدای سیری بیش از قبل حالت طبیعی داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره iOS 13 به این مطلب مراجعه کنید.

iPadOS

iOS 13 امسال هم علاوه بر آیفون برای آیپد منتشر می‌شود، ولی حالا شکل ویژه‌تر و اختصاصی‌تری برای خود پیدا کرده و پلتفرم تازه‌ای شده که نام آن iPadOS است. آیپدهای اپل با iPadOS قابلیت‌های بسیاری دریافت خواهند کرد. مثلا در این سیستم عامل به راحتی می‌توانید ویجت‌ها را به صفحه خانگی دستگاه اضافه کنید تا دیگر نیازی به رفتن به صفحه ویجت‌ها نباشد.

ویژگی Split View اکنون به شما اجازه می‌دهد بتوانید نمونه‌های متعددی از این اپلیکیشن را در بخش‌های مختلف صفحه داشته باشید. برای مثال می‌توانید دو یادداشت در دو سمت صفحه داشته باشید و به صورت همزمان در آن‌ها مطلب بنویسید. این قابلیت علاوه بر اپلیکیشن‌های اپل، در دسترس سایر اپ‌های شخص ثالث نیز قرار می‌گیرد.

image

اپلیکیشن Files در iPadOS نمای جدیدی برای نمایش ستونی خواهد داشت تا شباهت بیشتری به Finder در مک پیدا کند. علاوه بر این، قابلیت مهم این اپ در iPadOS پشتیبانی از فلش درایوها خواهد بود.

سافاری در iPadOS توانمندتر شده و می‌تواند نسخه دسکتاپ سایت‌ها را به شما نشان دهد. البته در این حالت بهینه‌سازی‌های انجام می‌شود تا نمایش محتواها و تعامل از طریق کنترل‌های لمسی راحت‌تر صورت بگیرد. همچنین، در iPadOS بالاخره ابزار مدیر دانلود به سافاری اضافه می‌شود.

در این سیستم عامل جسچرهای جدیدی برای کپی، پیست و Undo اضافه شده و قابلیت جذاب کیبورد شناور اکنون مشابه آیفون از ویژگی سوایپ پشتیبانی می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره iPadOS به این مطلب مراجعه کنید.

Mac Pro

پس از سال‌ها انتظار، اپل سرانجام از نسخه جدید مک پرو رونمایی کرد. شاید این محصول از نظر ظاهری تعریفی نداشته باشد، اما از نظر توانمندی مطمئنا یکی از قوی‌ترین محصولات بازار کامپیوتر است.

image

Mac Pro 2019 می‌تواند از پردازنده Xeon اینتل با حداکثر ۲۸ هسته و ۱.۵ ترابایت رم پشتیبانی کند. این دستگاه در بخش گرافیک می‌تواند از چهار پردازنده قدرتمند Radeon Pro Vega II استفاده کند. این غول پردازشی یک شتاب‌دهنده سخت‌افزاری دارد که اپل آن را کارت Afterburner خطاب می‌کند. این کارت قابلیت‌های گرافیکی سیستم را به سطح جدیدی می‌برد و می‌تواند به صورت همزمان از ۱۲ خروجی 4K پشتیبانی کند.

مک پروی جدید اپل پاییز امسال با قیمت ۵۹۹۹ دلار به بازار می‌آید که البته حداقل مشخصات سخت‌افزاری را خواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره Mac Pro به این مطلب مراجعه کنید.

Pro Display XDR

به گفته اپل، Pro Display XDR تمام ویژگی‌هایی را در بر می‌گیرد که یک نمایشگر حرفه‌ای باید آن‌ها را داشته باشد. این نمایشگر پنلی ۳۲ اینچی با رزولوشن 6K، طیف رنگی وسیع P3، حالت نمایشی ۱۰ بیت و کنتراستی ۲۵ برابر بهتر از صفحات LCD استاندارد با نسبت ۱ میلیون به ۱ دارد.

image

قیمت Pro Display XDR که از پاییز امسال به بازار می‌آید ۴۹۹۹ دلار است. مدل دیگری با بافت نانو هم از این نمایشگر وجود دارد که می‌توانید آن را به قیمت ۵۹۹۹ دلار تهیه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره Pro Display XDR به این مطلب مراجعه کنید.

macOS 10.15 Catalina

مک او اس کاتالینا تغییرات بسیاری دارد ولی شاید بزرگ‌ترین آن‌ها خداحافظی با اپلیکیشن آیتونز باشد که پس از حدود ۱۸ سال حالا تجزیه و به سه اپلیکیشن مستقل اپل موزیک، اپل پادکست و اپل تی‌وی تبدیل شده است.

اپل موزیک در واقع همان آیتونز قدیمی است که ویژگی‌های اضافه را ندارد و فقط بر بخش موزیک تمرکز کرده است. اپل پادکست هم رابط کاربری آشنایی دارد، اما تمرکز آن روی پیدا کردن، مرتب‌سازی، ثبت اشتراک و پخش پادکست‌ها معطوف شده است. در آخر، اپل تی‌وی به وجود آمده که تمام ویژگی‌های ویدیویی آیتونز را به ارث برده و در آن می‌توانید محتوای مدنظر خود را خریداری و تماشا کنید. از این پس سینک دستگاه‌های اپلی با مک از طریق Finder انجام می‌شود.

image

ویژگی مهم بعدی Sidecar است که به کاربران مک اجازه می‌دهد از آیپد به عنوان نمایشگر ثانویه لپتاپ خود استفاده کنند. در حالت Sidecar امکان استفاده از قلم اپل هم وجود دارد.

یکی از قابلیت‌های جدید کاتالینا Voice Control است که به شما اجازه می‌دهد تمام مک خود را با استفاده از فرمان‌های صوتی کنترل کنید. این ویژگی از طریق iOS 13 برای آیفون و آیپد هم منتشر می‌شود.

در نسخه جدید مک، اپلیکیشن Find My علاوه بر قابلیت‌های قدیمی Find My iPhone و Find My Friends می‌تواند از طریق بلوتوث دستگاه‌های نزدیک را پیدا کند تا برای یافتن آن‌ها لزوما نیازی به اینترنت نداشته باشید.

اپلیکیشن‌های دیگری مثل Photos، سافاری، Notes و Reminders نیز تغییرات جدیدی دریافت کرده‌اند. علاوه بر این، ویژگی Screen Time از iOS به macOS 10.15 منتقل شده تا بتوانید کنترل بهتری روی زمان خود داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره macOS 10.15 Catalina به این مطلب مراجعه کنید.

خداحافظ آیتونز

همان طور که در اخبار و در این مطلب گفتیم، اپل رسما با آیتونز خداحافظی و آن را به سه اپلیکیشن مستقل تبدیل کرد. به این ترتیب پس از ۱۸ سال همراهی پر فراز و نشیب با این نرم‌افزار بالاخره باید با آیتونز خداحافظی کنیم.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)