خانهاخبار
5G چطور روی تجربه موبایلی ما اثر می‌گذارد؟

5G چطور روی تجربه موبایلی ما اثر می‌گذارد؟

با معرفی تلفن‌های هوشمند مجهز به 5G و خبرهایی که از راه‌اندازی آزمایشی شبکه‌های 5G در کشورهای مختلف به گوش می‌رسد، در این مطلب می‌خواهیم ببینیم 5G چطور روی تجربه موبایلی ما اثر می‌گذارد.
۱۳۹۷/۱۲/۱۲

نسل پنجم ارتباطات در راه است و وقتی از راه برسد شیوه تعامل ما با دستگاه‌هایمان را متحول خواهد کرد. با توجه به ورود شرکت‌های بزرگی مثل سامسونگ و هوآوی باید بپذیریم که 5G کاملا واقعی است و به زودی وارد زندگی همه ما می‌شود. بسیاری از اپراتورها به زودی شبکه‌های 5G خود را راه‌اندازی خواهند کرد.

با این همه، دسترسی عمومی به 5G بیشتر از آن‌چه که اپراتورهایی مثل ورایزن و AT&T باور دارند طول می‌کشد. زیرساخت پیچیده این شبکه هنوز در حال توسعه است و فناوری تلفن‌های هوشمند نیز تا فراگیری جهانی این شبکه فاصله زیادی دارد.

اما بگذارید یک نکته را واضح بگوییم. این روزها همه ما درباره خدمات و شهرهایی می‌شنویم که به زودی قرار است از این فناوری برخوردار شوند، ولی این شبکه چگونه روی زندگی ما و روی دستگاه‌هایی که بیشترین استفاده را از آن‌ها می‌کنیم تاثیرگذار خواهد بود؟

تاریخچه‌ای مختصر

اگر از تاریخچه ارتباطات اطلاع ندارید، در ابتدا به شما می‌گوییم که بشریت چگونه به این شکل از ارتباطات بیسیم دست یافت.

image

به طور خلاصه، 1G به ما اجازه داد با یکدیگر تماس تلفنی داشته باشیم. 2G پیام‌رسانی متنی را ممکن کرد. 3G بستری ایجاد کرد تا خارج از خانه نیز به اینترنت دسترسی داشته باشیم. 4G اگرچه دستاورد عظیمی نداشت ولی سرعت ارتباطات را خیلی بالاتر برد و باعث شد بتوانیم ویدیوها و تصاویر HD را در به صورت آنی تماشا کنیم. این نسل از ارتباطات منجر به تشکیل رسانه‌های اجتماعی، به این شکلی که در حال حاضر می‌بینیم، شد. حالا نوبت 5G است تا کاری کند که همه دستگاه‌ها با سرعتی باورنکردنی با یکدیگر ارتباط بیسیم داشته باشند.

تاخیر

این روزها همه درباره این حرف می‌زنند که 5G چقدر از 4G سریع‌تر است. اگرچه سرعت دانلود ۲۰ گیگابیت بر ثانیه جهش بزرگی به حساب می‌آید، ولی آن‌چه واقعا این فناوری را انقلابی می‌کند تاخیر (Latency) یا زمان لگ ارتباطی پایین آن است. البته اگر واقع‌بین باشیم، حتی در بهترین شرایط نیز نمی‌توانیم به سرعت ۲۰ گیگابیت در ثانیه برسیم.

5G می‌خواهد تاخیر شبکه را به ۱ میلی ثانیه، یعنی ۱۲۰ برابر سریع‌تر از حداکثر نرخ تاخیر 4G، برساند.

این شبکه عملا در پروسه تبادل اطلاعات هیچ دیرکردی ندارد. اگرچه در حال حاضر هیچ‌کس نمی‌گوید «ای کاش اینترنت 4G من سریع‌تر بود تا می‌توانستم راحت‌تر تماس اسکایپی داشته باشم» ولی این دستاورد فنی باعث می‌شود واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) بتوانند به پتانسیل‌های واقعی خود دست یابند.

AR و VR

چند وقتی است که قابلیت‌های واقعیت مجازی و افزوده به موبایل‌های ما راه پیدا کرده‌اند. ولی دستیابی به حداکثر توانایی این قابلیت‌ها تنها به واسطه شبکه 5G ممکن است چرا که سرعت شبکه برای استفاده از AR و VR بی‌اندازه مهم و ضروری است.

image

با فراگیر شدن 5G واقعیت مجازی بیش از پیش جدی می‌شود. می‌توانیم پیش‌بینی کنیم و اطمینان داشته باشیم که هدست‌های VR در سال‌های آینده نقش مهمی در زندگی ما خواهند داشت و شرکت‌ها نیز سرمایه‌گذاری بیشتری در این بخش می‌کنند.

تماس ویدیویی از طریق این هدست‌ها قطعا جذابیت خاصی خواهد داشت چون با این کار می‌توانید رسما با طرف‌های مقابل درون یک محیطی مجازی ارتباط داشته باشید. علاوه بر این، در سطوح بالاتر می‌توانید منتظر پدید آمدن رویدادهای مجازی زنده در پلتفرم‌های VR باشید.

VR و AR در مشاغل، خدمات، آموزش و کنفرانس‌ها نیز می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند و شکل تازه‌ای از ارتباط و تعامل را برای ما به ارمغان بیاورند.

به لطف سرعت بسیار بالای دانلود در این شبکه، دیگر لازم نیست رزولوشن هیچ هدستی به 240p محدود باشد. با کمک 5G می‌توانید با کیفیتی نزدیک به 4K استریم داشته باشید.

گیمینگ

بازی‌های چندنفره در حوزه موبایل گیمینگ در حال حاضر شرایط باثباتی ندارند. اگرچه انجام بازی‌هایی مثل پابجی با استقبال خوبی مواجه می‌شوند و می‌توانند چند وقتی شما را سرگرم کنند، اما هیچ چیزی به اندازه وقتی که در یک بازی گروهی به خاطر تاخیر اینترنت کشته می‌شوید نمی‌توانید اعصابتان را خورد کند.

image

این‌جاست که 5G می‌تواند وارد عمل شده و ثبات و کیفیت را با خود به دنیای موبایل گیمینگ بیاورد. نسل پنجم ارتباطات وعده اینترنت چیزها را می‌دهد؛ اینترنتی که می‌تواند میان همه دستگاه‌های شما به صورت بیسیم ارتباط برقرار کند. در این صورت، شخصیت‌های پوکمون گو و سایر بازی‌های AR می‌توانند پویایی بیشتری داشته باشند و به شما اجازه دهند تا با محیط پیرامون خود ارتباط بهتری برقرار کنید.

ویدیو

image

با رشد اجتناب‌ناپذیر حجم ویدیوهای باکیفیت، مثل 4K و فراتر از آن، موبایل‌ها و صفحات نمایش نیز بزرگ‌تر شده و رزولوشن بالاتری ارائه می‌کنند. تعداد پیکسل‌های هر نمایشگر تا حد مشخصی توسط چشم ما قابل مشاهده است، ولی خوشبختانه با معرفی موبایل‌های تاشو می‌توانیم از نمایشگرهای بیشتری استفاده کنیم و از تراکم پیکسل بالاتری بهره‌مند شویم.

سرویس‌های استریم ویدیو با توجه به فناوری واقعیت افزوده‌ای که در دو قدمی ما قرار گرفته قطعا به دنبال قابلیت‌های نمایش چند بعدی خواهند رفت. آینده ما آینده‌ای رویایی خواهد بود که در آن می‌توانیم قهرمانان‌مان را به شکلی واقع‌گرایانه و در نزدیک‌ترین فاصله با خودمان مشاهده کنیم.

پول

تنها نکته‌ای که احتمالا از شنیدن آن خوشحال نخواهید شد این است که اپراتورها از طریق یک آپدیت نرم‌افزاری ساده به 5G دست نیافته‌اند. فراهم‌سازی بستر این شبکه نیاز به پروسه‌های سخت و پیچیده‌ای برای نصب کابل‌ها و آنتن‌های جدیدی داشته که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند. پس دور از انتظار نیست که قیمت بالایی داشته باشند.

اگر به قیمت اینترنت 4G LTE عادت کرده‌اید باید به اطلاع شما برسانیم که در ابتدای ظهور شبکه 5G هزینه استفاده از خدمات این شبکه احتمالا بالاتر از نسل‌های قبلی خواهد بود.

هنوز باید صبر کنیم

مطمئنا عوامل زیادی وجود دارد که ما را برای استفاده از 5G به هیجان می‌آورد، اما تا فراگیری عمومی این شبکه هنوز باید صبر کنیم. تعداد کشورهایی که برای پذیرش هزینه‌های 5G و چالش‌های آن آمادگی دارند کم است. اپراتورهای آمریکایی امسال این شبکه را فقط در ۱۲ شهر بزرگ این کشور راه‌اندازی می‌کنند، و در همین شهرها هم فقط برخی مناطق تحت پوشش 5G خواهند بود.

فراگیری تکنولوژی‌های جدید یک چیز است اما کنار آمدن با مسائل اخلاقی آن‌ها چالشی بسیار متفاوت است. اگرچه خیلی‌ها چشم انتظار اتومبیل‌های خودران و اینترنت چیزها هستند، ولی با آمدن این فناوری‌ها باید بدانیم که مثلا چه کسی مسئول تصادفات ناشی از فناوری اول خواهد بود و فناوری دوم به لحاظ امنیتی چه مشکلاتی به دنبال خواهد داشت.

البته پیشرفت‌های تکنولوژیک منتظر حل اختلافاتی که میان ما انسان‌ها وجود دارد نمی‌ماند، ولی برای امنیت و همگام ماندن با جریان فناوری هم که شده باید سریع‌تر عمل کنیم و امیدواریم در این امر موفق شویم.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)