خانهمقاله‌ها
چگونه گوشی خود را در سامانه همتا رجیستر و فعال کنیم؟

چگونه گوشی خود را در سامانه همتا رجیستر و فعال کنیم؟

از سال ۱۳۹۷، طرح رجیستری گوشی‌های موبایل به صورت رسمی اجرایی شد و تمامی خریداران ملزم به ثبت گوشی خود در سامانه همتا هستند. در این مطلب، نحوه رجیستری و فعالسازی گوشی‌ها در این سامانه را به شما نمایش می‌دهیم.
۱۴۰۲/۹/۱۲

در سال ۱۳۹۶، شایعاتی در زمینه اجرای طرح رجیستری گوشی‌های موبایل در ایران به گوش رسیدند و سرانجام از تاریخ ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، دولت به صورت رسمی اعلام کرد که تمامی گوشی‌های بازار مشمول این طرح هستند و در صورت عدم ثبت در سامانه همتا، امکان اتصال به شبکه و دریافت سرویس را نخواهند داشت.

با وجودی که هدف اصلی این طرح، یعنی مبارزه با قاچاق کالا و عرضه گوشی‌های وارد شده به شکل قانونی قابل تحسین است؛ باید گفت که اجرای طرح رجیستری دردسر‌های متفاوتی را برای کاربران به همراه داشته‌ است. از جمله مهم‌ترین این دردسر‌ها، می‌توان به وضعیت عدم رجیستری سری آیفون ۱۴ و ۱۵ اشاره کرد و در سوی دیگر، برخی از فروشندگان سودجو نیز برای رجیستری گوشی که امری رایگان است؛ هزینه‌هایی را از خریداران دریافت می‌کنند.

در این مطلب، قصد داریم تا روش رجیستری گوشی‌های موبایل در سامانه همتا را به شما نمایش دهیم. بنابراین اگر گوشی جدیدی را خریداری کرده‌اید و با نحوه رجیستر کردن آن آشنایی ندارید؛ در ادامه با ما همراه باشید.

 

کاربرد سامانه همتا چیست؟

reg main 3.jpg

سامانه همتا که در واقع مخفف «سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی» است؛ با همکاری ارگان‌هایی چون وزارت صمت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، گمرک و اپراتور‌های مخابراتی کشور راه اندازی شده است. رجیستری گوشی‌های موبایل در بازار ایران، از طریق این سامانه انجام شده و در صورت عدم ثبت گوشی در سامانه همتا، دستگاه پس از مدتی امکان اتصال به شبکه‌های مخابراتی و دریافت سرویس را از دست می‌دهد.

ثبت گوشی‌های موبایل در سامانه همتا از طریق کد‌های دستوری USSD یا مراجعه به وب‌سایت همتا قابل انجام است. در سال‌های گذشته، اپلیکیشن همتا نیز برای این امر قابل استفاده بود؛ اما دیگر امکان دسترسی به این اپلیکیشن وجود ندارد.

 

چگونه با استفاده از سامانه همتا از اصالت گوشی مطمئن شویم؟

reg main.jpg

تمامی گوشی‌های قانونی وارد شده به کشور، دارای برچسبی با عنوان «رجیستر شده» روی جعبه خود هستند و یک کد فعال سازی یک‌بار مصرف را نیز به همراه دارند. در هنگام خرید گوشی، جعبه دستگاه را با دقت بررسی کنید و در صورت عدم وجود این برچسب و کد فعالسازی، دستگاه را از فروشنده قبول نکنید.

یکی از نکات مهم دیگر در هنگام تهیه گوشی، تطبیق شناسه IMEI گوشی با شناسه درج شده روی جعبه دستگاه است. شناسه IMEI در تمامی گوشی‌های هوشمند از طریق شماره گیری کد #۰۶*# یا مراجعه به منوی تنظیمات گوشی قابل مشاهده است.

در صورت یکسان بودن شناسه IMEI جعبه و گوشی، باید این شناسه را به شماره ۷۷۷۷ پیامک کرده و منتظر دریافت نتیجه استعلام اصالت از سامانه همتا بمانید. این پروسه از طریق وب‌سایت همتا نیز قابل انجام است. در پیامک استعلام اصالت گوشی، شاهد اشاره به برند و مدل دستگاه و همچنین نحوه ورود آن به بازار کشور هستیم.

 

چگونه گوشی خود را در سامانه همتا رجیستر و فعال کنیم؟

کاربران برای ثبت و فعالسازی گوشی خود در سامانه همتا، می‌توانند از کد دستوری #۷۷۷۷* یا وب‌سایت همتا استفاده کنند.

 

رجیستر کردن گوشی از طریق کد دستوری #۷۷۷۷*

reg ussd.jpg

  • ابتدا سیم‌کارت خود را درون گوشی جدید قرار دهید.
  • کد دستوری #۷۷۷۷* را با استفاده از گوشی جدید یا دستگاه دیگری شماره‌ گیری کنید.
  • عدد ۲ (گزینه فعالسازی) را انتخاب کنید.
  • شناسه ۱۵ رقمی IMEI گوشی را وارد کنید. (برای گوشی‌های دو سیم‌کارته، وارد کردن IMEI درگاه اصلی کافی است.)
  • شماره سیم‌کارت درون گوشی را وارد کنید.
  • کد فعالسازی را روی جعبه گوشی یافته و آن را وارد نمایید.
  • عدد ۱ را انتخاب کرده و منتظر دریافت پیامک تایید فعالسازی بمانید.

 

رجیستر کردن گوشی از طریق وب‌سایت همتا

reg 3 new.jpg
  • ابتدا سیم‌کارت را درون گوشی جدید قرار داده و سپس وارد وب‌سایت همتا شوید.
  • در بخش ورود، شماره تلفن سیم‌کارت خود و کد امنیتی را وارد کرده و منتظر دریافت پیامک رمز ورود موقت بمانید.
  • پس از درج رمز عبور موقت و ورود به وب‌سایت، گزینه «فعال سازی» را انتخاب کنید.
  • شماره تلفن سیم کارت خود، شناسه IMEI گوشی و کد فعالسازی یکبار مصرف دستگاه را وارد کرده و پس از ثبت کد امنیتی، روی دکمه «فعالسازی» کلیک کنید.

 

چگونه وضعیت مالکیت گوشی را از طریق سامانه همتا انتقال دهیم؟

reg main 2.jpg

پس از اجرای طرح رجیستری، انتقال مالکیت گوشی‌های هوشمند از طریق سامانه همتا در هنگام فروش گوشی برای تمامی کاربران الزامی شده است.

برای انتقال مالکیت گوشی‌های رجیستر شده در این سامانه، می‌توان از کد دستوری #۷۷۷۷* یا وب‌سایت همتا استفاده کرد. پس از ورود به وب‌سایت یا شماره‌گیری کد دستوری، گزینه انتقال مالکیت را انتخاب کرده و پس از ورود IMEI دستگاهی که قصد فروش آن را دارید؛ شماره تلفن خریدار را وارد کنید.

پس از انجام این پروسه، پیامکی حاوی کد فعالسازی یکبار مصرف برای خریدار ارسال خواهد شد و وی می‌تواند پس از دریافت گوشی و ورود سیم‌کارت به آن، با استفاده از سامانه همتا دستگاه را برای خود فعال کند.

 

چگونه گوشی‌های مسافرتی را در سامانه همتا رجیستر و فعال کنیم؟

customs.jpg

در صورتی که گوشی شما به صورت مسافری وارد کشور شده و هنوز کد فعالسازی ندارد؛ باید ابتدا گوشی را در سامانه گمرک ثبت کرده و پس از پرداخت هزینه‌های مربوطه، کد فعالسازی را دریافت کنید.

برای انجام این کار، ابتدا به این بخش در وب‌سایت گمرک مراجعه کنید و تاریخ تولد، کد ملی مسافر و IMEI درگاه سیم‌کارت اصلی گوشی را وارد نمایید. پس از پرداخت هزینه گمرک، کد فعالسازی یکبار مصرف در اختیار شما قرار خواهد گرفت و امکان رجیستری گوشی در سامانه همتا را خواهید داشت.

لازم به ذکر است که هر شخص تنها امکان ثبت یک گوشی در سال با پاسپورت شخصی خود را داشته و اطلاعات گوشی باید در لحظه ورود به کشور توسط گمرک ثبت شود. همچنین در صورت گذشت یک ماه از ورود دستگاه به کشور و عدم پرداخت هزینه گمرک، امکان فعالسازی دستگاه وجود ندارد.

امیدواریم که با مطالعه این مطلب، روش رجیستری و انتقال مالکیت گوشی‌های موبایل در سامانه همتا را آموخته باشید. در صورتی که با مشکل خاصی طی این پروسه برخورد کرده‌اید؛ در بخش نظرات با ما و سایر کاربران جی اس ام همراه باشید.

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (131 نظر)

shnaqibkhan@gmail.com

۱۴۰۲/۱۱/۱۷
سلام محترم من گوشی خود را از افغانستان اوردم و جبعه هم نداره پس راح حلش چیست ?

shnaqibkhan@gmail.com

۱۴۰۲/۱۱/۱۷
سلام محترم من گوشی خود را از افغانستان اوردم و جبعه هم نداره پس راح حلش چیست ?

Ajmal

۱۴۰۲/۸/۲۴
گوشی

Alex Anderson

۱۴۰۲/۸/۱۸
با درود، وقت بخیر و عرض ادب و احترام خدمت شما جناب آقای حسن سیدی عزیز و گرامی، ??
در ابتدای این مقالۀ بسیار مفید و خواندنی آورده اید که: ?
"طرح رجیستری گوشی‌های موبایل از ابتدای اردیبهشت 1397 برای تمامی برندهای موجود ..." ✔
مایلم خدمتتون پیشنهاد کنم که بجای واژۀ "برند" و یا "برندها" که معادل "Brand" در زبان انگلیسی هست، از لغت "مارک" که البته آن هم واژه ای وارد شده به زبان پارسی از زبان فرانسه می باشد، استفاده کنید. ?
برای این پیشنهاد دو دلیل وجود دارند. ??
1. لغت "مارک"، (Marque)، مدت نسبتاً زیادی است که وارد زبان پارسی شده و خوشبختانه بوسیلۀ پارسی زبانان درست تلفظ می شود.
2. لغت "برند" به تازگی وارد پارسی شده و متاسفانه در ایران عموماً بصورت "Berand" (بِرند) [با "بِ" به همراه کسره] که کاملاً اشتباه می باشد و نه "Brand" (برند) [با "ب" ساکن]، توسط پارسی زبانان محترم تلفظ می شود.
با تشکر پیشاپیش از شما برای توجه به عرایض بنده! ???
سخن آخر اینکه، آنچه خدمت شما عرض شد، تنها یک پیشنهاد بوده، اصطلاحاً "خسروان صلاح مملکت خویش دانند!" ?
ارادتمند شما، ?
Alex Anderson (aa3.1415@gmail.com) ?
The American English teacher in Iran Since the year 2000 ?

عبدالبصیر

۱۴۰۲/۷/۱۲
اماکد فعال سازی جعبه را گم کردم