خانهاخبار
10 قابلیت دوست‌داشتنی که از سیستم‌عامل iOS 11 حذف شده است

10 قابلیت دوست‌داشتنی که از سیستم‌عامل iOS 11 حذف شده است

سیستم‌عامل iOS 11 به عنوان نسخه جدید پلت‌فرم توسعه یافته توسط اپل برای گوشی‌های آیفون و تبلت‌های آیپد عرضه می‌شود و همان‌طور که انتظار می‌رفت، قابلیت‎های جدیدی نیز به همراه آن معرفی شده است. اما به‌نظر می‎رسد که کوپرتینویی‎ها، تعدادی از قابلیت‎های دوست‌داشتنی نسخه پیشین را نیز حذف کرده‎اند. در ادامه، به بررسی آن‎ خواهیم پرداخت.
۱۳۹۶/۳/۲۴

پیش از معرفی آن‏ها، توصیه می‌کنیم مقاله زیر را جهت آشنایی بیشتر با نسخه جدید سیستم‎عامل iOS بخوانید:

هم‌چنین، مقاله روبه‎رو برای آموزش نصب رایگان نسخه آزمایشی سیستم‌عامل iOS 11 به کمک شما می‌آید:

البته توجه داشته باشید که این نسخه آزمایشی بوده و به همین جهت، دارای باگ است؛ در صورتی‎که از گوشی آیفون یا تبلت آیپد خود به عنوان یک وسیله اصلی برای مکالمه و وب‌گردی استفاده می‎کنید، نصب آن‎را به هیچ عنوان توصیه نمی‎کنیم. در ادامه، 10 قابلیت که از سیستم‌عامل iOS 11 حذف شده، آمده است:

۱- خبری از یکپارچگی توییتر و فیس‌بوک با iOS 11 نیست

در نسخه‌های پیشین سیستم‌عامل iOS، فیس‌بوک و توییتر به صورت پیش‌فرض با این پلت‌فرم ادغام شده بود. با این‎حال در آی‌او‎اس 11، برنامه‏‌های شخص‌ثالث نمی‎توانند به صورت مستقیم به حساب‎کاربری شما در شبکه‎های اجتماعی با اطلاعات پیش‌تر وارد شده، دسترسی پیدا نمایند.

علاوه‎براین، Vimeo و Flicker نیز کنار گذاشته شده است تا دسترسی برنامه‎های غیررسمی به اطلاعات حساب شما دشوارتر شود. با این‌‏حال، می‌توانید برنامه‏‌های مدنظر خود را به صورت مستقیم از اپ استور دریافت نمایید؛ با وارد شدن به آن‎ها، امکان دسترسی به اطلاعات شما توسط برنامه‎های شخص ثالث فراهم می‎شود. 

۲- برنامه‎های 32 بیتی دیگر پشتیبانی نمی‌شود

پس از مدت‎ها گمانه‎زنی‌ پیرامون سرنوشت برنامه‌های 32 بیتی، شرکت اپل در نهایت اعلام کرد که در سیستم‎عامل iOS 11 این برنامه‎ها پشتیبانی نخواهد شد. زمانی‌که شما برای نصب یک برنامه قدیمی از اپ استور تلاش نمایید؛ به جای دریافت آن، اخطاری نمایش داده خواهد شد.

در هر دو سیستم‌عامل iOS 11 و iOS 10، می‌توان با مراجعه به تنظیمات > General > App Compatibilty از برنامه‎هایی که بر مبنای معماری 64 بیتی توسعه نیافته‎اند؛ مطلع شد. این برنامه‎ها در نسخه رسمی سیستم‎عامل iOS 11 به هیچ عنوان پشتیبانی نخواهد شد؛ مگر آنکه به‌روزرسانی توسط سازندگان برای این برنامه‎ها منتشر شود.

۳- برنامه Files با iCloud Drive جایگزین شده است

image

در سیستم‌عامل iOS 11، هرچه بیشتر به دنبال برنامه iCloud Drive باشید؛ کم‌تر آن‎را خواهید یافت زیرا این برنامه، اکنون با Files جایگزین شده است. باید اشاره کرد که Files یک برنامه برای مدیریت فایل بر روی حافظه‌های ابری (البته تنها به iCloud محدود نمی‌شود و از گوگل درایو و OneDrive مایکروسافت پشتیبانی می‎کند) و اطلاعات ذخیره شده بر روی حافظه داخلی تبلت آیپد یا گوشی آیفون شما است. برای آشنایی بیشتر با این برنامه، مقاله زیر را بخوانید:

در واقع، این برنامه با اپلیکیشن Files ادغام شده است و البته در برنامه مدیریت فایل که به‌تازگی به سیستم‎عامل iOS اضافه می‎شود؛ امکان استفاده از قابلیت Drag and Drop و تگ‎گذاری بر روی فایل‎ها وجود دارد. قابلیت تگ‌ گذاری بدین خاطر مفید ست که بدون نیاز به تخصیص یک فضا برای نگه‎داری فایل‌های مشخص، آن‌ها ‌را به یک‎دیگر ارتباط دهید. به عبارت ساده‌تر، کافی است تگ مربوط به آن‎را جست‎وجو نمایید تا اطلاعات مرتبط نمایش داده شود؛ بدین شکل، نیازی نیست یک پوشه ساخته و تمامی اطلاعات را در یک پوشه قرار دهید.

۴- پنل‎های Home و Now Playing دیگر در کنترل سنتر وجود ندارد

image

هر دو پنل Home و Now Playing از کنترل سنتر بازطراحی شده در سیستم‌عامل iOS 11 حذف شده است. این پنل‎ها هم‎اکنون در یک صفحه به طور مشترک نمایش داده می‌شود؛ به عبارت بهتر، دیگر نیازی به جابه‌جا شدن بین صفحات مختلف برای کنترل موسیقی و تنظیم نور نمایشگر یا فعال نمودن دیتا گوشی خود ندارد و تنها کافی است کنترل سنتر را به بالا بکشید؛ تمامی این قابلیت‎ها در یک صفحه جای گرفته است و البته می‌توانید آن‎ها را شخصی‎سازی نمایید.

۵- فرمان حرکتی برای اجرای کنترل سنتر در آیپد درنظر گرفته نشده است

image

در سیستم‌عامل iOS 11، منوی جابه‌جایی بین اپ‌ها (اپ سوئیچر) باز طراحی شده و هم‎چنین به جای نوار ناوبری نسخه‎های قدیمی، یک داک مشابه با سیستم‎عامل مک وجود دارد؛ البته این داک و طراحی جدید اپ سوئیچر به صورت اختصاصی برای تبلت‌های آیپد درنظر گرفته شده و در گوشی‏‌های آیفون، قابل استفاده نیست.

به هرحال، در سیستم‌عامل iOS 11 با کشیدن انگشت خود به سمت بالا از انتهای نمایشگر، اپ سوئیچر یا داک را مشاهده خواهید نمود و کنترل سنتر اجرا نمی‌شود. در واقع، کنترل سنتر اکنون در اپ سوئیچر ادغام شده است؛ در یک بخش، کنترل سنتر نمایش داده می‎شود و در بخش دیگر، امکان متوقف نمودن برنامه‌های در حال اجرا وجود دارد. البته زمانی‌که در لاک اسکرین باشید، سوایپ به بالا می‌تواند کنترل سنتر را به صورت جداگانه نمایش دهد.

۶- ویجت‎ها در دو ستون مجزا نمایش داده نمی‌شود

image

به لطف iOS 11، در تمامی تبلت‌های آیپد امکان نمایش ویجت‎ها در دو ستون مجزا وجود دارند. به جای آن، ویجت‎ها در وسط نمایشگر و در یک ستون نمایش داده می‌شود؛ فرقی ندارد که از تبلت خود در حالت افقی استفاده نمایید یا عمودی.

۷- هیچ راه سریعی برای رفرش کردن اپ استور نیست

در صورتی‌که از کاربران حرفه‌ای سیستم‎عامل iOS باشید، احتمالاً می‎دانید که با ده بار ضربه زدن بر روی یکی از تب‌ها در برنامه اپ استور، می‌توان آن‏را رفرش نمود؛ بدین صورت، دیگر نیازی نیست تا حتماً از برنامه خارج شوید. متأسفانه، این ویژگی کاربردی از سیستم‎عامل iOS 11 حذف شده است.

۸- جابه‎جایی میان برنامه‎ها با استفاده از 3D Touch غیرممکن شده است

البته به‌‏طور دقیق مشخص نیست که این موضوع، یک باگ بوده که در نسخه‎های آینده سیستم‎عامل iOS 11 حذف خواهد شد یا شرکت اپل به‏‎طور کلی، استفاده از قابلیت 3D Touch را برای جابه‎جایی سریع‌تر میان برنامه‎ها کاربردی نمی‎داند.

در گوشی‌های آیفون قدیمی شرکت اپل که از قابلیت لمس‌ سه‌بعدی پشتیبانی نمی‌کند، برای جابه‎جایی میان برنامه‎ها باید دو بار دکمه Home را فشار دهید تا به قابلیت اپ سوئیچر دسترسی داشته باشید. در آیفون 6s و 6s Plus، قابلیتی به نام لمس سه‌بعدی معرفی شد و به همین جهت، گوشی می‌تواند فشار وارد بر صفحه‎نمایش را تشخیص دهد؛ با توجه به آن، قابلیتی به سیستم‎عامل آی‌او‏اس افزوده شد که با فشردن گوشه یک برنامه، می‎توانید بین آن‎ها جابه‎جا شوید. متأسفانه، این ویژگی در سیستم‎عامل iOS 11 دیگر وجود ندارد و از آن، حذف شده است.

۹- امکان سوایپ به بالا برای بستن برنامه‎های در حال اجرا وجود ندارد

به لطف اپ سوئیچر کاملاً جدید در تبلت آیپد، شرکت اپل ساده‎ و آسان‎ترین راه ممکن را برای بستن برنامه‎ها در حال اجرا، از اپ سوئیچر کنار گذاشته است. در نسخه‌‏های پیشین، کافی بود تا برای بستن یک برنامه، انگشت خود را بر روی آن به سمت بالا بکشید اما در آی‌او‏اس 11 با الهام از حذف برنامه‎ها از Home Screen، این قابلیت با ویژگی دیگری جایگزین شده است. برای بستن یک برنامه، باید انگشت خود را بر روی آن نگه دارید تا آیکون «X» ظاهر شود. سپس با لمس این آیکون، برنامه بسته خواهد شد.

۱۰- جست‎وجو در میان برنامه‎های خریداری شده در اپ استور امکان‌پذیر نیست

در نسخه بازطراحی شده سیستم‌عامل آی‌او‎اس، هیچ راهی برای جست‎وجو در میان برنامه‎ها در تب Purchased وجود ندارد. زمانی‌که بر روی پروفایل خود ضربه بزنید و وارد بخش Purchases شوید؛ هیچ نوار جست‎وجویی با سوایپ به سمت پایین فعال نمی‎شود. البته امیدواریم که در نسخه نهایی سیستم‎عامل iOS 11 که پاییز منتشر خواهد شد؛ این قابلیت کاربردی به سیستم‎عامل آی‌او‎اس بازگردانده شود.

در نهایت، باید اشاره کرد که آیفون 5 شرکت اپل، از سیستم‎عامل iOS 11 پشتیبانی نمی‎کند و آیفون 5s، آیفون 6 (و نسخه s) و آیفون 7 شرکت اپل به این نسخه از سیستم‎عامل آی‎او‎اس، به صورت رسمی به‎روزرسانی خواهد شد. آیپدهای پرو شرکت اپل به همراه آیپد ایر 2، آیپد مینی 2، 3 و 5 به صورت رسمی به iOS 11 آپدیت می‎شود. 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (14 نظر)

Zare

۱۳۹۶/۴/۱
حدود٦ساله باگوشي ايفون كارميكنم مشكلاتي كه توسامسونگ بود توايفون سراغ ندارم جزء اندكيكه ان هم برطرف ميشد بستگي بطرزكاركردن شماداره

Zare

۱۳۹۶/۴/۱
بنظرمن سامسونگ مزخرفترينه اگه باايفون مقايسه كنيم ي دنيافرق داره،

Zare

۱۳۹۶/۴/۱
اگه سامسونگ اون تكه سيب برگردونه اپل ديگه بااين همه مشكلات برنميخورد

abbas.ipa

۱۳۹۶/۳/۲۶
دقیقا منم مثل شما از بس که گفتن اپل رفتم گرفتم.هنوز هم اسمم ipa هستش.برید پستهای قدیم ببینید پستهامو که اپلی بودم.اما واقعااا اونی که میگن نیست.همش باگ.زمستون گوشی سرد بشه باطری میپره ۲۰درصدش.6s plus بود.سامسونگ ی چیز دیگست

elnazkaboli

۱۳۹۶/۳/۲۶
بده واقعا