خانهاخبار
احتمال جریمه 26 میلیارد دلاری اپل بر سر شکایت اسپاتیفای

احتمال جریمه 26 میلیارد دلاری اپل بر سر شکایت اسپاتیفای

به دنبال شکایت اسپاتیفای از اپل در کمیسیون اروپا حالا کوپرتینویی‌ها در خطر جریمه‌ای 26 میلیارد دلاری قرار گرفته‌اند، جریمه‌ای که می‌تواند ورق را در زمینه رقابت میان سرویس‌های استریم موسیقی برگرداند.
۱۳۹۸/۲/۱۶

به گزارش فایننشال تایمز، شکایتی که مدتی قبل توسط سرویس استریم موسیقی اسپاتیفای علیه اپل ثبت شده بود قرار است به زودی توسط کمیسیون رقابت اروپا بررسی شود. اسپاتیفای در این پرونده نسبت به سهم ۳۰ درصدی اپل از اپلیکیشن‌هایی اعتراض دارد که از سیستم پرداخت این شرکت استفاده می‌کنند. اسپاتیفای این سهم گزاف را «مالیات اپل» نامیده و مدعی است که این سیستم باعث می‌شود رقابت با اپل موزیک دیگر منصفانه نباشد. البته این مالیات ظاهرا فقط برای اسپاتیفای و سایر سرویس‌های اشتراکی موسیقی اعمال می‌شود و برای اپلیکیشنی مثل اوبر هزینه‌ای به دنبال ندارد.

اگر کمیسیون اروپا به سود اسپاتیفای رای دهد، این اتفاق می‌تواند اپل را مجبور به تغییر رویه خود در قاره سبز کرده و این شرکت را حداکثر به اندازه ۱۰ درصد از درآمدهای جهانی‌اش جریمه کند. این رقم برای اپل چیزی در حدود ۲۶.۶ میلیارد دلار خواهد بود. با این حال احتمال قوی‌تر این است که اپل و کمیسیون اروپا بر سر راهکاری مشترک با یکدیگر توافق کنند تا این مالیات را کاهش داده یا آن را به کلی حذف نمایند.

اپل موزیک و اسپاتیفای نرخ اشتراک ماهانه مشابهی دارند و ماهانه ۹.۹۹ دلار برای حساب‌های کاربری تک‌نفره دریافت می‌کنند. ولی اسپاتیفای به خاطر سهم ۳۰ درصدی اپل ناچار به افزایش این رقم به ۱۲.۹۹ دلار شده است. البته نکته جالب این است که اسپاتیفای برخلاف اپل طرحی برای استفاده رایگان از سرویس خود در اختیار کاربران قرار می‌دهد که البته افراد در این طرح نمی‌توانند آهنگ‌ها را دانلود کنند.

اسپاتیفای هفته گذشته اعلام کرد که تعداد مشترکان پریمیوم این سرویس در سه‌ماهه نخست ۲۰۱۹ نسبت به سال پیش ۳۲ درصد افزایش پیدا کرده است. این شرکت حالا حدود ۱۰۰ میلیون مشترک و ۱۱۷ میلیون کاربر رایگان دارد. از آن سو اپل موزیک در آخرین آمار منتشره ۵۶ میلیون مشترک جهانی داشت. با این حال، همان طور که وال استریت ژورنال گزارش داده بود، اپل موزیک در آمریکا با ۲۸ میلیون مشترک توانست از اسپاتیفای با ۲۶ میلیون مشترک پیشی بگیرد.

سایر سرویس‌های موسیقی از درگیر شدن با اپل هراس دارند

image

یکی از وکلای شرکت Clifford Chance به نام توماس وینج که به اسپاتیفای در تنظیم این دادخواست کمک کرده می‌گوید سایر سرویس‌های استریم موسیقی هم با اسپاتیفای موافق‌اند، اما آن‌ها از درگیر شدن با اپل می‌ترسند. در ماه مارس سال گذشته، اپل در پاسخ به ادعاهای اسپاتیفای گفته بود که این سرویس با کمک اپ استور توانسته رشد کند ولی آن‌ها در طول این سال‌ها کمک اپل را جبران نکرده‌اند.

اپل در بیانیه خود گفته بود:

اسپاتیفای پس از سال‌ها استفاده از اپ استور برای رشد کسب و کار خود می‌خواهد تمام سود حاصل از اکوسیستم اپ استور – شامل درآمد قابل توجهی که از مشتریان این فروشگاه کسب می‌شود – را برای خودش نگه دارد، بدون این که به این فروشگاه کمکی کند. آن‌ها آهنگ‌های مورد علاقه شما را در اختیارتان قرار می‌دهند، اما هیچ تلاشی برای کمک به هنرمندان و موسیقی‌دانانی که این آثار را ساخته‌اند نمی‌کنند و حتی آن‌ها را به دادگاه می‌کشند.

اسپاتیفای مختار است که مدل تجاری مخصوص خودش را داشته باشد، ولی ما وظیفه خود می‌دانیم که در مقابل آن‌ها بایستیم تا نتوانند واقعیت را درباره هویت ما، چیزهایی که ساخته‌ایم و حمایتی که از توسعه‌دهندگان مستقل، موسیقی‌دانان و هنرمندان داریم وارونه جلوه دهند.

اپل پیش از این یک بار در سال ۲۰۱۷ توسط کمیسیون اروپا جریمه و مجبور به پرداخت ۱۴.۶ میلیارد دلار شده بود. به باور اعضای این کمیته، کوپرتینویی‌ها به شکلی غیرقانونی با کمک دولت ایرلند از کاربران این کشور مالیات می‌گرفتند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

سیاوش

۱۳۹۸/۲/۱۶
بهترین استریمر ها به این ترتیب 1تایدال -2اسپاتیفای-3دیزر-4امازون-5کوبیز
بدترین کیفیت هم یوتوب موزیک داره و یکمی بهتر از اون اپل
در کل اگر میخاید دنیای موسیقیتون زیرورو بشه فقط برید سراغ سه تا اولی مخصوصا اسپاتیفای