تست همراه اول

سرویس خبر
12 خرداد 1396 ساعت 20:10
7 نظر

به خواب بیش از حد پایان دهید

8 راهکار برای سحرخیز شدن

به گفتن جملات منفی به خود پایان دهید. اگر می‌خواهید بیشترین بهره‌وری را داشته باشید، باید به تغییر عادات خود فکر کنید.

همه می‌دانیم که بیدار شدن در اوایل صبح، یکی از بهترین راهکارها برای افزایش بهره‌وری است و بسیاری از موفق‌ترین افراد دنیا سحرخیز هستند.

اما شاید بیدار شدن در صبح زود برای برخی سخت باشد. قصد داریم چند راهکار را برای این موضوع بررسی کنیم.

۱. هر روز یک دقیقه زودتر بیدار شوید

هرچه آلارم ساعت را برای زمان زودتری تنظیم کنیم، به این معنی نیست که زودتر بیدار می‌شویم. ممکن است بارها کلید snooze را بفشاریم تا اینکه به زمان عادی برای بیدار شدن برسیم. بدن ما نیاز دارد که خود را با شرایط تطبیق دهد.

به جای تنظیم ساعت در 5 صبح، آلارم را هر روز یک دقیه جلوتر تنظیم کنید. به عنوان مثال:

اکنون ساعت 6:30 صبح بیدار می‌شوید و هدفتان بیداری در ساعت 5:45 است.

فردا ساعت را برای 6:29 تنطیم کنید. روز بعد برای 6:28، روز بعد از آن در 6:27.

بدین ترتیب و با وجود تغییرات دیگر می‌توانید زمان بیداری خود را هر ماه تا 15 دقیقه جلو بکشید که موفقیت بزرگی محسوب می‌شود. ممکن است رسیدن به هدف چند ماه طول بکشد اما قطعا تغییر عادات کار زمان‌بری است و رسیدن به یک هدف در دراز مدت بهتر از هرگز نرسیدن به آن است.

۲. از موفقیت‌های کوچک خشنود باشید

بیدار شدن در ساعت 5 صبح، زمان بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد که به امورتان رسیدگی کنید اما اگر شما به صورت معمول در ساعت 8:30 از خواب برمی‌خیزید، بیدار شدن در ساعت 5 صبح کار دشواری است.

روش پرداخت قروض آقای دیو رمزی به نام «با گلوله برف زدن» را در نظر بگیرید. در این روش پرداخت قرض‌ها سیر صعودی دارد بدین معنی که شما در ابتدا بدهی‌های کوچک را پرداخت می‌کنید سپس به سراغ قروض بزرگ‌تر می‌روید.

این روش کاملا منطقی است و باعث می‌شود شما موفقیت‌های کوچکی به دست آورید و این روند را حفظ کنید. کسب موفقیت‌های کوچک باعث انگیزه گرفتن و ادامه بهتر مسیر می‌شود.

در مورد بیداری صبح هم می‌توانید از این متد استفاده کنید. یعنی به جای اختلاف ناگهانی 3 ساعته، هدف خود را بر روی نیم ساعت تنظیم کنید. وقتی به این هدف برسید، شما موفقیت کوچکی به دست آوردید که با ادامه این مسیر، به هدف نهایی نزدیک می‌شوید. این ضرب المثل را از یاد نبرید که «برای دویدن ابتدا باید راه رفتن آموخت».

۳. با دیگران قرار ملاقات بگذارید

می‌توانید در اوایل صبح با شخص دیگری قرار ملاقت تنطیم کنید. این کار در سحرخیزی موثر است زیرا:

  1. حس مسئولیت پذیری؛ قطعا شما دوست ندارید فرد مورد نظر مدتی را برای شما انتظار بکشد.
  2. تاثیر بر ضمیر ناخودآگاه؛ تحقیقات نشان می‌دهند که وقتی شما برای امر مهمی در ساعت مشخصی برنامه ریزی کرده باشید، بدن ما به صورت خودکار ما را از خواب بلند می‌کند. بسیاری از ما این تجربه را داشتیم که اگر موضوع بسیار مهمی در کار باشد، قبل از به صدا در آمدن زنگ آلارم از خواب بلند شده‌ایم.
  3. حفظ اعتبار؛ قطعا شما علاقه‌ای به از بین رفتن اعتبار و نیکنامی‌تان ندارید.

اگر زنگ آلارم تنها چیزی است که برای بیدار شدن استفاده می‌کنید، در آن هنگام ماندن در تخت خواب گرم لذت‌بخش‌تر و اغوا کننده‌تر است.

۴. محیط خود را برای زود بیدار شدن مرتب کنید

اگر محیط اطراف خود را برای یک موضوع خاص مرتب کنید، راحت‌تر به آن موضوع می‌پردازید. به عنوان مثال اگر قصد انجام تمرین ورزشی را دارید، در صورت مرتب و آماده بودن لباس‌هایتان با انگیزه بیشتری به تمرین خواهید پرداخت. بنابراین لازم است که محیط اطراف خود را به گونه‌ای مهندسی کنید.

اما چگونه این کار را انجام دهیم:

  • ساعت خود را در آن سوی اتاق قرار دهید تا برای خاموش کردن آلارم مجبور به برخاستن شوید.
  • ساعت کار قهوه ساز را تنظیم کنید تا در هنگام بلند شدن از خواب، قهوه شما آماده باشد.
  • قبل از خوابیدن یک لباس گرم آماده کنید تا وقتی از خواب برمی‌خیزید، به راحتی در دسترستان باشد.

۵. علل دیر بلند شدن از خواب را برسی کنید

چه کارهایی باعث عدم موفقیت شما شده است؟ قدم‌هایی که طی کرده‌اید برای سحرخیزی را دقیقا بررسی نمایید:

  • چه قدم‌هایی را طی کرده‌اید؟
  • چرا شکست خوردید؟
  • چه کار دیگری باید انجام دهید؟

اگر ساعت را برای زمانی تنظیم کرده‌اید اما پس از به صدا درآمدن آلارم به دلیل سرد بودن خانه از تخت خود بلند نشده‌اید، باید از شب قبل این اتفاق را پیش بینی می‌کردید و یک لباس گرم در کنار خود قرار می‌دادید.

برای این کار لازم است با خود صادق باشید. چه چیز باعث شکست شما شده است؟

۶. یک دلیل محکم برای زود از خواب بیدار شدن داشته باشید

هدف شما برای زود بیدار شدن از خواب چیست؟

اگر قصد دارید صبح زود به تمرین و دویدن بپردازید، اما علاقه‌ای به این کار ندارید، در واقع به کاری فکر می‌کنید که انگیزه شما را برای بیدار شدن زیاد نمی‌کند. اگر صبح زود را به کاری اختصاص دهید که به آن علاقه مندید، شوق شما برای برخاستن از خواب بیشتر خواهد شد.

به این موضوع فکر کنید: اگر هدفتان چندان دلچسب نیست، بیدار شدن در صبح زود را به عنوان یک تنبیه می‌پندارید که چندان کمکی به بیدار شدن نمی‌کند.

۷. پیشرفت خود را ملاحظه کنید

اگر در تقویم خود موفقیت‌های و کارهای انجام شده را علامت بزنید و یادداشت نمایید، پس از مدتی به زنجیره‌ای می‌رسید که موفقیت‌های کوچک را مانند یک موفقیت بسیار بزرگ نمایش می‌دهد.

می‌توانید برای از خواب بیدار شدن هم چنین روشی را پیاده کنید و هر روز، موفقیت خود را علامت زده و در نهایت برای آن خوشحال باشید.

۸. ذهن خود را برای رسیدن به هدف تغییر دهید

حتما می‌دانید که بیدار شدن از خواب تا حد زیادی به ذهنیت شما بستگی دارد. اگر شما خود را «فردی غیر سحرخیز» بدانید، برای ذهن خود محدودیت قائل شده‌اید.

این عبارت را در فکر خود از «فردی غیر سحرخیز» به «فردی که صبح زود برمی‌خیزد» تغییر دهید و در نهایت تاثیر این کار را مشاهده کنید.

اگر به شکل معمول دیر از خواب برمی‌خیزید، صبح زود بیدار شدن در هفته‌های نخستین کار سختی است چراکه بدن شما به زمانی برای تطبیق خود به روند جدید نیاز دارد. اما به این فکر کنید که سحرخیزی چه نتایج مثبتی برایتان خواهد داشت.

 



  12 خرداد 1396
7 نظر
4.56
  18 رای

نظرات کاربران

در حال بارگذاری