خانهاخبار
اپل و AT&T دست به جعل علامت 5G زدند

اپل و AT&T دست به جعل علامت 5G زدند

اپل و اپراتور AT&T در اقدامی پس از انتشار آپدیت iOS 12.2 دست به جعل علامت اینترنت شبکه زده‌اند تا در برخی از مناطق تحت پوشش این اپراتور، علی‌رغم اتصال به شبکه 4G، علامت 5G E در بالای نمایشگر آیفون نشان داده شود.
۱۳۹۷/۱۱/۱۸

تاکنون هیچ آیفونی با قابلیت پشتیبانی از شبکه 5G به بازار نیامده و احتمالا امسال هم خبری از آیفون 5G نخواهد بود. اما به گزارش وبسایت MacRumors، این اتفاق باعث نشده که اپل و اپراتور AT&T در آپدیت iOS 12.2 دست به جعل علامت 5G E نزنند، چون برخی از کاربران می‌گویند وقتی بعد از نصب این آپدیت اینترنت سیم کارت AT&T خود را فعال کرده‌اند، به جای LTE علامت 5G E در بالای صفحه آن‌ها ظاهر شده است. این دو شرکت قبلا در سال ۲۰۱۲ نیز در خصوص شبکه 4G و LTE عمل مشابه‌ای انجام داده بودند.

البته علامت اینترنت 5G ظاهرا برای همه کاربران نشان داده نمی‌شود و فقط در مناطقی به نمایش در می‌آید که شبکه 5G Evolution اپراتور AT&T در آن‌ها حاضر است. این شبکه هم در واقع همان شبکه LTE است که به عنوان 5G نامگذاری شده تا شاید بتواند به نحوی کاربران را گمراه کند. علاوه بر این، به گزارش 9to5Mac، به نظر می‌رسد که علامت 5G E فقط در آیفون‌های جدید اپل یعنی آیفون XR، آیفون XS و آیفون XS Max نمایش داده شده است.

این بار هم درست مثل سال ۲۰۱۲، نه جادویی در کار است که با یک آپدیت نرم‌افزاری بتواند چیپست رادیویی آیفون را ارتقا دهد، و نه خبری از یک قابلیت مخفی است که بتواند یک شبه فعال شده و پرچمداران این شرکت را سریع‌تر از قبل کند. این آیفون‌ها همان آیفون‌های قبلی با همان قطعات سخت‌افزاری است، بنابراین خبری از ارتباط 5G نیست و تنها تفاوتی که ایجاد شده تغییر لوگوی شبکه است.

شرکت AT&T ماه گذشته همین حرکت را روی برخی از دستگاه‌های اندرویدی اجرا کرد و به جای لوگوی LTE از 5G E استفاده نمود. اما حالا به نظر می‌رسد که این شرکت توانسته با کمک اپل یک علامت 5G E جدید طراحی کند تا با منوی فوقانی آیفون مطابقت داشته باشد.

image

اپل، AT&T و همه سازندگان تلفن‌های اندرویدی که دست به انجام این حرکت زده‌اند، هر اسمی که بخواهند می‌توانند روی شبکه‌های موجود بگذارند، ولی این حقیقت عوض نمی‌شود که 5G E واقعا یک شبکه 5G نیست و نمی‌تواند سرعتی به اندازه سرعت واقعی نسل پنجم ارتباطات داشته باشد.

اگر به هفت سال قبل یعنی زمانی برگردیم که همین اتفاق در خصوص شبکه 4G افتاد، به راحتی می‌توانیم حدس بزنیم که چرا این دو شرکت تصمیم گرفته‌اند چنین کاری بکنند. در سال ۲۰۱۲ استراتژی اپل این بود که دیرتر از سایر شرکت‌ها به پشتیبانی از شبکه LTE بپردازد؛ حالا هم به نظر نمی‌رسد که زودتر از سال ۲۰۲۰ شاهد عرضه آیفونی با قابلیت 5G باشیم. در نتیجه، برای رقابت با موج جدید تلفن‌های 5G شرکت‌هایی مثل ال جی، سامسونگ و هوآوی که قرار است ماه آینده در کنگره جهانی موبایل عرضه شوند، ترفند نمایش علامت 5G E بهترین ترفندی است که می‌تواند بخشی از بازار را فریب بدهد تا تلفن‌های 5G واقعی این شرکت بالاخره از راه برسند.

به این ترتیب، AT&T هم می‌تواند ادعا کند که تنها شرکتی است که آیفون 5G دارد، در حالی که رقبایش همچنان به ارائه خدمات LTE می‌پردازند. اما حقیقت انکارناپذیر این است که همه این اپراتور در حال استفاده از همان سخت‌افزارهای قدیمی و همان شبکه LTE هستند.

با توجه به موفقیت استراتژی دروغین نمایش علامت 4G / HSPA+ / LTE، عجیب نیست که این دو شرکت باز هم دست به انجام چنین کاری زده‌اند. ولی نکته ناامیدکننده این است که با وجود گذشت ۷ سال از آن ماجرا و علی‌رغم همه دستاوردهایی که در این سال‌ها داشته‌ایم، اپل و AT&T هنوز به استفاده از این تاکتیک‌های بازاریابی نخ‌نما اصرار دارند.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

مهمان

۱۳۹۷/۱۱/۱۹
از اپل انتظار دیگه ای نمیره. همش کپی و تقلید از دیگران و یا خرید شرکتهایی که فکر و ایده دارند ولی پول کافی ندارند و بعد زدن تمام ایده های نوی اونها به نام خودش.

هومن

۱۳۹۷/۱۱/۱۸
این که یه چیز عادی واس ما ایرانیاست.اینترنت ۳g رو جای ۴g بهمون غالب میکنن با قیمت های نجومی آب از آب هم تکون نمیخوره.اگه میتونین در مورد اوپراتور های خودمون مطلب بنویسین نه اینکه برین بچسبین به یه اپراتوری که مردم شناختی روش ندارن و مال این کشور هم نیست و تاثیری روی گوشیامون هم نداره