خانهاخبار
سرگذشت تولید اولین آیفون از زبان مدیر پیشین iOS

سرگذشت تولید اولین آیفون از زبان مدیر پیشین iOS

اسکات فورستال مدیر بخش iOS در شرکت اپل بود و از ایده‎پردازان بنام این شرکت در این بخش به شمار می‎رفت. او در اثر یک اشتباه در سال 2012 از اپل اخراج شد. در ادامه جی اس ام به زوایای تولید اولین آیفون از زبان فورستال می‌پردازد.
۱۳۹۶/۴/۳

چند شب پیش، اسکات فورستال از مدیران سابق iOS، در موزه تاریخ کامپیوتر واقع در مانتین ویو کالیفرنیا حضور یافت و با جان مارکوف درباره رابطه‎اش با استیو جابز و همچنین حواشی ساخت اولین آیفون به مصاحبه پرداخت.

فورستال که پس از ناکامی در راه‌اندازی اپلیکیشن Maps در نسخه ششم آی‌او‌اس، در اکتبر سال 2012 از اپل اخراج شد، در اولین حضورش در مقابل رسانه‌ها پس از این ناکامی و در جریان مصاحبه درباره اصلی‎ترین مهندسان آیفون همچون نیتین گاناترا، هوگو فی‌ینز، اسکات هرز صحبت کرد.

در آغاز این گفتگو، فورستال علاوه بر ارائه توضیحاتی پیرامون تحصیلاتش ، از اولین همکاری‌اش با استیو جابز در شرکت نکست (پیش از توسعه اولین آیفون) سخن گفت. این مدیر سابق iOS با اشتیاق از روزهای همکاری با اپل صحبت می‎کرد اما برخلاف میل تماشاگران به جزئیات این همکاری نپرداخت.

او در ادامه گفت: مثلا پیش از پیدایش آیفون، جابز به ساخت تبلتی مالتی تاچ فکر می‌کرد تا در مقابل یکی از کارمندان مایکروسافت (که در نظرش منفور بود) قدرت نمایی کند. ایده اصلی ساخت آیفون از تنفر جابز از آن شخص آغاز شد (البته آن فرد بیل گیتس نبود). استیو وقتی درباره تبلت جدید مایکروسافت شنید، قسم یاد کرد که آینده تکنولوژی را به دست گیرد.

به گفته فورستال، در همان دوران و در یکی از روزهایی که مشغول صرف ناهار با جابز بودند، ناگهان جابز با نگاهی به اطرف و با حسی آمیخته به تنفر، اظهارداشت باوجودیکه اغلب مردم در حال استفاده از گوشی هستند، به نظر می‎رسد هیچ‎کس با لذت از این وسیله استفاده نمی‌کند، اما در هرحال این وسیله برای برقراری ارتباط بسیار مفید است. این اتفاق باعث شد تا جابز تیمی متشکل از طراحان تبلت را برای ساخت تبلتی مالتی تاچ و کوچک، به همکاری دعوت کند.

در ادامه این گفتگو ، فورستال اندکی هم به طراحی مفهومی اسکومورفیک پرداخت و اعتراف کرد تا وقتی روی iOS کار می‌کرد اطلاعی از این مدل طراحی نداشته و در نظرش بسیار غیرطبیعی بوده است.

image

بر اساس اظهارات فورستال، او و جابز ساعت‌ها در رابطه با طراحی زیبا، دسترسی سریع، کاربری آسان، وضوح تصویر دستگاه جدید خود صحبت کردند. در واقع این صحبت‎ها، طرحی را در ذهن استیو پرورش می‎داد و او این دستگاه را در ذهن خود تداعی می‎نمود. کاربرد این دستگاه در زندگی مردم، ما را نسبت به موفقیت در این زمینه دلگرم می‎کرد.

در این میان فورتسال گفت برخی کاربران با ارسال ایمیل اذعان داشتند که آیفون در زندگیشان تغییر ایجاد کرده و در برخی موارد حتی زندگیشان را نجات داده است. یکی از این ایمیل‌ها مربوط به بانویی 100 ساله‌ و عاشق خواندن و نوشتن بود که پس از مدت‌ها دوری از خواندن و نوشتن، آی‌پد به او کمک کرد تا دوباره به این کار روی آورد.

در این مصاحبه فورتسال از رابطه نزدیک  و دوستانه‌اش با جابز نیز سخن گفت. زمانی که او ماه‌ها با یک بیماری ویروسی نادر، در بیمارستان دست و پنجه نرم می‌کرد، جابز او را به متخصصی در علم طب سوزنی معرفی کرد و او پس از دو جلسه، بهبود یافت و این بهبودی را مدیون رابطه دوستانه‌اش با جابز می‌دانست.

فورستال در ادامه با اشاره به خصوصیات اخلاقی جابز گفت، روزی با جابز برای صرف ناهار به رستوران اپل رفتیم و جابز اصرار داشت تا هزینه 8 دلاری ناهار را پرداخت نماید. این درحالی است که اپل به مدیر اجرایی‎اش تنها سالی یک دلار به‌عنوان حقوق پرداخت می‎کرد.

در پایان فورستال اشاره کرد که فعلا در زمینه توسعه تکنولوژی به کاری مشغول نیست و در حال انجام امور مشاوره است.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Babak

۱۳۹۶/۴/۳
نرم افزار سیستم عامل روان و یکپارچه ی iOS رو مدیون آقای اسکات فوریتال عزیز هستیم. من هیچ وقت روانی و نرمی iOS شش رو فراموش نمی کنم.