خانهاخبار
تیم کوک خواستار تنظیم مقررات سخت‌گیرانه برای حفظ امنیت اطلاعات کاربران شد

تیم کوک خواستار تنظیم مقررات سخت‌گیرانه برای حفظ امنیت اطلاعات کاربران شد

در پی رسوایی شبکه اجتماعی فیسبوک، مدیر عامل اپل هم در این باره اظهار نظر کرد. تیم کوک در چین اعلام کرد که باید رگولاتوری قوی‌تری بر امنیت اطلاعات کاربران اعمال شود.
۱۳۹۷/۱/۷

تیم کوک، مدیر عامل اپل، شنبه گذشته در نشست سالیانه China Development Forum پکن چین شرکت کرد و با اشاره به رسوایی اخیر فیسبوک و Cambridge Analytica در زمینه انتشار اطلاعات کاربران و "ترسناک" خواندن این اتفاق اعلام کرد که برای افزایش سطح امنیت کاربران باید رگولاتوری قدرتمندتری اعمال شود. هفته گذشته گزارش شد که شبکه اجتماعی فیسبوک اطلاعات شخصی بیش از 50 میلیون کاربر خود را بدون اطلاع و رضایت آن‎‌‌ها در اختیار Cambridge Analytica قرار داده است تا مؤسسه مذکور از آن‌ها برای مقاصد تبلیغاتی در روند انتخابات ریاست جمهوری که سال 2016 برگزار شد، بهره ببرد.

image

تیم کوک در این باره بر اعمال رگولاتوری‌ها و قوانین مناسب تأکید کرد و گفت این قوانین باید به خوبی تنظیم شوند تا همه جانبه و فراگیر باشند:

در این نشست از تیم کوک پرسیده شد که آیا با توجه به رسوایی پیش آمده توسط فیسبوک باید شرایط استفاده از داده‌های کاربران محدود شود؟

به نظر من شرایط ترسناک و وحشت آوری پیش آمده است که باید برای جلوگیری از تکرار آن حتما رگولاتوری لازم تنظیم و اعمال شود. از نظر من هیچکس نباید به اطلاعات شخصی کاربران مانند آنچه آن‌ها در وب مرور می‌کنند، مخاطبان و دوستان‌شان و همچنین دوستان دوستانشان و سایر اطلاعات مانند آنچه می‌پسندند یا از آن بدشان می‌آید، دسترسی داشته باشد.

تیم کوک در ادامه صحبت‌هایش اشاره کرد کمپانی اپل سالهاست که نگران پیش آمد چنین رسوایی اطلاعاتی مانند آنچه برای فیسبوک رخ داده، است. او بیان کرد که متاسفانه پیش بینی اپل در این باره حالا به حقیقت پیوسته است.

ما سالهاست نگران این موضوع هستیم که مردم در کشورهای متعددی در حال آپلود اطلاعات و در اختیار گذاشتن زندگی خصوص‌شان به برخی شرکت‌ها هستند. ما می‌دانیم که اغلب مردم احتمالا مطلع نیستند که چه کار خطرناکی انجام می‌دهند و پروفایل‌های خود را با کوچک‌ترین جزئیات در اختیار دیگران می‌گذارند. شرکت‌ها می‌توانند از این اطلاعات بدون مطلع کردن کاربران سواستفاده کنند و زمانی که کاربران متوجه این اتفاق ناخوشایند شوند، بسیار ناراحت خواهند شد. متاسفانه این پیش بینی اپل بارها محقق شده است.

پس از انتشار خبر سواستفاده Cambridge Analytica از اطلاعات کاربران فیسبوک برای بهره گرفتن از آن‌ها در انتخابات ریاست جمهوری، کارمند سابق و هم بنیانگذار فیسبوک به نام برایان آکتون در توییتر هشتگ #Deletefacebook را ترند کرد و از کاربران خواست حساب‌های کاربری خود را در این پلتفرم حذف کنند. مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، در ادامه رسوایی در طی بیانیه‌ای عمومی اعلام کرد که فیسبوک موظف است از اطلاعات کاربرانش محافظت کند و اگر نتواند از عهده مسئولیتش برآید یعنی شایسته خدمت رسانی به آن‌ها نیست! او همچنین اعتراف کرد که در روند فعالیتش قطعا مرتکب خطا شده است اما همچنان مسیر ادامه دارد و باید به شکل بهتری آن را طی کند.

البته اتفاقات ناخوشایندی هم در ادامه خبرهای مربوط به رسوایی فیسبوک برای آن پیش آمد. برای مثال، فان یوان، یکی از سهامداران فیسبوک، شکایت قضایی تنظیم کرد و از فیسبوک به خاطر همکاری تعمدی با Cambridge Analytica  و حاشا کردن آن شکایت کرد. فیسبوک در اولین اقدام برای به دست آوردن دل کاربران و جبران رسوایی اطلاعاتی‌اش، یک ابزار تازه در بالای فید خبرها طراحی کرده است که به کاربران اطلاع می‌دهد کدام اپلیکیشن‌ها به اطلاعات شخصی‌شان دسترسی دارند. همچنین امکانی در آن فراهم شده است تا کاربران دسترسی اپلیکیشن‌ها را به اطلاعات خود محدود یا به کلی حذف کنند.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)