خانهاخبار
واتس اپ، فیس تایم و اسکایپ: کدام یک مصرف اینترنت کمتری در تماس تصویری دارند؟

واتس اپ، فیس تایم و اسکایپ: کدام یک مصرف اینترنت کمتری در تماس تصویری دارند؟

واتس‌ اپ سرانجام به قابلیت تماس تصویری مجهز شد و اکنون زمان آن است که مقایسه‌ای بین مصرف اینترنت این اپلیکیشن حین برقراری تماس تصویری با مصرف سایر اپلیکیشن‌های مطرح انجام دهیم.
۱۳۹۵/۸/۲۸
image

چند روز پیش واتساپ سرانجام پس از انتشار آزمایشی قابلیت تماس تصویری، این قابلیت را برای تمامی کاربران فعال کرد. این قابلیت که یکی از ویژگی‌های بسیار پر طرفدار بین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان است، به بیش از یک میلیارد کاربر واتس‌اپ امکان تماس تصویری رمزنگاری شده را می‌دهد و افراد بدون توجه به اینکه در کدام نقطه دنیا قرار دارند و تنها با اتصال به اینترنت می‌توانند علاوه بر صدا، چهره مخاطبشان را نیز مشاهده کنند.

اما همان‌طور که احتمالا می‌دانید، واتس‌اپ تنها اپلیکیشنی نیست که قابلیت تماس تصویری دارد. اسکایپ اولین بازیگر جدی در این عرصه بود و فیس‌تایم نیز به صورت پیش‌فرض بر روی میلیون‌ها دستگاه آی‌او‌اسی نصب شده است و به همین دلیل جامعه کاربری بزرگی دارد. هر سه اپلیکیشن فوق امکان تماس تصویری رمزنگاری شده را به کاربر می‌دهند و ادعا می‌کنند که بهترین تجربه کاربری را برای کاربران به ارمغان می‌آورند.

تماس تصویری واتس اپ

اما همان‌طور که انتظار می‌رود، تماس تصویری از پهنای باند بیشتری نسبت به تماس صوتی استفاده می‌کند و به خصوص اگر در حال استفاده از اینترنت همراه باشید، این مصرف با توجه به هزینه بالای اینترنت همراه می‌تواند مهم باشد. به همین دلیل آزمایشی انجام شده است تا متوجه شویم کدام یک از اپلیکیشن‌های واتس‌اپ، فیس‌تایم و اسکایپ مصرف داده کمتری حین برقراری تماس تصویری دارد. به این منظور با هر اپلیکیشن تماسی 4 دقیقه‌ای برقرار شده است.

تماس تصویری اسکایپ

از بین این سه اپلیکیشن، فیس‌تایم اپل کمترین مصرف داده را داشت که طی تماس 4 دقیقه‌ای 8.8 مگابایت مصرف کرد. اما اسکایپ و واتس‌اپ هر کدام با مصرف 12.3 و 12.74 مگابایت، مصرف داده متوسطی داشتند. میزان مصرف هر اپلیکیشن از میانگین مصرف 3 تماس 4 دقیقه‌ای به دست آمده است.

تماس تصویری فیس تایم

از نظر کیفیت تماس تصویری باید گفت که کیفیت واتس‌اپ و اسکایپ چندان بالا نبود و شاهد تکه تکه شدن تصاویر بودیم. اما فیس‌تایم تا زمان استفاده از وای‌فای کیفیت بسیار خوبی داشت و هنگامی که به اینترنت همراه سوییچ کردیم، شاهد لگ‌ها و پیکسله شدن تصویر در پاره‌ای از اوقات بودیم. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که فیس‌تایم با مصرف داده کمتر، کیفیت تماس تصویری بالاتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

توجه: قصد داشتیم که اپلیکیشن تماس تصویری گوگل، Dou، را نیز آزمایش کنیم، اما تحت شرایط مشابهی که فیس‌تایم، واتس‌اپ و اسکایپ موفق به برقراری تماس تصویری شدند، Duo نتوانست ارتباط تصویری برقرار کند و به همین دلیل است که در این بررسی نامی از  Duo به میان نیامده است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (20 نظر)

بنی

۱۳۹۹/۱/۱۲
اتفاقا واتس آپ بیشترین مصرفو داره این دیگه برا من یقین شده همش تماس تصویری دارم و دیگه تعطیلش کردم

آرش

۱۳۹۸/۶/۲۱
از کی wifi شد یه نوع اینترنت که قبول ندارید؟؟!!
وای فای فقظ یه بستر جهت اشتراک گذاری شبکه است.مثلا" میتونید از مودم TD LTE،هات اسپات و... و حتی مواردی که اصلا" اینترنت وجود نداشته باشه و شبکه داخلی بخواید پیاده کنید از وای فای استفاده کنید.

نرگس

۱۳۹۶/۶/۱۰
سلام آیا وقتی از واتساپ تصویری صحبت کنیم از دوطرف اینترنت مصرف مصرف میشه

مجید

۱۳۹۶/۶/۵
سلام
جناب نویسنده من امروز با دوستم گوشی اپل دارد و اندروید امروز فیس تایم و اسکایپ و ایمو و گوگل داوو و واتساپ و سوما و لاین را تست کردیم و لاین بدرد نمی خوره چون جدیدا تصویر حالت قطعه قطعه وایست تصویر داره و سوما هم تار نشان میده مصرف دیتایش بالاست و اسکایپ نسخه جدید ش ۸.۴ افتضاحه تصویر حالت شطرنجی و قطعه قطعه داره و فیس تایم تست کردیم فقط صوتی اش خوب بود تصویری افتضاح و ایمو هم گهگاهی حالت شطرنجی داشت بهترین کیفیت تماس ویدیویی ازرلحاظ تصویر و صدلی شفاف Google Duo 16 داشت از پلی استور تست با اینترنت فورجی ایرانسل انجام شده لست نه فیس تایم و نه اسکایپ و نه ایمو فقط پرچم دار Duo

مجید

۱۳۹۶/۶/۴
من اصلا اینترنت وای فای قبول ندارم با تولید مودم های فورجی و نیم و سال آینده اینتدنت نسل پنجم 5G دیگه باید اینترنت وای فای ADSl را بیاندازی سطل آشغال وگرنه با اینترنت 4g ایرانسل بهت اقای نویسنده که نوشتی گوکل داوو نتوانست تماس تصویری بگیرد بهت نشان می دادم کیفیت تماس ویدیویی یعنی چه اسکایپ و واتساپ و ایمو که هیچ فیس تایم باید جلوی Duo محصول گوگل لنگ بیاندازه و بعد جامعه کاربران اندروید بزرگتر از اپل هستند فیس تایم بدرد کاربران اندروید نمی خوره چون فقط مختص اپل است و گوگل داوو و ایمو خوبیش این است که هم نسخه اندروید دارند و هم اپل و بعد اپ imo مصرفش خیلی کمتر از فیی تایم است من ۴ سال حرف زدم با ایمو فقط ۴۵۶ کیلوبایت مصرف کرد کم مصرف ترین ایمو است نه فیس تلیم و با کیفیت ترین هم Duo نسخه 16 است نه فیس تایم