خانهاخبار
CES 2018: اولین گوشی مجهز به حسگر اثرانگشت زیر صفحه نمایش فردا معرفی می‌شود

CES 2018: اولین گوشی مجهز به حسگر اثرانگشت زیر صفحه نمایش فردا معرفی می‌شود

مدت‌هاست که شاهد انتشار تصاویر مفهومی از تعبیه حسگر اثرانگشت در زیر صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند هستیم. به نظر می‌رسد که این انتظار با آغاز سال 2018 به پایان رسیده است. کمپانی چینی Vivo احتمالا فردا اولین گوشی مجهز به تکنولوژی حسگر اثرانگشت زیر صفحه نمایش را رسما معرفی می‌کند.
۱۳۹۶/۱۰/۱۹

کمپانی‌های سازنده گوشی‌های هوشمند مدت‌هاست که در پی دستیابی به تکنولوژی تعبیه حسگر اثرانگشت در زیر صفحه نمایش هستند. احتمالا تصاویر مفهومی درباره پرچم‌داران آینده را هم مشاهده کرده‌اید که اغلب طراحان آن‌ها هم این ایده در طراحی‌های تخیلی خود پرورش داده‌اند. حالا که در ابتدای سال 2018 هستیم، انتظار می‌رود اولین گوشی مجهز به این تکنولوژی به زودی معرفی شود. پیش از این شایعه شده بود اولین گوشی که به حسگر اثرانگشت زیر صفحه نمایش مجهز می‌شود، از سامسونگ، ال جی یا آیفون نخواهد بود؛ بلکه کمپانی چینی Vivo قرار است پیشروی این ترند باشد. گفته می‌شود این گوشی فردا 10 ژانویه (20 دی) رسما در خلال برگزاری نمایشگاه جهانی CES 2018 معرفی خواهد شد.

image

پیش از هر چیز باید بگوییم این گوشی ممکن است اولین گوشی معرفی شده با ترند حسگر اثرانگشت زیر صفحه نمایش باشد؛ اما احتمالا برای عرضه عمومی به آمریکا و سایر کشورهای غربی راه پیدا نمی‌کند. Vivo یک سازنده چینی است و سال گذشته هم با معرفی Pro 7 با دو صفحه نمایش مجزا در پنل جلو و پشت تلاش کرد نامش را در صدر فهرست نوآوران قرار دهد. این کمپانی جویای نام حالا در تلاش است بار دیگر نامش را به عنوان اولین طراح یا به قولی سازنده یک طرح ابتکاری بر سر زبان‌ها بیندازد. معرفی اولین گوشی مجهز به حسگر اثرانگشت زیر صفحه نمایش درواقع نقطه عطف سال 2018 پیش بینی شده است که اگر به این زودی محقق شود، طراحی نهایی سایر پرچم‌داران را هم دستخوش تغییر خواهد کرد.

کمپانی Vivo در کشور چین محبوب است و بخشی از کمپانی مادر BBK Electronics به شمار می‌رود که مالکیت Oppo و OnePlus را هم بر عهده دارد. البته عرضه محصولات این برندها در بازارهای جهانی بسیار ضعیف صورت می‌گیرد و ممکن است تنها با گوشی‌های OnePlus آشنایی داشته باشید. نکته جالب توجه اینجاست که OnePlus درواقع کوچک‌ترین کمپانی در این سه گانه به شمار می‌رود.

image

تکنولوژی موردنیاز برای تعبیه تکنولوژی حسگر اثرانگشت زیر صفحه نمایش همان چیپستی است که Synaptics چند هفته پیش معرفی کرد. این چیپست به نام Clear ID FS9500 معرفی شد و مخصوصا برای گوشی‌هایی با نسبت تصویر 18:9 و جهت‌گیری 20:9 طراحی شده است. این گوشی‌ها همان گوشی‌های هوشمند با صفحه نمایش کشیده و تقریبا بدون حاشیه هستند که در سال 2018 منتظر معرفی‌شان هستیم.

image

این حسگر تازه یک دستگاه CMOS کوچک است که زیر صفحه نمایش AMOLED تعبیه می‌شود. برای اجرای عملکردش هم لازم است این منطقه در هنگام لمس انگشت کاربر کمی روشن شود تا حسگر بتواند آن را اسکن کند و بخواند. بخشی از صفحه نمایش باید به منظور ایجاد این بازتاب نوری روشن شود و حسگر هم بازتاب میان پیکسل‌های AMOLED را ثبت کند. کمپانی Synaptics ادعا می‌کند که چیپست مذکور در مصرف انرژی بسیار بهینه طراحی شده است و تنها 80 میلی آمپر مصرف می‌کند. همچنین لازم به ذکر است که کل این سیستم برای شناسایی زمان مناسب اجرا و روشن کردن بخش مشخصی از صفحه نمایش به کمک شتاب سنج داخلی گوشی و سایر حسگرها عمل می‌کند.

روند فعال شدن و اجرای عملیات شناخت اثرانگشت در این سیستم نوین 0.7 ثانیه طول می‌کشد. البته در این حالت باید به تبلیغات جمعی درباره حسگرهای رایج اثرانگشت که زمان اجرای عملیاتشان 0.2 ثانیه اعلام شده است هم اشاره کنیم. با این وجود زمان 0.2 یا 0.7 ثانیه همچنان از بازه 1.4 ثانیه‌ای موردنیاز برای عملکرد سیستم تشخیص چهره کوتاه‌تر است. ضخامت حسگر Clear ID FS9500 تنها 0.69 میلی متر است و احتمالا تاثیر چندانی بر ضخامت بدنه گوشی‌ها نمی‌گذارد.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۶/۱۰/۲۰
سعادت داشتیم توی اینستا دیدیم این گوشیو.
خیلی گوشی زیبایی نیست.
بی هیچ تعصبی میگم: زیباترین گوشیِ بازار در حال حاضر s8 است و بعد میت۱۰پرو

شیرگاه - سوادکوه - مازندران

۱۳۹۶/۱۰/۲۰
فرض رو بر این بزاریم که گوشی با محل قرار گرفتن سنسور اثر انگشت در زیر صفحه نمایش فردا معرفی بشه و خوب جواب بده . . .
جالب اینجاست که قطعا تا چند ماه دیگه برندهای معروف دیگه هم این کار رو انجام میدن حالا با طراحیهای خاص خودشون . . . پس اینکار رو هر برندی انجام بده یه جور دنباله روی کردن یا کپی برداری هست . . .
اما جالبتر اینجاست که طرفدارهای برندهای معروف میان برند رقیب رو متهم به تقلید و کپی برداری کردن میکنن . . . خخخخخخخخخخ
خداییش آدمای خنده داری هستیم . . . خدا هم فکر کنم تو خلقت ما مونده که این چی بود اشتباهی خلق کردم خخخخخخخخخخخ

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۶/۱۰/۱۹
این سنسور روی نمایشگر "نوت۹" خواهد نشست?

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۶/۱۰/۱۹
کارِ خدا را ببین
اپل پُر مدعا و سامسونگِ اَبَر قهرمان، نتوانستند چنین جسارتی بکنن؛
vivo آمد و آتش به همه عالم زد