خانهاخبار
8 قابلیتی که دستیار صوتی اپل باید از گوگل اسیستنت یاد بگیرد

8 قابلیتی که دستیار صوتی اپل باید از گوگل اسیستنت یاد بگیرد

بررسی 8 قابلیت برجسته Google Assistant که اپل برای رساندن Siri به صدر اپلیکیشن‌های دستیار شخصی، نیاز دارد ازگوگل فرا بگیرد.
۱۳۹۷/۲/۳۱
image

دو سال از پیدایش Google Assistant می‌گذرد و ما اخیرا شاهد آن بوده‌ایم که این اپلیکیشن تا چه میزان از نظر هوش مصنوعی و توانایی‌های گفتارطبیعی پیشرفت کرده است. نسخه‌ نمایشی تماس ربات در Google I/O از بسیاری جهات جالب توجه بود (از نظر اصول اخلاقی و همچنین تکنولوژی). علاوه بر آن نشان داد که این برنامه در مقایسه با سیری و الکسا تا چه حد پیشرفته است.

اپل و گوگل سابقه‌ای طولانی در بده و بستان با یکدیگر دارند وجدیدترین نمونه‌اش یکپارچه سازی اندروید P با فرمان‌های حرکتی (Gesture) iPhone X-lite است. با توجه به این موضوع، در این مطلب قصد داریم لیستی از ویژگی‌هایی که مایلیم اپل از Google Assistant الگوبرداری کند، ارائه ‌دهیم‌.

۱- پشتیبان صفحه کلید

image

در حال حاضر، تایپ کردن در سیری یک قابلیت دسترسی محسوب می‌شود؛ هنگامی که آن را فعال می‌کنید دیگر نمی‌توانید با سیری صحبت کنید. باید به اپل یادآوری کرد راهی ساده برای حل این مشکل وجود دارد که گوگل هم از آن بهره برده و آن را در حال حاضر یکپارچه کرده است. فقط کافی است آیکون صفحه کلید کوچکی در گوشه پایین سمت چپ قرار دهد (یا حتی پایین سمت راست، در حقیقت ما در مورد موقعیت دکمه خیلی سخت‌گیر نیستیم) و به این ترتیب به کاربران اجازه دهد هنگامی که قادر به صحبت با سیری نیستند، پیامی به آن ارسال کنند.

موقعیت‌های بسیاری وجود دارد که به دلیل حضور در مکانی خاص، صخبت کردن با دستیار شخصیتان برای شما میسر نیست و در عین حال به کمک او نیاز دارید تا یک قرار ملاقات یا یادآور را تنظیم کنید و یا به سرعت پیامی را به شخصی ارسال کنید. در چنین مواقعی  گزینه Quick Tip to Siri کمک بزرگی خواهد بود و این ویژگی در Mac حداقل 10 برابر مفیدتر خواهد بود.

۲- تایمر چندگانه

image

زمانی که مشغول آشپزی هستید، تایمر چندگانه موهبتی الهیست . Google Assistant این کار را به خوبی انجام می‌دهد و شما قادرید چندین تایمر را تنظیم کنید، آن‌ها را نامگذاری کنید، تمام تایمرها را در یک کارت ببینید و خیلی امکانات دیگر. سیری هیچ کدام از این امکانات را ندارد و این خیلی ناخوشایند است مخصوصا حالا که HomePod تا این حد فراگیر شده است. امیدواریم iOS 12 این قابلیت را برای تمام دستگاه‌ها به ارمغان بیاورد، قابلیتی که مخصوصا برای آیفون و اپل واچ بسیار مفید خواهد بود.

۳- توسعه اکوسیستم

Google Assistant اکوسیستم شگفت انگیزی از برنامه‌ها و خدمات شخص ثالث دارد و همچنین توسعه آن برای پلتفرم گوگل بسیار آسان است. کاربران حتی می‌توانند برنامه‌های پیش فرضی را برای پخش موسیقی از طریق این اپلیکیشن اختصاص دهند. در مقایسه، سیری بسیار محدود است و تنها نیمی از ده‌ها دسته‌ه‌بندی موجود برای برنامه‌ها را پشتیبانی می‌کند (مانند پیام‌رسان، امور مالی و مدیریت سفر) و زمانی که  صحبت از عملکرد به میان می‌آید باید گفت که توسعه دهندگان در زمینه کار با سیری آزادی عمل زیادی ندارند. گذشته از آن، بخش عمده‌ای از بار سنگین درک و تفسیر دستورات بر دوش SirKit  است (و همانطور که می دانیم کیت قوی اپل نیست). اپل باید توجه داشته باشد که سیری یک سیستم مبتنی بر پردازش ابری است، درنتیجه توسعه‌دهندگان باید بتوانند امکانات سیری را، به کمک iCloud، در تمام دستگاه‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند، قابل دسترسی کند. همچنین کاربران نیز باید به راحتی امکان تعامل با برنامه‌ها و اقدام‌های انجام گرفته را داشته باشند.

۴- سیری یکسان در تمام سیستم عامل‌ها

در حال حاضر، سیری در آیفون، اپل واچ و HomePod به شدت متفاوت است در حالیکه Google Assistant در اندروید و Google Home بسیار مشابه است. گذشته از این، سیری در HomePod به شدت محدود است و در مک توانایی کنترل دستگاه‌های HomeKit را ندارد. برای رفع این مشکل‌ها اپل باید قابلیت‌های سیری را یکپارچه کند و شاید بهترین راه انجام این کار قرار دادن این قابلیت‌ها در حساب iCloud هر کاربر، به جای تکیه بر دستگاه‌های شخصی، باشد.

۵- تشخیص اشیا در دوربین

طی چند هفته پیش‌رو، ویژگی جدیدی به نام «Style match» به گوگل لنز افزوده خواهد شد و به شما این امکان را می‌دهد تا شباهت‌ها و هماهنگی‌‌های ظاهری بین  لباس‌ها و یا حتی اثاثیه را پیدا کنید و در نتیجه قادر خواهید بود به سادگی ظاهر و یا دکوراسیون دلخواه خود را به وجود آورید.

این یکی از امکانات شگفت انگیزی است که گوگل به پشتوانه تکنولوژی گوگل لنز ارائه می‌دهد، تکنولوژی‌ای که توسط Google Assistant نیز پشتیبانی می‌شود. گوگل لنز به اپلیکیشن دوربین و گوگل فوتوز متصل بوده و قابلیت تشخیص اشیاء، محصولات و متن را دارد. در واقع این ویژگی مانند سیستم هدآپ(HUD) عمل می‌کند و به زودی حتی اطلاعاتی در مورد چیزهایی که از طریق دوربین مشاهده می‌کنید به شما ارائه می‌دهد. فقط کافی است دوربین را در یک میدان شلوغ شهر فعال کنید تا گوگل لنز اطلاعاتی درباره فروشگاه‌ها و اماکن دیدنی اطراف نمایش دهد.

اپل نیز در حال حاضر این کار را برای تشخیص کدهای QR در اپلیکیشن دوربین انجام می‌دهد، بنابراین یک پیش‌زمینه مناسب برای پیاده‌‌سازی قابلیتی مشابه قابلیت گوگل لنز، در محصولات اپل وجود دارد. برای رسیدن به این هدف اپل باید داده‌هایApple Maps  را در اپلیکیشن دوربین ادغام کند. از طرفی نسخه جدید گوگل فوتوز قابلیت تشخیص اجسام را دارد و همچنین مطلع هستیم که اپل در حال انجام اقدامات جدی در مورد ARKit است. در نتیجه ویژگی ذکر شده می‌تواند نقطه اتصال خوبی بین آیفون و عینک‌های  AR / VR اپل ایجاد کند، عینک‌هایی که قرار است طی  5 سال آینده ارائه شوند .

۶- استفاده از هوش سیری در سراسر iOS و اپلیکیشن‌های اپل

image

هرجایی از اندروید حضور Google Assistant محسوس است، از گوگل فوتوز گرفته تا گوگل لنز و گوگل مپس.

حال نگاهی اجمالی به همتای آن در iOS 11 بیندازیم: سیری در حال حاضر با برنامه سافاری و اپلیکیشن اپل نیوز یکپارچه شده است اما، عملکرد آن بسیار محدود است، آنقدر محدود که تقریبا پس از یک سال استفاده از iOS 11 (از اولین نسخه بتا)، من هنوز ناچار به مشاهده تک پیشنهاد آن هستم.

اپل نیاز به اقدامی جدی در مورد هوش سیری دارد و باید آن را درهمه برنامه‌های اپل مانند تقویم، یادآورها، یادداشت‌ها و سافاری مورد استفاده قرار دهد و پس از آن در مورد یکپارچه‌سازیش با برنامه‌های شخص ثالث نیز اقدامی انجام دهد. نباید فراموش کرد که سیری یکی از ابزارهایی است که می‌تواند ما را از استفاده بیش از حد از تلفن همراهمان نجات دهد.

۷- مستقل شدن به‌روزرسانی سیری از به روزرسانی‌های iOS

به روز رسانی‌های iOS یک بار در سال انجام می‌شود. به روز رسانی‌های اصلاحی نیز هر سه ماه یا بیشتر منتشر می‌شوند. سیری باید در قالب یک ویژگی ابری عمل کند و هر هفته به روز شود. این کار اندکی عجیب به نظر می رسد اما، به خوبی قابل اجراست و کاریست که آمازون نیز در مورد الکسا انجام می‌دهد و هر جمعه، کاربران Echo ایمیلی در مورد قابلیت‌های جدید الکسا دریافت می‌کنند. با استفاده از ین روش شاید هر هفته نتوان تغییر چشمگیری در میزان قابلیت‌های اپلیکیشن به ‌وجود آورد اما، اگر به تغییرات صورت گرفته در طول دو ماه نگاهی بیندازیم شاهد رشد قابل‌توجهی خواهیم بود.

از آنجا که اپل یک شرکت سخت افزاری است در مورد این قضیه حساس است که تا زمان آمادگی کامل محصولش آن را منتشر نکند. اخیرا همین وسواس باعث شد پیاده‌سازی اپلیکیشن iMessages در iCloud به تاخیر بیفتد و این دقیقا جایی است که اپل باید از گوگل یاد بگیرد. گوگل از انتشار محصولات ناتمام خجالت نمی‌کشد و هرچند این استراتژی همیشه و در هر موردی کارا نیست، یک محصول نرم افزاری به کمک بازخورد سریع کاربران و اصلاح نقص‌های احتمالی امکان تکامل یافتن پیدا می‌کند.

۸- سخت‌ترین مورد: سیری توانایی درک هر نوع گفتاری را داشته باشد

Google Assistant در تشخیص گفتارها، ورای اینکه چه لهجه ‌ای داشته باشند، عالی عمل می‌کند و ما توقع داریم اپل در این زمینه گوگل را الگوی خود قرار دهد. اپلیکیشن گوگل در حال حاضر حتی از زبان‌هایی مانند هندی نیز پشتیبانی می‌کند اما،  سیری باید با تشخیص گفتارهای محدود انگلیسی که البته صدها لهجه مختلف دارند، شروع کند.

این موضوع ساده به نظر می‌رسد اما، انجام آن فوق‌العاده سخت است. گوگل به واسطه برخورداری از بهترین Big data و تکنولوژی تجزیه و تحلیل داده‌ها، در این زمینه بسیار خوب عمل می‌کند (که مطمئنا از تلاش گوگل برای تجزیه و تحلیل تمام اطلاعات شخصی کاربرانش نشئت می‌گیرد). از سوی دیگر، اپل اطلاعات شخصی ناچیزی را جمع‌آوری می‌کند، به این معنی که برای آموزش سیستم تشخیص گفتار خود داده‌های واقعی در اختیار ندارد. البته لازم به ذکر است که اپل با استفاده از ویژگی حفظ حریم خصوصیش که داده ها را شناسایی می‌کند اقدام به جمع‌آوری داده‌های بیشتری کرده است.

اپل باید با حفظ سیاست‌های حریم خصوصی خود، بهترین راه رفع این نقص را پیدا کند. اگر سیری نتواند کاربرانش را درک کند افراد از آن استفاده نمی کنند آن وقت دیگر مهم نیست این شرکت تا چه حد ویژگی‌های کاربردی به سیری اضافه ‌کند و این بزرگترین نقطه ضعفی است که سیری را عقب نگه داشته است.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

محمد مهدی

۱۳۹۸/۱/۱۷
این پست خیلی قدیمی شده و نیاز به تحریف داره اکثر قابلیت هایی که ذکر شده که دستیار صوتی اپل دارا نمیباشد هم اکنون با امکانات بالا حتی بهتر از گوگل داره ارائه میده مثل ساطگاری با تمام برنامه ای ios و نحوه تلفظ و لحجه مکالمهحتی قابلیت جدید که داریه میتونید نحوه تلفظ اسمتون رو خودتون تایین کنید که به چه صورت شما صدا کنه.

محمد

۱۳۹۷/۳/۳
گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه پیف پیف بو میده

ali

۱۳۹۷/۲/۳۱
اپل هیچی نیست