خانهاخبار
جدال تاکسی‌رانی با اسنپ و تپسی پایان ندارد

جدال تاکسی‌رانی با اسنپ و تپسی پایان ندارد

ظاهرا تاکسی‌رانان و تاکسی‌رانی قصد ندارند به مجادله خود علیه اسنپ و تپسی پایان دهند.
۱۳۹۶/۶/۱۴

شکایت تاکسی رانی از اسنپ و تپسی، دو استارت آپ موفق ایرانی در زمینه حمل و نقل شهری موضوع تازه‌ای نیست اما این پرونده، هنوز هم مجادلات بسیاری را به همراه دارد. جدیدترین خبرها حکایت از آن دارند که سازمان تاکسی‌رانی شکایت خود را با عنوان «ارزان‌فروشی» یا «دامپینگ» در شورای رقابت ثبت کرده و شورا نیز قرار است به این پرونده رسیدگی کند؛ پرونده‌ای که به گفته یک منبع آگاه در شورای رقابت، احتمالا به سود تاکسی‌رانان سنتی تمام نخواهد شد این منبع آگاه در شورای رقابت در گفت‌وگو با «شرق»، موضوع ارزان‌فروشی شرکت‌های حمل‌ونقل اینترنتی مسافر را رد کرد و فعالیت‌ آنها را شامل تعاریف دامپینگ ندانست.

image

دامپینگ به معنای قیمت‌شکنی یا فروختن زیر قیمت تمام‌شده است که براساس نوع فعالیت این شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر، نمی‌توان این عنوان را به کار برد.» به گفته او، در حالی که تاکسی‌رانی مدتی پیش قانع شد که اسنپ و تپسی به فعالیت خود ادامه دهند و حتی خود تاکسی‌رانان نیز اقدام به تأسیس یک شرکت حمل‌ونقل اینترنتی مسافر کردند، اکنون دوباره بحث بر سر نوع فعالیت آنها بالا گرفته است:

اکنون تمام کشورهای جهان از این سامانه‌ها استفاده می‌کنند و هم مردم راضی هستند و هم رانندگان؛ در واقع، نوعی رابطه برد-برد شکل گرفته و هیچ‌یک هم تخلفی از قوانین قیمت‌گذاری نداشته‌اند.

بحث اصلی این منبع آگاه اینجاست که:

 شورای رقابت اعتقادی به دامپینگ اسنپ و تپسی ندارد.

و به اعتقاد او تاکسی‌رانان سنتی نباید بیشتر از این مته به خشخاش بگذارند:

پیش از اینکه کار به شکایت برسد، شورای رقابت نمایندگان تاکسی‌رانی را دعوت کرد و به آنها اعلام کردیم پیش از شکایت، همه مباحث را در نظر بگیرند چراکه احتمال دارد رأی پرونده به نفع آنها نباشد و در این زمینه متضرر شوند.

image

به گفته او، دامپینگ واقعی این است که کالای وارداتی زیر قیمت تمام‌شده در داخل کشور به فروش برسد که سبب ضرر و زیان بسیار زیاد تولیدکنندگان شود و بازار به دست کشورهای دیگر بیفتد؛ اما درباره تپسی و اسنپ، موضوع دامپینگ صدق نمی‌کند چراکه اکنون هم برای راننده و هم برای مسافر صرفه‌ مادی دارد و در نهایت شکایت از این دو شرکت به جایی نخواهد رسید. این منبع آگاه البته به این موضوع نیز اشاره می‌کند که ممکن است بررسی این پرونده چندماهی به طول بینجامد:

بررسی این پرونده نیاز به کارشناسی‌های بسیاری دارد؛ از نظر کارشناسی ممکن است رسیدگی به پرونده ارزان‌فروشی اسنپ و تپسی چندماهی به طول بینجامد و پس از آن رأی صادر شود؛ ولی موضوع اصلی اینجاست که اعضای شورای رقابت اعتقاد دارند فعالیت کنونی این دو شرکت مشمول قانون ارزان‌فروشی یا دامپینگ نمی‌شود.

image

این صحبت‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که در روزهای پایانی سال گذشته، جمعی از رانندگان تاکسی‌های تلفنی در اعتراض به فعالیت دو اپلیکیشن «اسنپ» و «تپسی» مقابل مجلس تجمع کردند. رانندگان معترض تجمع‌کننده مقابل مجلس شورای اسلامی، فعالیت اسنپ و تپسی را غیرقانونی عنوان می‌کردند و خواستار رسیدگی مجلس به این موضوع و جمع‌آوری اسنپ و تپسی در سطح شهر بودند. اندکی پیش از آن هم رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران از موافقت این اتحادیه با پلمب واحدهای اسنپ و تپسی به دلیل مغایرت فعالیت با جواز صنفی صحبت کرده بود.

سیدمهدی میرمهدی کمیجانی گفته بود اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به دلیل اینکه آژانس‌های موبایلی مذکور جواز متفاوتی به نسبت فعالیت خود دارند، در نامه‌ای درخواست پلمب این واحدهای صنفی را به ما داد که ما هم متقابلا در پاسخ به این نامه اعلام موافقت کردیم اما انجام روال بستن و پلمب را به خود اتاق واگذار کردیم. به گفته او:

دست‌های پشت‌پرده‌ای وجود دارد که نمی‌خواهد این دو کسب‌وکار به فعالیت خود ادامه دهند.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (12 نظر)

یه اسنپی

۱۳۹۶/۸/۸
دوستان سلام .... من خودم نزدیک یک ماهه تو اسنپم ..... به نظرم فوق العاده است و کاملا هوای مسافر و مخصوصا راننده اش را دارد .... تخفیفی که به مسافر می دهد مثل همان پول را به راننده می دهد ... عد هم بیایم دقیقتر حساب کنیم ، اسنپ کیلومتری 500 تومن می گیره یعنی 5 کیلومتر 2500 و 10 کیلومتر 5000 تومن .... البته اینجور که من حساب کردم ! وبعد از هر سرویس دو قیقه شاید دو ثانیه ، همانجا سرویس می دهد ... اما توی آژانس مسافر همین 10 کیلومتر که می بری مثلا 12 تومن می گیری که 2 تومنش بابت پورسانت به آژانس و بر فرض می گیریم هزار تومن هم بنزین ...9 هزار تومن باقی موند .... البته این رو هم باید حساب کرد باید خالی برگشت و یک ساعت توی صف راننده ها وایساد ... یک راننده ی آژانس گفت این کار حمالیه !!!! حالا شما بگید با این حساب این کار حمالیه ، آقای خودت ؛ با درآمد 6ساعت 60 تومن یا آژانس ؟!!!
بیایم کاری کنیم که در این وضعیت رکود چرخش پول توی مملکت زیاد باشه .... از ماست که بر ماست ! ممنون دوستان

میلاد

۱۳۹۶/۶/۲۷
سلام دوست عزیز
من بیست سالمه دانشجو هم هستم
اگه اسنپ نبود الان بیکار بودم
تمام تاکسی ها که برای باز نشسته هاست
من پول ندارم یهو 30 ملیون بدم ی تاکسی بخرم کار کنم/ولی اونی که باز نشسته میشه پول باز نشستگی میگیره زود ی تاکسی میخره من جون یا بقیه جوانارو بیکار میکنه
ولی میتونم با 10 ملیون یه پراید بخرم باهاش تو اسنپ کار کنم
چون هم نیمه وقت حساب میشه هم ب خیلی از کارام میرسم
حالا شما بگو اون تاکسی داره حق منو خورده یا ماها حق اونو؟
تمام تاکسی دارا باز نشسته ی شرکتن و باید برن با نوه هاشون بازی کنن
بحث وقت تو این ی مورد نیست / تو خیلی از چیزای دیگه هم هست مثل مغازه دار های باز نشسته و...

Samuel1987

۱۳۹۶/۶/۱۵
حسین آقاوalireza و دیگر بزرگواران که مانند این دو بزرگوار نظرشان هست، من خودم اتومبیل ندارم و همیشه تاکسی سوار میشم و گاهی اوقات مجبور باشم اتبوس و بعضی وقتها که عجله دارم مجبور میشم تاکسی دربست کنم که طبیعتن کرایه بیشتری میپردازم ، هم اکنون خیابان ها شده 10 سواری شخصی بدون صلاحیت و مجوز مسافرکشی و 1 تاکسی که قانونی حق مسافرکشی دارد به غیر از اینکه اتبوس واحد مانند یک مرغ که روی زمین نوک میزند و تمام دانه ها را جمع میکند تمام مسافرهای یک مسیر را به شکل غیر استاندارد بیش از حد گنجایش اتبوس جمع میکند ! خرج بنزین و تعمیرات و ... هم هست برای تاکسی و...
فرض کنیم یک مغازه سوپر گوشت با نامAهست بعد از مدتی یک مغازه سوپر گوشت آنطرف تر باز میشود با نامBبا همان نوع فعالیت و اندازه ، گوشت قرمز فرض کنیم کیلو 5000تومان هست اما ناگهان در ابتدای کارش مغازهB گوشت قرمز را می فروشد کیلو 1000تومان این ظاهرن در ابتدا باعث خوشحالی مشتری میشود اما باید دانست این مشتری جمع کردم هست و بعد به نوعی خاص قیمت بالا خواهد رفت، به قول یک اصطلاح معروف بین مردم مسلمان ایران(سلام گرگ بی طمع نیست)این کار مغازهBباعث میشود درآمد مغازه Aکه از راه فروش گوشت هست نابود و قطع شود و صاحب مغازهAدرگیر خیلی مشکلات و حتی کارها شود برای جبران ضرر که این گذشته از تاثیر منفی در خانواده خودش به شکل غیر مستقیم و مستقیم در جامعه هم تاثیر منفی میگذارد و باعث بی نظمی وغیره میشود ، باید آن شخص و اشخاصی که مستقیم و غیر مستقیم تاثیر گذار هستند بر قانون گذاری و اجرا اجازه ندهند گرانی پدیدار شود و اگه راست میگن بیکاری رفع شود و حقوق کارگرها زیاد شود مانند بالا رفتن قیمت خیلی از اجناس خوراکی و غیر خوراکی ،اجاره منزل و قیمت منزل پایین بیاید،راست میگن این همه منزل و واحد خالی بی استفاده به دست خانواده های بی منزل و آبرودار داده شود که درآمد ندارند که منزل خریداری و اجاره کنند،امشب میخابیم فردا صبح که بیدار میشویم میبینیم جنسXنه حداعقل یک برابر بلکه شده پنج و در خوشبینانه ترین حالت دو برابر به شکل ناگهانی بدون فکر و در نظر گرفتن تاثیراتی که میتواند بر موارد دیگر داشته باشد ! بنزین گران شد به این بهانه خیلی چیزها ده ها برابر شد قیمت شان و هنوز هم بالا رفتن قیمت شان ادامه دارد.نه گران فروشی نه زیر قیمت قانونی قابل قبول نیست

علیرضا

۱۳۹۶/۶/۱۵
اسنپ خیلی خوبه نباید جلوشو بگیرن

حسین

۱۳۹۶/۶/۱۵
خوب عزیز وقتی تاکسی ها ناز می کنند و فقط مسافر دربستی می برند یا برای شرکت ها سرویس می دهند باید همچین بلایی سرشون بیاد.