خانهاخبار
مایکروسافت می‌خواهد دسترسی به کورتانا را از طریق گوگل اسیستنت ممکن کند

مایکروسافت می‌خواهد دسترسی به کورتانا را از طریق گوگل اسیستنت ممکن کند

مدیر عامل مایکروسافت در مصاحبه‌ای اعلام کرد این شرکت به دنبال این است که دسترسی به کورتانا از طریق گوگل اسیستنت و الکسا ممکن شود.
۱۳۹۷/۱۰/۲۹

کورتانا شاید محبوب‌ترین دستیار صوتی موجود در بازار نباشد، اما ساتیا نادلا این مسئله را به عنوان یک مشکل تلقی نمی‌کند. مدیر عامل مایکروسافت هفته گذشته به مطبوعات گفت این شرکت نمی‌خواهد دستیار شخصی خود را مثل گوگل اسیستنت، سیری یا الکسا توسعه دهد، بلکه می‌خواهد با همکاری آن‌ها کورتانا را به دستگاه‌های موجود در بازار بیاورد.

نادلا در گفتگو با وبسایت TheVerge گفت: «همان طور که از اپلیکیشن‌های ما در اندروید و iOS استفاده می‌کنید، باید بتوانید با گوگل اسیستنت و الکسا هم از کورتانا استفاده کنید. حداقل این برنامه‌ای است که ما برای آینده در نظر داریم.»

این صحبت‌ها به دنبال تصمیم مایکروسافت برای جداسازی بخش جستجو و Cortana در نوار وظیفه ویندوز ۱۰ اعلام شده است. علاوه بر این، مدیر ارشد فن‌آوری این شرکت، کوین اسکات، اخیرا در مصاحبه‌ای گفته بود که کاربران نباید به این زودی‌ها انتظار داشته باشند که بلندگوی اختصاصی مایکروسافت هم مثل هوم پاد اپل یا گلکسی هوم سامسونگ به بازار بیاید.

اسکات در گفتگو با VentureBeat گفت: «در بحث بلندگوهای هوشمند، در حال حاضر همکارانی کنار ما هستند که وسایل مجهز به کورتانا می‌سازند، و ما برای این اتفاق هیجان زیادی داریم. ولی این بدان معنا نیست که می‌خواهیم با برند مایکروسافت برای کورتانا یک بلندگوی هوشمند اختصاصی بسازیم.»

اگرچه حرف او از این نظر که دستیار مایکروسافت در صدها میلیون PC و ده‌ها میلیون کنسول Xbox وجود دارد درست است، اما کورتانا نسبت به همتایان خود سهم بسیار کمتری از بازار را در اختیار دارد. گوگل انتظار دارد Google Assistant تا انتهای ماه ژانویه بر روی حدود ۱ میلیارد دستگاه، از جمله ماشین لباس‌شویی، اجاق گاز، لامپ و سایر گجت‌های هوشمندی که تحت عنوان هزاران برند مختلف به بازار می‌آیند، در دسترس قرار بگیرد. این در حالی است که Alexa نیز تا انتهای سال ۲۰۱۸ بر روی حدود ۲۸ هزار گجت از ۴۵۰۰ شرکت مختلف در اختیار کاربران قرار گرفته بود.

این آمار باعث شده مایکروسافت نیز به فکر همکاری با آمازون بیفتد، و ثمره این همکاری را در تابستان ۲۰۱۸ در قالب یکپارچگی الکسا-کورتانا دیدیم. (از ماه اوت ۲۰۱۸، کاربران با گفتن Hey Cortana, open Alexa می‌توانند در ویندوز ۱۰ از الکسا، و با گفتن Alexa, open Cortana در بلندگوهای هوشمند اکو از کورتانا استفاده کنند.) مایکروسافت در ماه نوامبر اسکایپ را هم به الکسا آورد تا کاربران بتوانند این سرویس تماس صوتی و تصویری را در سیستم‌های مجهز به الکسا کنترل کنند.

image

جف بزوس، مدیر عامل شرکت آمازون در بیانیه‌ای در ماه اوت سال ۲۰۱۷ گفته بود: «جهان ما بزرگ و چندجانبه است. در آینده دستیارهای هوشمند بسیاری وجود خواهند داشت که هر یک به مجموعه متفاوتی از اطلاعات و مهارت‌های تخصصی گوناگون مجهز خواهند بود. قدرت این دستیارها یکدیگر را تکمیل کرده و تجربه غنی‌تر و کارآمدتری برای کاربران به ارمغان می‌آورد.»

محصولات صوت-محور نقش مهمی در آینده مایکروسافت بازی می‌کنند و کورتانا نیز قرار است بخشی از رشد این بازار را برعهده داشته باشد. بر اساس پیش‌بینی شرکت ComScore تا سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰ درصد از جستجوها با فرمان‌های صوتی انجام خواهد شد، و طبق پیش‌بینی‌های شرکت OC&C Strategy Consultants تجارت بخش خدمات صوتی ظرف سه سال آینده فقط در بازار آمریکا به ۴۰ میلیارد دلار می‌رسد. این رقم افزایش ۴۰ درصدی تعداد خانه‌هایی را نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۲۲ به بلندگوی هوشمند مجهز خواهند شد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)