خانهبررسی‌ها
نقد و بررسی موتورولا موتو G84 5G میان‌رده‌ای دوست داشتنی

نقد و بررسی موتورولا موتو G84 5G میان‌رده‌ای دوست داشتنی

بدون هیچ تعریف اضافی باید بگوییم که موتورولا در چند سال اخیر و مخصوصا در گوشی‌های هوشمند میان‌‌رده، عملکرد بسیار خوبی را ‌به‌نمایش بگذارد که موتو G84 5G یکی از آن‌ها است. میان‌رده‌ای که بسیار دوست دارد تا حس و حال یک پرچمدار را به شما بدهد و باید بگوییم که در بخش طراحی و برخی از مشخصات فنی در نظر گرفته شده، حتی توانایی ارائه عملکردی در حد و اندازه یک پرچمدار را دارد. از جمله مشخصات قدرتمند این صفحه‌نمایش می‌توانیم به صفحه‌نمایش بسیار باکیفیت، سنسور‌های دوربین مناسب و پردازنده مناسب و طراحی بسیار جذاب و دوست داشتنی آن اشاره کرد. در ادامه خواهیم دید که این گوشی میان‌رده به نسبت مشخصات و قیمت در نظر گرفته شده، چه عملکردی خواهد داشت و چقدر ارزش خرید دارد. 

بیشتر

به روز رسانی در ۱۴۰۳/۱/۸

موتورولا موتو G84 با طراحی زیبا و چشم نواز 

درست است که طراحی جذاب با توجه به سلایق مختلف متفاوت است، اما باید اعتراف کنیم که موتورولا موتو G84 از نظر طراحی، نه‌تنها چندین پله از رقیبا هم رده با خود، حتی از برخی از گوشی‌های گران‌قیمت تر از خودش هم بالاتر است. در مجموع موتورولا طراحی جذابی برای گوشی‌های هوشمند خود در نظر گرفته و باید بگوییم که زبان طراحی جدید موتورولا، بسیار کاربر‌پسند و چشم‌نواز است. 

ابتدا از نمای پشتی جایی که موتو جی 84 حرف‌‌های زیادی برای گفتن دارد شروع می‌کنیم. موتورولا رنگ‌های متنوعی را برای قسمت پشتی در نظر گرفته و سعی کرده تا در کنار متریال باکیفیت پلاستیک، از رنگ‌‌های بسیار باکیفیتی هم استفاده کند. در قسمت پشتی خبری از ماندن اثر انگشت نیست و کیفیت بالای رنگ‌های در نظر گرفته شده هم، چشم هر بیننده‌ای را به خودش جلب می‌کند. 

LL2.png

اما از تمامی این‌ها که بگذریم، باید بگوییم که یک رنگ خاص ویوا مگنتا که نزدیک به رنگ قرمز است برای این گوشی در نظر گرفته شده و تفاوت این رنگ با دو رنگ دیگر این گوشی، در متریال چرم مصنوعی قسمت پشتی است. همین متریال سبب شده تا احساس استفاده با یک گوشی رده‌بالا و بسیار باکیفیت به شما منتقل شود و از طرفی در حین کار کردن هم بسیار در دست استیبل است. 

یکی  از خصوصیات بسیار خوب اکثر گوشی‌های موتورولا، وزن کم آن‌ها است. موتو G84 هم از این اتفاق مستثنی نیست و با وزن 166.8 گرمی که دارد، به هیچ عنوان در  استفاده طولانی مدت، خستگی برای دست به‌همراه نخواهد داشت. برای طراحی نمای رو‌به‌رویی هم موتورولا از ناچ اینفینیتی O استفاده کرده که بریدگی دایره‌ای شکل ناج در قسمت بالایی و مرکزی صفحه‌نمایش، سنسور دوربین سلفی را در خود جای داده است. به نسبت بسیار از رقبا در این بازه قیمتی، که یکی از آن‌ها سامسونگ گلکسی A34 5G است، موتو جی 84 بدون شک در بخش طراحی صفحه‌‌نمایش و طراحی کلی، دست بالا را گرفته است. به همین دلیل است که در ابتدای این بررسی گفتیم، این گوشی از نظر طراحی چند پله‌ای از رقیبان خود بالاتر است. 

LL1.png

صفحه‌نمایش موتو G84 با عملکرد غافل‌گیر کننده 

به شخصه همیشه فکر می‌کردم که در بخش صفحه‌نمایش در این بازه قیمتی، سامسونگ همواره عملکرد بهتری به نسبت دیگر برند‌ها خواهد داشت. اما بعد ازتجربه کاربری که با موتو G84 داشتم و البته مقایسه که با رقیبان انجام دادم، پی بردم که از این به بعد سامسونگ رقیب به شدت سرسختی به نام موتورولا خواهد داشت. این گوشی به صفحه‌نمایش با ابعاد 6.5 اینچ و رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل از نوع P-OLED مجهز شده است. تا همینجا با  توجه به میزان رزولوشن و البته پنل بسیار باکیفیتی که در نظر گرفته شده است، باید متوجه شده باشید که با یک صفحه‌نمایش بسیار باکیفیت رو‌به‌رو هستید. البته اگر نگاهی به بازه قیمتی این گوشی داشته باشید، می‌توانیم بگوییم که با یکی از برترین صفحات نمایش در بین گوشی‌های میان‌رده این بازه قیمتی رو‌به‌رو هستید. 

LL4.png

اما مشخصات قدرتمند این صفحه‌‌نمایش تمام نشده است. یکی از مواردی که بسیار توجه ما را به خودش جلب کرد، دقت رنگ بالا و بسیار باکیفیت این صفحه‌نمایش بود. دقت بالایی که به لطف تراکم پیکسل 405 ppi چنین نمایش بسیار جذاب و چشم‌نوازی دارد. خیالتان راحت باشد که از این نظر، موتو جی 84 به نسبت سامسونگ گلکسی A34 و گلکسی A25 عملکرد بهتری دارد. نرخ بروزرسانی 120 هرتز هم سبب شده تا عملکرد بسیار روان و بدون لگ داشته باشد که تاثیر بسیار بالایی در ارائه کیفیت هرچه بهتر برای اجرای بازی و تماشای ویدیو دارد. به لطف میزان روشنایی 1300 نیت، باید بگوییم که این صفحه‌نمایش نه‌تنها در شرایط نوری متنوع، بلکه برای مثال زیر تابش مستقیم نور خورشید هم وضوح تصویر بسیار خوب و کاملا قابل قبولی را در اختیار شما قرار می‌‌دهد. 

دوربین‌های موتو G84 با عملکردی کاملا قابل قبول 

موتو G84 در قسمت پشتی از یک سنسور دوربین اصلی با رزولوشن 50 مگاپیکسل و سنسور 8 مگاپیکسل فوق‌عریض یا همان اولتراواید بهره برده است. برای دوربین سلفی هم سنسور با رزولوشن 16 مگاپیکسل در نظر گرفته شده. پیش از اینکه به بررسی دقیق عملکرد سنسور دوربین این گوشی در نظر روز و نور شب بپردازیم، باید بگوییم که در بخش عکاسی نور روز، این گوشی توقعات شما را در حد و اندازه یک گوشی میان‌رده بر‌آورده می‌کند، اما برای نور شب قرار است شما را غافلگیر کند. 

با دوربین اصلی شروع می‌کنیم. با توجه به تصویری که مشاهده می‌کنید، در نور روز این گوشی توانسته خروجی تصویر بسیار مناسبی را ارائه کند. خبری از رنگ و لعاب اضافی در تصاویر خروجی نیست و رنگ‌ها بسیار به واقعیت نزدیک هستند. البته رنگ‌‌ها آنقدر هم بی‌روح نیستند که جذابیت تصویر را زیر سوال ببرند. همین رنگ‌های مناسب سبب شده تا این سنسور در نمایش جزئیات عملکرد بسیار خوب و دقیقی داشته باشد. البته اگر کمی، تنها کمی رنگ و لعاب بیشتر به تصویر خروجی می‌داد، عملکرد بهتری را شاهد بودیم. 

دوربین اصلی.jpg
دوربین اصلی

به سراغ مقایسه زوم یک برابری و زوم دو برابری می‌رویم. ابتدا به تصویر خروجی زوم یک برابری دقت کنید، همانطور که می‌بینید خروجی با کنتراست بسیار خوب، وایت‌ بالانس دقیق و داینامیک رنج گسترده‌ای را شاهد هستیم. رنگ‌ها هم به واقعیت نزدیک هستند و خروجی تصویر از این نظر جذابیت قابل قبولی دارد. حال به تصویر خروجی زوم دو برابری دقت کنید. اولین چیزی که توجه شما را در مقایسه با زوم یک برابری جلب می‌کند، گرم‌تر شدن رنگ‌ها است. بله موتورولا در این حالت سعی کرده تا رنگ‌ها را جذاب‌تر و با رنگ و لعاب بیشتری نشان دهد که می‌توانیم بگوییم در قامت یک گوشی میان‌رده عملکرد خوبی داشت و طیف‌های رنگی با تفکیک مناسبی نمایش داده شده‌اند، اما همین رنگ و لعاب اضافی، سبب شده تا جزئیات نمایش ضعیف و بی‌کیفیتی داشته باشند. بهتر بود به‌جای رنگ و لعاب اضافی، موتورولا دقت بیشتری روی نمایش جزئیات داشت که البته نباید فراموش کنیم که سنسور دوربین اصلی، توانایی زوم دو برابری دیجیتال را دارد و نباید توقع بسیار بالایی در نمایش جزئیات از آن داشته باشیم. 

دوربین اصلی زوم یک برابری.jpg
دوربین اصلی زوم یک برابری
زوم دو برابری.jpg
دوربین اصلی زوم دو برابری

حال می‌رسیم به مقایسه خروجی تصاویر دوربین اصلی و دوربین فوق‌عریض یا همان اولترا واید. خب نگاهی به تصویر خروجی دوربین اصلی داشته باشید، مثل تصاویر قبلی خروجی تصاویر با رنگ‌ها واقعی و کیفیت مطلوب و قابل قبولی را ارائه کرده است. اما می‌رسیم به خروجی تصویر دوربین اولترا واید. دقیقا همان مشکلی که در خروجی تصویر زوم دو برابری بود، در خروجی تصویر دوربین اولترواید هم است. بله رنگ‌ها به سمت گرمی رفته‌اند و همین امر سبب شده جزئیات چندان دقیق نشان داده نشوند. درست است که با سنسور 8 مگاپیکسل نه‌چندان قدرتمندی رو‌به‌رو هستیم و نباید توقع بالایی از آن داشته باشیم. اما خروجی تصویر با چنین میزان رنگ گرم، به پردازش تصویر مربوط است و می‌توانست موتو G84 با پردازشی بهتر، خروجی تصاویر با رنگ و لعابی نزدیک به خروجی تصاویر دوربین اصلی را ارائه کند. 

1 copy.jpg
دوربین اصلی
دوربین فوق‌عریض.jpg
دوربین اولتراواید
دوربین اصلی استاندارد.jpg
دوربین اصلی استاندارد
دوربین اصلی پرتره.jpg
دوربین اصلی پرتره

اما عملکرد دوربین سلفی 16 مگاپیکسل موتو جی 84 به‌عنوان یک گوشی میان‌رده، عملکرد بسیار خوبی بود. همانطور که در تصاویر خروجی دوربین سلفی این گوشی مشاهده می‌کنید، موتورولا چندانی تلاشی برای شارپ کردن تصویر چهره نداشته، کاری که بسیاری از گوشی‌های میان‌رده در خروجی تصویر دوربین سلفی انجام می‌دهند. در مجموع باید بگوییم که خروجی تصویر نزدیک به واقعیت از اصلی‌ترین معیار‌های برتری دوربین سلفی این گوشی است. در حالت پرتره هم عملکرد قابل قبولی را در بوکه کردن پس‌زمینه شاهد هستیم، اما شاخص تصویر یعنی چهره را می‌توانست با دقت بالاتری از پس‌زمینه بوکه شده جدا کند. 

دوربین سلفی .jpg
دوربین سلفی استاندارد
دوربین سلفی پرتره.jpg
دوربین سلفی پرتره

اما می‌رسیم به تصاویر نور شب، جایی که موتو جی 84 حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. باید قبول کنیم که بدون هیچ تعریف اضافی، موتورولا در زمینه عکاسی نور شب به نسبت قیمتی که برای گوشی‌هایش در نظر گرفته، عملکرد بسیار خوب و حتی می‌توان گفت درخشانی داشته است. اگر نگاهی به تصاویر خروجی ثبت شده در نور شب داشته باشید، دیگر نیاز چندانی به توضیح نیست. همانطور که می‌بینید خروجی تصاویر بسیار روشن با کنتراست بسیار خوب و وایت بالانس عالی، همه در کنار هم سبب شده‌اند تا خروجی تصویر بسیار باکیفیتی را شاهد باشید. نگاهی به آسمان داشته باشید تا تفکیک بسیار خوب ابر‌ها را مشاهده کنید که نشان‌دهنده عملکرد بسیار خوب کنتراست است. در تصویر درخت‌ها هم همانطور که مشاهده می‌کنید، خروجی تصویر روشنایی بسیار خوبی دارد و تفکیک رنگ‌ها هم مناسب است. اما اگر کمی رنگ و لعاب کمتری برای خروجی تصویر در نظر گرفته می‌شد و از طرفی تفکیک طیف‌‌های رنگی دقیق‌تر بود، خروجی بهتری را شاهد بودیم. البته چنین توقعاتی را می‌توان از یک گوشی پرچمدار گران‌قیمت داشت. 

نور شب.jpg
دوربین اصلی نور شب
نور شب ۲.jpg
دوربین اصلی نور شب

در بخش فیلمبرداری اما هنوز هم موتورولا جای کار بسیار دارد.  با توجه به تست‌هایی که در نور روز انجام دادیم، هنوز هم نویز‌های موجود در خروجی فیلمبرداری آزار دهنده هستند. البته پیش‌بینی می‌کنیم که این مشکلات با آپدیت‌های جدید بهبود پیدا کند، چون مشکل از سنسور دوربین نیست و مشکل اصلی در بخش پردازش تصویر است. در مجموع باید بگوییم که موتو جی 84 در نور روز توقعات شما را درحد و اندازه یک گوشی میان‌رده بر‌آورده می‌کند، در نور شب عملکرد بسیار عالی دارد و در بخش فیلمبرداری تنها می‌توانید برای استفاده روزمره و معمولی روی آن حساب باز کنید. 

پردازنده و باتری موتو G84 از پس وظایف خود برمی‌آیند

LL3.png

اما می‌رسیم به پردازنده جای که موتورولا ثابت کرده عملکرد بسیار خوبی دارد و موتو G84 هم از این اتفاق مستثنی نیست. این گوشی به پردازنده اسنپدراگون 695 5G شرکت کوالکام مجهز شده است. پردازنده‌ای هشت هسته‌ای که در بهترین حالت ممکن توانایی ارائه فرکانس کاری 2.2 گیگاهرتز را دارد. با توجه به میزان فرکانس کاری و البته تست‌های بنچمارکی که گرفته‌ایم، باید بگوییم که در استفاده روزمره عملکرد بسیار روان و بدون لگ دارد و برای بازی‌های سنگین مثل کال‌آف‌دیوتی موبایل و آسفالت ۹ و حتی گنشین ایمپکت هم می‌توانید روی این گوشی حساب باز کنید. البته با توجه به تست‌های فریم ریت، باید بگوییم برای اینکه در اجرای چنین بازی‌های عملکرد روان و بدون لگ را شاهد باشید، بهتر است که تنظمیات گرافیکی بازی را روی حالت High نگذارید. باتری 5000 میلی‌آمپر‌ساعت این گوشی  هم انتخاب بسیار منطقی بود. به ازی هر بار شارژ صد درصدی، با توجه به پردازنده 6 نانومتری و پنل P-OLED کم مصرف، به‌راحتی زمان آماده به‌کار یک روز را ارائه می‌کند. از طرفی این گوشی از فناوری شارژ سریع 30 وات هم پشتیبانی می‌کند.

بنچمارک.jpg
بنچمارک ۲.jpg
 

جمع‌بندی: 

در مجموع باید بگوییم که موتورولا موتو G84 در بخش طراحی یکی از زیبا‌ترین و جذاب‌ترین گوشی‌های هوشمند در این بازه قیمتی است. در بخش سنسور‌های دوربین برای نور روز عملکرد کاملا قابل قبول و در نور شب عملکرد بسیار خوبی دارد. در بخش پردازنده باید بگوییم که در فعالیت‌های روزمره عملکرد بسیار روان و بدون هیچ لگی دارد و حتی برای اجرای بازی‌های سنگین و با‌کیفیت هم می‌توانید روی آن حساب باز کنید. موتو G84 با توجه به مشخصات در نظر گرفته شده، بررسی که داشتیم و البته به نسبت رقبایی که در این بازه قیمتی دارد، با اطمینان کامل می‌توانیم بگوییم که ارزش خرید بسیار بالایی دارد. 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)