خانهبررسی‌ها
نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A14 4G میان‌رده معمولی

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A14 4G میان‌رده معمولی

سامسونگ گلکسی A14 4G یکی از میان‌رده پرطرفدار بازار است که به نسبت قیمت در نظر گرفته شده از مشخصات فنی مناسب و قابل قبولی بهره برده است. یکی از اصلی‌ترین دلایل فروش بالای این گوشی بدون شک تاثیر برند سامسونگ بوده و حال می‌خواهیم در تک تک مشخصات در نظر گرفته شده برای این گوشی میان‌رده، ببینیم چه عملکردی از خود به نمایش می‌گذارد و از طرفی به نسبت قیمت، چقدر ارزش خرید دارد. پیش از بررسی باید بگوییم که سامسونگ تلاش داشته تا در کنار طراحی مناسب، مشخصات قابل قبولی برای این گوشی در نظر بگیرد. اینکه چقدر در این امر موفق بوده را در ادامه خواهیم دید. 

بیشتر

به روز رسانی در ۱۴۰۲/۱۲/۱۳

سامسونگ گلکسی A14 4G میان‌رده پرطرفدار 

در نگاه اول، طراحی ساده و البته کاربر پسند سامسونگ گلکسی A14 4G در نمای پشتی توجه شما را به خودش جلب می‌کند. همان زبان طراحی همیشگی سامسونگ را برای این گوشی شاهد هستیم که در قسمت پشتی، سه سنسور دوربین، با چیدمانی ستونی شکل کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. خبری از بریدگی و معماری خاصی برای قرار‌گیری سنسور‌های دوربین نیست همین  امر سبب شده تا هنگام استفاده روی سطح صاف، کاملا استیبل باشد. 

سامسونگ گلکسی A14 4G میان‌رده پرطرفدار

سامسونگ از متریال پلاستیکی در قسمت پشتی استفاده کرده که در حین استفاده حس و حال یک گوشی میان‌رده معمولی را به‌ شما می‌دهد و آنقدر متریال با‌کیفیتی هم ندارد. اما نحوه طراحی قسمت پشتی به گونه‌ای بوده که بر خلاف بسیاری از گوشی‌های دیگر، اثر انگشت را به خودش نمی‌گیرد و مزیت بسیار خوبی است. وزن 201 گرمی این گوشی، وزن چندان سبکی نیست و از مزیت این وزن می‌توانیم به استیبل بودن گوشی در دست و در حین استفاده اشاره کنیم. از معایب این وزن هم باید بگویم که در استفاده طولانی مدت، خستگی دست را به‌همراه دارد. هرچند نحوه طراحی فریم و لبه‌های خمیده فریم سبب شده تا در حین استفاده طولانی مدت، برای مثال اجرای بازی، مشکلی برای انگشتان به‌همراه نداشته باشد اما باز هم باید بگوییم که گوشی سبکی نیست و اگر وزن گوشی برایتان مهم است، ساسمونگ گلکسی A14 4G نمی‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. 

بررسی ظاهری گوشی سامسونگ گلکسی A14

برای طراحی نمایش رو‌به‌رویی هم سامسونگ از ناچ واتردراپ استفاده کرده که بریدگی قطره‌ای شکل ناچ در قسمت بالایی و مرکزی صفحه‌نمایش، سنسور دوربین سلفی را در خود جای داده است. باید بگوییم که طراحی چندان نوینی نیست و ظاهری معمولی در حد و اندازه یک گوشی میان‌رده را به آن بخشید و اگر سامسونگ از طراحی ناچ اینفینیتی O با بریدگی دایره‌ای شکل برای قرار‌گیری سنسور دوربین سلفی استفاده می‌کرد بهتر بود. یکی از اصلی‌ترین نقد‌هایی که در این بخش به صفحه‌نمایش گلکسی A14 4G وارد است، حاشیه‌ها نه‌چندان کم آن است. حاشیه‌هایی که سبب شده تا 80.2 درصد از نمای رو‌به‌رویی را صفحه‌نمایش به خودش اختصاص دهد و بهتر بود حاشیه‌های کمتری در نظر گرفته می‌شد تا در حین استفاده چندان به چشم نیاید. 

سامسونگ در گلگسی A14 از متریال پلاستیکی در قسمت پشتی استفاده کرده

گلکسی A14 4G هم صفحه‌نمایش باکیفیتی دارد 

همواره گوشی‌های سامسونگ در زمینه صفحه‌نمایش حرف‌های بسیاری برای گفتن داشتند و گلکسی A14 4G هم از این اتفاق مستثنی نیست و به نسبت قیمت در نظر گرفته شده و در مقایسه با بسیاری از رقیب‌های خود، از صفحه‌نمایش باکیفیت و بسیار مناسبی بهره برده است. این گوشی به صفحه‌نمایش با ابعاد 6.6 اینچ و رزولوشن 1080 در 2408 پیکسل از نوع PLS مجهز شده است. تا همینجا با توجه به میزان رزولوشن و پنل در نظر گرفته شده پیش خودتان می‌گویید که با صفحه‌نمایش معمولی رو‌به‌رو هستید. 

گلکسی A14 4G هم صفحه‌نمایش باکیفیتی دارد

اما باید بدانید که این صفحه‌نمایش، توانایی ارائه 400 پیکسل در هر اینچ را دارد. چنین میزان تراکم پیکسلی سبب شده تا رنگ‌ها با دقت بسیار بالا و البته تفکیک بسیار خوبی نمایش داده شوند. پس خیالتان راحت باشد که صفحه‌نمایش سامسونگ گلکسی A14 4G، توقعات شما را در حد و اندازه یک گوشی میان‌رده به‌خوبی بر‌آورده می‌کند. در شرایط نوری متنوع هم وضوح تصویر خوبی را از این صفحه‌نمایش شاهد خواهید بود اما برای مثال زیر تابش مستقیم نور خورشید، وضوح تصویر تحت تاثیر قرار می‌گیرد و نباید توقع بسیار زیادی از آن داشت باشید. اما باز هم در این شرایط باید بگوییم که آیکون‌ها خوانایی مناسب و قابل قبولی دارند. 

دوربین گلکسی A14، عملکرد خوب در نور روز و ضعیف در نور شب 

دوربین گلکسی A14، عملکرد خوب در نور روز و ضعیف در نور شب

در قسمت پشتی سامسونگ گلکسی A14 4G از یک سنسور دوربین اصلی 50 مگاپیکسل در کنار سنسور 5 مگاپیکسل فوق‌عریض یا همان اولتراواید و سنسور 2 مگاپیکسل  ماکرو در نظر گرفته شده است. با بررسی سنسور دوربین اصلی شروع می‌کنیم. دوربین اصلی این گوشی با توجه به نمونه تصویری که مشاهده می‌کنید، توانست عملکرد قابل قبولی را از خود به‌نمایش بگذارد. با وجود اینکه تصاویر در شرایط آب و هوای ابری ثبت شده، باز هم این سنسور توانست خروجی تصاویر با کنتراست و داینامیک رنج مناسبی را ارائه کند. برخلاف برخی از گوشی‌های سامسونگ، این گوشی چندان تلاشی برای رنگ و لعاب دادن بیش از حد به تصاویر خروجی ثبت شده ندارد. همانطور که مشاهده می‌کنید رنگ‌ها بسیار به واقعیت نزدیک هستند و می‌توانیم بگوییم در این زمینه عملکرد بسیار خوبی داشته. اما در بخش نمایش جزئیات، چندان عملکرد مناسبی نداشت و از سنسور دوربینی با رزولوشن 50 مگاپیکسل، توقع بیشتری داشتیم.

نمونه عکس گرفته شده با گوشی گلکسی A14 توسط تیم تخصصی جی‌اس‌ام

عملکرد نه‌چندان خوب در زوم 

اما به دو تصویر پایین نگاه کنید. در تصویر اول همانطور که مشاهده می‌کنید باز هم رنگ‌ها نزدیک به واقعیت هستند و یکی از ویژگی‌های برتر سنسور دوربین سامسونگ گلکسی A14 4G که در این تصویر مشاهده می‌کنید، تفکیک مناسب رنگ‌ها است. نگاهی به گوزن داشته باشید و تنوع رنگی روی بدن آن را نگاه کنید، درست است که در یک طیف رنگی تفکیک بسیار بالایی را شاهد نیستیم، اما همین تنوع رنگی که ثبت شده، نشان از عملکرد خوب سنسور دوربین Galaxy A14 4G در این بخش دارد. در زوم دو برابری هم می‌توانیم بگوییم به نسبت یک گوشی میان‌رده عملکرد قابل قبولی دارد اما نباید روی آن چندان حساب کرد. نگاهی به تصویر دوم داشته باشید، به نسبت تصویر اول رنگ‌های گرم‌تری را شاهد هستیم و تفکیک رنگ‌ها هم به نسبت زوم یک برابری ضعیف‌تر انجام شده است. نمایش ضعیف و نه‌چندان دقیق جزئیات هم یکی‌دیگر از مواردی است که سبب شده تا این گوشی در بخش زوم دو برابری، عملکرد خوبی نداشته باشد.

عملکرد نه‌چندان خوب در زوم  با گوشی گلکسی A14 در تست گوشی
زوم یک برابر
نمونه عکس با زوم ۲ برابر در گوشی گلکسی a14
زوم دو برابر

باز هم شاخص‌های بیشتری را برای ثبت تصویر با سنسور دوربین اصلی انتخاب کردیم تا ببینیم چه عملکردی دارد. خروجی تصویر درخت در حالت استاندارد کیفیت بسیار مطلوبی دارد و همانطور که مشاهده می‌کنید، رنگ‌ها بسیار نزدیک به واقعیت جذابیت ویژه‌ای به تصاویر خروجی بخشیده است. در زوم دو برابری هم به‌خوبی رنگ‌ها را کنترل کرده و تفاوت چندان بالایی به نسبت زوم یک برابری ندارد. اما زمانی که شاخص نزدیک‌تری را برای تست جزئیات در نظر گرفتیم، همانطور که مشاهده می‌کنید در زوم یک برابری نمایش قابل قبول جزئیات را شاهد هستید اما در زوم دو برابری دیجیتال، نباید توقع بالایی داشته باشید و نمایش جزئیات بسیار ضعیف است. چندان به دوربین فوق‌عریض نمی‌پردازیم، چون نباید از این دوربین با میزان رزولوشن 5 مگاپیکسل، توقع بالایی داشته باشد. با نگاهی به تصویر خروجی ثبت شده باید بگوییم که تنها برای ثبت تصاویر معمولی با زاویه دید گسترده مناسب است. 

ثبت تصویر با سنسور دوربین اصلی galaxy a14
زوم یک برابر
image
زوم دو برابر 
image
دوربین اولتراواید

عملکرد معمولی در عکاسی پرتره 

حال نوبت آن رسیده تا عملکرد این دوربین در عکاسی استاندارد و پرتره را مقایسه کنیم. خروجی تصویر استاندارد همانطور که مشاهده می‌کنید، رنگ‌ها جذابی دارد و تفکیک درست رنگ‌ها و البته باز هم نزدیک به واقعیت، سبب شده تا در این زمینه خروجی تصاویر جذابی را شاهد باشیم. اما اصلی‌ترین مشکل این سنسور دوربین 50 مگاپیکسل، نمایش ضعیف جزئیات است. مصنوعی کردن تصویر چهره نشان از آن دارد که گلکسی A14 4G می‌بایست در این زمینه عملکرد بهتری داشته باشد. در حالت پرتره هم درست است که پس‌زمینه به‌خوبی بوکه شده و شاخص تصویر با تفکیک مناسب و قابل قبولی از پس‌زمینه بوکه شده جدا شده است. اما بهم ریختگی رنگ‌ها و گرم‌تر شدن رنگ‌ها را شاهد هستیم که باز هم تاثیر منفی در کیفیت تصاویر خروجی داشت. در بخش فیلمبرداری نور روز هم عملکرد قابل قبولی داشت و می‌توانید از فیلمبرداری 1080p و نهایت سرعت 30 فریم در ثانیه، برای فیلمبرداری روزمره و معمولی استفاده کنید و به هیچ عنوان نباید توقع فیلمبرداری حرفه‌ای برای تولید محتوا را از این گوشی داشته باشید که البته به نسبت قیمت و مشخصات در نظر گرفته شده، اتفاقی کاملا طبیعی است. 

عملکرد معمولی در عکاسی پرتره  galaxy a14
حالت استاندارد
image
حالت پرتره

عملکرد خوب دوربین سلفی 

نگاهی به تصاویر ثبت شده توسط دوربین سلفی 13 مگاپیکسل این گوشی داشته باشید. در کمال تعجب برخلاف سنسور دوربین اصلی که در نمایش جزئیات عملکرد خوب نداشت، دوربین سلفی در این بخش عملکرد بسیار خوبی را به نمایش گذاشته است. همانطور که می‌بینیم جزئیات با دقت مناسبی نمایش داده شده‌اند و از طرفی خبری از مصنوعی شدن چهره با بالا بردن HDR نیست. در حالت پرتره هم اگر در زمینه بوکه شدن پس‌زمینه سخت‌گیر نباشیم، باید بگوییم که در نمایش رنگ و دقت جزئیات، عملکرد بسیار خوبی داشت. 

تست عملکرد خوب دوربین سلفی galaxy a14 توسط تیم جی‌اس‌ام
دوربین سلفی
image
دوربین سلفی حالت پرتره

عکاسی نور شب جایی که گلکسی A14 4G ناامیدمان کرد 

درست است که نباید از گلکسی A14 به‌عنوان یک گوشی میان‌رده توقع بالایی در زمینه عکاسی نور شب داشته باشیم. اما باز هم توقع عملکرد به مراتب بهتری به نسبت آنچه شاهد بودیم را داشتیم. با نگاهی به تصاویر خروجی ثبت شده در نور شب، درست است که این گوشی توانست خروجی تصاویر با روشنایی به نسبت مناسبی را ارائه کند، اما در بخش نمایش جزئیات عملکرد به شدت ضعیفی داشته است. همین امر سبب شده تا خروجی تصاویر به نسبت بی‌کیفیتی را شاهد باشیم. با نگاهی به نور‌های چراغ در تصاویر ثبت شده که اصلی‌ترین منبع نویز در نور شب هستند، مشاهده می‌کنیم که سنسور دوربین اصلی این گوشی در این بخش هم عملکرد خوبی نداشته. هرچند تا میزانی که می‌توانست از پراکندگی نور جلوگیری کرد، اما خبری از نمایش جزئیات و کنتراست خوب نیست. 

عکاسی نور شب جایی که گلکسی A14 4G ناامیدمان کرد
تست عکاسی نور شب گلکسی A14 4G

پردازنده‌ سامسونگ گلکسی A14 4G می‌توانست بهتر باشد

سامسونگ گلکسی A14 4G در دو مدل با پردازنده هلیو G88 مدیاتک و اگزینوس 850 سامسونگ روانه بازار شده و گوشی که ما مورد بررسی قرار دادیم، از پردازنده اگزینوس 850 بهره برده است. پردازنده‌آی هشت هسته‌ای متشکل از دو هسته قدرتمند‌تر با توانایی ارائه فرکانس کاری 2.0 گیگاهرتز و شش هسته اقتصادی با صرفه انرژی کمتر و توانایی ارائه فرکانس کاری 2.0 گیگاهرتز. با توجه به مشخصات در نظر گرفته شده، باید بگوییم که با پردازنده میان‌رده نه‌چندان قدرتمندی رو‌به‌رو هستیم. با توجه به تست‌های بنچمارک انجام شده و امتیاز‌ات، باید بگوییم که توقع بیشتری از عملکرد این پردازنده داشتیم و در این بخش، گلکسی A14 4G، عملکرد ضعیف‌تری به نسبت برخی از گوشی‌ها در این بازه قیمتی دارد. 

image
image
image

با توجه به تجربه کاربری که داشتیم، این گوشی در فعالیت‌‌های روزمره عملکرد قابل قبولی داشت اما برای اجرای بازی‌های سنگین مثل کال‌آف‌دیوتی موبایل و آسفالت 9، باید تنظیمات گرافیکی را روی حالت Low قرار دهید تا عملکرد قابل قبولی را شاهد باشید. اما در تنظیمات گرافیکی High، لگ و عملکرد ضعیفی را شاهد بودیم. در مجموع این گوشی می‌توانست در بخش پردازنده عملکرد بهتری را از خودش به نمایش بگذارد. باتری با میزان ظرفیت 5000 میلی‌آمپر‌ساعت هم انتخاب معقولی بود که همانند اکثر گوشی‌های میان‌رده در این بازه قیمتی، به ازای هر بار شارژ صد درصدی، توانایی ارائه زمان آماده به‌‌کار یک روز را دارد. فناوری شارژ سریع 15 وات اما انتخاب خوبی نبود و زمان زیادی را صرف شارژ صفر تا صد درصدی گوشی خواهد کرد. 

جمع‌بندی

image

در مجموع باید بگوییم که سامسونگ گلکسی A14 4G به‌ عنوان یک گوشی میان‌رده در این بازه قیمتی، از طراحی مناسبی بهره برده و زبان طراحی آشنا سامسونگ را را خود به‌همراه دارد. از طرفی صفحه‌نمایش در نظر گرفته شده به نسبت رقبا در این بازه قیمتی، عملکرد خوب و کاملا قابل قبولی دارد. دوربین این گوشی در نور روز می‌‌تواند به‌خوبی توقعات شما را در حد و اندازه یک گوشی میان‌رده بر‌آورده کند اما در نور شب عملکرد ضعیفی دارد. پردازنده این گوشی هم می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد و توقعاتی که از آن داشتیم را بر‌آورده نکرد. در بخش باتری انتخاب مناسبی داشت و در بخش فناوری شارژ سریع ضعیف بود. در مجموع باید بگوییم که انتخاب برتر در این بازه قیمتی نیست اما عملکرد قابل قبولی دارد. 

گلکسی A14 4G را می‌توانید با گارانتی و کد رجیستری از فروشگاه آل‌دیجیتال خریداری کنید. 

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)