خانهاخبار
دولت‌ها به منظور رضایت مردم از هوش مصنوعی استقبال می‌کنند

دولت‌ها به منظور رضایت مردم از هوش مصنوعی استقبال می‌کنند

هوش مصنوعی سال‌ها است که قسمتی انکار ناشدنی از زندگی روزمره انسان به شمار می‌آید. اما روند استفاده از این علم به همراه فناوری‌های جدید شتاب فزاینده‌ای به خود گرفته است.
۱۳۹۷/۱۰/۲۵

هوش مصنوعی در حال حاضر همچون طوفانی قسمت‌های مختلف زندگی ما را در بر گرفته است. این قسمت‌ها شامل همراهی با شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری، راه اندازی استارتاپ‌های بزرگ و مهیج و پویا می‌شود. حتی ما در خصوصی‌ترین قسمت‌های زندگی‌مان، در اتاق‌های خود از یادگیری ماشین استفاده می‌کنیم. پس این تعجب آور نیست که دولت‌هایی که در حال حاضر در دنیا حکومت می‌کنند، از هوش مصنوعی برای بهبود خدمت رسانی به قسمت‌های مختلف جامعه استفاده کنند . ماهیت غلط و غالبا پر از بوروکراسی دولتی، یک تصویر عمیق در آگاهی ملی باقی می‌گذارد. دلیل تاثیر گذاری این تصویر عمیق ساده است، این تصویری است که هر چه در آن نگاه می‌کنید دقیقتر می‌شود!

image

به دلایل مختلف و پر شمار، فعالیت‌های بخش دولتی اغلب بسیار کند و آهسته است و از فرایندهای بسیار پرتکرار و اضافی تشکیل شده  که حرکت گام به گام رو به جلو را بسیار پیچیده می‌نماید. این اتهامات توجیهی ناعادلانه در نظام‌های مبتنی بر دموکراسی است که سردمداران آن، داعیه عدالت در عین قدرت دارند. وقتی دولت‌ها را از بالا به پایین بررسی می‌کنیم، راه‌های بی شماری را مشاهده می‌کنیم که یک دولت را بهینه می‌کند.

دولت‌ها در همه سطوح مسئولیت مردم خود را بر عهده دارند. در حالی که تنها فناوری باقی می‌ماند، لزوما به وجود موارد دیگر نیازی نیست و بوسیله فناوری می‌توان به بهترین نحو ممکن به خدمت به مردم ادامه داد. در حال حاضر ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی توانایی بهینه کردن کسب و کارهای شخصی را از خود نشان داده است. این مسئله دلیل مهمی است برای تفکر این مسئله که از این امکانات در سازمان‌های دولتی استفاده نمود.

بدون انگیزه‌های سودمند که کسب و کار را هدایت می‌کنند، سازمان‌های دولتی باید استانداردهای بالاتری نسبت به بخش خصوصی داشته باشند. این استانداردها خدمت به مردم در موثرترین نحو خود است. این بدان معنی است که دولت مشکلات را حل می‌کند در حالی که کمترین میزان هدر رفت را دارا است.

متاسفانه در دنیای واقعی ما می‌دانیم که این کار در راستای درستی انجام نمی‌شود. با تشویق بعضی از سازمان‌های دولتی در ایالات متحده امریکا و دولت‌هایی خارج از خاک امریکا با در نظر گرفتن هوش مصنوعی توانستند روند پردازش‌های موجود خود را بهبود بخشیده و به شهروندان خود کمک کنند.

در حال حاضر راه حل‌های ارائه شده در هوش مصنوعی می‌تواند راه طولانی بهبود بهره‌وری و خدمت به مشتریان را کوتاه کرده و در هر دو حوزه به دولتهای محلی سراسر جهان کمک نمایند. هوش مصنوعی حتی می‌تواند برای بهبود فرایندهای بین دولتی مورد استفاده قرار بگیرد، یعنی انجام وظایف به صورت اتوماتیک و با استفاده از روباتها امکان آزاد کردن کارکنان برای انعطاف فزاینده و خلاقیت بیشتر در حل مشکلات را می‌دهد. این بدین معنی است که سازمان با بهبود فرآیندها و به عنوان یک اداره دولتی با کمک بهره‌وری و خلاقیت هوش مصنوعی جهشی بزرگ و رو به جلو در خدمت رسانی به مشتریان خواهد داشت.

هوش مصنوعی تنها در محیط‌های اداری و سازمانی عملکرد دولت را بهبود نمی‌دهد. طرفداران استفاده از این فناوری نوین امید دارند که قانونگذاران در زمان تصویب قوانین جدید، استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها در زمان واقعی و شبیه سازی هوشمند آنها برای ارزیابی اثرات بالقوه قوانین پیشنهادی استفاده کنند. برای سازمان‌های دولتی که به طور مستقیم با مردم در ارتباط نیستند، هوش مصنوعی دست قانونگذار را در انتخاب گزینه‌های موجود باز می‌گذارد. در نهایت، گزینه نهایی انتخابی بهتر خواهد بود.

image

همان طور که  هوش مصنوعی بیشتر و بیشتر به زندگی ما وارد می‌شود، می‌توان انتظارات قبلی را در زمینه تفکر خودکار بعضی از روش‌های غیر منتظره برآورده ساخت. گاهی نیز یک قسمت خاص تغییرات محسوسی نموده است اما باقی قسمت‌ها نسبت به آن تغییر بسیار مقاومت می‌کنند. دانشمندان امیدوار هستند تا با کمک هوش مصنوعی در زمینه‌هایی همچون نظارت‌های پلیسی و پیشگیری از جرم نیز قدم‌های موفقیت آمیزی بردارند.

طرفداران نظریه هوش مصنوعی معتقدند که استفاده از این علم می‌تواند قوانین بهتری را برای قضاوت متهمان تدوین کند. این مسئله یکی از مسئولیت‌های مهم دولتی است و زمانی که سو استفاده می‌تواند برای همیشه زندگی شهروندان را تغییر دهد به کار آمده و یا حتی میزان جرائم منجر به قتل را کاهش دهد. با توجه به منافع نشان داده شده در پیاده سازی قسمت کمی از این دانش، و نیز عقلانیت متعارف پیشین در زمینه کمک علم به مراودات انسانی، به نظر می‌رسد پیشرفت زیادی را پیش رو داشته باشیم.

تجربه استفاده از قوانین تصویب شده بر اساس هوش مصنوعی نشان داد که جمعیت زندانیان در نیوجرسی و ویرجینیا کاهش یافته و این ایالت‌های امریکا حتی هیچ گونه افزایش در میزان جرم و جنایت نداشته‌اند. با توجه به مقیاس کم نمونه، این نتایج برای رهروان عدالت در سراسر کشور بسیار مؤثر واقع شده است. استفاده از مجازات بر اساس فناوری می‌تواند به اصلاح پرخاشگری در زندان و کاهش نگرانی در مورد بازگشت زندانیان آزاد شده منجر شود.

این نمونه مسائل، مانند نوک کوچک یک کوه یخی عظیم می‌ماند که از آب بیرون آمده است. حقیقت این است که پتانسیل واقعی هوش مصنوعی حتی در ذهن صاحبان فناوری نیز پنهان مانده است. این واقعیت به این معنی است که رهبران باید از تمام نتایج بالقوه و همچنین این واقعیت که نتایج بالقوه‌ای نیز وجود دارد که هنوز نمی‌توان آن را پیش بینی کرد در قالب ترکیب هوش مصنوعی در عملکرد بیشتر و بالاتر دولت‌ها استفاده نمایند.

هوش مصنوعی نشان دهنده یک جهش بزرگ برای بهینه کردن الزامات بهتر و سریعتر است. با این حال، اینکه ماشین‌های هوشمند به جای انسان به عنوان نیروی کار در نظر گرفته شوند، بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مسئله یک اشتباه عمومی در زمینه به کار گیری ماشین‌های هوشمند است. در واقع بزرگترین شرکت‌ها به طور گسترده‌ای بر روی تحقیق و توسعه نتایج ارزیابیها سرمایه گذاری نموده‌اند و این رویکرد باید در حوزه عمومی تکرار شود.

رهبران سطح میانی نیز با اطمینان بیشتری نسبت به استفاده از این فناوری صحبت می‌کنند. ترازا اسمیتزر، مدیر آژانس‌های دیجیتالی CIA از آنها خواسته است که سازمان خود را کوچک نمایند و فرایند گسترش خدمات را بر اساس هوش مصنوعی در نظر بگیرند. این رویکرد نشان می‌دهد که این فناوری رو به رشد و غیر قابل پیش بینی است. به ویژه برای یک گروه مانند سازمان سیا که میزان عظیمی از اطلاعات بسیار حساس را مدیریت می‌کند، این پذیرش آهسته به احتمال زیاد به بهترین شکل ممکن انجام خواهد شد.

به طور کلی از دید ما هوش مصنوعی هنوز در مراحل ابتدایی پذیرش واقعی در سطح جامعه و سازمان‌ها و ادارات دولتی قرار دارد. همان طور که تصویب قوانین جدید چشم انداز عمومی و سازمان‌های خاص را بهبود می‌دهد، ما می‌توانیم پیشرفت‌های هیجان انگیز بیشتری را در حل مسائل دنیای پیرامون خود انتظار داشته باشیم. در حالی که احتیاط استفاده از چنین ابزار قدرتمندی همیشه شرط عقل به نظر می‌آید، ولی استفاده گسترده از هوش مصنوعی می‌تواند یکی از مواردی باشد که دولت‌ها را کارآمدتر، آگاه‌تر و قابل اطمینان‌تر از همیشه سازد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)