خانهاخبار
5 ویژگی iOS8 که اپل آن را از اندروید قرض گرفته است

5 ویژگی iOS8 که اپل آن را از اندروید قرض گرفته است

: ما همیشه اپل را به عنوان یک کمپانی نوآور می شناسیم که در بسیاری از بخش ها همیشه پیشگام بوده است. اما در سال های اخیر و با ظهور و پیشرفت اندروید به نظر می رسد همانطور که در ابتدای راه اندروید، این سیستم عامل کپی برداری هایی یا شاید الگوبرداری های زیادی از iOS داشت حالا نوبت به iOS رسیده که از اندروید الگوبرداری کند.
۱۳۹۳/۴/۱۱

: ما همیشه اپل را به عنوان یک کمپانی نوآور می شناسیم که در بسیاری از بخش ها همیشه پیشگام بوده است. اما در سال های اخیر و با ظهور و پیشرفت اندروید به نظر می رسد همانطور که در ابتدای راه اندروید، این سیستم عامل کپی برداری هایی یا شاید الگوبرداری های زیادی از iOS داشت حالا نوبت به iOS رسیده که از اندروید الگوبرداری کند.



image

 

دو هفته پیش تیم کوک و تیم اپل در مراسم WWDC2014 نسخه جدید iOS را معرفی کرد. اما در بین ویژگی های جدید iOS8، شاهد ویژگی هایی هستیم که پیش از این در سیستم عامل اندروید دیده بودیم. در اینجا به 5 ویژگی که iOS8 از اندروید قرض گرفته است.
 

  1. Hey Siri


    image



    آیا با دیدن ترکیب Hey Siri خود به خود به یاد ترکیب Ok, Google نمی افتید؟ اگر پاسخ شما آری است باید بگوییم که بسیاری از افراد در دنیا بعد از معرفی این ویژگی جدید به یاد ویژگی اندروید افتادند که شما با گفتن واژه Ok, Google می توانید از دستیار گوگل کارهای خود را بخواهید. مسلما گفتن هی سیری بسیار راحت تر از نگه داشتن دکمه هوم به مدت چند ثانیه خواهد بود و باید گفت اپل با این تقلید گام در راه مثبتی نهاده است. شاید نکته مثبت ویژگی اپل این است که حتی وقتی صفحه گوشی خاموش است نیز این سیستم به صدای شما گوش می دهد و منتظر آن است که وی را فراخوانی کنید. 

     
  2. پاسخگویی در نوتیفیکیشن 


    image



    یکی از ویژگی هایی که به iOS8 اضافه شد امکان پاسخگویی سریع از طریق نوتیفیکیشن بوده است. در واقع برای مثال شما بعد از دریافت یک پیامک یا ایمیل می توانید در زیر نوتیفیکیشن آن بدون نیاز به باز کردن اپلیکیشن یا بخش خاصی از گوشی به آن ایمیل یا پیامک پاسخ دهید. اما در اندروید مشابه این ویژگی را از نسخه 4.1 شاهد بودیم و در نسخه L دقیقا مشابه این ویژگی را می بینیم. به نظر می رسد اپل و اندروید به طور مشترک از این ویژگی تقلید کرده اند تا یک سیستم کامل داشته باشند. 

     
  3. ویژگی های اپ استور برای توسعه دهندگان


    image



    در اندروید شاهد آن هستیم که توسعه دهندگان می توانند جوامع بحث و گفت و گو در گوگل پلاس راه اندازی کرده و با کاربران خود به بحث و تبادل نظر بپردازند. در واقع شاهد یک ترکیب و هماهنگی با گوگل پلاس هستیم. توسعه دهندگان می توانند از این طریق نسخه های آزمایشی خود را در اختیار کاربران قرار داده و از آن ها بازخورد لازم را دریافت کنند. حالا اپل سرویسی مشابه با نام Test Fight راه اندازی کرده که به کاربران این اجازه را می دهد تا از نسخه های آزمایشی اپلیکیشن ها استفاده کنند و فیدبک های خود را اعلام کنند. همینطور اپل در iOS8 به توسعه دهندگان این اجازه را می دهد که فیلمی از بازی یا نرم افزار خود را در اپ استور قرار دهند، چیزی که پیش از این در Google Play شاهد بودیم. 

     
  4. همه چیز در iCloud 


    image



    شاید بهترین مثال از فضای ابری را بتوان گوگل و سرویس های آن دانست که شما تمامی بخش های گوشی خود را با آن می توانید هماهنگ سازی کنید. حالا اپل قصد دارد از طریق آی کلاد این سرویس مشابه را بر روی دستگاه های خود راه اندازی کرده تا تمامی اطلاعات شما بر روی همه آی دیوایس ها و ... هماهنگ و یکسان باشد. حالا اپل با راه اندازی iCloud Drive قدم در راه سایت های معروفی چون Dropbox برداشته و حتی کلاینت ویندوزی نرم افزار خود را منتشر کرده تا کاربران این سرویس محدود به اکوسیستم اپل نباشند. به نظر می رسد اکنون نوبت الگوبرداری از Google Drive است. 

     
  5. کیبردهای قابل نصب


    image



    یکی از ویژگی های مفید در سیستم عامل اندروید قابلیت نصب کیبرد است. این ویژگی حالا به iOS8 آمده تا کاربران آیفون و آی پد نیز بتوانند از کیبردهای مجزا به جز کیبرد سیستم عامل اپل استفاده کنند. شاید بهترین مثال برای این کیبردها Swype باشد که کار با کیبرد را بسیار راحت تر می کند و حالا برای iOS نیز توسعه یافته است. قابلیت حدس کلمات و کیبرد Swype از جمله ویژگی هایی است که پیش از این در اندروید شاهد آن بودیم و حالا نوبت به حضور این ویژگی ها در iOS است. 

     

اگر از طرفداران سرسخت اندروید یا iOS نباشیم باید این را بپذیریم که این الگوبرداری های این دو سیستم عامل از همدیگر باعث رشد هر دو سیستم عامل خواهد شد. شاید دیگر وقت آن رسیده که با توجه به پیشرفت های هر دو این سیستم عامل ها دیگر از لفظ کپی برداری استفاده نکنیم. قطعا این به نفع iOS و اندروید خواهد بود که ویژگی های خوب خود را از یکدیگر قرض بگیرند.

آیا شما مخالف این هستید که حضور اندروید و iOS در کنار هم و کپی برداری های آن ها از یکدیگر در نهایت به نفع کاربر خواهد بود؟ 

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (14 نظر)

مهمان

۱۳۹۳/۴/۱۵
لابد hi galaxy هم قبل از siri بوده دیگه!!!

مهمان

۱۳۹۳/۴/۱۵
اصلا این کپی برداری نیست این پیشرفته : وقتی آقای بنز رفت ماشین ساخت هنری فورد نرفت بگه چون ماشین اون چرخ داره من رو ماشین خودم که طراحی می کنم چرخ نمی ذارم بلکه رو ماشین خودش چرخ گذاشت ولی امکانات دیگری رو هم اضافش کرد

mr-mamad

۱۳۹۳/۴/۱۲
اگر متن رو خوب بخونی نوشته که کل سیستم عامل آندروید از آی او اس ایده برداری شده اگر میخواست غوغا کنه میکرد منتظر شما نمیشد

مهمان

۱۳۹۳/۴/۱۱
از نظر من نباید اسم کپی برداری رو روش گذاشت و باید به چشم پیشرفت دنیای موبایل و این که چقدر میتونه مفید باشه نگاهش کرد نه به چشم دزدی از هم چون همه این شرکتها در یک دنیای واحد سیر میکنند چه عیبی داره که امروز اپل یه چیزی رو اختراع کنه و فردا اندروید از اون استفاده کنه و بلعکس هیچ عیبی نداره عزیزان مهم رقابت سالمه که یه جنبش به قول منتقدین موبایل کپی برداری از همه و هدف نهایی پیشرفت دنیای موبایل و راحتی کاربران و در دسترس بودن امکانات ریز درشته تا شرکتها در یک رقابت سالم قرار بگیرند و همگیاونا مسیر پیشرفت رو طی کنند .

مهمان

۱۳۹۳/۴/۱۱
اپل بد يا خوب، اندرويد بد يا خوب هركسي مختاره يك گوشي و يك سيستم عامل انتخاب كنه، ما نظر خودمون داديم و به نظر بقيه احترام ميزاريم(عشق است آيفون و اندرويد، خودتون عشق است گوشيها ابزار كارند)