خانهاخبار
بایدو؛ فعال‌ترین سرمایه‌گذار سال 2018 در زمینه هوش مصنوعی

بایدو؛ فعال‌ترین سرمایه‌گذار سال 2018 در زمینه هوش مصنوعی

غول چینی بایدو با درک پتانسیل‌های فناوری‌های هوش مصنوعی و آینده این صنعت، در سال 2018 از نظر تعداد سرمایه‌گذاری در زمینه هوش مصنوعی فعال‌ترین شرکت دنیا بوده است.
۱۳۹۷/۱۲/۸

بزرگ‌ترین موتور جستجوی چین، با در اختیار داشتن ۷۰ درصد از سهم بازار جستجوهای این کشور، در زمینه تبلیغات شدیدا تحت تاثیر رقبایی مثل WeChat از شرکت تن‌سنت و رقبای جدیدتر مثل بایت‌دنس قرار گرفته است.

با این حال، بایدو در تاریخ ۲۱ فوریه، در چهارمین سه‌ماهه درآمدهای خود فراتر از انتظار ظاهر شد و اعلام کرد که ۳.۹۶ میلیارد دلار درآمد داشته، هرچند سود خالص آن‌ها در این سه‌ماهه حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. این شرکت در طول یک سال گذشته ۱۳.۸۸ میلیارد دلار درآمد و ۴ میلیارد دلار سود خالص کسب کرده و طبق گزارشات رشد خوبی از نظر تعداد کاربران اپ موبایل و نرم‌افزار تشخیص صدای این شرکت داشته است.

بایدو در حال حاضر به شدت به درآمدهای حاصل از تبلیغات وابسته است، اما آن‌ها سعی دارند این شرایط را تغییر دهند. این شرکت اهداف بزرگی در حوزه هوش مصنوعی، از اتومبیل‌های خودران گرفته تا دستیارهای شخصی، در سر می‌پروراند و امیدوار است که بتواند این صنعت را در چین و سایر کشورها تحت تسخیر خود درآورد.

یکی از نشانه‌های قدرت این شرکت در حوزه هوش مصنوعی شاخه بایدو ونچرز است که بر اساس آمار شرکت تحقیقات سرمایه‌گذاری CB Insights، با توجه به شمار همکاری‌های این شرکت، بایدو ونچرز در سال گذشته فعال‌ترین شرکت دنیا در زمینه سرمایه‌گذاری روی AI بوده است. این کمپانی بزرگ چینی که مقر آن در شهر پکن قرار دارد، در سال گذشته حدود ۱.۲ میلیارد دلار روی ۵۳ شرکت سرمایه‌گذاری کرده که ۱۳ تای آن‌ها شرکت‌های AI بوده‌اند. این صنعت در مجموع ۵ میلیارد دارد جذب سرمایه داشته اما اطلاعات دقیقی درباره میزان سرمایه‌گذاری‌های بایدو ونچرز در دسترس نیست.

image

این شرکت عمده سرمایه‌گذاری‌های خود را روی کمپانی‌هایی بنا کرده که به طرق مختلف از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. برای مثال در بخش فناوری‌های زیستی، آن‌ها روی دو استارت‌آپ سن فرانسیسکویی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. یکی Atomwise که از یادگیری ماشینی برای افزایش سرعت فرآیند کشف دارو استفاده می‌کند، و دیگری Engine Biosciences که یادگیری ماشینی را در سطح ژنوم برای کشف داروها به کار می‌برد. این شرکت در حوزه صنعت نیز روی شرکت‌هایی مثل Aqrose سرمایه‌گذاری کرده که از یادگیری ماشینی برای اتوماسیون صنعتی استفاده می‌کند، یا Xuanyu که از یادگیری ماشینی برای بهبود عملیات‌های ساخت و تولید کمک می‌گیرد. علاوه بر این، آن‌ها روی شرکت‌های فعال در حوزه اتومبیل‌های خودران، تراشه‌های اپتیکالی که به افزایش سرعت پردازش سیستم‌ها کمک می‌کنند، و کشف مواد فناورانه سرمایه‌گذاری خوبی کرده‌اند.

هرمن یو، مدیر ارشد امور مالی این شرکت، می‌گوید: 

تفکیک کسب و کارهای بایدو از اینترنت موبایل گرفته تا خانه‌های هوشمند، حمل و نقل هوشمند، فضاهای ابری و اتومبیل‌های خودران مستلزم سرمایه‌گذاری‌های زیادی است. این سرمایه‌گذاری‌ها در مجموع سبد سرمایه‌گذاری متعادلی در اختیار بایدو قرار می‌دهند...و امیدواریم که ثمره این سرمایه‌گذاری‌ها را ببینیم و بتوانیم شاهد افزایش درآمد بایدو در سال‌های پیش رو باشیم.

سرمایه‌گذاری‌های بایدو ونچرز این شرکت را پس از گوگل ونچرز با ۷۴ سرمایه‌گذاری به ارزش ۳.۷ میلیارد دلار، Salesforce Ventures و اینتل کپیتال به چهارمین شرکت برتر در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سال ۲۰۱۸ تبدیل کرده است. نکته جالب آن که تعداد سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در سال گذشته نسبت به سال ۲۰۱۷ دو برابر و نسبت به سال ۲۰۱۶ نُه برابر شده است.

پس از بایدو ونچرز، در رتبه پنجم شرکت Legend Capital قرار دارد که ساکن شانگهای است. این دو شرکت از نظر تعداد قراردادهای همکاری برای اولین بار جزو پنج شرکت سرمایه‌گذاری بزرگ جهان بوده‌اند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)