خانهاخبار
5 اشتباه آزاردهنده در رسانه‌های اجتماعی

5 اشتباه آزاردهنده در رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی فرصت خوبی در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می‌دهند تا از طریق آنها بتوانند شرکتشان را به دیگران معرفی کنند و فروش خود را بالا ببرند. حال ممکن است در این راه اشتباهاتی از آنان سر بزند که حتی باعث افت ارزش برندشان شود. در ادامه با ما همراه باشید تا ۵ اشتباه بزرگ در رسانه‌های اجتماعی و راه گریز از آنها را برایتان بیان کنیم.
۱۳۹۵/۱۱/۱۵

رسانه‌های اجتماعی به کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک برای گسترش آگاهی مردم نسبت به نام تجاری خود، تعامل با مشتریان و جذب رهبران جدید فرصت‌های بسیار خوبی می‌دهد.

image

شما با یک استراتژی خوب می‌توانید از مزایای رسانه‌های اجتماعی بهره کافی ببرید. آگاهی از اشتباهات مرگبار (!)، که ممکن است شهرت و اعتبار شمارا زیر سوال ببرد، بخشی از این استراتژی است.

در این مقاله قصد داریم پنج اشتباه رایج در رسانه‌های اجتماعی و راه‌های جلوگیری از آنها را بیان کنیم.

 

۱- پروفایل آشفته و ناقص

پروفایل اجتماعی شما باید در مورد اینکه شما که هستید و چه‌کاری انجام می‌دهید، دید کلی و مختصری به بازدیدکننده آن بدهد.

دقت کنید که منظورمان از «مختصر» این نیست که پروفایل خود را خالی بگذارید. داشتن پروفایل بدون پر کردن بخش معرفی صفحه (bio) و یا عکس عملا تضمین می‌کند که هیچ‌کس به‌جز ربات‌های اسپم شما را دنبال نکند.

اگر پروفایل شما تصویر درستی از آنچه انجام می‌دهید نشان ندهد، بازدیدکنندگان صفحه‌تان را گیج می‌کنید و حتی از آن بدتر، اگر پروفایل پر از اشتباهات دستوری یا محتوای نامناسب باشد، عملا نام تجاری خود را زیر سوال می‌برید.

برای ساختن پروفایل کامل، از عکس حرفه‌ای باکیفیت و یا لوگویی استفاده کنید که به‌وضوح نشان می‌دهد که این صفحه اجتماعی به شرکت شما تعلق دارد.

راه‌های ارتباطی (شماره تماس و...) ، توصیفی از شرکت و آدرس آن، در صورتی‌ که کسب‌وکار شما محلی است، به‌ صورت کامل نوشته شود.

image

از آپلود عکس‌های تار و نامشخص خودتان خودداری نمایید.

۲- بیش‌ازحد از خودتان تعریف نکنید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که صاحبان کسب‌وکار مرتکب می‌شوند این است که فکر می‌کنند رسانه‌های اجتماعی ابزارفروش است. آن‌ها به‌جای اینکه صفحات اجتماعی خود را طوری بسازند که علایق مردم را برانگیزد، در آن به‌شدت محصولات خود را تبلیغ می‌کنند. این کار تنها سبب از دست دادن مخاطب می‌شود.

image

«محتوایی بسازید که به مردم نشان دهد آن‌ها را درک می‌کنید، دوستشان دارید و به آنها اعتماد دارید.» این نقل قولی است از Darren Rowse با نام مستعار ProBlogger که این سخن را بارها تکرار کرده. درک کردن، محبت داشتن و اعتماد به مشتری پایه و اساس هر کسب‌وکار پررونقی است.

رسانه‌های اجتماعی را با این دید ببینید که می‌توانید به‌عنوان ابزار یادگیری آنلاین از طریق آن به مشتریان خود آموزش دهید و آن‌ها را در روند فروش راهنمایی کنید.

به‌جای آن که دائما در تلاش باشید محصولاتتان را به مشتریان بفروشید، سعی کنید به آن‌ها کمک کنید راه حلی برای مشکلشان پیدا کنند. برای این کار می‌توانید از پست‌های آموزشی، مقاله‌های خودآموز، جدول، ویدئوهای آموزشی و... استفاده کنید.

image

بازاریابی خدمات، محصولات و یا برنامه‌ها به این نیست که خیل عظیمی از دنبال‌کنندگان (Followers) داشته باشید. این کار برای کمک کردن است، برای این است که با ازخودگذشتی انرژی، زمان و خلاصه اینکه همه‌چیز خود را صرف کنید.

چند وقت یک‌بار پست بگذاریم؟

هیچ قانون مشخصی وجود ندارد که بگوید چند بار در روز یا هفته شما باید پست بگذارید. این موضوع بستگی دارد به مخاطبان خاص شما، نیاز آن‌ها و این‌که چند وقت یک‌بار تمایل دارند خبری از شما داشته باشند.

چند پیشنهاد کلی مبنی بر تحقیق Mark Uzunian پیشنهاد می‌کند چند وقت یک‌بار پست بگذاریم:

  • Blog: دو پست در هفته
  • Facebook: دو پست در روز
  • Twitter: سه پست در روز
  • Instagram: دو پست در روز
  • LinkedIn: یک پست در روز
  • Pinterest: پنج پست در روز
  • Google+: سه پست در روز

 

۳- نادیده گرفتن نظرهای (Comments) مخاطبان

بسیاری از صاحبان کسب‌وکار به اهمیت خدمات عالی به مشتریان در رسانه‌های اجتماعی توجه نمی‌کنند و به همین دلیل نظرها و سوال‌های آنان را نادیده می‌گیرند. این بدترین کاری است که می‌توانید انجام دهید، زیرا مردم تجربیات منفی را ۲۰ برابر بیشتر از تجارب مثبت به یاد می‌سپارند.

ابراز نارضایتی از سرویس‌های بد گذراست، اما پاک کردن تاثیر آن حرف ناخوشایند که شخصی در مورد شما در رسانه‌های اجتماعی نوشته شاید سخت و حتی غیرممکن باشد.

از سوی دیگر اگر خدماتی عالی ارائه کنید، مردم پیش دیگران از شما تعریف و تمجید می‌کنند.

image

فرض کنید که هر مشتری یک تصدیق‌نامه موثر برای آینده شرکت شماست و تلاش کنید که خدمات ۵ ستاره به آنان ارائه کنید. تعهدات خود را سبک کنید و هنگام ارائه سرویس، بالاتر از انتظار مشتریان و تعهدات خود عمل کنید.

برای آنکه مردم به خاطر گفتارتان به شما رجوع کنند لازم است از رسانه‌های اجتماعی در جهت پرداختن به نگرانی‌های مشتریان خود استفاده کنید. به سوال‌ها و نظرهایشان پاسخ‌ دهید و همچنین مسائل و مشکلاتشان را حل‌وفصل کنید. با این کارها نه‌تنها آن‌ها را خشنود و راضی می‌کنید، بلکه به دیگران نیز نشان خواهید داد که چقدر به مشتریان اهمیت می‌دهید.

بااین‌حال، این را نیز به یاد داشته باشید که بعضی مردم، بدون توجه به آنچه انجام می‌دهید، همیشه ناراضی‌اند. اگر سعی می‌کنید به شکایت مشتری خود به‌صورت خصوصی رسیدگی کنید و فرد همچنان به صورت آنلاین به شما هجوم می‌آورد، بهترین قضاوت را بکنید و تصمیم بگیرید که نظر چنین شخصی را نادیده بگیرید یا پاک‌کنید.

 

۴- برقراری ارتباط بیش‌ از حد رسمی یا غیررسمی

برای ارتباط با مردم در رسانه‌های اجتماعی از زبانی استفاده کنید که دنبال‌کنندگان شما بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. باید مانند یک شخص واقعی، نه یک ربات، دیگران را صدا بزنید.

استفاده از کلمات خیلی فرهنگی و رسمی ممکن است فرصت شما را برای ایجاد ارتباط خوب کاهش دهد.

از طرفی استفاده از زبانی که بیش‌ از حد غیررسمی است شاید شما را فردی بی‌تجربه و غیرحرفه‌ای نشان دهد.

آیا شما به شرکتی اعتماد می‌کنید که از عباراتی نظیر OMG، Pleeeeeeez، LOL و... در رسانه‌های اجتماعی خود استفاده می‌کند؟!

برای ایجاد تعادل درست، باید فکر کنید مخاطب شما کیست.

چطور صحبت می‌کنند؟ از چه نوع شوخی‌هایی خوششان می‌آید؟ چه لغات و عباراتی آنها را عصبانی می‌کند؟

برای اینکه تاثیر درستی بگذارید، باید مخاطبتان را بشناسید و با زبان خودشان با آنها سخن بگویید.

 

۵- اشتباهات دستور زبانی و غلط‌های املایی

دستور زبان و املای کلمات مهم است، اما به‌هرحال گاهی اشتباه رخ می‌دهد.

image

یک روش مطمئن برای پیشگیری از چنین اشتباهاتی این است که قبل از ارسال پست، آن را ویرایش کنید (یا یک مصحح استخدام کنید که این کار را برایتان انجام دهد).

اشتباهات ساده می‌تواند اقتدار شما را خراب کند؛ بنابراین کلماتی را که معمولا به‌اشتباه به‌ جای هم استفاده می‌کنید، دوباره کنترل کنید.

به نظر شما چه مسائلی می‌تواند اعتبار یک شرکت را در رسانه‌های اجتماعی خراب کند و یا می‌تواند باعث پیشرفت یک شرکت شود؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

اصغر جلالي

۱۳۹۵/۱۱/۱۵
Bk

earl

۱۳۹۵/۱۱/۱۵
درود بر عزم راسخت
عکس شما رو باید به عنوان پدر اراده و ارباب مبارزه علیه فضای مجازی قاب گرفت زد به دیوار
داداش انصافا چجوری تونستی پاک کنی؟

فرهاد

۱۳۹۵/۱۱/۱۵
والا من اینستاگراممو کلا پاک کردم چند روز پیش