خانهاخبار
ناچ یا حفره؛ کدام یک بهتر است؟

ناچ یا حفره؛ کدام یک بهتر است؟

با توجه به معرفی تلفن‌های دارای حفره دوربین به نظر می‌رسد که کم‌کم باید منتظر گوشی‌هایی بیشتری باشیم که از این روش استفاده می‌کنند. اما آیا واقعا حفره نسبت به ناچ برتری قابل توجه‌ای دارد؟ کدام یک بهتر است؟
۱۳۹۷/۱۱/۸

در موج جدید تغییرات تلفن‌های هوشمند ابتدا اندازه نمایشگر بزرگ‌تر شد، سپس بریدگی صفحه یا ناچ به وجود آمد، و حالا ترند جدیدی به نام حفره داریم که قرار است پیش از فراگیری نمایشگرهای تمام صفحه بازار را از آن خود کند. ولی این حفره‌ها چقدر نسبت به ناچ قطره‌ای بهترند و آیا واقعا به آن اندازه‌ای که به نظر می‌رسد هیجان‌انگیزند؟ در این مطلب می‌خواهیم به طور دقیق تفاوت این دو روش طراحی را بررسی کنیم.

در این مقایسه ناحیه‌ای که در مجموع توسط حفره یا ناچ از نمایشگر اشغال شده را محاسبه کردیم. همان طور که می‌بینید، اگرچه حفره یک دایره کوچک است، اما هیچ عنصری از رابط کاربری نمی‌تواند در آن گوشه از صفحه نمایش داده شود.

image

موبایل‌هایی که از ناچ استفاده می‌کنند هم به طور مشابه در آن ناحیه‌ای که بریدگی صفحه قرار دارد چیزی نشان نمی‌دهند. از منظر رابط کاربری، فرقی نمی‌کند که روش طراحی حفره، ناچ معمولی یا ناچ قطره‌ای باشد، چون فضایی که اشغال می‌شود شکلی چهارگوش دارد.

ما در این آزمایش از دو تلفن جدید استفاده کردیم که دارای حفره دوربین هستند. هر یک از این دستگاه‌ها نماینده طیف متفاوتی از اندازه حفره‌اند، چرا که آنر ویو ۲۰ کوچک‌ترین حفره، و گلکسی A8s بزرگ‌ترین حفره را دارد. علاوه بر این دو دستگاه، از چند تلفن دیگر که دارای بریدگی ناچ هستند نیز استفاده کردیم تا آن‌ها را بهتر با هم مقایسه کنیم.

موبایلHonor View 20Samsung Galaxy A8sOppo R17 ProHuawei Mate 20Huawei P20 ProOnePlus 6iPhone XSHuawei Mate 20 Pro
نوعحفرهحفرهناچ قطره‌ایناچ قطره‌ایناچ کوچکناچ کوچکناچ عادیناچ عادی
سطح حفره/ناچ16mm²35mm²39mm²40mm²73mm²101mm²157mm²159mm²
مجموع فضای اشغالی40mm²40mm²71mm²74mm²102mm²122mm²163mm²175mm²

البته نباید فراموش کنیم که روش حفره دوربین فعلا فقط بر روی سه دستگاه به کار رفته و همه آن‌ها موبایل‌های میان رده با پنل IPS LCD هستند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که در صورت پیاده‌سازی این روش بر روی تلفن‌های پریمیوم خروجی بهتری داشته باشیم، چون هزینه‌های تولید در این دستگاه‌ها اهمیت کمتری دارد.همان طور که می‌بینید، گوشی گلکسی A8s در میان تلفن‌های موجود عملکرد بسیار خوبی دارد. از طرف دیگر آنر ویو ۲۰ اما با حفره ۴.۵ میلی متری خود در مقایسه با حفره ۶.۷ میلی متری A8s کوچک‌تر است. حفره این دستگاه تقریبا نصف ناچ قطره‌ای Oppo R17 Pro و کمتر از یک چهارم بریدگی بزرگ آیفون XS فضا اشغال می‌کند.


با این حال ذکر چند نکته حائز اهمیت است. اولین نکته تقارن است. قرار دادن حفره دوربین در یک گوشه از دستگاه باعث می‌شود بالانس طراحی گوشی از بین برود و این اتفاق قطعا از نظر برخی نامناسب به نظر خواهد رسید.

اما از طرفی، در هنگام تماشای ویدیو یا بازی کردن معمولا محتوای حائز اهمیتی در این گوشه‌ها قرار نمی‌گیرد، بنابراین در مقایسه با ناچ یا بریدگی که در وسط صفحه قرار داد و احتمال آن می‌رود که روی چیزی قرار بگیرد، این طراحی وضعیت بهتری دارد.

با این حساب، کارآمدی این شیوه از طراحی قطعا بهتر از ناچ است، اما ممکن است از نظر زیبایی نتواند نظر همه را جلب کند. در آخر همه چیز به این بستگی دارد که کاربر چه اولویتی داشته باشد.

image

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (6 نظر)

Pooriya

۱۳۹۷/۱۱/۹
اگر قرار باشه این طراحی ها باعث محدودیت برای استفاده از دوربین های بزرگتر و با کیفیتر باشه،پس زیاد ارزش نداره

محمد

۱۳۹۷/۱۱/۹
میدونم نظرمو طبق معمول منتشر نمیکنید .
به نظرم حفره اگر کوچک باشه زیباست مثل حفره نمایش honor view 20
و لی برای A8s سامسونگ واقعا روی مخ و بزرگه
اگر بخواهیم حفره را روی صفحه نمایش مخفی کنیم . برای سامسونگ بیشتر صفحه از بین میره و به درد نمیخوره چون حفره خیلی بزرگی داره

احمد

۱۳۹۷/۱۱/۹
هواوی این همه تبلیغ کرد که ناچ ما از اپل بهتره مجموع فضای اشغالیش بیشتر از ایفون هست!!! و باز هواوی تبلیغ کرد که حفره ما از سامسونگ نیز بهتر است اما فضای اشغالیش با a8s برابری می‌کنه!!! البته اینا مهم نیست چون تنها پرچمداری که با صفحه حفره دار معرفی میشه s10 هست چرا که هیچ شرکتی غیر سامسونگ تکنولوژی تولید صفحه OLED حفره دار نداره چینی ها فقط تکنولوژی سوراخ کردن lcd رو دارن!

هر چی

۱۳۹۷/۱۱/۸
آها بازم که دارید از اپل طرفداری میکنید با اون ناچ بد فرمش بعدش هم، تو حالت لنداسکیپ ناچ معمولی هم که نا متقارنه اون طراحی درسته که هم تو حالت عمودی و هم افقی متقارن باشه صفحه نمایشش

Genius Man

۱۳۹۷/۱۱/۸
حفره بسیار بسیار زییاتر و بهتره چون:
هرچی باشه به اندازه ناچ یا طرح‌های دیگه تصویر رو در صفحه نمایش حذف نمیکنه؛
ببینید حفره حداکثر یک سانتی‌متر از صفحه نمایش رو اشغال کرده!
ولی ناچ چی؟!
پس نتیجه میگیریم که حفره ایده ای بسیار جذابه.
کمپانی های چینی فکر همه چیو کردن، ویو اپکس رو ببینید متوجه میشید.