تست همراه اول

سرویس خبر
27 مهر 1396 ساعت 20:00
11 نظر

 

همه چیز درباره آریزو 5 توربو؛ محصول جدید چری برای بازار ایران

آریزو 5 توربو محصولی از کارخانه چری است که به زودی راهی بازار کشورمان خواهد شد. با توجه به موفقیت نسخه معمولی این سدان، نسخه توربو هم می‌تواند شرایط خوبی را تجربه کند. با ما همراه باشید تا به بررسی این خودرو بپردازیم.

چری یک کمپانی چینی است که در سال 1997 توسط دولت چین تاسیس شد و از آن زمان به تولید خودروهای سدان، مینی ون‌ها و خودروهای شاسی بلند می‌پردازد. البته خودروهای شهری و مسافری این کمپانی تحت برند چری و خودروهای تجاری آن تحت برند کاری به بازارها عرضه می‌شوند. چری دهمین کمپانی خودروساز چین از نظر حجم تولید محسوب می‌شود که در سال 2012 موفق به فروش 590 هزار خودرو شده بود.

نخستین خودروی چری در سال 1999 تولید شد که Fengyun نام گرفت و بر روی شاسی فولکس واگن سئات تولدو سوار شده بود. البته این خودرو تا سال 2001 مجوز فروش و شماره گذاری را دریافت نکرد تا اینکه در این سال، مجوز لازم با پشتوانه سایک موتور چین صادر شد. سایک موتور در سال‌های اولیه تاسیس چری، 20 درصد از مالکیت آن را خریداری کرد اما به دلیل عدم تمایل شرکای خارجی سایک موتور، این رابطه چندان دوام نداشت. جنرال موتورز یکی از شرکای سایک موتور بود که مخالفت خود را اعلام کرد و فولکس واگن هم دیگر شریک بود که ادعا کرد سایک موتور برای مونتاژ محصولات چری، از خط تولید جتا استفاده می‌کند.

پس از این اتفاق چری به دنبال یک شریک خارجی نامدار می‌گشت تا جا پای محکمی برای خود فراهم کند. کرایسلر و فیات همکاران بعدی چینی‌ها بودند که این همکاری‌ها هم بدون در پی داشتن موفقیتی به سرعت از بین رفت. در نهایت چری با هولدینگ Kenon که در کشور سنگاپور قرار داشت توافق کرد و کارخانه مشترک آنها با نام Qoros در سال 2007 تاسیس شد. چری در سال 2010 بیش از 700 هزار خودرو تولید کرد و در رده هفتمین خودروساز بزرگ کشور چین قرار گرفت. اما در سال‌های 2011 و 2012 تولید چری کاهش یافت و در سال 2012 این کمپانی با تولید بیش از 590 هزار خودرو، به جایگاه دهم سقوط کرد. چری در حال حاضر محصولات کمپانی‌هایی چون جگوار و لند روور را مونتاژ می‌کند و محصولات خود را در کشورهایی چون ایران، مغرب، برزیل، مصر، آفریقای جنوبی، شیلی، ونزوئلا، تایلند، تایوان، پاکستان و روسیه هم عرضه می‌کند.

اولین حضور چری در ایران مربوط به عرضه ویانا می‌شود که نام اصلی آن A15 بود. این خودرو هرگز فروش موفقی را تجربه نکرد ولی عرضه تیگو 2 یا همان ام وی ام X22 و تیگو 3 یا همان ام وی ام X33، تیگو 5، تیگو 7 و آریزو 5 جان تازه‌ای به این برند در کشور ما بخشید. جدیدترین محصول چری برای بازار ایران، آریزو 5 توربو است که به زودی به بازار عرضه خواهد شد. با ما همراه باشید تا به بررسی کامل این خودرو بپردازیم.

طراحی خارجی

پیشرفت کمپانی چری در بخش‌های مختلف به ویژه در زمینه طراحی غیر قابل انکار است تا آنجا که شاسی بلند اکسید که در نمایشگاه خودرو فرانکفورت هم حضور یافت، یکی از زیباترین خودروها در این کلاس در سطح جهان بود. چری توانسته جوایز متعددی را برای طراحی‌های خود در سال‌های اخیر دریافت کرده و قصد دارد راه خود را به بازارهای اروپایی باز کند. آریزو 5 هم از این قاعده مستثنی نیست و به همراه شاسی بلند تیگو 7 نشان دهنده زبان طراحی جدید این کمپانی هستند. هرچند به عقیده برخی، چری در محصولات خود از کمپانی‌های بزرگی چون اوپل تقلید می‌کند، اما تلاش چینی‌ها کاملا ستودنی است.

استفاده از خطوط شکسته در بدنه و طراحی سیال، جذابیت بصری زیادی را برای آریزو 5 ایجاد کرده است. وقتی از نمای جلو به آریزو 5 نگاه می‌کنیم، نخستین بخشی که توجهمان را به خود جلب می‌کند، جلو پنجره 6 ضلعی و چراغ‌های تیزگوشه است. چراغ‌های جلو به جلو پنجره متصل شده‌اند. در داخل جلو پنجره یک خط صاف و در وسط این خط، برند چری جای گرفته است. تکمیل کننده این جلو پنجره زیبا، ورودی‌های هوای پایین آن است که متشکل از سه بخش است و در داخل آن، چند ضلعی‌های دیگری دیده می‌شود. ورودی‌های هوای کناری، محل قرارگیری چراغ‌های دیلایت LED جلو هستند. همچنین کاپوت خطوط حجم دهنده‌ای دارد که باعث چهره اسپرت‌تر خودرو می‌شوند.

در نمای جانبی، چند نکته مهم دیده می‌شود. اول طراحی سیال و یکپارچه‌ای است که از جلو تا عقب امتداد پیدا کرده و البته وقتی به عقب رسیده، ارتفاع کمتری پیدا کرده است. این امر می‌تواند موجب کاهش فصای سر برای سرنشینان عقب شود البته فعلا در این مورد قضاوتی نمی‌کنیم و بررسی آن را به بخش کابین موکول می‌کنیم. یکپارچگی طراحی، به شیشه‌ها هم سرایت کرده و در مجموع نمای جانبی خودرو با وجود این نوع طراحی، خوب به نظر می‌رسد. نکته دیگر خطوط شکسته‌ای است که بر روی بدنه وجود دارند و نه تنها در بحث زیبایی، بلکه در زمینه آیرودینامیک هم موثر هستند. چرخ‌ها ابعاد مناسبی دارند و ظاهرا ضعف چرخ‌های کوچک در خودروهای چینی، در حال برطرف شدن است. از دیگر نکات بدنه در نمای جانبی، می‌توانیم به گلگیرهای حجیم و آینه‌های بغل راهنمادار اشاره کنیم.

زبان طراحی چری در عقب خودرو هم امتداد یافته است. شکل چراغ‌های عقب از همان مدل شکستگی و زوایای زیاد پیروی می‌کند. در زیر سپر عقب یک دیفیوزر از جنس پلاستیک قرار گرفته که دو چراغ هم در آن جای گرفته‌اند. همچنین شکل صندوق عقب به نحوی است که یک قطعه اضافه شبیه به اسپویلر در انتهای آن دیده می‌شود. البته به سختی می‌توان آن را یک اسپویلر دانست. چراغ ترمز پشت شیشه و سنسورها بر روی سپر قرار گرفته اند.

 

طول (میلی متر)

عرض (میلی متر)

ارتفاع (میلی متر)

فاصله محوری (میلی متر)

وزن (کیلوگرم)

چری آریزو 5 توربو

4572

1825

1482

2670

1265

 

طراحی داخلی

می‌توان گفت که برای راننده و سرنشینان، فضای داخلی و کیفیت مواد به کار رفته، اهمیت بیشتری در مقایسه با نمای خارجی دارد. به نظر می‌رسد پیشرفت چینی‌ها، منحصر به طراحی خارجی نیست و به جزئیات داخل کابین هم اهیمت بیشتری می‌دهند. بیشتر مواد به کار رفته در کابین آریزو 5 توربو از جنیس پلاستیک هستند اما خوشبختانه عملکرد این خودرو، بسیار بهتر از رقبای هم‌وطنش است. ترکیب رنگ نقره‌ای با پلاستیک سیاه رنگ، حس خوبی به کابین می‌بخشد و می‌توان گفت که وجود کلیدهای مختلف، از آن حالت بی روح کابین می‌کاهد. هرچند در مجموع نمی‌توان گفت که داشبورد کیفیت بالایی دارد و تنها ظاهر آن خوب است. اگر بخواهیم واقع گرا باشیم، طراحی کابین آریزو 5 یک کپی ماهرانه از کابین هیوندای الانترا است.

طراحی  Tشکل کنسول، زیبایی و ظاهر ظریفی را برای خودرو به ارمغان می‌آورد. تکنیک پرداخت کوره‌ای دریچه کولر و نوارهای کرومی نقره‌ای رنگ تزئین داخلی حس تکنولوژی را به‌مراتب بیشتر انتقال می‌دهد. کنسول آریزو 5 توربو همچنین مجهز به نمایشگر لمسی 7 اینچی است که می‌تواند به انواع ابزارهای دیجیتال مانند USB, iPod و حافظه SD Card متصل شود. البته این، تنها نمایشگر موجود در کابین نیست و چری یک نمایشگر TFT را هم برای صفحه آمپر در نظر گرفته که بین دو آمپر سرعت و دور موتور جای می‌گیرد. این نمایشگر اطلاعات ضروری را به سادگی در اختیار راننده قرار می‌دهد. همچنین فرمان خودرو کلیدهای مختلفی دارد که کارایی‌های مختلفی را به ارمغان می‌آورد. کنترل صوتی، تماس تلفنی بلوتوثی و رانندگی در وضعیت کروز از جمله این کاربردها هستند.

جنس صندلی‌ها خوب است و سرنشینان از نشستن بر روی آنها، احساس رضایت خواهند کرد. این صندلی‌ها با فوم دو لایه ساخته شده‌اند و امکان استفاده از 6 حالت مختلف برای تنظیم را دارند. برای سرنشینان جلو، یک محفظه در وسط و استراحتگاه وجود دارد که البته استفاده از ترمز دستی را تاحدودی دشوار می‌کند. همان طور که پیشتر اشاره کردیم، فضای داخلی کابین چندان زیاد نیست و نشستن برای مدت طولانی به ویژه برای افراد بلند قد، راحت نیست. حجم فضای بار معادل 480 لیتر است که عددی کاملا معمولی است اما این امکان وجود دارد تا با خواباندن صندلی‌های عقب، حجم قسمت بار را به شکل قابل توجهی افزایش دهید.

پیشرانه و ویژگی‌های فنی

همان طور که می‌دانید، آریزو 5 استاندارد، از یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر بهره می‌برد که قدرتی معادل 116 اسب بخار و گشتاوری برابر با 141 نیوتن متر دارد. البته این قدرت نه چندان زیاد از دور بسیار بالای 6150 دور بر دقیقه و گشتاور از 3800 دور بر دقیقه در دسترس هستند که کمی کار را سخت می‌کند. همچنین باتوجه به تراکم 11:1 پیشرانه، بهتر است از بنزین باکیفیت برای آن استفاده شود. شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت این خودرو توسط شرکت سازنده اعلام نشده اما به گفته مالکان، این خودرو در نسخه دستی در 14 و در نسخه اتوماتیک در مدت زمان 16 ثانیه پس از حرکت از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

همین عملکرد ضعیف در بخش شتاب گیری و قدرت ناکافی خودرو، نمایندگان چری در ایران را بر آن داشت تا نسخه توربو آن را هم وارد کنند که قدرت بیشتری دارد و شاید بتواند نظر قشر جوان را به خود جلب کند. نسخه توربو هم از همان موتور 1.5 لیتری بهره می‌برد با این تفاوت که از پرخوران توربوشارژر برای آن استفاده شده است. بدین ترتیب حداکثر قدرت موتور در نسخه توربو به 147 اسب بخار و گشتاور آن به 210 نیوتن متر رسیده است. یکی دیگر از بهبودهای مهم این موتور، در دسترس بودن قدرت در دور موتورهای پایین‌تر است به طوری که گشتاور از 1750 دور بر دقیقه در اختیار راننده خواهد بود.

این اعداد بدین معنی است که آریزو 5 توربو می‌تواند در مدت زمان 9.5 ثانیه پس از حرکت از حالت سکون، به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. نسخه توربو تنها با جعبه دنده خودکار از نوع CVT عرضه می‌شود که نسخه استاندارد اتوماتیک هم از همین جعبه دنده استفاده می‌کند.

مشخصات

آریزو 5

آریزو 5 توربو

ام جی 360

بی‌وای‌دی F3

آریو S300

بسترن B30

برلیانس H330 اتوماتیک

سمند و دنا

جک J5

کیا ریو

تویوتا یاریس

ام‌وی‌ام 550

حجم موتور (لیتر)

1.5

1.5

1.5

1.5

1.6

1.6

1.5

1.7

1.8

1.6

1.5

2

تعداد سیلندر

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

قدرت (اسب بخار)

116

147

107

107

111

107

103

115

140

130

106

138

گشتاور (نیوتن متر)

141

210

135

145

155

155

138

155

165

160

140

182

جعبه دنده

CVT

CVT

4 سرعته دستی

5 سرعته دستی

4 سرعته خودکار

6 سرعته خودکار

4 سرعته خودکار

5 سرعته دستی

4 سرعته خودکار

4 سرعته خودکار

4 سرعته خودکار

CVT

استاندارد آلایندگی

یورو 5

یورو 5

یورو 5

یورو 5

یورو 4

یورو 5

یورو 5

یورو 4

یورو 4

یورو 5

یورو 5

یورو 4

مصرف سوخت ترکیبی

7.5

10.5

7.5

6.5

7

7

6.5

7.5

7.5

6.5

7

7.5

حجم باک

50

50

55

50

55

50

55

60

55

45

45

50

شتاب 0 تا 100

16

9.5

12.5

13

12.5

14

15

13.5

11

9

10.5

11

 

ویژگی‌ها و امکانات رفاهی

آریزو 5 به ویژه در نسخه فول آپشن، ویژگی‌ها و امکانات فراوانی را در اختیار راننده قرار می‌دهد. اما این امکانات در نسخه توربو بیشتر هم شده و موارد جدیدی به لیست آپشن‌ها اضافه شده است. البته در فهرست زیر، لیست آپشن‌های موجود در نسخه‌های فول آپشن آورده شده و ممکن است در نسخه‌های دیگر، این آپشن‌ها تفاوت‌هایی داشته باشند. بنابراین باید از وجود آپشن‌ها به هنگام خرید خودرو چه از کمپانی و چه از بازار دقت کنید.

ویژگی‌ها و امکانات آریزو 5 در دو نسخه استاندارد و توربو آمده است:

آپشن‌ها

آریزو 5

آریزو 5 توربو

کولر برقی

ورود بدون کلید

قفل مرکزی

استارت دکمه‌ای

شیشه بالابر برقی هر چهار شیشه

چراغ ترمز LED

دیلایت LED

نور همراهی چراغ‌ها

تنظیم صندلی راننده در 4 جهت

کروز کنترل

غربیلک چرمی فرمان

تنظیم صندلی راننده در 6 حالت

نمایشگر 7 اینچی

اتصال USB

وای فای

بلوتوث

سانروف برقی

رینگ‌های 16 اینچی

سیستم صوتی با 6 بلندگو

ESP

سیستم جلوگیری از عقب رفتن خودرو در سربالایی

 

ایمنی

چری آریزو 5 در بخش ایمنی عملکرد قابل قبولی دارد. طرح قفسه بدنه‌ی امنیت راننده و مسافران را به‌طور 360 درجه تامین می‌کند. در بیش از 60 درصد از بدنه‌ آریزو5 فولاد فوق‌العاده محکمی بکار گرفته شده است. فولاد فوق‌العاده محکمی که به صورت حرارتی ساخته شده است، در ستون‌های A و B چپ و راست، صفحه ضدضربه داخلی درهای جلویی و غیره بکار گرفته شده‌اند. آریزو 5 TE از استاندارد C-NCAP کشور چین موفق به دریافت پنج ستاره شده که بالاترین امتیاز در سطح ایمنی خودروی کشور محسوب می‌شود. این استاندارد با انجام تست‌های مختلف و شبیه‌سازی تصادفات به این خودرو ارائه می‌شود و بر مبنای استاندارد معیار اروپایی Euro NCAP طراحی شده است.

کیسه‌های هوای آریزو 5 توسط شرکت سوئدی Autoliv ساخته شده و مجهز به یادآور کمربند ایمنی است. همچنین کمربند ایمنی ردیف جلویی مجهز به امکان محدودکننده فعالیت سرنشینانی است که کمربند ایمنی خود را نمی‌بندند. سیستم کنترل فشار باد تایر، یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که برای آریزو 5 توربو در نظر گرفته شده و از طریق نمایشگر TFT موجود در صفحه آمپر، وضعیت باد تایر را به راننده اطلاع  می‌دهد.

تجربه رانندگی

چری با عرضه آریزو 5 استاندارد در ایران، توانست تا حدودی رضایت خریداران را جلب کند اما قدرت نه چندان کافی موتور، بسیاری از مشتریان را ناامید کرده بود. موتور این خودرو در نمونه استاندارد تنها 116 اسب بخار قدرت دارد که التبه چندان کم نیست ولی باتوجه به وضعیت جوی و کیفیت نامناسب بنزین در کشور، نمی‌تواند عملکرد چندان درخشانی را ارائه دهد. نسخه توربو آریزو 5 در هنگام نگارش این مقاله هنوز وارد بازار نشده و حتی در کشور مبدا یعنی چین هم نمونه‌ای جدید محسوب می‌شود. بنابراین سعی می‌کنیم با بررسی کیفیت رانندگی نسخه استاندارد، کمی شما را با وضعیت سواری آن آشنا کنیم.

آریزو 5 استاندارد با دو جعبه دنده دستی و خودکار عرضه می‌شود که هر کدام نکات مثبت و منفی دارند. به عنوان مثال تاخیر در شتاب گیری نسخه خودکار کاملا مشهود است که باتوجه به استفاده از جعبه دنده CVT امری طبیعی است اما پس از دور گرفتن، همان عملکرد خوب را ارائه می‌کند. اما در نسخه دستی می‌توان از همان ابتدا تمامی قدرت موتور را با بالا بردن دور در اختیار داشت و راندن خودرو در این وضعیت، حس نسبتا خوبی به راننده القا می‌کند. فرمان پذیری آریزو 5 نسبتا خوب است اما کم فرمانی هم وجود دارد که به لطف وجود سیستم ESP، این نقیصه مرتفع شده است. عملکرد ترمزها هم در حد مطلوبی قرار می‌گیرد و پاسخگوی نیازهای یک مشتری ایرانی خواهد بود.

وضعیت برای سرنشینان داخل خودرو به شکل خوبی رقم می‌خورد چراکه تهویه مطبوع باعث وجود هوای مناسب در داخل کابین می‌شود. همچنین باتوجه وجود کولر برقی، فشار کمی به موتور وارد می‌شود و استفاده از کولر در شرایط مختلف خودرو را به دردسر چندانی نخواهد انداخت. سواری آریزو 5 نرم و نسبتا راحت است گرچه ناهمواری‌های بسیار زیاد سطح در مسیرهای موجود در کشور، لذت رانندگی نرم و راحت را از هر خودرویی سلب می‎‌کند و آریزو 5 هم از این قاعده مستثنی نیست. در مجموع عملکرد خودرو در حرکت و شتاب گیری در جایگاهی معمولی قرار می‌گیرد و نباید از نسخه استاندارد انتظار یک خودرو اسپرت را داشته باشید. اما اگر نسخه توربو را خریداری کردید، خیالتان ار این بابت راحت! هرچند باید این نکته را در نظر داشته باشید که خرید خودروی با موتور توربو، حساسیت‌های لازم خود را می‌طلبد. به عنوان مثال بهتر است از سوخت باکیفیت و بنزین سوپر برای خودرو خود استفاده کنید و روش‌های رانندگی صحیح با اینگونه موتورها را بیاموزید.

قیمت

در حال حاضر، قیمت آریزو 5 استاندارد دنده‌ای معادل 65 میلیون و 290 هزار تومان، در نسخه لاکچری 71 میلیون و 600 هزار تومان و در نسخه اکسلنت 77 میلیون و 790 هزار تومان است. آریزو 5 توربو هم با قیمت 81 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد.

نام خودرو

آریزو 5 دنده‌ای

آریزو 5 لاکچری

آریزو 5 اکسلنت

آریزو 5 توربو

قیمت (میلیون تومان)

65.29

71.6

77.79

81.7

 

 



  27 مهر 1396
25372 بازدید
11 نظر
4.48
  31 رای

نظرات کاربران

در حال بارگذاری