خانهاخبار
6 راهکار مفید برای حفظ تعادل میان زندگی شخصی و حرفه‌ای

6 راهکار مفید برای حفظ تعادل میان زندگی شخصی و حرفه‌ای

در زندگی پرشتاب و شلوغ امروزی بر ایجاد و حفظ تعادل میان زندگی شخصی و حرفه‌ای تأکید شده است. بر هم خوردن این تعادل ممکن است تأثیرات مخربی بر هر دو جنبه بگذارد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم این 6 توصیه مفید را جدی بگیرید.
۱۳۹۸/۲/۲۱

واژه «تعادل» معمولاً تصویر ترازویی را در ذهن افراد به وجود می‌آورد که دو کفه آن هم‌وزن هستند و به تساوی وزن رسیده‌اند. افراد شاغل در کنار زندگی حرفه‌ای‌شان همچنین اوقات پرمشغله‌ای را در زندگی شخصی خود می‌گذرانند. خانم‌ها و آقایان صاحب فرزند باید به کودکانشان رسیدگی کنند و البته در جهت حفظ سلامت خود مدت زمان مشخصی را هم به تفریح و ورزش بپردازند. این افراد پرمشغله در ایجاد تعادل میان زندگی شخصی و حرفه‌ای خود با مشکل مواجه هستند و بسیاری از آن‌ها حتی معتقدند که چنین تعادلی هرگز به وجود نمی‌آید.

ما امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که هرگز خاموش یا آفلاین نمی‌شود و همچنین از ما انتظار می‌رود در هر ساعت شبانه روز در پلتفرم‌های مختلف پاسخگو باشیم. تکنولوژی به قدری سرعت پیدا کرده که باعث شده است شتاب انجام کارها و وظایف افراد هم به شکل دیوانه‌کننده‌ای افزایش پیدا کند. همین موضوع علت اصلی ایجاد استرس در افراد هم به شمار می‌رود.

image

حالا مفهوم تعادل میان کار و زندگی به چیزی شبیه به پذیرفتن این آشفتگی دائمی تبدیل شده است. اگر دید خود را به این موضوع تغییر دهید و آشفتگی و سرعت زندگی را بپذیرید، بهتر می‌توانید تعادل نسبی را در این میان ایجاد کنید و از استرس و نگرانی روزمره خود بکاهید. در ادامه می‌خواهیم 6 نکته مهم را در این باره به شما یادآور شویم:

1 – از هدر رفتن زمان و حواس‌پرتی دوری کنید

پیش‌بینی شده است که هر کاربر در طول روز در معرض حدوداً 5000 تبلیغ متفاوت قرار می‌گیرد. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به محض بیدارشدن از خواب گوشی خود را بررسی می‌کنید، به آن حجم عظیم از پیام‌هایی فکر کنید که در 5 دقیقه ابتدایی روز با آن‌ها مواجه می‌شوید. آیا این اطلاعات حجیم می‌توانند ارزش واقعی و محسوسی را به اهداف شما درزمینه تعادل میان کار و زندگی اضافه کنند؟

هشدارها، پروموشن‌های خرید و هرج و مرج شبکه‌های اجتماعی ذهن شما را در سرزنده‌ترین حالتش درگیر خود می‌کنند. سعی کنید این زمان را کوتاه کنید تا متوجه شوید که زمان کافی برای تمرکز بر وظایف و کارهایتان چقدر افزایش پیدا می‌کند.

2 - «نه» گفتن را بیاموزید

باید خودتان را به اخذ تصمیمات دشوار وادار کنید. ابتدا تعیین کنید کدام وظیفه یا فعالیت برایتان ارزش بیشتری دارد و سپس آن را در اولویت بگذارید. شاید در این مسیر مجبور شوید برخی کارها را هم رها کنید.

افراد کارآمد برخلاف تصور شما فعالیت‌های معدود انجام نمی‌دهند؛ بلکه برای همه امورشان به‌خوبی برنامه‌ریزی می‌کنند. مالتی تسکینگ را کنار بگذارید و روی هرکدام از وظایف خود به خوبی تمرکز کنید تا نتیجه نهایی رضایت‌بخش باشد. ین موضوع همچنین به وضعیت سلامت خودتان هم تعمیم پیدا می‌کند. از اینکه مجبور هستید به برخی موقعیت‌ها و رویدادها نه بگویید، نترسید. سندروم فومو بزرگترین دشمن شما است و نباید احساس کنید با نه گفتن به این موقعیت‌ها چیزی را از دست داده‌اید. وقتی توانستید مهارت نه گفتن را بیاموزید و آن را به کار ببرید، به خوبی متوجه می‌شوید که مهم‌ترین اولویت‌هایتان کدام است.

3 – محول کردن کارها به گروه را فراموش نکنید

شاید کلیشه‌ای به نظر برسد، اما «کار گروهی» در اکثر قریب به اتفاق موارد ارزش بیشتری دارد و بهتر و سریع‌تر به نتیجه مطلوب می‌رسد. ابتدا بررسی کنید در چه زمینه‌ای مهارت بیشتری دارد و سپس برای سایر زمینه‌ها افراد مناسبی را استخدام کنید.

image

این موضوع به زندگی شخصیتان هم تعمیم می‌یابد. وظایف را میان خودتان و همسر و فرزندانتان تقسیم کنید تا همه این کارها به موقع و به‌صورت کاملاً کارآمدی انجام شوند.

4 – واقع‌بین باشید و محدودیت‌ها را بپذیرید

وقتی می‌گوییم آشفتگی زندگیتان را بپذیرید، منظورمان این است که باید محدودیت‌ها را هم بپذیرید. از خودتان بپرسید چگونه می‌توانید در مقابل همه محدودیت‌هایی که با آن‌ها مواجه هستید، در نهایت اثربخشی عمل کنید؟ برای مثال اگر روزانه تنها 4 ساعت برای کار زمان در دست دارید، چگونه می‌توانید پروژه‌ای که پذیرفته‌اید را به اتمام برسانید و دستمزد خوبی هم دریافت کنید؟ یا اگر تنها 4 ساعت در طول هفته می‌توانید ورزش کنید، کدام تمرینات مناسب تقویت ماهیچه‌ها ممکن است برایتان مناسب باشد؟

حالا کمی مثبت نگر باشید و در مقابل منفی نگری به خودتان با تأکید بگوید «تو می‌توانی!».

5 – لازم نیست همواره پرمشغله باشید

پس از یک هفته شلوغ و رویدادهای کاری مختلف، از یک دوره زمانی آرام لذت ببرید. وقتی چنین شرایطی برایتان پیش می‌آید، آن را با خوشحالی بپذیرید و تصور نکنید که مجبور هستید برنامه‌تان را حتماً با کار مضاعف پر کنید. حالا وقتش رسیده است تا همه کارهایی را انجام دهید که پیش از این زمان کافی برایشان نداشتید.

وب‌سایت و رزومه کاریتان را به‌روزرسانی کنید؛ تحقیق کنید و با افراد تازه آشنا شوید. فرصت مناسبی پیش آمده است تا با فراغ بال بیندیشید و بلندپروازی کنید. این فرصت طلایی را غنیمت بشمرید.

6 – برای خودتان وقت بگذارید

کلید اصلی حفظ سلامت در اختصاص وقت برای خودتان است. البته اغلب ما امروزه خودمان را با برنامه دیگران (فرزندان یا مشتریان) هماهنگ می‌کنیم و دیگر به قطب نمای درونی خودمان اهمیت نمی‌دهیم. هرچه بیشتر به کارهایی اهمیت دهید که خودتان به آن‌ها علاقه‌مند هستید، خوشبختی و خوشحالی بیشتری هم احساس می‌کنید.

در این وقت شخصی می‌توانید به پادکست موردعلاقه‌تان گوش دهید یا در جکوزی تمدد اعصاب کنید. همین موارد کوچک موردعلاقه شما می‌تواند فواید چشمگیری بر سلامتتان بگذارد؛ پس آن‌ها را جدی بگیرید.

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)