خانهاخبار
شاید اپل هرگز iPhone SE 2 را عرضه نکند!

شاید اپل هرگز iPhone SE 2 را عرضه نکند!

نزدیک به دو سال از رونمایی iPhone SE 2 می‌گذرد؛ اولین آیفونی که دارای مشخصات تازه و قیمتی مناسب است. حال درحالی که کاربران منتظر عرضه نسخه جدید این محصول هستند، خبرهایی به گوش می‌رسد که حاکی از حذف شدن iPhone SE به طور کامل از چرخه محصولات اپل است.
۱۳۹۷/۵/۳

چه طرفدار آن باشید و چه مخالف آن، همه ما می‌دانیم که اپل همیشه محصولاتی با کیفیتی بالا و کارای مناسب تولید می‌کند، اما کاربر باید در ازای دست یافتن به اکوسیستم “رویای” این شرکت هزینه قابل توجهی را متقبل شود. در واقع، عرضه محصولات گران قیمت از سوی اهالی کوپرتینو همیشه یکی از بحث‌های اصلی کاربران بوده است. خوشبختانه این شرکت درطی چند سال اخیر سعی کرده که محصولاتی با قیمت مناسب تر را عرضه کند که نمونه بارز آن، iPhone SE  است. این محصول با وجود اینکه بهترین مشخصات را در میان سایر تلفن‌های هوشمند این شرکت ندارد اما بازهم توانسته که خود را در دل کاربران جای دهد. حالا بیشتر از دو سال است که این محصول عرضه شده و اپل، همچنان نسخه جدیدی از این محصول را رونمای نکرده است. بسیاری انتظار دارند که سال ۲۰۱۸، بالاخره نسخه جدید این محصول رونمای خواهد شد، اما شاید اپل دیگر محصولی به عنوان iPhone SE را عرضه نکند. 

image

همانطور که گفتیم، اپل در گذشته همیشه بر روی محصولات با قیمت بالا تمرکز داشته و از طرفی، عرضه محصولات با کیفیت پاین تر و قیمت متعادل تر هیچ وقت در DNA این شرکت وجود نداشته است، پس چه راه حلی پیش روی اپل وجود دارد؟ پاسخ به این سوال، بازسازی دوباره محصولات قدیمی است. اهالی کوپرتینو اولین بار این حرکت را با iPhone SE انجام دادند؛ محصولی که از مشخصاتی بروز ولی در قالب iPhone 5S استفاده می‌کرد. چند ماه بعد نیز شاهد حرکت مشابهی با آیپد نسل پنجم این شرکت بودیم. این محصول تلفیقی از آیپد ایر نسل اول و دوم بود که به لطف قیمت کم و کارای بالا، مورد استقبال کاربران واقع شد. اما شاید از خود بپرسید که چرا اهالی کوپرتینو، روش بازسازی محصولات قدیمی را انتخاب کرده اند؟ اصولا عرضه یک محصول جدید با طراحی تازه و ویژگی‌های نو، ممکن است برای یک شرکت هزینه زیادی را در زمینه‌های آزمایش، توسعه و تحقیق به همراه داشته باشد و از طرفی، محصولات قدیمی امتحان خود را پس داده اند و بروزرسانی سخت افزاری آنقدر هزینه بردار نیست. پس این فرآیند هم می‌تواند به نفع اپل باشد و هم محصولات جدید با قیمت مناسب را برای کاربران فراهم کند. پس می‌بینیم که فرآیند بازسازی محصولات به سود هردو طرف تمام می‌شود، اما سوالی که پیش میاید، این است که تا کی می‌توان فرآیند نوسازی محصولات قدیمی را ادامه داد؟ آیا کاربران تا ابد به بروزرسانی‌های سخت افزاری ساده قناعت می‌کنند؟ طبیعتا خیر. این دقیقا همان موضوعی است که ما را نسبت به وجود iPhone SE 2 مردد می‌کند. 

درطی چند ماه اخیر شایعات بسیار زیادی را پیرامون iPhone SE 2 شنیده‌ایم که به استفاده از شیشه به جای فلز، قابلیت شارژ بیسیم، نمایشگر بزرگتر و موارد این‌چنینی اشاره داشته اند. اما اجازه دهید که یک موضوع را بیان کنیم؛ اگر اپل در آیفون اس ای جدید از شیشه استفاده کند، آیا طراحی این محصول بی نقص از آب در خواهد آمد؟ آیا ممکن است مشکلات دیگری در بخش های دیگر رخ دهد؟ طبیعتا اپل برای رفع این مشکلات باید برای تحقیق و توسعه این محصول سرمایه گذاری کند، اما بعید می‌دانیم که برای چنین محصولی، این همه وقت و تلاش فایده داشته باشد، و از طرفی تمام این فعالیت‌ها منجر به افزایش قیمت آیفون اس ای جدید خواهد شد. همچنین در نظر داشته باشید که شیشه، المان گران قیمت تری نسبت به فلز است، پس استفاده از این ساختار در iPhone SE جدید دور از ذهن است. 

image

پس حالا باید چکار کرد؟ آیا اپل قید رنج ۳۹۹ دلاری آیفون های خود را کنار خواهد گذاشت؟ قطعا این موضوع کمی دور از ذهن است، اما به نظر می‌رسد که اهالی کوپرتینو برنامه‌های جالب‌تری دارند. بیاید برای یک لحظه تصور کنید که اپل آیفون اس ای ۲ را معرفی‌ کرده است؛ محصولی با نمایشگر بزرگتر، پردازنده A10 Fusion و حافظه رم بیشتر، طراحی جدید و بدنه ضد آب که قیمتی ۳۹۹ دلاری دارد. از طرفی به یاد آورید که اپل درسال گذشته، قیمت iPhone 7 را ۱۰۰ دلار کاهش داد و آن را به ۵۴۹ دلار رساند. درنهایت هم شایعاتی پیرامون حذف شدن آیفون اس ای ۲۰۱۶ از چرخه محصولات این شرکت به گوش رسیده است. فکر نمی‌کنید که این سه موضوع می‌تواند به هم مرتبط باشد؟ با جمع بندی این سه مورد، به چنین نتیجه ای می‌رسیم که اپل قصد دارد به‌جای عرضه یک محصول جدید، صرفا iPhone 7 دو ساله را جایگزین iPhone SE جدید خواهد کرد. به این صورت، اپل همچنان می‌تواند آیفونی ۳۹۹ دلاری برای کاربران فراهم کند. 

image

البته باید در نظر داشته باشید که این موضوع ممکن است در آینده به کلی تغییر کند؛ چرا که آیفون ۷ هنوز برای رسیدن به قیمت ۳۹۹ دلار فاصله زیادی دارد. شاید اپل به کلی قید فروش آیفون ۳۹۹ دلاری را بزند و شاید هم در نهایت شاهد عرضه محصول جدیدی به نام آیفون اس ای ۲ باشیم. حتی احتمال اینکه اپل iPhone SE را تا پایان سال آینده تغییری ندهد هم وجود دارد. اپل تا به امروز بارها نشان داده است که می‌تواند کاری را انجام دهد که پیش از این انتظارش را نداشتیم، پس درنهایت این زمان است که تکلیف آیفون اقتصادی جدید را مشخص خواهد کرد. نظر شما چیست؟ آیا آیفون اس ای ۲ روزی عرضه خواهد شد؟

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Hgif

۱۳۹۷/۵/۳
Jan