خانهاخبار
چک 100 میلیارد دلاری «برادکام» برای خرید «کوالکام»

چک 100 میلیارد دلاری «برادکام» برای خرید «کوالکام»

در دنیای فناوری، خرید شرکتی توسط کمپانی بزرگ‎تر و ادغام کسب‎وکاری خرد با رقیبی موفق‎تر، مسئله‌ی تازه‌‏ای محسوب نمی‎شود. اما این روزها خبرها از خریدی حکایت می‎کنند که اگر به نتیجه برسد، گران‎ترین خرید در تاریخ پیدایش شرکت‏‎های تراشه‌‏سازی خواهد بود.
۱۳۹۶/۸/۱۵

شواهد و قرائن از این موضوع حکایت دارند که کمپانی برادکام درصدد است تا رکورد گران‎ترین خرید را در دنیای کسب‌وکارهای دیجیتال به نام خود ثبت کند. زمزمه‏‌هایی که در فضای مجازی شنیده می‎شوند، نشان می‌دهند شرکت تراشه‎سازی برادکام (حتی به قیمت خریدی نجومی) برای تصاحب شرکت کوالکام (که در زمنیه ساخت چیپ‎ست‎های تلفن همراه تبحر خاصی دارد)، دندان تیز کرده است. در خبرهای اولیه صحبت از قیمت خرید 100 میلیارد دلاری برای کوالکام شده است، اما هیچ بعید نیست که بر سر میز مذاکره و برای نهایی کردن خرید، برادکامی‎ها حاضر شوند برای تصاحب کل سهام کوالکام مبلغی بیش‌تر از 100 میلیارد دلار نیز بپردازند.

با اینکه هنوز به صورت رسمی این خبر تایید یا تکذیب نشده است اما از منابع آگاه نقل شده که چند روزی بیش‎تر طول نمی‎کشد تا تیتر اول روزنامه‏‌های جهان به این خبر و گران‎ترین خرید در تاریخ فناوری اختصاص پیدا کند. اگر این خبر واقعیت پیدا کند، شرکت برادکام با نزدیک به 200 میلیارد دلار سرمایه اسمی، یکی از عظیم‎ترین شرکت‎های چیپ‌‎سازی در جهان خواهد شد.

اگر چه تاکنون هیچ کدام از دو شرکت کوالکام یا برادکام در مورد صحت و سقم  این خبر اظهار نظر نکرده‏‌اند، اما اگر به یمن پرداخت چک 100 میلیارد دلاری، پیمان همکاری میان این دو بسته شود، کوالکام در حوزه تراشه‎سازی به حریف قدر قدرتی برای اینتل یا سامسونگ بدل خواهد شد.

image

هنوز رقم نهایی که برای خرید هر سهم شرکت کوالکام پیشنهاد خواهد شد، به‎طور دقیق اعلام نشده است. اما پیش‌بینی‎ها نشان می‎دهد که هر سهم کوالکام در بازار سهام، قیمتی بین 70 تا 80 دلار خواهد داشت. حتی اگر با قیمت 70 دلاری نیز برای هر سهم شرکت کوالکام موافق باشیم، باز هم جمع و تفریقی ساده نشان می‎دهد که این شرکت بیش‎تر از 100 میلیارد دلار قیمت دارد.

درز شایعات در مورد احتمال خرید کوالکام توسط برادکام باعث شده است تا قیمت سهام هر دو شرکت در بازارها اندکی افزایش پیدا کند. اما علی‎رغم این بازخوردهای مثبت، هر دو شرکت در این روزها سیاست سکوت را در پیش گرفته‏‌اند و پرسش‌های خبرنگاران کنجکاو را در این رابطه بدون جواب گذاشته‎اند. با تمام این تفاسیر، تردیدی نیست که هرگونه همکاری یا ادغام میان دو شرکت برادکام و کوالکام بر بازار جهانی تلفن‎های همراه تاثیری غیر قابل چشم‎پوشی خواهد داشت.

ناگفته نماند که این قرارداد تجاری برای ماموران دفتر مبارزه با انحصار طلبی (آنتی تراست) نیز جذابیت خاص خودش را خواهد داشت! و ممکن است ایرادات قانونی را از منظر رقابت منصفانه در بازار متوجه این دو شرکت کند. همانطور که شاهد هستیم، خرید شرکت NXP از سوی کوالکام، دردسرهای قانونی را از جانب قانون آنتی تراست متوجه این شرکت کرده است و برادکام نیز همچنان تلاش می‎کند تا برای ایراداتی که در مورد یکی از قراردادهای 5.5 میلیارد دلاری خرید این شرکت، اظهار شده است، پاسخی محکمه پسند ارائه کند.   

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

مرتضی

۱۳۹۶/۸/۱۹
سلام محمد جان.در پاسخ به یک دقیقه سکوت شما باید عرض کنم صد میلیارد دلار بیشتر از 11صفر نداره.چرا چون ارزش دلار بالاست.ولی اگه همین مبلغ رو تبدیل به ریال کنیم اونوقت باید یک ساعت سکوت کنیم.چهار صدهزار میلیاردریال(4000000000000000

محمد

۱۳۹۶/۸/۱۵
سامسونگ گوشی های خوبی میزنه البته گوشی هایی که با پردازنده کوالکام میزنه بسیار بهتر از نمونه های مشابه با پردازنده خودش اگزینوس بوده و هست بخصوص در طول زمان
البته تبلیغات زیادی میکنه که ثابت کنه اگزینوس هاش بهتر از اسنپ دراگون هست اما تا امروز در دنیای واقعیت همچنان کوالکام. پیشتاز هست و سامسونگ هنوز راه داره و ابدا نمیشه در زمینه پردازنده سامسونگ رو رقیب کوالکام یا اینتل دونست اما در تولید گوشی حقیقتا پیشرفت سامسونگ خیره کننده بوده

مهدی 14

۱۳۹۶/۸/۱۵
یک دقیقه سکوت برای تعداد صفرهای رقم