خانهاخبار
بلوتوث نسخه 5.0: بهبودها و ویژگی‌های اساسی

بلوتوث نسخه 5.0: بهبودها و ویژگی‌های اساسی

اگر نام bluetooth 5.0 را شنیده‌اید و چیزی در مورد این تکنولوژی جدید نمی‌دانید در این مقاله می‌توانید همه چیز را در مورد این استاندارد جدید و پر سر و صدا بخوانید.
۱۳۹۷/۱/۱۸

یکی از شعارهای مشترک همه گوشی‌های پرچم‌داری که در سال گذشته معرفی و عرضه شدند مجهز شدن آن‌ها به بلوتوث نسخه 5 بود. تجهیز گوشی‌های هوشمند به فناوری‌ای جدید برای همه جذاب است اما چیزی که اهمیت دارد کاربردی بودن آن ویژگی است که بسیاری از کاربران به آن توجهی نمی‌کنند و حتی یک‌بار هم در طول استفاده از یک گوشی هوشمند از آن ویژگی خاص استفاده نمی‌کنند؛ در مقابل کاربرانی هم هستند که با وسواس به انتخاب گوشی هوشمندی می‌پردازند که با تکنولوژی مورد نیازشان عرضه شده است و بیشترین استفاده را از آن می‌کنند. در این مقاله به یکی از این فناوری‌ها یعنی بلوتوث و البته نسخه نهایی آن  می‌پردازیم.

در حال حاضر گوشی‌های هوشمند جذابی در بازار هستند که به بلوتوث نسخه 5.0، که آخرین نسخه این تکنولوژی محبوب است، مجهز شده‌اند که از پر سر و صداترین آن‌ها می‌توان به Galaxy S9+، Galaxy S8، iPhone X، Galaxy Note 8 و تعدادی گوشی دیگر از کمپانی‌های سونی، ال‌جی و ایسوس و نوکیا و ... اشاره کرد.

بلوتوث چیست؟

بلوتوث 5.0 آخرین نسخه از استاندارد بی‌سیم بلوتوث است. این استاندارد برای سخت‌افزارهای مختلفی از جمله هدفون‌ها و سخت‌افزارهای پخش صدای بی‌سیم، صفحه کلیدها، موس‌ها و دسته‌های بازی بدون سیم استفاده می‌شود. علاوه بر این از بلوتوث در گوشی‌های هوشمند و کاربردهای مختلف در سخت‌افزارهای خانه‌های هوشمند هم استفاده می‌شود.

نسخه جدید از بلوتوث این معنی را می‌دهد که شاهد بهبودهایی در آن باشیم که این‌طور هم هست اما این بهبودها زمانی درک می‌شوند که با لوازم جانبی مخصوص آن‌ها استفاده شوند. این یعنی اگر شما حتی گوشی هوشمند خودتان را به روز کنید و از گوشی‌ای مجهز به بلوتوث نسخه 5 استفاده کنید تا لوازم جانبی‌ای هم که استفاده می‌کنید از این استاندارد جدید پشتیبانی نکنند هیچ پیشرفتی را نمی‌بینید اما به لطف سازگاری بلوتوث با نسخه‌های قبلی اگر گوشی‌ای با بلوتوث نسخه 5 تهیه کنید هیچ مشکلی در استفاده با دستگاه‌های قبلی شما که از بلوتوث‌های نسخه پایین‌تر استفاده می‌کنند وجود ندارد.

image

ویژگی‌های بلوتوث نسخه 5.0

مصرف کمتر انرژی

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این نسخه جدید مصرف انرژی کمتر است. این استاندارد جدید کمک می‌کند تا لوازم جانبی‌ای که به آن مجهز شده‌اند انرژی کمتری مصرف کنند و بنابراین عمر باتری بالاتر رود. پیش از این هدفون‌های بی‌سیم نمی‌توانستند با استاندارد بلوتوث انرژی پایین انتقال داده انجام دهند اما به لطف بلوتوث نسخه 5.0 از این پس شاهد این هستیم که تمام دستگاه‌های پخش صدای بی‌سیم می‌توانند از استاندارد بلوتوث با مصرف انرژی کم استفاده کنند که در نهایت منجر به مصرف کمتر باتری می‌شود.

صوت دوگانه

یکی از ویژگی‌های جذاب و دوست‌داشتنی نسخه 5.0 بلوتوث پشتیبانی آن از پخش صدا روی دو دستگاه متصل به گوشی در یک زمان است. این بدان معنی است که شما می‌توانید هر دو هدفون بی‌سیم خودتان را به گوشی هوشمندتان متصل کنید و با این استاندارد بلوتوث روی هر دوی آن‌ها در یک زمان موزیک پخش کنید.

از نگاه دیگر می‌توانید دو اسپیکر در اتاق‌های مختلف منزلتان داشته باشید و روی هر دو آن‌ها در یک زمان یک موزیک از یک گوشی پخش کنید. بهبود این نسخه در این زمینه تا جایی است که شما می‌توانید روی دو دستگاه پخش صدای موزیک از یک گوشی با دو منبع پخش، موزیک‌های مختلفی را پخش کنید بدین‌صورت دو نفر می‌توانند به موزیک‌های مختلفی گوش کنند در حالی که منبع پخش هر دو موزیک از یک گوشی هوشمند است.

image

سرعت، فاصله و ظرفیت تولید بیشتر

به زبان ساده هم سرعت انتقال داده در این نسخه بیشتر شده است هم فاصله‌ای که تحت پوشش قرار می‌گیرد. بر اساس اطلاعات سازمان استاندارد بلوتوث، در نسخه 5.0 شاهد افزایش 2 برابری سرعت انتقال داده هستیم در حالی که منطقه تحت پوشش هم 4 برابر بزرگ‌تر شده است در حالی که ظرفیت انتقال داده هم 8 برابر بیشتر شده است. این‌ها همه در حالی است که مصرف انرژی هم بسیار کمتر شده است.

image

با کمک بلوتوث نسخه 5.0 سرعت انتقال داده بیش از 2 مگابیت بر ثانیه می‌شود که دو برابر سرعت انتقال داده در نسخه 4.2 است. منطقه تحت پوشش در این نسخه هم به 240 متر رسیده است که نسبت به نسخه قبلی با پشتیبانی 60 متری افزایش 4 برابری را نشان می‌دهد؛ اما به هر حال نباید فراموش کرد که همانند Wi-Fi دیوارها و دیگر موانع سبب کاهش منطقه تحت پوشش می‌شوند.

به‌صورت تکنیکی این امکان وجود دارد که دیوایس ها گزینه بهتر بین سرعت بیشتر یا منطقه تحت پوشش بیشتر را انتخاب کنند. به طور مثال هدفون‌های بی‌سیم می‌توانند از گزینه افزایش سرعت استفاده کنند برای اینکه موزیک با کیفیت بیشتری روی آن‌ها استریم شود در حالی که سنسورهای بی‌سیم و دیوایس های مربوط به خانه‌های هوشمند یا ساعت‌های هوشمند، که تنها از بلوتوث برای انتقال داده‌های با حجم کم برای گزارش‌گیری استفاده می‌کنند، می‌توانند از گزینه افزایش فاصله استفاده کنند.

 

در حال حاضر گوشی‌های هوشمند زیادی در بازار هستند که از نسخه 5.0 استاندارد بلوتوث استفاده می‌کنند که بیشتر آن‌ها پرچم‌داران هستند اما لوازم جانبی کمی در بازار هستند که از این نسخه پشتیبانی کنند و به مرور تعداد آن‌ها در حال اضافه شدن است. بیشترین اثرگذاری این نسخه را می‌توان در پخش موزیک در هدفون‌های بی‌سیم مشاهده کرد و اگر به طور مثال دنبال موس یا کیبورد با پشتیبانی از نسخه 5.0 بلوتوث هستید تفاوت زیادی بین استفاده از این دستگاه‌ها با دستگاه‌هایی که از نسل قبلی بلوتوث پشتیبانی می‌کنید مشاهده نمی‌کنید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

داوود

۱۳۹۸/۹/۲
دوست عزیز ای سی های بلوتوث معمولا از ایسی فست شارژ ارزونترن
جدا ازینکه نرم افزاری که بهش اشاره کردین و کلی باگ امنیتی هم داره از وای فای استفاده میکنه که یه تکنولوژی کاملا متفاوته
اگه بلوتوث رو گوشی نباشه چطوری میخواین به هدفون یا دستگاه هایی ازین قبیل وصل شین؟

علی

۱۳۹۸/۸/۳
در زمینه ای که سواد ندارید نظر ندهید

Marsad

۱۳۹۷/۱/۲۰
با اینحال یک دهم شیریت سرعت انتقال نداره
فقط بلدن چیزای الکی و بدون کاربرد سوار کنن رو گوشی و قیمتش رو بالا ببرن