خانهاخبار
پیش از خرید Xperia XZ1 این مقاله را مطالعه کنید!

پیش از خرید Xperia XZ1 این مقاله را مطالعه کنید!

چند روز بیشتر از تاریخ معرفی رسمی پرچمدار سونی، Xperia XZ1، نمی‌گذرد که نواقص آن برملا شده‌اند. در این مقاله ۵ ویژگی مهم را که XZ1 از آن‌ها بی‌بهره است بررسی می‌کنیم پس در صورتی که قصد خرید این گوشی را دارید حتما این مقاله را مطالعه نمایید.
۱۳۹۶/۶/۱۲

همان‌طور که انتظار می‌رفت سونی از گوشی جدیدش در کنفرانس IFA 2017 رونمایی کرد که در دو نسخه معمولی و کامپکت عرضه می‌شود. گوشی‌های سونی طی سال‌های گذشته کم‌کم به خسته‌کننده ترین گجت‌های سال بدل شده‌اند؛ هیچکدام امکانات ویژه و منحصر بفردی ندارند و در تولید آن‌ها صرفا به افزایش اعداد و ارقام پردازنده و رم و غیره بسنده شده است. نکته عجیب اینکه سونی هیچ علاقه‌ای هم به دنبال‌کردن ترندهای روز دنیا ندارد؛ به عنوان مثال دوربین‌های دوگانه و کاهش حاشیه نمایشگر دو موضوع مهم هستند که در 2017 بیش از هر تغییر دیگری به چشم می‌آیند؛ این در حالیست که سونی همچنان به تولید گوشی‌های معمولی خودش می‌پردازد و علاقه‌ای به رقابت در طراحی نشان نمی‌دهد.

image

به هر حال با وجود تمام این صحبت‌ها باز هم Xperia XZ1 گوشی قابل احترامی است و مشخصات سخت‌افزاری مناسبی دارد. ظاهرا سونی تصمیم به حفظ اصالت و طراحی خود گرفته و هیچ تمایلی به تقلید از دیگر برندها نشان نمی‌دهد. در این مقاله قصد داریم 5 ویژگی را که کمبودشان در XZ1 احساس می‌شود بررسی کنیم. تا پایان با جی‌اس‌ام همراه باشید.

 

۱- نسبت نمایشگر به بدنه

image

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم سونی تمایلی به پیروی از ترندهای روز ندارد و سیاست‌های خود را دنبال می‌کند. این موضوع به خودی خود اشکالی ندارد و حتی در برخی موارد می‌تواند نشان از اصالت یک برند داشته باشد اما دیگر نه تا این حد! پافشاری بیش از حد سونی روی زبان طراحی اکسپریا باعث شده عملا تفاوت چندانی میان Z1 و XZ1 مشاهده نشود! وقتی از تفاوت صحبت می‌کنیم منظورمان صرفا تغییر جای دوربین یا دکمه پاور نیست. به عنوان مثال می‌توان گوشی‌های ال‌جی را مد نظر قرار داد؛ شاخصه مهم جی۲ کاهش حاشیه‌های نمایشگر بود و جی۴ بدنه چرمی داشت؛ جی۵ یکی از اولین گوشی‌های ماژولار بود و حالا جی۶ طراحی خیره‌کننده‌ای دارد و حاشیه‌های اطراف نمایشگر را به حداقل رسانده است. این همه تغییر و تنوع می‌تواند نظر کاربران را به خود جلب کند اما سونی همچنان زبان طراحی نسبتا قدیمی خود را دنبال می‌کند. در مجموع حاشیه‌های ضخیم اطراف نمایشگر چیزی است که ما را کمی آزار می‌دهد و بهتر بود نسبت نمایشگر به بدنه اندکی بیشتر از ۶۹ درصد باشد در مقایسه با ال‌جی جی ۶ که حدود ۸۰ درصد است!

 

۲- تثبیت‌کننده اپتیکال تصویر

image

یکی از عجایب ۲۰۱۷ این است که میان امکانات متنوع دوربین ۱۹ مگاپیکسلی XZ1، قابلیت OIS یا تثبیت‌کننده اپتیکال تصاویر به چشم نمی‌خورد! در حالی که برخی از میان‌رده‌های بازار هم به این قابلیت مجهز شده‌اند، سونی تصمیم گرفته از لرزشگر نرم افزاری ۵ محوره خودش در پرچمدار امسال استفاده کند. ناگفته نماند که تکنولوژی تثبیت تصویر سونی یکی از بهترین‌های دنیای تکنولوژی است اما متاسفانه بیشترین تاثیر خود را تنها در حالت فیلم‌برداری می‌گذارد؛ این در حالیست که درصد بیشتری از کاربران برای عکاسی از دوربین استفاده می‌کنند و فیلم‌برداری سهم بسیار کمتری از استفاده دوربین را به خود اختصاص داده است.

در نهایت هرچقدر هم لرزشگیر نرم‌افزاری ۵ محوره عملکرد خوبی داشته باشد، جای خالی لرزشگر مکانیکی اپتیکال در XZ1 حس می‌شود.

 

۳- دوربین دوگانه

image

کمتر کسی پیدا می‌شود که نام پرآوازه سونی را در صنعت تولید دوربین نشنیده باشد؛ نکته عجیب این است که در برهه‌ای که همه برندها پرچمداران و حتی میان‌رده‌های خود را به دوربین‌های دوگانه مجهز می‌کنند، سونی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سنسورهای عکس‌برداری، همچنان به بهره‌گیری از دوربین‌های معمولی اصرار می‌ورزد.

امروزه سنسورهای دوگانه مختلفی از جمله مونوکروم (سیاه-سفید) و واید (زاویه پهن) در گوشی‌های مختلف به کار می‌رود که جای خالی آن‌ها به شدت در گوشی‌های سونی احساس می‌شود. البته این احتمال هم وجود دارد که سونی به عملکرد دوربین‌های دوگانه چندان اعتماد نداشته باشد اما نکته مهم این است که کاربران در سال ۲۰۱۷ عموما به دنبال گوشی‌هایی هستند که از دوربین دوگانه برخوردار باشد در حالی که همچنان XZ1 از این ویژگی بی‌بهره است.

 

۵- باتری حجیم

image

طی سال‌های گذشته تقریبا تمام قطعات سخت‌افزاری گوشی‌ها تغییرات عمده‌ای کرده‌اند به جز باتری آن‌ها که همچنان با تکنولوژی لیتیوم-یونی تولید شده و تغییر خاصی در آن‌ها مشاهده نمی‌شود. با افزایش قدرت سخت‌افزاری گوشی‌ها و کاهش طول عمر باتری، دو راه چاره پیش پای کمپانی‌ها وجود دارد؛ اول این‌که ضخامت و ابعاد گوشی‌ها را بزرگ‌تر کنند تا باتری حجیم‌تری در دل آن جا شود و یا اینکه مصرف قطعات سخت‌افزاری و سیستم نرم‌افزاری گجت را بهینه‌تر کنند.

برندهای امروزی اکثرا راه دوم را انتخاب کرده و سعی در بهینه‌سازی دارند در حالی که تا جای ممکن هم از باتری‌های حجیم استفاده می‌کنند که در یک گوشی با نمایشگر ۵ تا ۵.۵ اینچی، وجود یک باتری ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی طبیعی است. نکته جالب این‌که XZ1 با وزن ۱۵۵ گرم و ضخامت ۷.۴ میلی‌متر از یک باتری ۲۷۰۰ میلی‌آمپری استفاده کرده است! نکته عجیب‌تر اینکه نه تنها XZ1 بلکه برادر کوچک‌ترش، XZ1 Compact، نیز با نمایشگر ۴.۶ اینچی از یک باتری با همین حجم بهره می‌برد! سوالی که در ذهن ما نقش بسته این است که یک باتری ۲۷۰۰ میلی‌آمپری چند ساعت می‌تواند یک گوشی را با پردازنده اسنپدراگون ۸۳۵، نمایشگر فول اچ‌دی و دوربین ۱۹ مگاپیکسلی 4K روشن نگه دارد؟

 

۵- سنسور اثر انگشت!

image

این موضوع هم اگرچه یک کمبود محسوب می‌شود، به مردم کشور ما آسیبی نمی‌رساند چون تنها به نسخه امریکایی XZ1 مربوط می‌شود. همان‌طور که می‌دانید از زمان عرضه Xperia Z5، سنسور تشخیص اثر انگشت گوشی‌های سونی در دل دکمه پاور جا می‌گیرد. نکته عجیب این است که نسخه امریکایی این گوشی فاقد سنسور تشخیص اثر انگشت است و از Z5 به بعد هیچکدام از گوشی‌های امریکایی سونی به این سنسور مجهز نشده‌اند!

از نقاط ضعف مذکور که بگذریم، XZ1 یکی از بهترین گوشی‌های بازار است و برای آن دسته از کاربرانی که به گوشی‌های بزرگ علاقه ندارند هم نسخه دیگری به نام XZ1 Compact با نمایشگر ۴.۶ اینچی در نظر گرفته شده است. تنها تفاوت دو گوشی به سایز نمایشگر، رزولوشن تصویر، حافظه داخلی و دقت دوربین جلو برمی‌گردد و اختلاف محسوس دیگری میان آن‌ها به چشم نمی‌خورد.

از جمله امکانات XZ1 باید به نمایشگر ۵.۲ اینچی فول اچ‌دی، فضای رم ۴ گیگابایتی، دوربین اصلی ۱۹ و جلوی ۱۳ مگاپیکسلی، باتری ۲۷۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی، پردازنده اسنپدراگون ۸۳۵ با ۸ هسته ۲.۴۵ گیگاهرتزی و مقاومت در برابر رطوبت با کسب گواهی IP68 اشاره کرد. ناگفته نماند که از جمله تفاوت‌های XZ1 Compact با XZ1 نیز باید از نمایشگر ۴.۶ اینچی اچ‌دی، حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی و دوربین جلوی ۸ مگاپیکسلی نام برد.

نظر شما درباره این گوشی‌ها چیست؟ آیا تاکنون تجربه کار با پرچمداران یا سری کامپکت سونی را داشته‌اید؟ به نظر شما سیاست سونی مبنی بر عدم استفاده از دوربین دوگانه و کاهش حاشیه نمایشگر می‌تواند به ضرر این کمپانی تمام شود؟ آیا حفظ اصالت در طراحی برای ژاپنی‌ها نتیجه مثبت در بر دارد یا به فروش آن‌ها ضربه خواهد زد؟

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (72 نظر)

سونی

۱۳۹۸/۳/۱۵
بدبخت بی سواد تمام نو آوری ها از سونی هست و بس هیچی نمیفهمی پس نقد نکن لطفا

رضا

۱۳۹۷/۸/۲۷
عالیه این گوشی

رضا

۱۳۹۷/۸/۲۷
xz1 باتری خیلی خوبی داره
خیلی خووب

رضا

۱۳۹۷/۸/۲۷
شرکت های ژاپنی در ایران فعالیت ندارن و کره ای ها دارن با پول و تبلیغات جنس هاشونو میفروشن
برای همینه
شما که استادی
واقعا هیچ برندی از نظر کیفیت به سونی نمیرسه

رضا

۱۳۹۷/۸/۲۷
گوشی xz1 یکی از بهترین های سونی هست
با خیال راحت خریداری کنید