خانهاخبار
آیا اپلیکیشن های آی او اس واقعا از اندروید امن‌ترند؟

آیا اپلیکیشن های آی او اس واقعا از اندروید امن‌ترند؟

باور عموم بر این است که iOS سیستم عامل امن‌تری نسبت به اندروید است، اما بررسی‌هایی که اخیرا انجام شده روی دیگری از ماجرا را نشان می‌دهد.
۱۳۹۴/۸/۲۰

به‌دلیل ساختار و شیوه توسعه مخصوص هر یک از پلتفرم‌ها، وقتی صحبت از بدافزارها و تهدیدات امنیتی در دنیای موبایل به میان می‌آید، نام اندروید بیش از هر سیستم عامل دیگری خودنمایی می‌کند. با اینکه کاربران کشورهایی به جز روسیه و چین، که از فروشگاه‌های شخص ثالث استفاده می‌کنند، در معرض خطر چندانی قرار ندارند، دید چندان مثبتی به این سیستم عامل شکل نگرفته است. ولی ظاهرا اوضاع با آنچه تصور می‌کنیم کمی متفاوت است. به‌تازگی گزارشی منتشر شده که مدعی است در سیستم عامل آی‌اواس نقاط آسیب‌پذیر نرم‌افزاری بسیاری وجود دارد که اکثر آنها تهدیدات جدی تلقی می‌شوند.

دلیل این که تصور می‌شود آی‌اواس سیستم عامل امنی است این است که اپل محدودیت‌های مختلفی برای اپلیکیشن‌های آی‌دیوایس‌ها ایجاد کرده. هر اپلیکیشن در سیستم عامل آی‌اواس در فضایی به نام سندباکس به اجرا درمی‌آید. این مسئله موجب می‌شود اپلیکیشن‌ها نتوانند به شاخه‌های سیستمی و اطلاعات سایر اپلیکیشن‌ها دست پیدا کنند و اعمال خرابکارانه انجام دهند. مسئولان اپ استور بر روند تایید اپلیکیشن‌ها نیز نظارت سخت و موشکافانه‌ای دارند که احتمال ورود بدافزارها را به اپ استور بسیار پایین می‌آورد. اما با این وجود دو شرکت Checkmarx و AppSec Labs، فعال در زمینه ساخت اپلیکیشن‌های امنیتی، می‌گویند که ۴۰ درصد آسیب‌های نرم‌افزاری موجود در سیستم عامل آی‌اواس رخنه‌های وخیم‌اند، درحالی‌که همین شاخص در خصوص سیستم عامل اندروید ۳۶ درصد است.

در این گزارش به‌طور دقیق به جزئیات پرداخته نشده است، اما اشاره شده که هر اپلیکیشن موبایل به‌طور متوسط ۹ نقطه آسیب‌پذیر دارد. با این شاخص، در هر اپلیکیشنی که برای آی‌اواس تولید می‌شود نقاط آسیب‌پذیر بیشتری در قیاس با اپلیکیشن‌های اندروید وجود دارد.

لو رفتن اطلاعات شخصی شایع‌ترین نوع آسیب‌پذیری است که در ۲۷ درصد اپلیکیشن‌های بررسی‌شده وجود دارد. مشکلات مربوط به تصدیق هویت و چک کردن ID نیز با ۲۳ درصد فراوانی در رتبه دوم قرار گرفته است. سایر آسیب‌پذیری‌های یافت‌شده لیست بلندبالایی تشکیل می‌دهند که در آنها عناوینی نظیر ضعف‌های کریپتوگرافی و افشای اطلاعات فنی نظیر لاگ‌های ثبت‌شده توسط اپلیکیشن نیز به چشم می‌خورد.

 

منبع: PhoneArena

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (17 نظر)

افرا

۱۳۹۴/۸/۲۸
این چیزی ک گفت شاید برای هکر های حرفه ای درست باشه اما همین که اس6 رمزشو هر تعمیرات مبایل مبتدی میتونه باز کنه ثابت میکنه که اندروید خیلی ضعفش بیشتره اما ینفر بیار که بگه من یه اپل رو برات هک کنم

moh3n

۱۳۹۴/۸/۲۶
shoma y iphone ya ipad biyar k bkhatere virus kharab shode bashe ... hich virusi nmitune b file haye systemie iphone dastresi peyda kone...az masuline gsm ham taghaza mikonam age khabario elam mikonan linke un khabaro ham bdan ....
ba tashakkor

سينا

۱۳۹۴/۸/۲۳
آقا امير يكي مثل شما نمياد تعيين كنه كه اپل يه چيز پيش پا افتادس يا نه سال هاست كه اپل داره كارشو باقدرت جلو ميبره صدها نخبه توي اين شركت كار ميكنند حالا تو اومديو اونا رو خنگ فرض كردي تو از عكس پروفايلتم معلومه چقدر بارته لازم نيست در مورد اپل قضاوت كني تمام پيشرفتهايي كه تو دنيا رخ ميده يه فكر بكر پشتشه نه يه ايده كه شخصي مثل شما ردش كني حتي اندرويد و ويندوز فون هم نابغه هايي پشت خودشون دارن.

amir1975

۱۳۹۴/۸/۲۳
عزیز دلم امنیت اپل بخاطر ابتدایی بودن سیستم عامل و بالطبع محدود بودنشه.
ماشین حساب بیشتر خراب میشه یا یک کامپیوتر؟!
درخت ( جاندار ابتدایی) بیشتر در خطر امراض قرار داره یا انسان (پستاندار پیشرفته)؟
هر چه سامانه پیچیده تر باشه احتمال نفوذ و خطر در اون بیشتره. این یک اصل کلی در کل نظام طبیعت هست.

عرفان

۱۳۹۴/۸/۲۳
من